|
|
 |
| Auteur |
Bericht |
Marcail Speurneus

| Leeftijd |
: |
- |
| Geslacht |
n/a |
| Lid sinds |
13-5-2004 |
| Berichten |
11683 |
| |
| Woont in: |
Enschede Nederland |
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2010 21:03 Onderwerp:
|
|
|
| Kay schreef: | | Marcail schreef: | Ik denk zelf ook dat het te maken heeft of een erkende fokker die 2 nestjes tegelijk heeft liggen de capaciteit en de fysieke kracht heeft om dit aan te kunnen, anders begin je er niet aan, als het jezelf sloopt, dat komt ook je pupjes en moederhond niet ten goede.
|
Met de beste bedoelingen die iemand kan hebben (en hoeveel hulp hij/zij ook heeft) hoe kan iemand in godsnaam de capaciteit hebben om 20-30 puppen aan te kunnen ? |
Sorry voor mijn quote, maar hoe kom je erbij dat er 20-30 pups geboren worden
Ik was blij met de geboorte van mijn twee pups van 1 nest, want nu hebben jullie het wel over hele grote nesten, die niet zo vaak voorkomen.
Gemiddeld heb je per nestje als je geluk hebt 6-7 pups., en met geluk bedoel ik dat je levende pups geboren ziet worden.
20-30 pups moet dan toch echt van minimaal 4 teven af gaan komen.
Kayby 22-10-2001
Floor 15-10-2002
Beau 05-05-2004
|
|
 |
|
 |
Marcail Speurneus

| Leeftijd |
- |
| Geslacht |
n/a |
| Lid sinds |
13-5-2004 |
| Berichten |
11683 |
| |
Enschede Nederland |
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2010 21:18 Onderwerp:
|
|
|
Maar ik denk dat er nu een beetje afgedwaald wordt in deze topic.
Dan kan er beter een topic geopend worden over hoe gaat een erkende fokker met zijn teefje en pupjes om
Daar kunnen alle fokkers, die verantwoord fokken, hun werkwijze in plaatsen.
Zal dan ook gelijk een beetje een kijkje in de keuken zijn, en voor nieuwe pupbaasjes al informatie vooraf zijn, voordat ze een keuze maken voor verdere gesprekken.
Kayby 22-10-2001
Floor 15-10-2002
Beau 05-05-2004
|
|
 |
|
 |
Marieke Speurneus

| Leeftijd |
25 |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
12-12-2006 |
| Berichten |
3266 |
| |
|
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2010 22:07 Onderwerp:
|
|
|
Wat ik me dan afvraag he (ook naar aanleiding van de post van Brigitte) stel je hebt 2 nesten.. En dan onafhankelijk van het aantal pups.... Hoe doen fokkers dat?? Leg je de werpkisten in 1 kamer?? Of apart.. Ik kan me zo voorstellen dat je ze toch apart wilt hebben... En stel dat er wat misgaat... Ik ken een fokker die een tijd terug een heel nest na een aantal weken verloren heeft waar veel tijd en zorgen in is gaan zitten, en die had echt geen tijd ernaast gehad om dan ook nog voor een ander nest te moeten zorgen, in de gaten moet houden, schoonmaken en ook de zorgen daarom of zij niet ziek worden...
Hou je daar als verantwoorde fokker met meerdere nesten rekening mee? Ik bedoel, er kan altijd iets misgaan... Je kiest lijkt mij bewust voor meerdere nesten tegelijk...
Nou moet ik eerlijk zijn en zeggen dat voor mij de reden een iets oudere teef die je nog 1 dekking mee wilt laten gaan en daarom dan maar voor meerdere nesten hebt gekozen niet echt tja hoe zeg je dat.. Niet echt fare in de oren klinkt... Ik bedoel, dan heb je ook een jongere teef die je eventueel zou kunnen uitstellen... _________________ Groetjes Marieke en een poot van Quincy

