dirigeren??

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Terra5
Speurneus
Speurneus

dirigeren??

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik train veel met Danouk 1 op 1, we volgen geen trainingen, maar doen alles met zijn tweetjes. Dame heeft er erg veel plezier in ;-)

Nu liep ik vandaag in het bos en wilde gewoon even, zonder dummy, met haar wandelen. Ze liep echt heel de tijd naast me van "wat gaan we doen?" Als ik geen commando gaf, dan ging ze zelf dingen uitvoeren: ineens zitten, zelf gaan liggen en wachten.. Alles met zo'n koppie van "doe ik dit goed?"

Vandaag dus zonder dummy maar weer wat getraind met fluitsignalen, je moet je labje tenslotte wel vermaken :D En ze heeft vandaag ook geleerd hoe ze op commando een rondje om me moet lopen, zo nutteloos, maar je moet wat met een eager labje :lol:
Maar ik bedacht me terwijl we liepen dat ik haar eigenlijk ook wel graag wil kunnen dirigeren op fluitsignalen.

Ze reageert erg goed op de fluit, terugkomen en afstoppen beheerst ze erg netjes. Maar ik kon me dus niet voorstellen hoe ik haar kan leren om op fluitsignalen naar links en rechts te gaan? Iemand tips? Ik ben meestal alleen met haar bezig..
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Toevallig zijn wij daar vorige week een heel klein beetje mee begonnen op de training van Pip en Dazzle. Wij kregen deze oefening:

- De trainster stond een eindje voor ons en gooide een dummy een flink eind naar rechts en een naar links.
- Je moest met de hond volgend een paar meter naar haar toe lopen.
- Dan ter hoogte van de dummy´s moest je achteruit stappen.
- De hond draait zich dan naar je toe.
- Je fluit hem op zit.
- Eventueel nog een paar passen achteruit stappen om de afstand te vergroten.
- Je beide handen op borsthoogte tegen elkaar houden, dat is de uitgangspositie.
- Dan een arm naar rechts (of links) strekken en zelf ook een pas die kant op zetten, zodat het voor de hond goed duidelijk is dat hij die kant op moet.
- Commando rechts / links / die kant ... wat je wilt aanleren, eventueel als de hond niet gaat, gevolgd door Apport.
- Als de hond terug is met het eerste apport, stuur je hem weer met diezelfde armbeweging door naar de andere kant. Hierbij hoef je niet eerst afstand te creëren, gewoon meteen doorsturen.

Dit is natuurlijk maar één oefening, er zijn er ongetwijfeld véél meer.
Dit ging bij alle jonge honden in onze groep heel goed, ze snapten het allemaal meteen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Boukje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Boukje »

Laboriginals schreef:Toevallig zijn wij daar vorige week een heel klein beetje mee begonnen op de training van Pip en Dazzle. Wij kregen deze oefening:

- De trainster stond een eindje voor ons en gooide een dummy een flink eind naar rechts en een naar links.
- Je fluit hem op zit.
- Je beide handen op borsthoogte tegen elkaar houden, dat is de uitgangspositie.
- Dan een arm naar rechts (of links) strekken en zelf ook een pas die kant op zetten, zodat het voor de hond goed duidelijk is dat hij die kant op moet.
- Commando rechts / links / die kant ... wat je wilt aanleren, eventueel als de hond niet gaat, gevolgd door Apport.
- Als de hond terug is met het eerste apport, stuur je hem weer met diezelfde armbeweging door naar de andere kant. Hierbij hoef je niet eerst afstand te creëren, gewoon meteen doorsturen.

Dit ging bij alle jonge honden in onze groep heel goed, ze snapten het allemaal meteen.

Hanneke
Wat een leuke oefening! :)
Die ga ik ook eens proberen. Mss te moeilijk voor mijn senior die dingen toch iets minder snel begint op te pikken. Maar zeker een uitdaging. :klasse:
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Hoi Hanneke,

Leuke oefening, we balen zo dat Zyva 3 lessen mist nu. We gaan in ieder geval vast aan de gang met deze oefenening. Nu even een vraagje. Ik begrijp dat de hond dus met zijn gezicht naar je toe zit. Als je dan naar rechts dirigeert gaat de hond voor hem dus naar links toch. Leert ze zo het commando links en rechts niet verkeerd dan?. Als ik bijv met haar naast me fiets lijkt het me ook handig als ze links en rechts kent maar gaat ze dan niet de verkeerde kant op?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik zit met Pip en Dazzle volgens mij nu in een andere groep dan jij. Wij zitten nu op de woensdagochtend. Ik weet niet of jullie groep deze oefening ook heeft gehad. Maar je kunt hem allicht oefenen, dat is nooit verkeerd :)
Enne... een hond verstaat geen Nederlands, dus welk commando je aanleert, maakt niks uit :D Je mag het doen, hoe je het zelf wilt. Het is inderdaad een beetje gegoochel met links en rechts. Wil gebruikt daarom Die Kant, dat heb ik ook maar overgenomen. Maar je zou ook Ga Daar of zoiets kunnen zeggen. De Flatcoat mensen roepen bij iedere lijn Go Back of alleen maar Back. En dat is voor links, rechts, vooruit, over water, maakt niet uit, alles is Go Back :)
Ik denk persoonlijk dat het armcommando belangrijker is dan het stemcommando. Als je op grote afstand dirigeert, hoort de hond jouw stem toch niet, maar ziet hopelijk wel jouw armgebaar. Ik heb wel eens voorjagers gezien die witte handschoenen aandeden of met witte zakdoekjes stonden te zwaaien, om op grote afstand maar goed zichtbaar te zijn voor de hond :D :D

