Probleempje met de 'vooruit' oefening

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Probleempje met de 'vooruit' oefening

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

Op de cursus doen we al een tijdje de vooruit oefening.
Pion staat op een afstand. Hond van de riem af, laten blijven. Zelf lopen naar de pion, snoepje erop leggen, terug lopen naar hond. Zeg 'vooruit', hond rent naar pion, pakt snoepje en je roept tot slot de hond weer bij je.

Ging harstikke goed, perfect zelfs! Op een afstand van 20 meter, no problemo!
Thuis hebben we dit ook altijd geoefend met een grote plastic beker.

Onlangs wat spulletjes voor Miep gekocht waaronder ook een pion.
Thuis mee bezig gegaan. Maar vanaf de eerste keer met de eigen pion rent ze tijdens de oefening vooruit en pakt het snoepje, pakt daarna de pion en gaat ermee aan de haal. Luisterd dus ook niet meer naar mij.
Ik heb me omgedraaid en ben net gaan doen of ik iets heel boeiends op de grond zag liggen. Uiteindelijk kwam Miep met pion ook maar even kijken.
Toen ik haar een snoepje voor de neus hield liet ze de pion wel los.

Dit ging een paar keer zo, maar nu (ook op de cursus) doet ze de oefening en neemt vervolgens de pion weer mee terug naar mij. :roll:
Commando los gaat met een snoepje prima, dus ze geeft de pion wel weer af. Maar op afstand niet, ze neemt de pion gewoon mee terug. Op cursus gaven ze aan om wel gewoon de oefening te blijven doen zoals anders, en als ze de pion mee neemt 'los' gebruiken.

Iemand tips hoe te zorgen dat ze de pion laat staan?
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

pion vastzetten :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ohja...
Simpel, doch effectief! (waarschijnlijk)
:dom:
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

M_n_q_e schreef:Ohja...
gebruik een paar tent-haringen door de hoekjes... knappe hond als ie m los krijgt 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

maria1

Ongelezen bericht door maria1 »

Lupos schreef:
M_n_q_e schreef:Ohja...
gebruik een paar tent-haringen door de hoekjes... knappe hond als ie m los krijgt 8)
:lol: :lol:
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Pas alleen wel op met het vooruit oefenen met een pion, gezien het pionnetje heel snel een herkenninspunt word voor de hond.
Wij hebben dit met Kay getraind met een paaltje (waar we idd ook het snoepje op moesten leggen) maar zodra er geen paaltje meer stond wist Kay ook ineens niet meer wat de oefening vooruit betekende :roll:
Dit heeft een hoop training naderhand gekost om de oefening er alsnog in te krijgen.

Met Daan hebben wij het vooruit gewoon met de dummy aangeleerd (hij had dus ook altijd succes want er lag altijd een dummy die hij mocht halen) en die kent het commando "vooruit" ook een stuk beter dan Kay 8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Linnie

Ongelezen bericht door Linnie »

Ik zeg ook vooruit als ik de dummy heb neergelegd en no problemo hoor.. voor een dummy doen ze alles ;)
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Kay schreef:Pas alleen wel op met het vooruit oefenen met een pion, gezien het pionnetje heel snel een herkenninspunt word voor de hond.
Wij hebben dit met Kay getraind met een paaltje (waar we idd ook het snoepje op moesten leggen) maar zodra er geen paaltje meer stond wist Kay ook ineens niet meer wat de oefening vooruit betekende :roll:
Dit heeft een hoop training naderhand gekost om de oefening er alsnog in te krijgen.

Met Daan hebben wij het vooruit gewoon met de dummy aangeleerd (hij had dus ook altijd succes want er lag altijd een dummy die hij mocht halen) en die kent het commando "vooruit" ook een stuk beter dan Kay 8)
Maar is dit hetzelfde dan? want volgens mij moeten ze op de gehoorzaamheids cursussen toch gewoon de hond naar een paaltje sturen en afleggen of zoiets? Als het echt gaat om het vooruit sturen zelf, ben ik geen fan van herkennings paaltjes om dezelfde reden als Monique aangeeft 8)
Afbeelding

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Wat ik wel eens doe op een lange pad. De hond aan de riem. Een snoepje op de grond leggen zodat Diezel het ziet. Dan ongeveer 20-30 meter achteruit lopen. Laten zitten en dan vooruit sturen. Hij weet dan dat er ergens op de grond een snoepje ligt. Dan voorkom je dat ze het paaltje als herkenningspunt nemen. Dat gewoon regelmatig afwisselen, paaltje en grond.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Lupos schreef:
Kay schreef:Pas alleen wel op met het vooruit oefenen met een pion, gezien het pionnetje heel snel een herkenninspunt word voor de hond.

Maar is dit hetzelfde dan? want volgens mij moeten ze op de gehoorzaamheids cursussen toch gewoon de hond naar een paaltje sturen en afleggen of zoiets? Als het echt gaat om het vooruit sturen zelf, ben ik geen fan van herkennings paaltjes om dezelfde reden als Monique aangeeft 8)
M_n_q_e schreef:Op de cursus doen we al een tijdje de vooruit oefening.
Pion staat op een afstand. Hond van de riem af, laten blijven. Zelf lopen naar de pion, snoepje erop leggen, terug lopen naar hond. Zeg 'vooruit', hond rent naar pion, pakt snoepje en je roept tot slot de hond weer bij je.
Zoals ik haar stukje lees gaat het om het vooruit sturen en terugkomen (dus geen oefening bij het paaltje zoals af oid) :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Kay schreef:
Lupos schreef:

M_n_q_e schreef:Op de cursus doen we al een tijdje de vooruit oefening.
Zoals ik haar stukje lees gaat het om het vooruit sturen en terugkomen (dus geen oefening bij het paaltje zoals af oid) :wink:
Heb jij weer gelijk in... dan moet de TO maar het verlossende woord geven: wat is het "doel" van deze oefening uiteindelijk? :D
Afbeelding

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Uiteindelijk wordt de oefening uitgebreid met een blijf wanneer de hond vooruit is gestuurd.

Maar het zal denk ik ook een opstartje kunnen zijn voor apporteren of behendigheid. Gaan met die banaan zeg maar :)

(Verdulleme, ergens in huis liggen tentharingen, maar waar....)
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010
jose geurtse
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door jose geurtse »

Ik train altijd met een witte emmer, op de kop natuurlijk is niet makkelijk mee te nemen. :wink:
Plaats reactie