apporteren aanleren
-
hobie
- Kleine hondenneus

apporteren aanleren
Hoe kan ik het beste apporteren aanleren?
Als Joeki nu dingen brengt beloon ik haar altijd, maar momenteel wil ze dat ik achter haar aanzit in plaats van dat ze het komt brengen (dat spelletje speel ik niet mee)
Als ik een speeltje gooi dan gaat ze het halen en loopt er dan zelf mee weg.
Als Joeki nu dingen brengt beloon ik haar altijd, maar momenteel wil ze dat ik achter haar aanzit in plaats van dat ze het komt brengen (dat spelletje speel ik niet mee)
Als ik een speeltje gooi dan gaat ze het halen en loopt er dan zelf mee weg.
-
speurneus carola
- Speurneus

zorg dat het spelletje andersom is, loop zelf weg met het maken van gekke geluiden, komen ze gelijk achter je aan en bieden het speeltje vaak al aan.
en als je aanpakt dan is het feest..., gooit ie speeltje net voor je neer, dan volgende keer steeds meer stapje achteruit doen en niet aanpakken, daarna pas aanpakken. dan ook niet aarzelen steeds handen weghouden en pas wanneer je het echt gaat pakken bewegen
en als je aanpakt dan is het feest..., gooit ie speeltje net voor je neer, dan volgende keer steeds meer stapje achteruit doen en niet aanpakken, daarna pas aanpakken. dan ook niet aarzelen steeds handen weghouden en pas wanneer je het echt gaat pakken bewegen
al me kinders uitgevlogen
-
hobie
- Kleine hondenneus

Als ik wegloop komt ze altijd achter mij aan, maar ze laat het speeltje achter. Of ze laat het al halverwege vallen.
Erachter lopen doe ik nooit, al zou ze dat wel willen
Maar mijn familie is veel moeilijker te trainen: mijn vader achtervolgt haar als ze iets gepakt heeft, zo heeft ze natuurlijk geleerd dat dat een leuk spelletje is en zit ik met de gebakken peren.
Erachter lopen doe ik nooit, al zou ze dat wel willen
Maar mijn familie is veel moeilijker te trainen: mijn vader achtervolgt haar als ze iets gepakt heeft, zo heeft ze natuurlijk geleerd dat dat een leuk spelletje is en zit ik met de gebakken peren.
-
Anita Straalman
-
hobie
- Kleine hondenneus

Als ze eens iets brengt wordt ze altijd uitbundig beloont, op wandeling raapt ze vanalles op, en dat lost ze dan aan mijn voeten. Ze komt dan als ik haar naam roep. Maar dat tot in mijn handen geven van een speeltje, dat is echt uitzonderlijk, dat doet ze zo weinig dat ik een snellere manier zoek om het echt aan te leren dan belonen als ze het per toeval doet. Vooral als ze binnenkort gaat puberen
-
hobie
- Kleine hondenneus

Nu net ontdekt als ik eerst trekspelletje speel met piepspeeltje en dan het weggooi gaat ze het halen om terug te kunnen trekken, als ik los zeg dan lost ze en smijt ik het terug weg.
Is dit een goeie methode om het aan te leren, dus trekspelletje als beloning telkens ze het terugbrengt, hierdoor houd ze het ook vast tot ik los zeg.
Is het het beste om 1 bepaald speeltje te reserveren voor het leren apporteren en dit dan enkel daarvoor te gebruiken, of gebruik ik haar gewone speeltjes die ze altijd heeft?
Nu ligt er een groot aantal speeltjes altijd rond te slingeren zodat ze niet op meubels bijt, en dat er altijd iets ligt om te geven waar ze wel op mag bijten als ze iets vast heeft dat niet mag
Is dit een goeie methode om het aan te leren, dus trekspelletje als beloning telkens ze het terugbrengt, hierdoor houd ze het ook vast tot ik los zeg.
Is het het beste om 1 bepaald speeltje te reserveren voor het leren apporteren en dit dan enkel daarvoor te gebruiken, of gebruik ik haar gewone speeltjes die ze altijd heeft?
Nu ligt er een groot aantal speeltjes altijd rond te slingeren zodat ze niet op meubels bijt, en dat er altijd iets ligt om te geven waar ze wel op mag bijten als ze iets vast heeft dat niet mag
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

