trainingstips!

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Nathalie01
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 496
Lid geworden op: 09/04/10 11:56

Ongelezen berichtdoor Nathalie01 » 15/02/11 15:35

leerzaam topic!

@ Lunatic ben je gelijk begonnen met Doran los neer te zetten en dummy's te gooien? Ik heb het met Dex geprobeerd maar dat gaat echt niet hij gaat wel zitten maar zodra ik gooi is hij weg :cry: Ik hou hem nu nog aan de lijn terwijl ik gooi en zelf/ of andere hondjes ophalen.

Linnie

Ongelezen berichtdoor Linnie » 15/02/11 15:59

Leuk topic :) Helaas nog niet zulke gevorderde foto's van Guus. Alhoewel hij ook blijf en een dummy gooien kan :verliefd1: . Wie weet post ik ook ooit eens zulke mooie foto's :D

En die pupfoto's van Juna, zo schattig haha :verliefd1:

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 15/02/11 16:02

daar kan ik wel een tip op geven, een hond gaat op jouw arm beweging, doe maar eens zonder dummie of je iets weggooit.

dus moet je eerst leren te blijven zitten op je arm beweging, omdat je dan ook geen dummie gooit heeft ie ook geen suc6 als ie toch gaat, dus wordt niet beloond voor zijn fouten.

let wel dat je hem gelijk als ie maar een poot optilt, eerst weer in positie zet zoals ie moet, dus geen genoegen er mee nemen want het is eerst een teen, dan een voetje en dan een poot en voor je het weet is ie vertrokken.

doe dat bv ook met eten geven, blijf bak voor zijn neus, zo gauw als ie maar poot optilt geen bak neerzetten, blijf is blijf, pas wanneer de bak staat en jij ontspannen rechtop staat mag ie eten. zo leer je het commando blijf beter en sneller aan dan op het veld.
al me kinders uitgevlogen

Nathalie01
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 496
Lid geworden op: 09/04/10 11:56

Ongelezen berichtdoor Nathalie01 » 15/02/11 16:14

thanks carola.

Blijf commando kan hij goed, en hebben we ook vaak zat geoefend maar inderdaad zodra me arm omhoog gaat zoeff weg is Dex. Nou ik zou het eens oefenen met "zogenaamd" weggooien dan heeft hij geen succes als hij toch wegspurt :klasse:

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 15/02/11 16:18

Nathalie01 schreef:leerzaam topic!

@ Lunatic ben je gelijk begonnen met Doran los neer te zetten en dummy's te gooien? Ik heb het met Dex geprobeerd maar dat gaat echt niet hij gaat wel zitten maar zodra ik gooi is hij weg :cry: Ik hou hem nu nog aan de lijn terwijl ik gooi en zelf/ of andere hondjes ophalen.

Nee, de eerste maanden zijn we hoofdzakelijk met gehoorzaamheid bezig geweest, totaal niet met dummy's zelfs, heel af en toe een balletje.
Ik weet niet of je handgebaren gebruikt bij Dex? Dat doe ik wel namelijk, blijf is gestrekte arm met hand rechtop zeg maar (moeilijk uitleggen)
Als ik dan wegloop, loop ik achteruit en mijn hand blijft in de blijf stand, daar focust hij dan op, als dit eenmaal goed gaat kan je eens kijken of het ook blijft lukken als je iets in je andere hand pakt en daar mee beweegt ofzo.
Of hij snapt nog niet helemaal dat hij moet blijven, of hij vind het nog te spannend, gewoon ik hele kleine stapjes opbouwen, het heeft allemaal geen haast :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Nathalie01
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 496
Lid geworden op: 09/04/10 11:56

Ongelezen berichtdoor Nathalie01 » 15/02/11 16:28

Lunatic schreef:
Nathalie01 schreef:leerzaam topic!

@ Lunatic ben je gelijk begonnen met Doran los neer te zetten en dummy's te gooien? Ik heb het met Dex geprobeerd maar dat gaat echt niet hij gaat wel zitten maar zodra ik gooi is hij weg :cry: Ik hou hem nu nog aan de lijn terwijl ik gooi en zelf/ of andere hondjes ophalen.

