tros radar maandag 19 sept uitzending over rashonden

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

He he eindelijk weer back on track.... :D

Maar nu een verhaal wat ik vandaag meemaakte en ik denk dat we Tros Radar, niet te veel op onze labradors moeten trekken want dat is niet genoemd, de hondenwijzer....ach laten we hopen dat ze wat met onze emails doen.

Er staat vanmorgen een Franse Bulldog van 12 weken , en deze hond zag er super uit....verhaal kwam op papieren deze hond had geen papieren.
Dat wilde die ook absoluut niet....!!
Want zijn vorige 6 franse Buldoggen kwamen wel bij fokkers vandaan en geen 1 was goed en zijn allemaal veels te jong overleden en koste gemiddeld 1500 euro per stuk, deze was maar 600 euro....
De fokker waar hij deze gekocht had vertelde hij fokte 1 x in de 2 jaar een nestje met een franse buldoggen, en die mensen krijg je nu natuurlijk velen malen meer.
Rassen die gewoon niet meer normaal kunnen voortplanten en bevallen daar ging het over te kleine schedels en laten we nou eerlijk zijn dit is toch ontzettend zielig?

Ik denk alleen maar dat we best wel trots mogen zijn dat dit geen programma was over de labradors.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Dat zou mooi zijn Hanneke, maar ik ben bang dat dit nooit zal gebeuren, mensen willen nu eenmaal winnen.

Ik vind persoonlijk dat er eens een gedegen onderzoek gedaan moet worden naar keurmeesters, hoe en waarom ze tot beslissingen komen en daar moet dan ook een uitgebeide uitzending over gemaakt worden.
Keurmeesters zijn in feite toch degen die alles bepalen In alle rassen als een cavelier met een klein koppie wint, gaan fokkers kleinere koppies fokken, want dat is wat mensen willen, bij de bulldoggen met veel te korte snuiten idem dito, wat dat met de gezondheid van de dieren doet lijkt ze niks te kunnen schelen en dat is wat mij enorm tegen de borst stuit!
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Ik heb een paar jaar geleden met een onderzoek/ afstudeer project, samen gewerkt met het Van Hall instituut in Friesland. Ze wilde graag onderzoek doen naar nederlandse keurmeesters. Echt geweldig!
Er waren vele keurmeesters uitgenodigd om deel te nemen, maar helaas kwam er een handje vol opdagen, maar genoeg voor een reeël onderzoek!

Bij binnen komst zagen de keurmeesters 6 Labrador reuen zitten, maar de keuring vondt plaats achter een muur.
De eerste hond, een zwarte reu werd twee keer uitgebracht, dus als eerste en als laatste, dus uiteindelijk zes honden onder de keurmeester, maar eigenlijk maar 5.

Van de 6 keurmeesters was er 1 die het zag en begon te lachen..... De andere hadden werkelijk waar geen idee! Op zich kan ik het goed begrijpen als je er 80 gekeurt hebt en het dan niet meer ziet, maar 6?, maar wat nog erger was, is dat de zelfde hond als eerste een uitmuntend kreeg, met een super keurverslag en aan het eind van de rit als de hond voor de tweede keer uit werd gebracht een ZG kreeg omdat het gangwerk niet helemaal goed was??
Dit gebeurde met alle vijf keurmeesters, de hond wordt twee keer gekeurd en kreeg beide keren een totaal ander keurverslag van dezelfde keurmeester......

Eind presentatie na een paar weken..... resultaat..... super boze keurmeesters!
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Tika Trails schreef:Ik heb een paar jaar geleden met een onderzoek/ afstudeer project, samen gewerkt met het Van Hall instituut in Friesland. Ze wilde graag onderzoek doen naar nederlandse keurmeesters. Echt geweldig!
Er waren vele keurmeesters uitgenodigd om deel te nemen, maar helaas kwam er een handje vol opdagen, maar genoeg voor een reeël onderzoek!