Quincy (Yellow Rose of Joe Batt's Arm) 29-10-2006
|
|
 |
|
 |
Boukje Middelgrote hondenneus

| Leeftijd |
- |
| Geslacht |
n/a |
| Lid sinds |
2-12-2009 |
| Berichten |
585 |
| |
|
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2010 22:23 Onderwerp:
|
|
|
| Marieke schreef: |
Nou moet ik eerlijk zijn en zeggen dat voor mij de reden een iets oudere teef die je nog 1 dekking mee wilt laten gaan en daarom dan maar voor meerdere nesten hebt gekozen niet echt tja hoe zeg je dat.. Niet echt fare in de oren klinkt... Ik bedoel, dan heb je ook een jongere teef die je eventueel zou kunnen uitstellen... |
Mee eens.  _________________
Monika bedankt!
Sara 07-07-2004
|
|
 |
|
 |
Tiene Grote hondenneus

| Leeftijd |
- |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
28-5-2007 |
| Berichten |
722 |
| |
Maasmechelen België |
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2010 22:42 Onderwerp:
|
|
|
[quote="Marcail)
Je probeert als fokker de in jouw ogen goede combinatie te vinden, en daar mee te kunnen fokken.
En niet lukraak een reu pakken, en die gebruiken, dat is in mijn ogen vermeederen, net als een broodfokker die om het half jaar, bij dezelfde teef een nest heeft liggen van zijn eigen reu die daar rondloopt.
Dat is zo, als ik zie wat jack geworden is, het resultaat van een fokker die bewust en met veel kennis de goede combinatie zoekt, met het oog op werklust, karakter en makkelijk handelbaar, de dingen die hij moet hebben zitten d'erin, een training zal dit in goede banen leiden. _________________ Your dogs loves you, when No body else does
Jack (Starcreek Ghillie) 23-05-2007
|
|
 |
|
 |
Jo-Ann Grote hondenneus

| Leeftijd |
28 |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
4-10-2007 |
| Berichten |
721 |
| |
Nijeveen Nederland |
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2010 22:43 Onderwerp:
|
|
|
| Marcail schreef: | Maar ik denk dat er nu een beetje afgedwaald wordt in deze topic.
Dan kan er beter een topic geopend worden over hoe gaat een erkende fokker met zijn teefje en pupjes om
Daar kunnen alle fokkers, die verantwoord fokken, hun werkwijze in plaatsen.
Zal dan ook gelijk een beetje een kijkje in de keuken zijn, en voor nieuwe pupbaasjes al informatie vooraf zijn, voordat ze een keuze maken voor verdere gesprekken. |
Dat vind ik wel een goed idee! Ben ik wel in geinteresseerd.
Iedereen doet het anders natuurlijk. _________________
Ik zal je nooit vergeten meissie.
M'n lieve schat, ik mis je zo.
ZARAH (Sanne van 't Houkje / Overleden 21-03-2010) 13-09-2007
KYRA (Kyra van 't Houkje) 30-08-2005
|
|
 |
|
 |
Marcail Speurneus

| Leeftijd |
- |
| Geslacht |
n/a |
| Lid sinds |
13-5-2004 |
| Berichten |
11683 |
| |
Enschede Nederland |
|
Geplaatst: Do Jul 29, 2010 22:53 Onderwerp:
|
|
|
Het is zeer triest dat je als fokker je nest na een paar weken verliest aan een ziekte.
Dit gun je geen enkele fokker, met haar moederhond en pups.
Er wordt soms ook zo raar gedacht , bezoek moet toch kunnen??? Maar vergeet ook niet dat ditzelfde bezoek in de eerste weken ziektekiemen mee kan nemen naar een nestje.
Hygiene is zeer belangrijk!!!!!!!!! voor de fokker, moederhond en pups.
Maar ook het bezoek!!!!
Dat kan een oorzaak zijn, maar er kan natuurlijk ook altijd iets anders de kop opsteken wat je niet voorzien hebt.
Twee nestjes tegelijk, in een ruimte, die keurig schoon blijft en te houden is, is naar mijn idee geen probleem.
En zoals wij te werk gaan, betekend dat in de gezellige huiskamer, waar ieder signaal direct op te vangen is, waar je de pups zoveel mee kan geven aan de dagelijkse geluiden, je ze goed in de gaten kunt houden en lekker kan knuffelen.
En ik voeg er aan toe, dat er vele fokkers zijn die nog uitstellen.
Kayby 22-10-2001
Floor 15-10-2002
Beau 05-05-2004
|
|
 |
|
 |
Lunatic Speurneus

