Pups met dunne ontlasting een bruikbare tip!!!!!

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
yari
Speurneus
Speurneus
Berichten: 13451
Lid geworden op: 28/12/02 23:03
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor yari » 09/05/11 14:41

@Marcail: het kan ook zeker prima werken hoor, alleen vond/vind ik wel dat mensen alert moeten zijn op het flink onttrekken van vocht wat dat spul doet. Ook al beweren sommigen dierenartsen van niet zoals ik hier lees van jullie.

Hier nog wat stukjes gekopieerd van sites van een apotheek en drogist (waar o.a. de vochtonttrekkende eigenschappen uitgelegd worden en ook hoe het bij diarree werkzaam is):

Plantago Ovata
Plantago Ovata is een andere naam voor psylliumzaad.

Werking
Psylliumvezels mengen zich met de darminhoud en zwellen op doordat ze water opnemen. U krijgt hierdoor meer en zachtere ontlasting. Dat prikkelt de darm om harder te gaan werken. Het is belangrijk om bij gebruik van dit middel veel te drinken: anderhalf tot twee liter per dag. Anders kan het middel gaan klonteren in de darm en dit kan verstopping of afsluiting van de darm veroorzaken.

Psylliumvezel is een unieke vezel die maar liefst 25 maal het eigen gewicht aan water kan opnemen. We noemen vlozaad onoplosbare vezels omdat deze pas in de dikke darm en in de endeldarm werkzaam wordt.( zie darmproblemen ) Daardoor wordt de ontlasting zachter en neemt de inhoud van de darmen toe. Dit heeft een krachtige, reinigende werking op de darmen. De darmwand moet zich volledig ontplooien om de massa door het spijsverteringskanaal voort te stuwen. Daardoor kunnen achtergebleven voedingsresten en afvalstoffen beter van de darmwand en tussen de darmrimpels verwijderd worden. De darmen worden weer schoon.
Dit verbetert de spijsvertering en zorgt voor een natuurlijke, regelmatige stoelgang. Bovendien is de opname van voedingsstoffen via een schone darmwand groter.
Bij diarree kunnen de vezels het overtollige vocht in de darmen binden, waardoor een stoppend effect ontstaat. Vlozaad vezels vormen een goede voedingsbodem voor de darmflora en kunnen toxinen in de darm (bijvoorbeeld door schimmelinfecties) in zich op nemen.


Bronnen:
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=887

http://www.derodepilaren.nl/huismerk/su ... llium.html
Groetjes: Mariëlle & Yari

~ Wie achter de kudde aanloopt loopt altijd door de stront ~

Marcail
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12114
Lid geworden op: 13/05/04 20:20
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marcail » 09/05/11 17:04

@ Yari,

Ik had inderdaad deze info ook gelezen op het net, en neem het zeker in het achterhoofd mee.
Ik was/en ben zeer tevreden over de Iso gel en weet ook heel goed hoe ik er mee om moet gaan om de pups niet te laten uitdrogen.
Je kan van de Iso gel heel weinig gebruiken, een paar kruimeltjes is al voldoende om resultaat te hebben zonder uitdrogen.
Ik heb een DA die buiten de reguliere chemische medicatie veel werkt met homeopatisch en zich daar heel goed in heeft ontwikkeld. Ook de bevindingen van diverse fokkers wil hij weten om zo een goed advies mee te kunnen geven aan nieuwe gebruikers.
Al die kennis en ervaringen zijn voor mij een factor geweest om dit middel hier aan te geven als natuurlijk hulpmiddel voor beginnende pupbaasjes met een pup aan de diaree.

En daarom kunnen we niet genoeg blijven waarschuwen dat er goed op gelet moet worden dat de kleine pup goed blijft drinken.
Het belangrijkste met deze klachten.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012


Terug naar “Gezondheid”