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Oké bedankt voor je uitleg. We zullen er eens mee aan de slag. Jammer dat je niet meer op de avond zit, Zyva zal Dazzle missen!
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Het stemcommando is inderdaad niet perse van belang in mijn beleving. Zeker als je het commando 'die kant' gebruikt heeft het niet veel nut. Omdat dat commando zowel voor links als voor rechts geldt en de hond dus alsnog goed op de baas zijn gebaren moet letten om te weten welke kant het nou is.
Om die reden gebruik ik ook geen commando, maar alleen een beweging/gebaar. Dit is volgens mij net zo duidelijk voor de hond. Maar als je het graag wil ondersteuen met een stemcommando, dan kun je denk ik beter voor links of rechts kiezen, zodat het twee verschillende commando's zijn, die ook twee verschillende betekenissen hebben.
En niet 1 stemcommando die meerdere betekenissen kan hebben.
Maar dat is mijn manier van redeneren.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Oh en je gebruikt bij het aangeven van links of rechts (dus bij het dirigeren) trouwens geen speciale fluitsignalen.
Alleen de zitfluit natuurlijk om je hond vanuit de zit positie naar links of naar rechts te dirigeren.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Wat een leuke oefening Hanneke :klasse: Dat gaat Danouk helemaal leuk vinden :applaus: Gaan we dit weekend gelijk mee aan de slag!

Als ik het goed begrijp gebruik je de fluit dus echt alleen om af te stoppen en terug te fluiten?

Ik heb er al helemaal zin in, zo leuk om op deze manier met je labje bezig te zijn ;-)

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Terra5 schreef:Wat een leuke oefening Hanneke :klasse: Dat gaat Danouk helemaal leuk vinden :applaus: Gaan we dit weekend gelijk mee aan de slag!

Als ik het goed begrijp gebruik je de fluit dus echt alleen om af te stoppen en terug te fluiten?

Ik heb er al helemaal zin in, zo leuk om op deze manier met je labje bezig te zijn ;-)
Ja dat klopt.
En je hebt eventueel nog wat andere fluitsignalen die ook wel eens gebruikt worden zoals bijv. de territoriumfluit. Maar dat heb je hier niet bij nodig. Bij het dirigeren is vooral de zitfluit erg belangrijk.
Als je hond daar niet goed naar luistert wordt het lastig.
Maar volgens mij doet je hond dat goed dus dan is het heel leuk om te kijken of je het dirigeren er een beetje in krijgt!
Heel veel succes en het lijkt me leuk om te horen hoe het is gegaan! :)
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Laboriginals schreef:Toevallig zijn wij daar vorige week een heel klein beetje mee begonnen op de training van Pip en Dazzle. Wij kregen deze oefening:

- Je fluit hem op zit.

Hanneke
Of ik begrijp je verkeerd, of het klopt niet helemaal wat je zegt.
Je zet je hond in op punt A, jij staat op punt B, je hond vertrekt vanaf punt A naar de rechter dummy en komt die als het goed is naar jou op punt B brengen, vanaf punt B kan je de hond dan niet naar links sturen om daar de dummy te halen, aangezien dit altijd in rechte lijn moet gebeuren.
Eerst stuur je je hond dus weer vooruit tot punt A en zet hem/haar daar weer op de stopfluit, vanaf daar kan je dan weer naar links sturen.
Het is belangrijk om altijd in rechte lijnen te sturen, welke kant dan ook op.

Tamara, begin rustig aan, kleine afstanden en niet meteen rechts en links, kijk eerst eens of ze het snapt.
Nog een tipje, wissel het altijd af met sturen, als je namelijk altijd uit automatisme eerst naar rechts stuurt bijv. dan verwacht de hond dat en zal bij je eerste vinger beweging al naar rechts vertrekken :D
Je kan dus recht, links en naar achteren (go back) sturen, dus dummy achter de hond en dan je arm omhoog bewegen, handpalm naar haar toe en dan eventueel een commando bij geven.

