Door de vakantie en de warme dagen hadden we de laatste dagen niet echt veel meer kunnen trainen dus voor ons was het een beetje kijken wat het ging worden.
We kwamen aan iets na 8 uur want de proeven zouden beginnen om 9 uur.
Eerst onze eend ophalen en nog langs de DA en we konden starten.
Uiteindelijk zijn we na een half uur vertraging dan toch allemaal kunnen starten. Er waren iets meer dan 40 honden dus werden we ingedeeld in kleine groepjes om niet allemaal tesamen aan dezelfde proef te moeten beginnen. Wij moesten beginnen met Proef F: het markeerapport op 60 meter.
Het terrein was prima voor een markeer. De keurmeester vroeg of het men 1e keer was en kreeg dan nog de nodige uitleg voor ik moest starten.Eens we klaarstonden moest ik hand omhoog steken en het schot viel met nadien dus de eend .Tikje op de schouder en Xeros mocht vertrekken.Hij ging als een speer naar de eend,de KM kwam zelfs naast me staan met zijn pen voor men neus om te zien of de lijn wel recht was
De keurmeester vond het echt niet kunnen (alsof ik dat zelf niet wist).De dag kon niet beter beginnen,meteen een 0 !! Ja daar sta je dan als er nog een hele hoop mensen nog staan te kijken ook
Het africhtingsbrevet konden we dus al vergeten dus alle hoop nog op het basisbrevet.
Volgende oefening Proef a: aangelijnd en los volgen.. 20/20 onze eerste punten
dan proef e: gehoorzaamheid (hond uitsturen en komen op bevel) weer een 20/20.
Dan proef g:verloren apport in bos,deze punten telde toch niet meer mee want was oefening van het africhtingsbrevet dus geen stress. Binnen de kortste tijd had hij de eend gevonden en gaf ze een meter te ver af waardoor een 19/20 (Zou hij zich toch nog bewijzen vandaag dan).
Nu proef b:houden aangewezen plaats..weer een 20/20 met kort nadien proef c:kort apport te land. Opnieuw bij het terugbrengen het speelgedoe met de eend waardoor ik nog net 12/20 kreeg. Ondertussen was het middag en tijd voor de lunch. We moesten nog 2 waterproeven doen ( over water en apport uit water) ik vreesde het ergste want het was ondertussen al erg warm en Xeros durft wel is extra zwemtijd gebruiken bij deze oefeningen.
We moesten beginnen met proef h: over diep water. Helaas geen overkant gezien,hebben 3 maal mogen proberen 1x was hij er bijna maar dus weer een 0.Alle hoop op proef d: apport uit water om nog het basisbrevet te halen.Schot viel,eend viel,Xeros ernaartoe pakte de eend kwam terug maar aan de waterkant ging hij nog is naar links en naar rechts zwemmen,kwam uit het water liet de eend vallen en schudde zich nog is droog,gevolg weer 0 en geen diploma
Al bij al toch een leuke ervaring en we weten weeral waar we moeten aan werken.
Volgende week doen we weer elders mee en hopelijk met beter resultaat.Vandaag hebben we alvast nog getraind met de eend die ik nog had van gisteren en het ging al stukken beter weer nadat de eerste 10min alweer nagelbijtend begonnen LOL.