Dirigeren.

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
samantha
Speurneus
Speurneus

Dirigeren.

Ongelezen bericht door samantha »

Ik ben met Macho aan het oefenen met het dirigeren.
Het gaat echt heel erg goed, ik kan hem helemaal sturen en hij heeft het helemaal door :)
Alleen soms twijfel ik over hoe ik op iets moet reageren.

Een voorbeeldje van vandaag.
Ik sta in een bospad en stuur Macho 20 meter vooruit totdat hij op een kruising komt.
Daar laat ik hem zitten op de fluit.
Dan stuur ik hem naar rechts het pad op en dan loopt hij dus keurig in een rechte lijn het pad op.
Ik wist dat de dummy ongeveer op 20 meter en dan in de bosjes lag dus toen hij er bijna was floot ik weer dat hij moest gaan zitten (waarna ik hem dus het zoek commando wil geven).
Alleen nu had meneer dus al de dummy in de neus, gaat niet meer zitten en loopt rechtsstreeks naar de dummy en apporteert hem.
Hoe zouden jullie nu reageren?
In principe doet hij het goed, het einddoel is de dummy.
Maar hij moet natuurlijk ook gewoon naar mijn zit commando luisteren.

Ik wil dat hij eerst gaat zitten omdat hij anders misschien al uit zichzelf de bosjes in gaat om te zoeken terwijl ik bezig ben met dirigeren.
En zo pakt hij met het eerst zitten even een rust momentje voordat hij de zoekopdracht krijgt.
Nu loopt hij ook keurige rechte lijnen, ik ben bang dat hij dat niet meer doet als hij dus al aan het zoeken is tijdens het dirigeren omdat hij denkt dat hij dan al moet zoeken.
Daarom wil ik hem zo dicht mogelijk bij het apport krijgen, laten zitten en daarna het zoek commando geven.
Of kan ik het beter anders doen?
Dus bijvoorbeeld hem gewoon tijdens het lopen als hij er bijna is het zoekcommando geven?
Afbeelding

:bruinpootje: Macho
:zwartpootje: DJ
:zwartpootje: Jack
:blondpootje: Tiesto
:zwartpootje: Jones
:blondpootje: Fudge

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012
samantha
Speurneus
Speurneus

Nog een aanvulling.
Of helemaal geen zoekcommando geven?
Dus de hond dirigeren totdat hij er bijna is en dan als het goed is vanzelf de dummy/wild vindt?
Maar krijg je dan niet dat de hond al zoekt tijdens het dirigeren terwijl hij dan juist gewoon de lijnen netjes moet lopen?
Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000 / 07-11-2011 en Babs 20-12-2005 / 18-10-2012
frits

Ongelezen bericht door frits »

Jeetje moeilijk zeg!

hij doet het zeker goed..

maar ik denk toch dat je hem eerder moet laten zitten zodat hij de dummy nog niet ruikt.

en dat vervolgens rust opbouwen! en steeds dichter bij de dummy laten zitten..

alvoor je hem laat zoeken.

(gewoon een ideetje!!) ben nog lang niet zover..;-)
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Ja stopt je hond af op de kruising, hij gaat perfect de juiste kant op.
Zodra hij in het valgebied komt dan geef je de ZOEK/LOST.
Niet nog eens afstoppen, want dan gaat je hond initiatief verliezen.

Het is geen ROBOT, en ze hebben die NEUS gekregen om mee te werken.
Niet willen dirigeren tot op de cm.

Zoals Engelse trainers/keurmeesters zeggen:

When the dog is in the area let him do his job

En ook een uitspraak van de Engelse:

If you know exactly where the dummy lies, you don't have to send your dog.
You can pick it up yourself.

Ga meer denken in zuivere blinde dummies.
Je krijgt te horen waar de dummie ongeveer ligt.
Je stuurt je hond die kant op, en als die in de buurt is geef je de ZOEK/LOST
Dan ga je toch ook niet dirigeren tot op de cm, want je weet zelf niet waar die ligt.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Zoals je zelf al aangeeft: hij krijgt de dummy in de neus. :wink:
Als je dan al wilt dat hij voor het zoeken gaat zitten (ik doe dit zelf niet trouwens :wink: ) dan moet je zorgen dat hij geen verwaaiing krijgt op het punt waar jij wilt dat hij gaat zitten.
Maar zelf, als ik weet dat er verwaaiing komt en de hond vlakbij de valplaats is, geef ik gewoon "lost" en mogen ze het zelf uitzoeken.
Anderzijds: als jij wilt dat hij gaat zitten, dan MOET hij dat ook doen, ongeacht of hij wat ruikt of niet: hij moet luisteren :wink: in dat geval ga je dirrigeren met verleiding trainen, dus dummy's zichtbaar, op korte afstand, en dan dirrigeren. Zo leer je ze bijvoorbeeld ook verleiding respecteren; een aangeschoten wild moet immers eerder worden gehaald dan dood wild, of ze dat nu ruiken of niet, dan zullen ze toch eerst de loper moeten halen :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
samantha
Speurneus
Speurneus

Dank jullie wel voor de antwoorden!

Dus gewoon sturen totdat hij er ongeveer is en dan zoek commando geven?
En als hij loopt en hij krijgt de dummy al in de neus dus gewoon laten apporteren? ondanks dat hij dus eigenlijk die lijn aan het lopen was? en geen apport commando heeft gehad?
Afbeelding

samantha
Speurneus
Speurneus

Lupos schreef:Zoals je zelf al aangeeft: hij krijgt de dummy in de neus. :wink:
Als je dan al wilt dat hij voor het zoeken gaat zitten (ik doe dit zelf niet trouwens :wink: ) dan moet je zorgen dat hij geen verwaaiing krijgt op het punt waar jij wilt dat hij gaat zitten.
Maar zelf, als ik weet dat er verwaaiing komt en de hond vlakbij de valplaats is, geef ik gewoon "lost" en mogen ze het zelf uitzoeken.
Anderzijds: als jij wilt dat hij gaat zitten, dan MOET hij dat ook doen, ongeacht of hij wat ruikt of niet: hij moet luisteren :wink: in dat geval ga je dirrigeren met verleiding trainen, dus dummy's zichtbaar, op korte afstand, en dan dirrigeren. Zo leer je ze bijvoorbeeld ook verleiding respecteren; een aangeschoten wild moet immers eerder worden gehaald dan dood wild, of ze dat nu ruiken of niet, dan zullen ze toch eerst de loper moeten halen :wink:
Ja, dat vond ik dus ook.
Ik wou dat hij ging zitten dus dan moet hij dat ook doen.
Ik heb de dummy dus teruggelegd, ben helemaal terug gelopen naar de inzetplek en heb het nog een keer gedaan, terwijl hij nu dus wist waar de dummy lag.
Maar ik wou dus wel dat hij gewoon even mijn commando's op zou volgen en dat deed hij nu ook prima.
Afbeelding

Plaats reactie