Wanneer is je labje echt "oud" geworden?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Imca
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Imca »

Onze eerste lab Tosca is 12,5 jaar geworden.
Tot op de dag dat ze ging kwakkelen met haar gezondheid, twee maanden voor haar overlijden, begroette ze ons nog al springend achter de glazen haldeur met vier poten in de lucht.
We hebben gelukkig nooit iets aan haar gemerkt dat ze al een dame op leeftijd was (behalve haar grijze toet :D ), geen stijfheid na een wandeling, geen pijnlijke gewrichten etc.
Ze is haar hele leventje lang altijd erg fit en vitaal geweest, totdat die vreselijke ziekte haar in beslag nam.

Aan Joy, nu 10,5 jaar, merken we zijn leeftijd ook nog niet (behalve weer die mooie grijze toet :D ) Kan nog zeer goed lekkere lange wandelingen maken.
Goed, hij kruipt daarna natuurlijk wel in z'n mand om lekker uit te rusten, maar vraag je na b.v. 10 minuten ga je weer mee, dan komt hij met opgeheven vrolijke staart weer naar je toe om het volgende avontuur weer energiek aan te gaan.

We hopen natuurlijk nu dat Senna hetzelfde geluksengeltje :engel: op haar schouders heeft kwa gezondheid en vitaliteit.
:zwartpootje: Joy (wel stamboom, geen stamboomnaam 26-01-2001)
:blondpootje: Senna (Boggy Valley's Sarah 06-02-2011)
:blondpootje: Sil (Enjoy Just For Fun vd Ansjoros 18-04-2013)
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Wat mooi om te lezen, Imca!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

maup was 12 dat ze echt oud begon te worden. Vantevoren had ze eigenlijk nooit ergens last van. Daarna ook nooit echt stijf ofzo, maar wel moe als ze een dag wat teveel had gedaan. Daarna kreeg ze last van een voorpoot waar ze op harde ondergrond niet meer goed mee liep. Vanaf haar 14 ging het echt wel hard achteruit. 2 weken voor haar inslapen was het lopen wel ver gedaan, mede vanwege haar rug. Dat is ok de reden at we haar hebben laten inslapen.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

sbientje schreef:maup was 12 dat ze echt oud begon te worden. Vantevoren had ze eigenlijk nooit ergens last van. Daarna ook nooit echt stijf ofzo, maar wel moe als ze een dag wat teveel had gedaan. Daarna kreeg ze last van een voorpoot waar ze op harde ondergrond niet meer goed mee liep. Vanaf haar 14 ging het echt wel hard achteruit. 2 weken voor haar inslapen was het lopen wel ver gedaan, mede vanwege haar rug. Dat is ok de reden at we haar hebben laten inslapen.
Fijn ook om dit te lezen Sbientje; het is dus bij elk labje wel weer anders maar ik ben toch ook blij dat sommige honden toch +10 jaar zijn vooraleer ze echt wat beginnen te mankeren.
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

natuurlijk vraagt het geleidenhondenwerk wel wat meer van een hond denk ik, maar je houdt haar goed in de gaten dus dat komt helemaal in orde. En niet teveel zorgen maken hoor :)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

sbientje schreef:natuurlijk vraagt het geleidenhondenwerk wel wat meer van een hond denk ik, maar je houdt haar goed in de gaten dus dat komt helemaal in orde. En niet teveel zorgen maken hoor :)
Ja precies; het is toch mentaal een serieuze opgave; vandaar dat ik hoop dat ze het toch nog zeker een jaar of 2 volhoudt als geleidehond!
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Saskia.Bernadette »

Missy is nu 9 jaar, gaat nog graag mee en ik doe deze winter gewoon nog een cursus Funny-O met haar, op een recreatief niveau.
Waar ik aan merk dat ze ouder wordt? Ze slaapt meer en heeft na een hele inspannende dag echt een dagje nodig om bij te komen.
Maar verder is ze nog kwiek genoeg hoor. :)

Olly moet natuurlijk wel veel werken met je, maar daar is haar conditie ook naar. Zolang ze graag met je de deur uit gaat en niemand iets geks ziet in haar manier van lopen is het toch ok? :D Je zou het zeker aan haar merken als er echt iets geks was hoor. :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Saskia.Bernadette schreef:Missy is nu 9 jaar, gaat nog graag mee en ik doe deze winter gewoon nog een cursus Funny-O met haar, op een recreatief niveau.
Waar ik aan merk dat ze ouder wordt? Ze slaapt meer en heeft na een hele inspannende dag echt een dagje nodig om bij te komen.
Maar verder is ze nog kwiek genoeg hoor. :)