Kent ze het zoek commando al, met stem of fluit? Deze is ook leuk en nuttig om te doen namelijk (nazoeken)
Leg bijv. in wat hoger gras wat dummy's neer, een endje uit elkaar terwijl je hond op redelijke afstand zit en dus niet precies kan zien wat je doet.
Loop naar je hond en laat haar volgen naar dat stuk gras, kom je een beetje in de buurt van de dummy maak je met je arm en vlakke hand laag bij de grond een soort schuivende beweging (pfff hoe leg je dat uit) :confused: en geef je het commando wat je ervoor wil gebruiken, zoek, lost, of een fluitsignaal... vind ze hem en brengt ze hem terug, dan weer doorlopen aan de voet tot vlak bij de volgende dummy en daar herhaal je dit, zo leren ze goed hun neus gebruiken en ze vinden het erg leuk om te doen :wink:

Veel succes :applaus:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Voor het aanleren gebruik ik bij voorkeur een kruising van paden in een gebied. De paden het liefst afgebakend met begroeiing. Het voordeel is dan dat je hond bijna niet kan uitwijken. In het begin leg ik altijd maar 1 dummy neer, en niet aan elke kant 1 als ik alleen oefen (risico dat ze de verkeerde gaan halen en niet in kunnen grijpen)
Links en rechts commando gebruik ik niet. Ik heb er ooit eens een discussie over gehad met iemand die zei "dan kan ik mijn hond ook sturen als ik hem niet kan zien". Op mijn antwoord "hoe weet je dan of je hem links of rechts moet sturen?" (immers, als de hond naar jou kijkt, is voor jou rechts, voor de hond links. Kijkt de hond niet naar je, dan is links voor jou rechts en andersom :lol: dus dat weet je niet als je hond je niet ziet 8) )
Met de fluit gebruik je "hierkomen" "stop/zit" en "zoek" de rest kun je met gebaren afhandelen bij die stopfluit.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Terra5 schreef:Wat een leuke oefening Hanneke :klasse: Dat gaat Danouk helemaal leuk vinden :applaus: Gaan we dit weekend gelijk mee aan de slag!

Ja, bij de jachthonden wordt de fluit niet gebruikt voor dirigeren. Dat heb ik overigens nooit begrepen. Waarom niet een fluitje gebruiken zoals bijv. bij de bordercollies? Dat is op grote afstand veel beter op te pikken voor een hond dan een armgebaar. Een hond hoort beter dan dat hij ziet. Bovendien kan er begroeiing tussen jou en de hond staan en als je zelf als voorjager niet al te groot bent, moet de hond jou nog maar kunnen zien op een paar honderd meter afstand en dan ook nog zien wat je met je armen doet. Die stem hoort hij natuurlijk al helemaal niet, zeker een lichte vrouwenstem niet die misschien ook nog tegen de wind in moet. Maar ja, zo zijn nou eenmaal de conventies in de jachthondensport, maar ik begrijp er geen sik van :)

Hanneke
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

@ Lunatic
Je hebt gelijk, ik had de oefening niet meer goed in mijn hoofd zitten, maar nu jij het zegt, weet ik het weer. We moesten na het eerste apport weer eerst met de hond volgend vooruit lopen tot de uitgangspositie. Daar weer achteruit stappen zodat de hond omdraait, laten zitten, zelf verder achteruit en dan de andere kant op sturen.

Hanneke
Terra5
Speurneus
Speurneus

Thanks allemaal voor de aanvullende tips :klasse:

Linda, Danouk kan al best veel, vind ik zelf :D Dit is wat we nu doen;
Ik laat haar zitten en ze moet blijven (soms op afstand nog met gebaar op "af"), dan loop ik bij haar vandaan en verstop de dummy op redelijk grote afstand in het bos (waar ze me dus niet meer ziet). Dan loop ik een stukje verder en fluit haar naar me toe en geef dan "apport". Soms loop ik naar haar terug en laat eerst stukje volgen voordat ik het apport geef. Ik kan haar op ieder moment afstoppen met de fluit en dan gaat ze zitten en kijkt naar mij, wachtend op het commando.
Ik varieer iedere keer wel in welke volgorde en wat ze moet doen. Wat ik nu dus zag is dat ze dan eerst aan de ene kant van het pad gaat zoeken en dan naar de andere kant. Ze reageert op zich wel op aanwijzingen van mij, maar het lijkt mij zo handig (en leuk om te leren ;-)) om haar direct en vooral op afstand al de goede kant op te sturen..

Misschien begrijp ik jouw stukje over het "zoek" wellicht dus niet helemaal :oops: Want haar neus gebruiken kan ze al wel..

We gaan vanmiddag maar eens kijken hoever we vandaag kunnen komen :applaus:

Afbeelding
Plaats reactie