Bij binnen komst zagen de keurmeesters 6 Labrador reuen zitten, maar de keuring vondt plaats achter een muur.
De eerste hond, een zwarte reu werd twee keer uitgebracht, dus als eerste en als laatste, dus uiteindelijk zes honden onder de keurmeester, maar eigenlijk maar 5.

Van de 6 keurmeesters was er 1 die het zag en begon te lachen..... De andere hadden werkelijk waar geen idee! Op zich kan ik het goed begrijpen als je er 80 gekeurt hebt en het dan niet meer ziet, maar 6?, maar wat nog erger was, is dat de zelfde hond als eerste een uitmuntend kreeg, met een super keurverslag en aan het eind van de rit als de hond voor de tweede keer uit werd gebracht een ZG kreeg omdat het gangwerk niet helemaal goed was??
Dit gebeurde met alle vijf keurmeesters, de hond wordt twee keer gekeurd en kreeg beide keren een totaal ander keurverslag van dezelfde keurmeester......

Eind presentatie na een paar weken..... resultaat..... super boze keurmeesters!
Tjonge dat is toch te triest voor woorden, hoe kunnen ze er op deze manier nou een competitie van maken als ze dezelfde hond al 2 keer anders keuren, ik snap dat dus echt niet.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
pipster

Ongelezen bericht door pipster »

daar waren we op pag 4 van deze discussie dus ook al: het komt erop neer dat radar dus een programma over de KM moet maken.

Want ik kan best begrijpen dat fokkers alleen met U willen werken, maar vind het dan weer raar dat de labrador over de jaren verandert. Zou de labrador met een U in 1970 nu nog steeds een U krijgen. (waarschijnlijk niet want ik lees net hierboven dat de rasstandaard al binnen een half uur veranderd - wat een sukkels!) :dom:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Een paar weken geleden heb ik het genoegen gehad om als schrijver te mogen fungeren bij de aankeuring in Numansdorp. Daar werd een hond steeds door twee keurmeesters gekeurd. Beide keurmeesters zaten aan één tafel, de één keurde rechts van de tafel, de ander links. Zodoende kon ik heel goed zien en horen wat beide keurmeesters van een hond vonden. De keurmeesters vergeleken na afloop zelf ook hun kwalificatie, die wilden hun oordeel zelf ook wel even checken bij elkaar. Gelukkig zaten ze heel aardig op één lijn, maar bij een enkele hond niet.
Ik moet zeggen: soms was het ook verdomd moeilijk en was het verschil tussen bijv. matig en goed of ZG en U heel marginaal. Een keurmeester moet op zo´n moment relatief snel een beslissing nemen. Ik ben gelukkig geen keurmeester, maar ik zou het bij sommige honden ook niet zeker geweten hebben.

Neemt niet weg dat in het voorbeeld van het Van Hall instituut het wel heel vreemd is. Als 5 keurmeesters diezelfde andere beoordeling maken, zou je bijna denken dat er echt iets aan de hand was met die hond. Misschien was hij moe geworden of had hij er geen zin meer in, waardoor hij niet meer vlot liep. Een keuring is natuurlijk een momentopname, het is ook afhankelijk van hoe de hond zich presenteert. Ze hadden het eigenlijk met meer dezelfde honden moeten doen i.p.v. met eentje.
Ik heb zelf die ervaring van steeds wisselende kwalificaties met mijn eigen honden niet. In de keurverslagen van mijn honden zie ik door de jaren heen toch wel steeds dezelfde opmerkingen terugkomen. Ook krijgen ze altijd wel dezelfde kwalificatie. Het mag dan eens switchen tussen een ZG en een U, maar ik heb maar één keer meegemaakt dat een U-hond van mij een G kreeg.