Olly moet natuurlijk wel veel werken met je, maar daar is haar conditie ook naar. Zolang ze graag met je de deur uit gaat en niemand iets geks ziet in haar manier van lopen is het toch ok? :D Je zou het zeker aan haar merken als er echt iets geks was hoor. :wink:
Bedankt, maar ik was toch even benieuwd hoe het in het algemeen gaat bij gezonde labradors dus, hoe en wanneer je merkt dat ze ouder worden :).
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Hey Kim, Ik denk dat zolang Olly af en toe die 30 km nog aankan zonder dat ze daar last van heeft achteraf (vermoeidheid lijkt me alleen normaal :wink: ) zou ik eigenlijk denken dat ze niet zo rap minder fitaal wordt.
Ik merk sinds een paar weken aan Sara (nu 7) dat ze echt gaat slapen na inspanning, dat deed ze voorheen bijna niet, dan bleef ze om zich heen koekeloeren en alles in de gaten houden. Maakte me daar eerst wat zorgen om, hoorde niet bij haar, maar nu na een actieve vakantie heb ik gezien dat ze kerngezond is en gewoon alleen dat lekkere slapen heeft.
Bij Sara is trouwens met anderhalf jaar al ED en artrose vastgesteld, maar heeft hier echt nooit last van (ook nooit geopereerd). Ben wel bang voor de dag dat ze dat wel gaat krijgen, want je zou haast denken dat dat een keer moet gebeuren. Maar zoals je weet loop ik soms ook van die lange wandelingen met haar en zijn we ook actief, maar ze is nooit stram, mank of wat dan ook. Laatst een blessure gehad, maar denk achteraf dat dat niet inspanning als oorzaak heeft gehad.
Is denk ik heel verschillend per hond. Sommige zijn met 7 inderdaad al oud aan het worden andere blijven nog jaren fit.
Ik hoop dat Olly nog lang fit bij je mag blijven.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Hier een labje van 13,5 die nog elke dag een uurtje meeloopt met de lange wandeling. Sinds ongeveer een half jaar kan ze niet meer zelf in de auto springen, ik moet haar een ´kontje´ geven, ze springt nog wel zelf eruit. De oudste hond van mijn trainster die even oud is als de mijne, springt nog wel zelf in de auto en loopt ook nog elke dag mee met de wandelingen van de roedel.
Mijn reeds overleden honden zijn Ginny, 12 geworden, tot op de laatste dag gezond geweest, is aan een hartstilstand overleden, Mellow, 14,5 geworden, pas de laatste paar maanden takelde ze af, Cayenne, is net geen 9 geworden, was een vitale hond tot de laatste maanden, toen kreeg ze nierfalen en Tessa, die had al jong flinke artrose en was daardoor vroeg versleten, maar is toch 14 geworden.

Volgens mij kan een gezonde labrador tot op hoge leeftijd vitaal blijven, ook al krijgen ze een beetje opstartproblemen. Die problemen zijn vaak met aangepaste voeding heel goed onder controle te houden.

Ik hoop voor je dat Olly in goede gezondheid minstens 14 wordt.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Amai Laboriginals, jouw oudje kan ook nog goed mee zeg! Ik hoop dat Ol ook zo lang actief & gezond mag blijven!!!
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Nino&Toosje »

Kim, je verteld over de kennis met een herdershond van 7 jaar.
In principe kun je herders en labradors niet met elkaar vergelijken. Ik denk dat de lab iets sterker is op oudere leeftijd . Ik zag bij mijn zus de herders
( reddingshonden) ook sneller oud worden dan de labradors in de groep. Toosje is de 9 gepasseerd. Ook zij slaapt veel meer, soms sjokt ze achter mij aan in de duinen, dan denk ik , meisje je wordt oud. Maar deze week op het strand geweest, dan loopt ze lekker mee ( ik denk dat ze de duinen niet echt leuk vind, want daar moet ze grote stukken aan de riem. Maar ze is niet meer zo snel , ze snuffelt vaker bij plekken .En als ik haar dan roep kijkt ze mij aan met een blik van"Ja ja, ik kom heus wel, rustig aan !!"
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ja Dorette, je hebt helemaal gelijk dat het gestel van een herder en een lab niet te vergelijken valt. Toch kreeg ik echt een krop in m'n keel toen ik het hoorde ... 7 jaar en dan al echt afgeschreven zijn voor 't werk, pfoeh!

Olly loopt ook soms stukken achter mij aan (sjokken) als ze los loopt. Anderzijds is ze dan ook nog vaak genoeg pleite en rent ze ook nog heeeeel veel rond. Volgens de geleidehondenschool toont ze zo respect voor mij, en dat is ook zo. Ik moet ze dan vaak echt de toestemming geven dat ze écht wel mag snuffelen of mag lopen, en dan vertrekt ze wel. Maar ze komt dan ook spontaan uit zichzelf terug en blijft dan weer ff achter mij aan lopen.

Maar soms heeft het ook te maken met de losloopplekken, want bij oninteressante plekken of waar we 1x/week komen, loopt ze duidelijk meer achter mij aan. Bij ons lievelingsplekske, "ons toereke", zie (hoor) ik haar gedurende 1u gewoon bijna niet want dan is ze bijna altijd wel pleite en ze crosst dan echt serieus rond ... Dus toch ook een madammeke met karakter hoor, hihihi!

Ook aan de leiband sjokt ze altijd achter mij aan, maar da's al echt jaren zo; zij trekt dus totaal niet, in tegendeel zelfs want ze loopt altijd achter mij aan. Ook uit respect volgens de geleidehondenschool, en ze vertelden me ook dat het er niet meer uit te trainen valt bij Ol.
Plaats reactie