marina schreef:De enige echte labrador is een hond die voldoet aan het gezondheidsplaatje en waar wij als liefhebber van het ras eerlijk moeten zijn en het uiterlijk op de tweede plek zetten en de gezondheid en karakter op nr 1,
daar heb je een goed punt, karakter is ook erg belangrijk, een mooie hond met een rot karakter, schiet je helemaal niks mee op!
Maar...... Uiterlijk vindt ik zelf echt erg belangrijk!!
Een labrador hoort een goede rug te hebben, en goede voeten, het is en blijft een werk hond en met voeten die bv niet goed gesloten zijn, en een rug die niet recht is, kan een hond niet goed werken, daarnaast, moet hij zijn hele leven daar mee lopen en dus, is het belangrijk! Zo geldt dit ook voor de hoekingen, zeker aan de echterkant!
Te stijle honden lopen eerder risico om een kruisband te scheuren...
Wat ik ook veel op shows zie zijn teven met een hellend bekken.... op zich prima hoor, geen hond die perfect is, maar vaak zijn het teven waarmee even een kwalificatie moet worden gehaalt om een nest te kunnen fokken.... Teven met een hellend bekken kunnen echt problemen krijgen bij een bevalling... dat is wat ik dan zie als ik aan de kant van de ring zit.....
Over de smaak van de keurmeester valt niet te twisten, want die telt immers ook in zijn beslissing mee, om maar te zwijgen van vriendjes politiek, wat je ook vaak ziet.
Voor mij persoonlijk is het showen de kers op de taart! gezellig, mijn honden vinden het leuk om te doen en halen we dan een plaatsing, dan is het helemaal mooi meegenomen. Als we niks winnen, ook prima, ik kan daar niet mee zitten, omdat ik vaak toch een leuke dag heb gehad!
Ik denk dat het hele keurmeester verhaal moeilijk is om iets mee te doen. Misschien is het een goed idee om maar twee of drie rassen te mogen keuren, want sommige mogen er wel 20 keuren en in mijn boekje is dat bijna onmogelijk!
Ik ken genoeg fokkers die zich bij hun eigen leest houden en zeker niet gaan fokken op wat een keurmeester graag wil zien, zo ook ondergetekende... dit zijn mijn honden...je vindt ze mooi of niet?
Ondertussen is dit een behoorlijke discussie geworden en moet ik eerlijk zeggen dat ik soms echt even op mijn handen moet gaan zitten..... Soms wordt het fokken ook best onderschat, mensen hebben soms geen enkel idee wat dit kost, hoeveel kennis je eigenlijk in huis moet hebben en belangrijker nog, hoeveel verantwoordelijkheid je moet dragen!!
Dat valt echt niet mee!!! Ik ben de laatste die daar over gaat zeuren, maar de goede fokker zijn er toch echt nog en ik ken er zelfs veel, die echt hun stinkende best doen!!
Programma's zoals radar en sommige opmerkingen gaan me echt aan het hart net zoals sommige opmerkingen hier op het forum. En natuurlijk heeft ieder zijn eigen menig en voel ik me vaak zeker niet aangesproken, maar jongens... ga het maar eens doen, op de juiste manier. Ik en vele anderen kunnen je zeggen dat het echt geen eitje is, ook al kiezen we er zelf voor...........