apport vast leren houden. alles geprobeerd. TIPS?

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
rvdhagen

apport vast leren houden. alles geprobeerd. TIPS?

Ongelezen bericht door rvdhagen »

We hebben dan wel net 2 keer een C-diploma gehaald, maar alle apporten die binnen komen worden wel voor mijn voeten gekwakt, als ik ze niet snel opvang.

Het commando VAST krijg ik er gewoon niet in. Niet met dwang, (dan kronkelt ze zich onder mij vandaan), niet met enthousiasme (laten volgen met apport in bek) . Ik weet het even niet meer. Hoe hebben jullie dat aangeleerd? Ik ben wel voor de beloning-methode, maar belonen met brokjes is ook weer moeilijk omdat je dan weer stimuleerd dat de bek open gaat om het brokje aan te pakken.... :oops: :confused:
Labje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Labje »

Ik heb het Bieke gewoon in de kamer aan geleerd. Ik op de stoel en bieke netjes voor me. Met de dummy, vast en steeds een beetje langer laten vasthouden. Bij elke keer dat het goed gaat een brokje. Ik gebruikte voor het aanleren trouwens de clicker.
Groetjes Lidy en een pootje van Yentl en Bieke
Afbeelding
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Hier een labje van 5 die het ook nog steeds niet kan. :?
Ook alles geprobeerd en net wat je zegt voor belonen met een brokje gaat die bek weer veels te snel open. :?
Ik lees mee voor de gouden tip :wink:
Labje
Speurneus
Speurneus

Daarom is de clicker ook zo handig. Pas na de click krijgen ze een beloning.
Afbeelding
rvdhagen

de methode met de stoel, het apport en de clicker heb ik ook geprobeerd. Het probleem is dat ze het ding gewoon niet in de bek neemt. Ik heb zelfs een dummie helemaal volgepropt met worst en die aangeboden. of ook haar lievelings zachte ikea-knuffel. als ze ook maar het idee heeft dat ik van haar WIL dat ze het vasthoudt, dan doet ze het niet. dat met die clicker vond ze wel leuk. klik is eten. maar verder dan in het apport happen ging ze niet. Ik kwam niet eens tot 2 seconden... :(
Labje
Speurneus
Speurneus

Yentl wilde het ook nooit (ze is er nog niet gek op) en ze moest het toen in een week tijd leren.
Ik had toendertijd Quincy nog, die er heel goed in was.
Dus allebei hondjes voor me.
Ik bood Quincy de dummy aan, vast, click en brokje.
Toen naar Yentl, nee, ze wilde niet. Toen weer naar Quincy, ging goed en brokje. Vervolgens weer naar Yentl, nog steeds niet. Na verschillende pogingen en jaloerse blikken naar Quincy gingen haar lipjes een heel klein stukje van elkaar en kon ik de dummy er een klein stukje instoppen. Click en brokje. Yentl hartstikke blij natuurlijk.
Ik verlegde wel de grens natuurlijk en clickte later niet meer als ze alleen maar haar tandjes een stukje van elkaar deed.
Aan het eind van de week kon ze het en haalde op haar examen een 8.

Ik zou een niet te grote dummy nemen en in het begin zelfs al clicken als ze haar bekje er tegen aan zou houden en zo steeds een stapje verder proberen te gaan.

Op een gegeven moment legde ik de dummy voor me op de grond en moest ze hem van de grond pakken, ging prima.
Afbeelding
helga hendriks
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door helga hendriks »

Je moet proberen om de hond héél erg enthousiast te maken voor het apport Hier ook een die het absoluut niet deed. Dus ik zat iedere dag met de dummy te spelen en gek te doen zonder dat ze er aan mocht komen en dan legde ik hem weer weg. Dit heb ik een hele week vol gehouden Daar na ben ik ook op een stoel gaan zitten en hield ik de dummy voor haar neus Als ze hem alleen al aantikte met haar neus (click) en een koekje Héél langzaam steeds een stapje verder bek open (click) koekje Daarna een tel in de mond (click) koekje (wel een hand onder de dummy of apporteerblok houden zodat hij niet op de grond kan vallen Zo ben ik steeds verder gegaan Daarna heb ik hem op de grond gelegt en uiteindelijk vind ze het nu helemaal geweldig :D
Groetjes Helga en een poot van Kaja en Whoopi

Afbeelding
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

Pandora is ook zo'n drama-queen die dit maar niet aan haar verstand gepeuterd kreeg.
Met de klikker kwamen we niet verder dan aantikken met de neus en daarna ging ze alleen maar gek doen.
Als ik iets in haar mond wilde doen gedroeg ze zich of ik haar wilde vermoorden.