Hanneke
marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door marina »

De enige echte labrador is een hond die voldoet aan het gezondheidsplaatje en waar wij als liefhebber van het ras eerlijk moeten zijn en het uiterlijk op de tweede plek zetten en de gezondheid en karakter op nr 1,
AnP
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door AnP »

ik zit me toch wel te verbazen rondom dit topic, persoonlijk heb ik labje die niet werklijn en niet showlijn is mooi in het midden die het nu goed doet op kvv 8)
Ben paar keer op shows geweest maar sorry dat zijn geen labradors dat zijn doggen van weet ik veel welk ras die in de winnaars cirkel staan lnv is eigenlijk een lachertje maar keurmeesters, door wie worden die eigenlijk betaald? word dat wel gecontroleerd. je kan een ras beter maken, je kan een ras kapot fokken als je dat wil, de labrador is helaas een veel te populaire hond die om die redenen kapot word gefokt
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

marina schreef:De enige echte labrador is een hond die voldoet aan het gezondheidsplaatje en waar wij als liefhebber van het ras eerlijk moeten zijn en het uiterlijk op de tweede plek zetten en de gezondheid en karakter op nr 1,
daar heb je een goed punt, karakter is ook erg belangrijk, een mooie hond met een rot karakter, schiet je helemaal niks mee op!
Maar...... Uiterlijk vindt ik zelf echt erg belangrijk!!
Een labrador hoort een goede rug te hebben, en goede voeten, het is en blijft een werk hond en met voeten die bv niet goed gesloten zijn, en een rug die niet recht is, kan een hond niet goed werken, daarnaast, moet hij zijn hele leven daar mee lopen en dus, is het belangrijk! Zo geldt dit ook voor de hoekingen, zeker aan de echterkant!
Te stijle honden lopen eerder risico om een kruisband te scheuren...
Wat ik ook veel op shows zie zijn teven met een hellend bekken.... op zich prima hoor, geen hond die perfect is, maar vaak zijn het teven waarmee even een kwalificatie moet worden gehaalt om een nest te kunnen fokken.... Teven met een hellend bekken kunnen echt problemen krijgen bij een bevalling... dat is wat ik dan zie als ik aan de kant van de ring zit.....

Over de smaak van de keurmeester valt niet te twisten, want die telt immers ook in zijn beslissing mee, om maar te zwijgen van vriendjes politiek, wat je ook vaak ziet.
Voor mij persoonlijk is het showen de kers op de taart! gezellig, mijn honden vinden het leuk om te doen en halen we dan een plaatsing, dan is het helemaal mooi meegenomen. Als we niks winnen, ook prima, ik kan daar niet mee zitten, omdat ik vaak toch een leuke dag heb gehad!

Ik denk dat het hele keurmeester verhaal moeilijk is om iets mee te doen. Misschien is het een goed idee om maar twee of drie rassen te mogen keuren, want sommige mogen er wel 20 keuren en in mijn boekje is dat bijna onmogelijk!
Ik ken genoeg fokkers die zich bij hun eigen leest houden en zeker niet gaan fokken op wat een keurmeester graag wil zien, zo ook ondergetekende... dit zijn mijn honden...je vindt ze mooi of niet?

Ondertussen is dit een behoorlijke discussie geworden en moet ik eerlijk zeggen dat ik soms echt even op mijn handen moet gaan zitten..... Soms wordt het fokken ook best onderschat, mensen hebben soms geen enkel idee wat dit kost, hoeveel kennis je eigenlijk in huis moet hebben en belangrijker nog, hoeveel verantwoordelijkheid je moet dragen!!
Dat valt echt niet mee!!! Ik ben de laatste die daar over gaat zeuren, maar de goede fokker zijn er toch echt nog en ik ken er zelfs veel, die echt hun stinkende best doen!!
Programma's zoals radar en sommige opmerkingen gaan me echt aan het hart net zoals sommige opmerkingen hier op het forum. En natuurlijk heeft ieder zijn eigen menig en voel ik me vaak zeker niet aangesproken, maar jongens... ga het maar eens doen, op de juiste manier. Ik en vele anderen kunnen je zeggen dat het echt geen eitje is, ook al kiezen we er zelf voor...........
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Nog even over die test op het Van Hall instituut. Er schoot me ineens te binnen dat die ´dubbele´ zwarte reu dus achter elkaar 12 keer !!!! gekeurd is (6 keurmeesters). Hij heeft dus 12 keer zijn kunstje moeten laten zien. Als het een hond van mij was geweest, weet ik wel zeker dat hij na de 6e of 7e had gedacht: mag ik nou naar huis? Wat zijn presentatie uiteraard niet ten goede komt.
Als je iets wilt testen, moeten de testcondities gecontroleerd en onveranderlijk zijn. Ik geloof nooit dat je die voorwaarde bij zo´n test kunt waarborgen. Honden zijn geen machientjes, die worden moe of verliezen hun enthousiasme en dat is zeker bij een keuring, waar het gaat om presentatie, funest.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