| Leeftijd |
- |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
3-3-2008 |
| Berichten |
4787 |
| |
Lelystad Nederland |
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 01:13 Onderwerp:
|
|
|
Ik ben het helemaal met Monique en Brigitte eens.
Waarom meerdere nesten per jaar of zelfs tegelijk? wat is hier nog rasverbetering aan, dat gaat toch meer op vermeerdering lijken.
Er gaat een hoop tijd in de pups zitten en in de pupkopers, als je het leuk wil doen tenminste, leuk voor zowel de pupkopers, de puppen en de fokker.....de puppen hebben hier zoveel voordeel van als ze hun "baasjes" al leren kennen/ruiken/horen, dat heb ik nu met Doran meegemaakt, dat is echt super. Maarja daar gaat een hoop tijd en drukte in zitten.
Soms lees je wel eens hier dat mensen hun pup één keer gezien hebben en dan na een paar weken ineens hun pup uit moeten/mogen kiezen, dan vraag ik me af waar ze op moeten kiezen dan, aangezien ze de pups helemaal niet kennen, laat staan het verschil tussen de pups.
Een wat oudere teef toch nog laten dekken en daarom meerdere nesten hebben vind ik ook een slap excuus, zoals al eerder gemeld, kan je er dan voor kiezen om de wat jongere teef een loopsheid over te laten slaan, nergens staat dat ze gedekt moet worden lijkt me.
Er word altijd gesproken over zorgvuldig de reu uitzoeken, nou zie ik soms toch reuen voorbij komen die ondertussen half labradorland dekken, wat is daar zorgvuldig aan vraag ik me dan nog af, is die ene reu dan zo perfect voor alle teefjes, jong/oud/blond/zwart, maakt niet uit. En wat blijft er straks dan nog van de fokbasis over, als er zoveel nazaten rondlopen van één reu?
Ik ben 100% tegen broodfok laat dat duidelijk zijn, maar om nou te stellen dat een "goede fokker" wel meerdere nesten aankan vind ik een beetje uit de hoogte eerlijk gezegd, zelfs een goede fokker is maar een mens en heeft maar 2 handen en 24 uur in een dag. _________________ Groetjes Lin en een van Max, Luna en Doran.
home is where doghair sticks to anything but the dog!

Luna ♀ 04-01-2008
Max ♂ (van de Vloed) 28-05-2004
Doran (DS James Hathaway van het Haesdal) 16-02-2010
|
|
 |
|
 |
Yoran99 Speurneus

| Leeftijd |
- |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
12-12-2002 |
| Berichten |
11095 |
| |
| België |
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 09:30 Onderwerp:
|
|
|
Wat als het jongere teefje juist gedekt is en plots het teefje dat heel onregelmatig loops wordt en soms zelfs wel eens een jaar durft overslaan toch loops wordt, wat gaan jullie dan doen ? _________________
Figaro♂ (Figaro) 31/03/2006
Tyson(Precious For Eternity Vast Pretender)15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Yoran♂ (Yoran) 24-10-1999
Bruce♂ (Brucelee) 04-04-2002
Denzell♂ (Denzell) 14-04-2004
|
|
 |
|
 |
Gerritte Beheerder