En toen kocht ik mijn geheime wapen :twisted: de salamiworst :wink:
Ik sneed er een klein stukje af om beloningblokjes van te snijden en de rest ging in een sok. Hond voor me (aangelijnd zodat ze niet weg kon), bakje salami bij de hand en hopsakee. Bekkie open gedaan (met dwang) salamiworst erin, 1 tel vasthouden, LOS, stukje salami erin.
Na de eerste sessie kon het onaangelijnd, ze zaten met z'n tweeen te dringen wie er aan de beurt was, de bek moest nog wel open gewurmd worden maar zo vreselijk vond ze het niet want ze bleef wel zitten voor nog een beurt en haar bek ging steeds makkelijker open. Alles voor een stukje salami en een hele salami in je bek is heel spannend :D
Toen de salami begon te slinken deed ik de oefening met een zachte verfroller maar wel salami als beloning.
Bij het aanleren heb ik uiteindelijk van alles gebruikt aan voorwerpen die redelijk confortabel in de bek liggen maar geen dummie om geen nare associaties met een dummie te creeren.
Ze vindt het nu een leuk spelletje :)
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bij ons word het aangeleerd met een verf roller, dat heeft 2 voordelen, ze krijgen geen aversie tegen de dummy en in de meeste verf rollers zit een balletje :confused: dus kan je heel goed horen of ze niet over pakken (wat niet mag)
Luna heeft op z'n zachts gezegd ook een behoorlijk eigen willetje :oops: :twisted: dus wij kregen het advies om ook zo'n verf roller aan te schaffen en deze heel spannend te maken, idd door er mee te spelen en hem dan niet te geven. Daarna spelenderwijs oefenen, roller in haar bekkie, hand eronder en dan maar kletsen "goedzo dat is vast" en tegelijkertijd over haar borst kroelen, dit heeft goed gewerkt.
Daarna steeds uitbouwen, tot zelfs een stuk ermee lopen...het feit dat ze de verf roller normaal niet mag hebben en Max hem ook niet mag hebben, maakt hem zo speciaal voor haar, dat ze al helemaal happy word als ik hem pak (ik oefen het nog regelmatig) :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcail »

Lunatic schreef:Bij ons word het aangeleerd met een verf roller, dat heeft 2 voordelen, ze krijgen geen aversie tegen de dummy en in de meeste verf rollers zit een balletje :confused: dus kan je heel goed horen of ze niet over pakken (wat niet mag)
Luna heeft op z'n zachts gezegd ook een behoorlijk eigen willetje :oops: :twisted: dus wij kregen het advies om ook zo'n verf roller aan te schaffen en deze heel spannend te maken, idd door er mee te spelen en hem dan niet te geven. Daarna spelenderwijs oefenen, roller in haar bekkie, hand eronder en dan maar kletsen "goedzo dat is vast" en tegelijkertijd over haar borst kroelen, dit heeft goed gewerkt.
Daarna steeds uitbouwen, tot zelfs een stuk ermee lopen...het feit dat ze de verf roller normaal niet mag hebben en Max hem ook niet mag hebben, maakt hem zo speciaal voor haar, dat ze al helemaal happy word als ik hem pak (ik oefen het nog regelmatig) :D
Op deze manier hebben wij het ook aangeleerd.
Met zachte hand en in huis, iedere keer weer een paar seconden langer.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012
rvdhagen

Bij het aanleren heb ik uiteindelijk van alles gebruikt aan voorwerpen die redelijk confortabel in de bek liggen maar geen dummie om geen nare associaties met een dummie te creeren.
En kan ze het nu ook met een dummy? wanneer heb je de overgang gemaakt van zacht voorwerp naar dummy?
Ik heb nog een mooie gelderse worst liggen :D, die zal ook wel werken. Ik ga het zeker es proberen!
Pandora
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Pandora »

rvdhagen schreef:
En kan ze het nu ook met een dummy? wanneer heb je de overgang gemaakt van zacht voorwerp naar dummy?
Ik heb nog een mooie gelderse worst liggen :D, die zal ook wel werken. Ik ga het zeker es proberen!
Ja hoor, geen probleem! Ik ben eerst met de kleine puppydummies begonnen (Pandora heeft maar een klein bekkie) maar nu gaan de gewone ook. Ik ben deze oefening pas met dummies gaan doen toen ze het een leuke oefening vond en geen stress meer had bij het aanpakken/in de bek leggen (bij Pandora was dit pas na een week of drie/vier bijna dagelijks kort oefenen).
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
rvdhagen

ik heb de worst in een sok gedaan, maar daar gaat ze op kauwen, en dát willen we natuurlijk niet :D
dus nieuwe klikker gekocht (kon de oude niet meer vinden) en haar meest favoriete knuffel gepakt. (die ik al maanden in de kast heb liggen omdat ie bijna helemaal uit elkaar ligt en ik hem wilde bewaren; het is de knuffel die ze meebracht vanuit de stichting die haar bij ons heeft geplaatst)

en die leg ik dan op mijn knieën. ze kende het nog van maanden geleden, want ze hapte er meteen in. .. 1 sec...
Misschien was die pauze van een paar maanden wel goed. Toen deed ik het met een dummy, dus dié houden we voorlopig in de kast. Ze moet die associatie denk ik even kwijt. Ik ga nu dus elke dag 5 min oefenen met Pluis. (zo heet de knuf :) )

ik houd jullie op de hoogte. :klasse:
Plaats reactie