In dit geval ging het om reuen die zeer ervaren zijn op shows en in een goede conditie waren. Daarnaast werden er meerdere pauzes gehouden en waren de honden niet moe.
Ook al zou je het alleen met de eerste twee keurmeesters willen bekijken dan nog klopt het niet dat een hond dan twee verschillende uitslagen heeft.
De reu had ook nog eens een afgebroken tand!!!! Als je dan het gebit nakijkt, dan moet je dit toch zeker zien en opvallen dat het om dezelfde hond gaat.....
Er zat ook een reu bij die van een keurmeester een minder goede kwalificatie kreeg en het keurverslag was ook niet echt om vrolijk van te worden... die zelfde hond kreeg van dezelfde keurmeester op de nlv dag een plaatsing met een mooi verslag en een uitmuntend. Dan kan je het natuurlijk over omstandigheden hebben, maar kom op......een paar dagen later??
Ook dit werd in het onderzoek mee genomen..... Ik moet er wel bij zeggen dat op de nlv dag de reu door de eigenaar zelf werd geshowed, dus dat kan zeker een grrot verschil maken , wie het lijntje vast heeft!
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Laboriginals schreef:Nog even over die test op het Van Hall instituut. Er schoot me ineens te binnen dat die ´dubbele´ zwarte reu dus achter elkaar 12 keer !!!! gekeurd is (6 keurmeesters). Hij heeft dus 12 keer zijn kunstje moeten laten zien. Als het een hond van mij was geweest, weet ik wel zeker dat hij na de 6e of 7e had gedacht: mag ik nou naar huis? Wat zijn presentatie uiteraard niet ten goede komt.
Als je iets wilt testen, moeten de testcondities gecontroleerd en onveranderlijk zijn. Ik geloof nooit dat je die voorwaarde bij zo´n test kunt waarborgen. Honden zijn geen machientjes, die worden moe of verliezen hun enthousiasme en dat is zeker bij een keuring, waar het gaat om presentatie, funest.

Hanneke
Sorry hoor, maar dit vind ik echt een non-argument. Een hond is rastypisch of niet, maar niet af en toe. Daarnaast, als een keurmeester echt kijkt, moet hij die hond kunnen herkennen! Dat er maar 1 is die het ziet vind ik persoonlijk schandalig.
Dan de rasstandaard zelf, ook al zo'n eeuwige discussie, maar nergens staat hoe groot, hoe breed hoe lang een snuit, oor, kop moet zijn. Er wordt alleen gepraat over verhoudingen. Dus de hond heeft in verhouding een brede schedel. De hond heeft een even lange schedel als snuit enzovoorts. Als er dan toch zo vastgepind wordt op de rasstandaard, dan zou de keurmeester bij wijze van spreken gewoon met de meetlat langs de hond moeten gaan, in verhouding moeten kijken en daarop beoordelen.
Een brede schedel hebben mijn labradors ook als ik ze afzet tegen mijn herder. Dus een brede schedel tot wat? En een ronde diepe borstkas, in verhouding tot wat? Ook hier weer: als ik het afzet tegen mijn herder is mijn lab een hond met een ronde borstkas.
Krachtig, wat is krachtig? Ik vind een hond vooral krachtig als hij in zijn bespiering een beetje het "bodybuilder" idee laat zien.
En zo kunnen we natuurlijk nog wel even doorgaan!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Natuurlijk kunnen we zo wel even door gaan en voor alles is ook wat te zeggen! ik weet dat de keurmeesters bij de labradors de extreme honden, dus extreem fors en extreem rank, geen uitmuntend meer mogen geven, dus het extreme mag niet goed meer worden bevonden.
Helaas zie je dit nog zelden gebeuren en missschien heeft dit tijd nodig.
Wat ik wel zo nu en dan zie is dat er minder uitmuntend wordt gegeven, wat ik ook echt prima vindt, want laten we eerlijk zijn, er worden te veel uitmuntend kwalificaties gegeven! Een ZG is nog altijd een Zeer goed en dat vergeet men wel eens, dat ook dit een super mooie scoren is!