Nee, de eerste maanden zijn we hoofdzakelijk met gehoorzaamheid bezig geweest, totaal niet met dummy's zelfs, heel af en toe een balletje.
Ik weet niet of je handgebaren gebruikt bij Dex? Dat doe ik wel namelijk, blijf is gestrekte arm met hand rechtop zeg maar (moeilijk uitleggen)
Als ik dan wegloop, loop ik achteruit en mijn hand blijft in de blijf stand, daar focust hij dan op, als dit eenmaal goed gaat kan je eens kijken of het ook blijft lukken als je iets in je andere hand pakt en daar mee beweegt ofzo.
Of hij snapt nog niet helemaal dat hij moet blijven, of hij vind het nog te spannend, gewoon ik hele kleine stapjes opbouwen, het heeft allemaal geen haast :wink:


Ja ik snap wat je bedoeld, ik gebruik dat gebaar ook. Nu is het zo dat hij eigenlijk altijd naast me zit (aan de voet) als ik gooi dus misschien is dat nog te moeilijk voor hem. Ik ga met je tips aan de slag bedankt.

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 16:37

als je later bent begonnen met steady maken, zou ik eerst hem aangelijnd houden (succes voorkomen). Wat ik soms ook doe (moet je wat verder zijn) is op een verharde weg lopen en een bal voor me uit schoppen. Juna moet gewoon blijven volgen. In het begin doen we dat aangelijnd, later los. Het bewegen van een voorwerp wakkert de jaag-drift van je hond aan, dus het is zeker niet abnormaal dat je hond achter gooiende voorwerpen aangaat. Bij de foto's van Linda zie je dat Linda al op een afstandje staat, maar je kunt natuurlijk ook dichterbij staan (eventueel lijntje eraan houden) en dan gooien. Alles zelf weer oppakken en je hond belonen als hij netjes blijft zitten.
Een andere oefening is tijdens het volgen dummy's in een lijn neerleggen, dan omdraaien en slalommen om de dummy's heen. Ze moeten leren de dummy's te respecteren tot ze toestemming krijgen. Bouw het rustig op. Te snel gaan heeft een averechts effect, want dan worden ze nog veel heviger :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 15/02/11 16:43

Hele leuke, en leerzame topic. :klasse:

Gebruikersavatar
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 490
Lid geworden op: 26/08/10 09:22
Locatie: Eke
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor RaymondC » 15/02/11 17:13

Nathalie01 schreef:leerzaam topic!

@ Lunatic ben je gelijk begonnen met Doran los neer te zetten en dummy's te gooien? Ik heb het met Dex geprobeerd maar dat gaat echt niet hij gaat wel zitten maar zodra ik gooi is hij weg :cry: Ik hou hem nu nog aan de lijn terwijl ik gooi en zelf/ of andere hondjes ophalen.


Om je hond steadiness te leren ga je eerst starten met NIETS.
En NIETS is, hond gaat in de zit, en jij stapt bij je hond weg.
Eerst 1 stap voor je hond, terug rond je hond stappen, en er weer naast staan.
Dit bouw je op (zo wordt de down, hond blijft liggen op de plaats die jij hebt gezegd).

Dan bouw je het op met terug de hond aan de riem/lijn, dummy smijten.
Blijft de hond zitten, dan ga jij de dummy ophalen.

En zo bouw je langzaam op tot de hond los meeloopt, je smijt een dummy en de hond gaat zitten.

Eigenlijk hoef je blijf niet te gebruiken, want je zegt zit tegen je hond.
En die moet blijven zitten totdat hij/zij een ander commando krijgt.

Ter ondersteuning voor het zitten kan je een opgeheven hand (handpalm naar de hond toe) gebruiken. De hand wel hoog houden dus boven je eigen neus/hoofd.
Hierbij in het begin het commando zit gebruiken.
De zitfluit (of aandachtsfluit) gebruiken is ook vanaf puppy al aan te raden.
Dit is een lange toon (tuuuuuuuuut), in het begin ook het commando zit erbij gebruiken.

Later ga je die hand gebruiken om de hond links/rechts of vooruit(back) te sturen.