| Leeftijd |
41 |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
3-1-2003 |
| Berichten |
17938 |
| |
zoetermeer Nederland |
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 09:44 Onderwerp:
|
|
|
| Yoran99 schreef: | | Wat als het jongere teefje juist gedekt is en plots het teefje dat heel onregelmatig loops wordt en soms zelfs wel eens een jaar durft overslaan toch loops wordt, wat gaan jullie dan doen ? |
Dan heeft de natuur waarschijnlijk iets anders in gedachten, en zal het zo zijn dat de oudere teef een keer geen nestje krijgt. Heel erg sneu voor de pupkopers die waarschijnlijk er naar uit hadden gekeken om uit die teef een pup te krijgen, maar het is dan niet anders.
De natuur kan je nou eenmaal niet dwingen.
En ik ga er nog steeds vanuit dat fokkers die bewust bezig zijn met het ras het niet voor het geld doen, maar zich bezig houden met het ras in stand te houden!
En ik kan mijn voorgangers ook heel goed begrijpen, vaak worden mensen gewaarschuwd van als er twee of meerdere nesten liggen bij een fokker kijk dan uit.
Dus wat er geschreven wordt van hoe kan het dan wel dat het bij een "goed aanschreven" fokker wel geaccepteerd wordt. _________________ groetjes gerritte
bedankt monika!
Sting (geen) 21-10-2000
Simba (Simba) 30-11-2002
|
|
 |
|
 |
Jess&Max Grote hondenneus

| Leeftijd |
31 |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
2-1-2010 |
| Berichten |
888 |
| |
|
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 09:52 Onderwerp:
|
|
|
Wat heb ik dit topic vol verbazing zitten lezen.
Ooit heb ik mij bij het voorstellen moeten verantwoorden waarom mijn hond bij een particulier vandaan komt.
Toen vroeg ik waarom een "erkende fokker" die het met veel liefde doet (net zoals een particulier dit kan doen) zijn hond(en) wel in mag zetten om maar raak te fokken, want zo zie ik het.
Want de discussie hier, is dat het zo slecht is, maar bij een erkende fokker niet???
En waarom zou een particulier zijn pups niet met liefde verzorgen?
Omdat er geen stamboom bij zit? Dus een pup minder waard is??
Ik vind gewoon, een hond is geen broedmachine, een erkende fokker of niet.
(nu ga ik het weer zeggen: ik ga het hele forum weer over mij heen krijgen) _________________
Thanks Zootje!
Max 10-12-2009
Mila ons boomertje 26-12-2008
|
|
 |
|
 |

| Leeftijd |
31 |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
2-1-2010 |
| Berichten |
888 |
| |
|
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 09:56 Onderwerp:
|
|
|
| Lunatic schreef: | Ik ben het helemaal met Monique en Brigitte eens.
Waarom meerdere nesten per jaar of zelfs tegelijk? wat is hier nog rasverbetering aan, dat gaat toch meer op vermeerdering lijken.
Er gaat een hoop tijd in de pups zitten en in de pupkopers, als je het leuk wil doen tenminste, leuk voor zowel de pupkopers, de puppen en de fokker.....de puppen hebben hier zoveel voordeel van als ze hun "baasjes" al leren kennen/ruiken/horen, dat heb ik nu met Doran meegemaakt, dat is echt super. Maarja daar gaat een hoop tijd en drukte in zitten.
Soms lees je wel eens hier dat mensen hun pup één keer gezien hebben en dan na een paar weken ineens hun pup uit moeten/mogen kiezen, dan vraag ik me af waar ze op moeten kiezen dan, aangezien ze de pups helemaal niet kennen, laat staan het verschil tussen de pups.
Een wat oudere teef toch nog laten dekken en daarom meerdere nesten hebben vind ik ook een slap excuus, zoals al eerder gemeld, kan je er dan voor kiezen om de wat jongere teef een loopsheid over te laten slaan, nergens staat dat ze gedekt moet worden lijkt me.
Er word altijd gesproken over zorgvuldig de reu uitzoeken, nou zie ik soms toch reuen voorbij komen die ondertussen half labradorland dekken, wat is daar zorgvuldig aan vraag ik me dan nog af, is die ene reu dan zo perfect voor alle teefjes, jong/oud/blond/zwart, maakt niet uit. En wat blijft er straks dan nog van de fokbasis over, als er zoveel nazaten rondlopen van één reu?
Ik ben 100% tegen broodfok laat dat duidelijk zijn, maar om nou te stellen dat een "goede fokker" wel meerdere nesten aankan vind ik een beetje uit de hoogte eerlijk gezegd, zelfs een goede fokker is maar een mens en heeft maar 2 handen en 24 uur in een dag. |
Volledig met je eens.
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Het is net of de erkende fokkers het doen uit rasverbetering, i.p.v geld?
Laten ze al het geld wat het nog opbrengt dan storten naar een goed doel, zoals de hondenbergeleiding of een hondenschool. Ik zeg maar wat... _________________
Thanks Zootje!
Max 10-12-2009
|
|
 |
|
 |
Gerritte Beheerder