Het uiterlijk moet dual purpose zijn, niet te veel of te weinig van alles, het is en blijft een werkhond en zo moet hij ook gebouwd zijn....

Lupos:
Een kennis van mij heeft laatst een duitse herder aangeschaf en wilde graag dat ik er even naar ging kijken, hoe de gezondheid in ekaar stak..... Duurde even voor dat ik het door had. Zoals ik het begrijp krijgen de ouders een soort cijfer, wat uitgerekend op gebied van gezondheid wordt door de eerdere pups die zowel vader als moeder hebben gehad? Ik had daar geen idee van? hier is natuurlijk best iets positief van te zeggen. Er zullen ook wel haken en ogen aan zitten, maar op zich is dit niet verkeerd...
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Tika Trails schreef: Het uiterlijk moet dual purpose zijn, niet te veel of te weinig van alles, het is en blijft een werkhond en zo moet hij ook gebouwd zijn....
Precies! Alleen is het naar beide kanten uitgeslagen, wat heeft gezorgd voor de tweedeling. Als dat weer terug kan naar een acceptabel gemiddelde zou ik daar niet op tegen zijn.
Tika Trails schreef: Lupos:
Een kennis van mij heeft laatst een duitse herder aangeschaf en wilde graag dat ik er even naar ging kijken, hoe de gezondheid in ekaar stak..... Duurde even voor dat ik het door had. Zoals ik het begrijp krijgen de ouders een soort cijfer, wat uitgerekend op gebied van gezondheid wordt door de eerdere pups die zowel vader als moeder hebben gehad? Ik had daar geen idee van? hier is natuurlijk best iets positief van te zeggen. Er zullen ook wel haken en ogen aan zitten, maar op zich is dit niet verkeerd...
Zegt mij niets moet ik eerlijk zijn.
Wat ik wel weet is dat aankeuring verplicht is voor de sport. Dus ofwel beide ouders zijn aangekeurd en dan is de pup vrij van aankeuring, of niet beide ouders zijn aangekeurd en dan moet de pup worden aangekeurd voor fok of werk. Daarnaast natuurlijk de HD en ook vaak een certificaat voor de rug (sportkeuring) ik zou even Fust haar map erbij moeten pakken welke uitslagen er bij de DH nog meer nodig zijn of gewenst zijn. Wel is er bij de DH veel meer sociale controle vind ik. Als er pups geboren worden met een afwijking, dan is het binnen no-time binnen de hele VDH bekend. Is het te wijten aan de fokker dan gaat die al snel in de boycot. Is het buiten zijn schuld om, dan wordt er wel heel voorzichtig gekeken naar de fok van die kennel. In elk geval gaat alles altijd snel open. Dit fenomeen herken ik bij de labrador niet.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Tika Trails schreef: Het uiterlijk moet dual purpose zijn, niet te veel of te weinig van alles, het is en blijft een werkhond en zo moet hij ook gebouwd zijn....
.
Ik heb de labrador "bijbel" van de NLV er even bijgepakt. Jij hebt het over de dual purpose. Die bestond in 1929 bijvoorbeeld:
Dual Champion Branshaw Bob.
Afbeelding

Dit was wat mij betreft een prachtige hond :klasse:
Afbeelding

Plaats reactie