Volgen op commando

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Anita Straalman

Volgen op commando

Ongelezen bericht door Anita Straalman »

Puppy cursus was erg leuk en leerzaam en zijn nu bezig met gehoorzaamheid 1.
Nala vind het erg leuk om te doen :) maar het volgen gaat nog niet zo goed.. :?
We oefenen iedere keer als we haar uitlaten. Dan laten we haar volgen op commando. Als ik haar aandacht heb door veel bochtjes te maken etc dan gaat het erg goed. Dan kijkt ze me bijna de hele tijd aan. Maar na een poosje heeft ze er genoeg van en ruikt ze veel aan de grond of wilt ze een stokje, blaadje of iets anders pakken. Ook als ik een stuk rechtdoor loop is ze heel snel afgeleid. Helemaal als er een blikje flesje op de grond ligt of er een andere hond of persoon aankomt. Dan trekt ze heel hard aan de riem
Ook als we net naar buiten gaan dan duurt het eerst een aantal minuten voordat ze echt volgt want ze ruikt dan iedere keer aan de grond.
Hebben jullie tips? Ze is nu 5 maanden
Hoop dat ik het goed doe :oops: oefenen jullie trouwens het volgen de hele weg als jullie de lab aan het uitlaten zijn of gewoon iedere keer een paar minuten want ik doe het de hele weg :oops:
jojo67
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door jojo67 »

Misschien kun je een commando gebruiken dat ze even mag snuffelen en dan daarna weer moet volgen.
Bono hebben we het als volgt geleerd:
Ik liet hem volgen en dan een stukje meelopen en aandacht voor mij hebben en dan zij ik "over" (kan ook vrij of iets anders) en dan mocht hij snuffelen. Daarna zei ik weer volg en zo weer opnieuw. Gewoon een paar keer per wandeling oefenen en dan uitbreiden.

Misschien komen er nog andere tips :wink:

Trouwens als ze aan de riem trekt kun je het beste stil gaan staan en wachten tot de lijn ontspannen is. Ik denk dat ze dan heel snel doorheeft dat het geen zin heeft om aan de lijn te trekken. (ze bereikt het tegengestelde namelijk want ze komt niet bij haar doel)
Afbeelding
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Beter oefen je 5 keer per dag 3 minuten dan in een keer een kwartier. :)

Herhaling is erg belangrijk en ook het op het juiste moment belonen. :D Dus je trekt eerst de aandacht van je hond; Nala KIJK (of watch, of let op of zo) en als ze dan aandacht voor je heeft; volg! Naar je omhoog kijken is een beloning waard. Dat moment uitstellen steeds een heel klein beetje langer.

Om het volgen leuk te houden kun je bochtjes lopen, maar ook je tempo versnellen en vertragen. Zo moet ze de hele tijd haar aandacht erbij houden.
Bedenk wel dat ze nog heel jong is. En dus een korte aandachts boog heeft. Hou het leuk, voor haar, maar ook voor jezelf. Altijd pas stoppen als het goed is gegaan. Of anders iets van haar vragen wat ze al goed kan, zitten of zo. Positief afsluiten altijd. En de oefening zelf opheffen, door bijvoorbeeld 'vrij' te geven.

Gewoon elke dag telkens heel even. Gaat ze vast heel goed vooruit. 8)
Laatst gewijzigd door Saskia.Bernadette op 13 jul 2010, 11:55, 3 keer totaal gewijzigd.
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Anita Straalman

Bedankt voor de tip! :)
Dat ga ik eens proberen

Hebben de andere nog tips?
Anita Straalman

Saskia.Bernadette schreef:Beter oefen je 5 keer per dag 3 minuten dan in een keer een kwartier. :)

Herhaling is erg belangrijk en ook het op het juiste moment belonen. :D Dus je trekt eerst de aandacht van je hond; Nala KIJK (of watch, of let op of zo) en als ze dan aandacht voor je heeft; volg! Naar je omhoog kijken is een beloning waard. Dat moment uitstellen steeds een heel klein beetje langer.
Super bedankt! Dan ga ik dat eens proberen!
Mariska&Noa

Ongelezen bericht door Mariska&Noa »

Probeer inderdaad steeds kleine stukjes en bouw dat langzaam uit. Ik merk aan Noa dat als ik het te lang van hem vraag hij onrustig wordt.
Stukje laten volgen dus met een klein snoepje bijvoorbeeld en dan laten 'snuffelen'.

Bij ons heeft het stilstaan na ruim 5 maanden het kwartje overigens nog niet doen vallen. Als ik de commando's voor het volgen gebruik, trekt hij echter niet meer.
anouschka
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door anouschka »

Ze is nog maar 5 maanden dus rustig aan hoor met volgen. Wandelen zonder trekken is nu veel belangrijker in mijn ogen.

Anouschka
Plaats reactie