| Leeftijd |
41 |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
3-1-2003 |
| Berichten |
17938 |
| |
zoetermeer Nederland |
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 09:57 Onderwerp:
|
|
|
| Jess&Max schreef: | Wat heb ik dit topic vol verbazing zitten lezen.
Ooit heb ik mij bij het voorstellen moeten verantwoorden waarom mijn hond bij een particulier vandaan komt.
Toen vroeg ik waarom een "erkende fokker" die het met veel liefde doet (net zoals een particulier dit kan doen) zijn hond(en) wel in mag zetten om maar raak te fokken, want zo zie ik het.
Want de discussie hier, is dat het zo slecht is, maar bij een erkende fokker niet???
(nu ga ik het weer zeggen: ik ga het hele forum weer over mij heen krijgen) |
Bij een particulier is een pup niet minder waard, maar bij een particulier is het vaak weer een heel ander verhaal. Meestal zijn de ouder honden niet gerontgent en hebben geen oogspiegelen gehad, dus je weet niet of de ouder hond ed of hd heeft, of iets aan de ogen mankeert met alle gevolgen van dien.
Als er in die lijn hd/ed voorkomt dan heb je de grootste kans dat dat wordt doorgeven aan jou pup met alle ellende van dien  _________________ groetjes gerritte
bedankt monika!
Sting (geen) 21-10-2000
Simba (Simba) 30-11-2002
|
|
 |
|
 |

| Leeftijd |
31 |
| Geslacht |
Vrouw |
| Lid sinds |
2-1-2010 |
| Berichten |
888 |
| |
|
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 10:06 Onderwerp:
|
|
|
| Gerritte schreef: | | Jess&Max schreef: | Wat heb ik dit topic vol verbazing zitten lezen.
(nu ga ik het weer zeggen: ik ga het hele forum weer over mij heen krijgen) |
Bij een particulier is een pup niet minder waard, maar bij een particulier is het vaak weer een heel ander verhaal. Meestal zijn de ouder honden niet gerontgent en hebben geen oogspiegelen gehad, dus je weet niet of de ouder hond ed of hd heeft, of iets aan de ogen mankeert met alle gevolgen van dien.
Als er in die lijn hd/ed voorkomt dan heb je de grootste kans dat dat wordt doorgeven aan jou pup met alle ellende van dien  |
Ja nu zeg je meestal. Maar stel nu dat die particulier dat nu wel heeft gedaan voor zijn eigen hond, en helemaal vrij is, en de vader heeft wél een stamboom en heeft meerdere prijzen gewonnen.. Daar komt Max vandaan. (jaaa ik heb het met eigen ogen gezien en ik ken ze) Want niet alle particulieren zijn zoals er gedacht word.
Ik vind dat de meesten hier nogal high worden van het woord: erkende fokker. Ik dus niet, omdat ik vind dat zij de honden gebruiken als broedmachines. Want ik geloof niet dat een erkende fokker zijn teef maar 1 of 2 keer laat dekken.... (mijn mening) _________________
Thanks Zootje!
Max 10-12-2009
|
|
 |
|
 |
Naomie Grote hondenneus