Nathalie01
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 496
Lid geworden op: 09/04/10 11:56

Ongelezen berichtdoor Nathalie01 » 15/02/11 17:21

Lupos schreef:als je later bent begonnen met steady maken, zou ik eerst hem aangelijnd houden (succes voorkomen). Wat ik soms ook doe (moet je wat verder zijn) is op een verharde weg lopen en een bal voor me uit schoppen. Juna moet gewoon blijven volgen. In het begin doen we dat aangelijnd, later los. Het bewegen van een voorwerp wakkert de jaag-drift van je hond aan, dus het is zeker niet abnormaal dat je hond achter gooiende voorwerpen aangaat. Bij de foto's van Linda zie je dat Linda al op een afstandje staat, maar je kunt natuurlijk ook dichterbij staan (eventueel lijntje eraan houden) en dan gooien. Alles zelf weer oppakken en je hond belonen als hij netjes blijft zitten.
Een andere oefening is tijdens het volgen dummy's in een lijn neerleggen, dan omdraaien en slalommen om de dummy's heen. Ze moeten leren de dummy's te respecteren tot ze toestemming krijgen. Bouw het rustig op. Te snel gaan heeft een averechts effect, want dan worden ze nog veel heviger :wink:


Ja we zijn nog maar net begonnen hoor, het heeft ook geen haast was alleen benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt :) Wat ik me ook nog afvraag (sorry als ik jullie topic verpest :oops: ) als Dex dan eindelijk een keer de dummy mag halen gaat hij hem wel met enthousiasme halen maar zodra hij de dummy heeft is de 'apporteerdrift' een beetje verdwenen hij komt dan op z'n gemakkie terug sukkelen, legt de dummy zelfs neer om te snuffelen kortom heeft niet zo'n haast om hem weer af te geven. Het enige wat ik dan bedenk is om hard weg te rennen dan komt hij wel snel achter me aan met dummy gelukkig. Maar is hier ook een oefening voor? of zit het apporteren gewoon niet zo in hem :wink:

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 17:42

Nathalie01 schreef:
Ja we zijn nog maar net begonnen hoor, het heeft ook geen haast was alleen benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt :) Wat ik me ook nog afvraag (sorry als ik jullie topic verpest :oops: ) als Dex dan eindelijk een keer de dummy mag halen gaat hij hem wel met enthousiasme halen maar zodra hij de dummy heeft is de 'apporteerdrift' een beetje verdwenen hij komt dan op z'n gemakkie terug sukkelen, legt de dummy zelfs neer om te snuffelen kortom heeft niet zo'n haast om hem weer af te geven. Het enige wat ik dan bedenk is om hard weg te rennen dan komt hij wel snel achter me aan met dummy gelukkig. Maar is hier ook een oefening voor? of zit het apporteren gewoon niet zo in hem :wink:
open anders even een nieuw topic met je vragen, dan kan dit een verzameltopic van oefeningen (trainings inspiratie oefeningen) blijven :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 15/02/11 17:50

Nathalie01 schreef:
Lupos schreef:als je later bent begonnen met steady maken, zou ik eerst hem aangelijnd houden (succes voorkomen). Wat ik soms ook doe (moet je wat verder zijn) is op een verharde weg lopen en een bal voor me uit schoppen. Juna moet gewoon blijven volgen. In het begin doen we dat aangelijnd, later los. Het bewegen van een voorwerp wakkert de jaag-drift van je hond aan, dus het is zeker niet abnormaal dat je hond achter gooiende voorwerpen aangaat. Bij de foto's van Linda zie je dat Linda al op een afstandje staat, maar je kunt natuurlijk ook dichterbij staan (eventueel lijntje eraan houden) en dan gooien. Alles zelf weer oppakken en je hond belonen als hij netjes blijft zitten.
Een andere oefening is tijdens het volgen dummy's in een lijn neerleggen, dan omdraaien en slalommen om de dummy's heen. Ze moeten leren de dummy's te respecteren tot ze toestemming krijgen. Bouw het rustig op. Te snel gaan heeft een averechts effect, want dan worden ze nog veel heviger :wink:


Ja we zijn nog maar net begonnen hoor, het heeft ook geen haast was alleen benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt :) Wat ik me ook nog afvraag (sorry als ik jullie topic verpest :oops: ) als Dex dan eindelijk een keer de dummy mag halen gaat hij hem wel met enthousiasme halen maar zodra hij de dummy heeft is de 'apporteerdrift' een beetje verdwenen hij komt dan op z'n gemakkie terug sukkelen, legt de dummy zelfs neer om te snuffelen kortom heeft niet zo'n haast om hem weer af te geven. Het enige wat ik dan bedenk is om hard weg te rennen dan komt hij wel snel achter me aan met dummy gelukkig. Maar is hier ook een oefening voor? of zit het apporteren gewoon niet zo in hem :wink:

Dit topic is toch juist voor tips en truuks, niks geen topic verpesten dus :wink:
Is Dex helemaal gek van de dummy? Dat is namelijk vereiste nr 1 :D
Toen ik Doran goed steady had, moest ik hem eerst helemaal gek van de dummy maken, zonder appèl op hem te zetten op dat moment, dus kleine stukjes weggooien, ging hij hem halen JAAAA goedzo, kwam hij hem terug brengen dan helemaal een feestje van maken en helemaal uit m'n dak gaan :schreeuw: Pas toen ik zeker wist dat hij de dummy helemaal het einde vond ben ik langzaam maar zeker de combinatie gehoorzaamheid/apporteren gaan gebruiken.

Het belangrijkste is dat je er samen met Dex plezier in hebt, als je elke week vooruitgang ziet dan zit je goed, laat je niet gek maken door mensen van oh dit had hij allang moeten kunnen of iets dergelijks, lol is het aller belangrijkste en zolang jullie samen lol hebben leren jullie beide iedere training weer iets bij :wink:
Oh nog een belangrijke tip, belonen met voer is niet aan te raden als je wil dat Dex de dummy netjes komt afgeven, dan laat hij (en andere hondjes met hem) namelijk de dummy vallen om zo snel mogelijk het lekkers aan te kunnen pakken :D
Wel zou je iets lekkers kunnen geven als hij de dummy netjes heeft gegeven en weer netjes aan de voet zit bijv. zo doe ik het soms bij Doran.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 15/02/11 18:18

:?: Vraagje?
Waarom leren jullie je labje een dummy apporteren?
Ik ben bij Yara begonnen met een apporteerblok. Toen ze deze goed aannam/apporteerde, zijn we op de jachttraining begonnen met het apporteren van dode kraaien.
Het schijnt als je hond een kraai apporteerd, hij/zij alle wild (konijn, duif, eend enz.) en vele soorten (wild)dummies apporteerd.
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 15/02/11 18:21

Dinie schreef::?: Vraagje?
Waarom leren jullie je labje een dummy apporteren?
Ik ben bij Yara begonnen met een apporteerblok. Toen ze deze goed aannam/apporteerde, zijn we op de jachttraining begonnen met het apporteren van dode kraaien.
Het schijnt als je hond een kraai apporteerd, hij/zij alle wild (konijn, duif, eend enz.) en vele soorten (wild)dummies apporteerd.
Vroeger zeiden ze tegen mij dat als je met een apporteerblok begint de kans bestaat dat je hond: hard in de bek wordt.
Ik heb mijn een van mijn honden die vroeger mee op jacht ging, geleerd een rauw ei in de bek vast te houden.
Die was dus echt "zacht in de bek"

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 15/02/11 18:31

Dummy's zijn veel gebruikt op wedstrijden. Bij wedstrijden wordt gebruik gemaakt van wild of dummy's, maar nooit apporteerblokken. Idd wat Dorrette al aangeeft: ze kunnen er hard van in de bek worden. Wild gebruik ik zelf weinig. Ik gebruik het af en toe, maar anders word je hond te hevig. Zeker honden met een jacht-aanleg van nature worden daar veeeeeel te hevig van :wink:
Ik loop op het moment alleen mee in OWT's en WT's, en daar wordt gebruik gemaakt van dummy's. Ik hoop eind dit jaar misschien een FT te kunnen lopen, en dat is wild.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Jachttraining”