ik ben met Max een aantal weken geleden ook begonnen met apporteren. Ik heb inmiddels een aparte hondenstuiterbal gekocht die alleen wordt gebruikt voor het apporteren. Ik gebruik stukjes kaas of appel als beloning. Ik laat Max voor mij komen staan en geef hem het commando 'zit' .Dit beloon ik met 'goed zo, kerel' . Dan geef ik hem het commando 'blijf' en dan gooi ik het balletje weg. Max moet bij mij blijven zitten totdat ik het commando 'apport' geef. Vervolgens rent, spurt hij naar het balletje toe en komt het mij dan brengen. Als hij onderweg afgeleid wordt, roep ik hem bij zijn naam en zeg vaak : 'kom brengen' . In het begin heb ik hem geleerd om het in mijn hand los te laten (commado: 'los' of commando: 'los in hand'), waarna hij een beloning kreeg. Als hij het balletje laat vallen naast mij zeg ik: 'pak bal'. Nu ben ik hem aan het leren om eerst te gaan zitten voordat hij het balletje in mijn handen moet leggen. Dus dat is de volgende stap. Ik denk wel dat het belangrijk is dat de hond eerst de basiscommando's kent, zoals zit, blijf en los. Ik heb met Max al eerder geprobeerd te apporteren, maar dat liep op niks uit. Nu hij EG1 heeft gehad en alle basiscommando's kent, gaat het goed. En zowel Max als ik vinden het geweldig! Wij gaan in mei samen de cursus apporteren volgen bij onze KC.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
-
kiaora
Ik heb het Kiaora geleerd zonder enig commando te gebruiken maar spelenderwijs. Het commando is er pas later bij gekomen ,nadat ze door had wanneer ze een beloning kreeg en dus eigenlijk het gedrag liet zien wat ik wilde.Wel mbv de clicker!
ik deed dit door met het apporteerblok te spelen. Ik speelde ermee en maakte het super leuk voor haar,maar zij mocht er niet aan komen.
Dan liep ik achteruit en hield het speeltje op neushoogte en bewoog het tegelijktijd voor haar heen en weer. Super interessant dus,want dat is het speeltje van het vrouwtje...
Als ze dan het blok pakte liep ik nog een paar passen achteruit,pakte het weer aan,click en beloning. Liet ze het eerder los,geen beloning,geen aandacht aan besteden en weer opnieuw. Daarna de volgende stap...Het Blok ,naast het achteruit lopen,ook af en toe een klein stukje weg schoppen. Pakte ze het op,dan liep ik zachtjes naar achteren en deed ondertussen super enthousiast.Dan pakte ik het aan,click beloning. Ze had snel door dat ze het in mijn hand moest leggen. Daarna een stukje (klein stukje) weg gegooit en als zij hem in mijn hand legde click,beloning.En zo het blok steeds een stukje verder weg gooien. Laatste stap was dat ik ,als ze vlak bij me was,een stap in haar richting deed en daardoor werd ze "gedwongen"om te gaan zitten. Meteen blok aan gepakt,click beloning. En toen ze dit door had ben ik er pas commando's aan gaan toe voegen en dan alleen de hoognodige,want ze wist nu dat ze het zittend af moest geven.
Nu zet ik haar dus naast,geef commando "wacht",gooi het blok,zeg "apport"en madam gaat het blok vliegensvlug halen,loopt achter mij door en komt netjes aan de voet zitten en wacht tot ik het blok aan pak met het commando "los". Meer commando's gebruik ik dus niet. Dit alles heeft minder dan een maand geduurd.
Het naast komen zitten meteen nadat ze het blok gehaald heeft,en dus niet eerst voor,heb ik gedaan door haar bij terugkomst met mijn hand te dirigeren. (ik wees haar dat ze om mij heen moest lopen en als ze naast mij was ging mijn hand een stukje omhoog,waardoor ze netjes naast mij onder mijn hand kwam zitten) En dat armgebaar werd steeds kleiner/subtieler tot ik het niet meer nodig had en ook dit ging erg snel.
Veel succes met trainen!
ik deed dit door met het apporteerblok te spelen. Ik speelde ermee en maakte het super leuk voor haar,maar zij mocht er niet aan komen.
Dan liep ik achteruit en hield het speeltje op neushoogte en bewoog het tegelijktijd voor haar heen en weer. Super interessant dus,want dat is het speeltje van het vrouwtje...
Als ze dan het blok pakte liep ik nog een paar passen achteruit,pakte het weer aan,click en beloning. Liet ze het eerder los,geen beloning,geen aandacht aan besteden en weer opnieuw. Daarna de volgende stap...Het Blok ,naast het achteruit lopen,ook af en toe een klein stukje weg schoppen. Pakte ze het op,dan liep ik zachtjes naar achteren en deed ondertussen super enthousiast.Dan pakte ik het aan,click beloning. Ze had snel door dat ze het in mijn hand moest leggen. Daarna een stukje (klein stukje) weg gegooit en als zij hem in mijn hand legde click,beloning.En zo het blok steeds een stukje verder weg gooien. Laatste stap was dat ik ,als ze vlak bij me was,een stap in haar richting deed en daardoor werd ze "gedwongen"om te gaan zitten. Meteen blok aan gepakt,click beloning. En toen ze dit door had ben ik er pas commando's aan gaan toe voegen en dan alleen de hoognodige,want ze wist nu dat ze het zittend af moest geven.
Nu zet ik haar dus naast,geef commando "wacht",gooi het blok,zeg "apport"en madam gaat het blok vliegensvlug halen,loopt achter mij door en komt netjes aan de voet zitten en wacht tot ik het blok aan pak met het commando "los". Meer commando's gebruik ik dus niet. Dit alles heeft minder dan een maand geduurd.
Het naast komen zitten meteen nadat ze het blok gehaald heeft,en dus niet eerst voor,heb ik gedaan door haar bij terugkomst met mijn hand te dirigeren. (ik wees haar dat ze om mij heen moest lopen en als ze naast mij was ging mijn hand een stukje omhoog,waardoor ze netjes naast mij onder mijn hand kwam zitten) En dat armgebaar werd steeds kleiner/subtieler tot ik het niet meer nodig had en ook dit ging erg snel.
Veel succes met trainen!