| Leeftijd |
- |
| Geslacht |
n/a |
| Lid sinds |
18-4-2006 |
| Berichten |
848 |
| |
Nieuwe Pekela
|
|
Geplaatst: Vr Jul 30, 2010 10:16 Onderwerp:
|
|
|
Wellicht is dit ontstaan na foto's van 2 nestjes die wij nu hebben?
Het is inderdaad heel tijdrovend om 2 nestjes tegelijkertijd te hebben en dit is een keuze van fokkers, erkend of niet erkend. Ook is het een keuze van fokkers hoe hiermee om te gaan in de verzorging en ook richting de pupkopers. Daarnaast, vind ik, kan niemand op afstand zomaar conclusies trekken dat iemand of een hondje tekort komt. Daarvoor moet je betrokken zijn geweest bij het hele proces. Tja en op afstand maak je dit niet snel mee want je weet niet wat er nog meer gebeurd met pupkopers en en de puppen als je het niet gezien of ervaren hebt. Als fokker vind ik dat je jezelf altijd eerlijk in de spiegel moet kunnen blijven aankijken met iedere keuze die je maakt. En dit zijn niet altijd makkelijke keuzes.
Wij hebben heel bewust gekozen voor het dekken van 2 honden met daartussen 2 weken tijd. Waarom? omdat er al meerdere honden "leeg"gebleven waren. De oorzaak ervan is niet bekend... Dus op een gegeven moment worden er 2 meiden loops.... tja als dan 1 raak is zijn wij heel blij. Maar ook met het risico dat het weer niet raak is of dat de beide meiden allebei zwanger blijken te zijn. Tja en de natuur heeft besloten dat beide meiden toch zwanger werden.
Ik zie veel verontwaardiging over het feit dat 1 persoon toch maar 2 handen heeft..... maar 2 personen hebben 4 handen en 3 personen hebben 6 handen.... Jullie kunnen niet zien van afstand wie er allemaal bij de verzorging van de nestjes betrokken zijn.
Als het gaat om onze lieve pupkopers ben ik blij dat we een goed contact hebben opgebouwd, dit begint al voor de bevalling. Daarnaast hebben we gelukkig 7 dagen in een week zitten en krijgt iedereen alle tijd en aandacht die ze verdienen. Gelukkig zijn er meerdere mogelijkheden tegenwoordig. We hebben digitaal een dagboek waar we meerdere keren per week inschrijven en foto's plaatsen, mensen kunnen na 2-3 weken komen zo vaak als ze willen maar moeten dus wel altijd meehelpen, want of we nu 1 of 2 nestjes hebben.... er wordt niet alleen maar koffie gedronken. Dat is iets wat wij weigeren, we zijn geen veredelde pretpark zoals men dat wellicht wel graag ziet. Daarnaast worden onze pupkopers ook veel meer betrokken bij de pups als ze meehelpen in de verzorging.
Als goede fokker maak je altijd een weloverwogen keuzen, vind ik. Dit heeft niet altijd te maken met alleen de teef, soms zelfs met de reu die je kiest. Bloedlijnen bewaren en rasverbetering dat moeten de overwegingen zijn alleen omdat je mensen niet langer wilt laten wachten...... dat is niet relevant, want die shoppen toch wel verder tenzij ze echt bij jou als fokker een pupje willen omdat de "klik" er is. Het liefst heb ik mensen die voor ons, onze visie en onze honden kiezen maar echt..... je wilt niet weten wat je meemaakt met pupkopers.... _________________
 |
|
 |
|
 |
|
|