wonden op neus, heeft iemand een idee?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door molletje »

Bowie schreef:Bij Bowie zijn we ervan uit gegaan dat het om pyodermie ging (door zijn verminderde afweer door de Lupus).

In de eerste link even naar beneden scrollen, dan zie je welk AB en hoe lang daarbij geadviseerd wordt.
http://www.uu.nl/university/library/nl/ ... d-1998.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.demeren.be/pyodermie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zo dan...
zou best kunnen dat Boedha ook wat mindere weerstand heeft (gehad), hij heeft in 3 weken tijd een flinke maag-darm infectie gehad, vervolgens kennelhoest en nu dit dan als toetje...
Is er bij Bowie ook wat weefsel op kweek gezet?
We lijken iig op de goede weg te zitten als het idd Pyodermie zou zijn, de antibiotica moet dan wel langer volgehouden worden, maar dat zou dan wel de oplossing zijn. Ik fiets zo naar de dierenarts en dan ga ik dit ook even voorleggen. Dankjwel voor de info hoor!
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Nee, bij Bowie is geen kweek gedaan.
't Is bij hem trouwens al een paar jaar geleden en gelukkig niet meer terug gekomen (even nagekeken, februari 2008).
Wel heeft het een tijd geduurd voor er weer haartjes op zijn snuit groeiden.
't Is nu bijna niet meer te zien dat zijn snuit zo open heeft gelegen.
daantjuh85
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door daantjuh85 »

Ik wilde je veel succes wensen :( Wat zal dat schrikken zijn geweest (en nog niet fijn!!!!!)

Beterschap!
Huub
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Huub »

Jeetje wat ziet dat er raar en erg uit zeg.
Ik ben zelf bekend met exzeem (tot bloedens aan toe) en kan me de jeuk en de pijn nog voorstellen maar ik wist krabben is niet goed leg dat een hond maar eens uit.
Het eerste waar ik aan dacht daar is iets van een bijtend zuur ofzo overheen gekomen.
Maar het lijkt heel erg op de andere foto's.
Liefs Francis
Baloe en Sappa altijd in mijn hart
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Het ziet er ook wel een beetje uit als een staphylokokken infectie. Dat heeft onze Cayenne een keer gehad op haar buik. Die kreeg ook van die open wonden en dat verergerde ook zo snel. Aan de andere kant... Cayenne reageerde toen heel goed op antibiotica, dan zou Boedha daar ook beter op moeten reageren.

Ik heb ook wel eens een pup gehad met Juveniele Pyodermia, maar dat zag er toch net iets anders uit dan wat Boedha heeft. Dat was een heel drama, de pup reageerde niet op antibiotica. Uiteindelijk is hij op een lage dosering corticosteroide gezet (prednisolon) en daar reageerde hij goed op. Toen ging het beter. Ik zal straks wel eens een foto van Keepertje opzoeken.

Hanneke
Bowie
Speurneus
Speurneus

Laboriginals schreef:Het ziet er ook wel een beetje uit als een staphylokokken infectie. Dat heeft onze Cayenne een keer gehad op haar buik. Die kreeg ook van die open wonden en dat verergerde ook zo snel. Aan de andere kant... Cayenne reageerde toen heel goed op antibiotica, dan zou Boedha daar ook beter op moeten reageren.

Ik heb ook wel eens een pup gehad met Juveniele Pyodermia, maar dat zag er toch net iets anders uit dan wat Boedha heeft. Dat was een heel drama, de pup reageerde niet op antibiotica. Uiteindelijk is hij op een lage dosering corticosteroide gezet (prednisolon) en daar reageerde hij goed op. Toen ging het beter. Ik zal straks wel eens een foto van Keepertje opzoeken.

Hanneke
"Pyodermie is een huidontsteking die veroorzaakt wordt door bacteriën. Meestal gaan het om Staphylococcus intermedius, zelden andere kiemen."

Zo staat het beschreven in de onderste link.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Dan zou het bij Boedha best eens zo´n pyodermie kunnen zijn. Het lijkt wel erg op die staphylococcen van Cayenne destijds.

Wat die pup van mij toen had was Juveniele Pyodermie. Dat is volgens mij iets anders dan een gewone pyodermie. Het wordt ook wel Juveniele Cellulite of Puppy Strangles genoemd. Wat ik me kan herinneren van Keepertje, is dat het juist geen primaire bacteriële ontsteking was, maar een op hol geslagen immuunsysteem. Een soort allergische reactie van het lichaam op lichaamseigen bacteriën. Vandaar dat die pup zo goed op prednison reageerde, want dat onderdrukt het immuunsysteem.

Hier wat foto´s van Keeper. Zo begon het:
Afbeelding
Hier is het al een beetje erger:
Afbeelding
Dit was op z´n ergst, zelfs zijn oren waren dik en ontstoken:
Afbeelding
En zo was hij na drie of vier maanden. Toen waren de wondjes korstjes geworden. Hij heeft overigens altijd littekens op zijn snuit gehouden:
Afbeelding

Ik heb het idee dat dit er toch wel iets anders uitziet dan de foto´s van Boedha.

In ieder geval veel sterkte met Boedha.

Hanneke
Bowie
Speurneus
Speurneus

Bowie heeft na de AB voor de bacterie (nadat zijn snuit genezen was) een stootkuur Prednisolon gehad.
Maar dat was voor de Lupus waar hij toen veel last van had (ontstekingen in de pezen van zijn voetjes en polsgewrichten).
Doordat zijn immuunsysteem door de Lupus van slag was kreeg de bacterie die voor de Pyodermie zorgde de kans.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

het lijkt heel erg op een allergisch reactie urticaria genoemd, op bijv. Pesticiden of giftige planten. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan modder, of een plasje naast veld van de boer. De huidbeschadiging lijkt dan wel een beetje op brandwonden.
De behandeling is altijd eerst een flinke dosis cortisonen om de reactie stop te zetten, en dan ab om te zorgen dat er geen bacterien de open huid binnen dringen om zo voor nog meer onststekingen te zorgen. De behandeling varieert van enkele weken tot soms wel maanden, dat ligt aan t genezingsproces.
Heel veel succes met t manneke
Afbeelding
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

zo Hanneke, arme puppert zeg, dat ziet er ook niet gezellig uit :(
Maar het lijkt inderdaad niet op wat Boedha heeft, de ontstekingen zitten dieper zeg maar. Lijkt een beetje steenpuist-achtig, maar dan zonder dat er echt veel pus uit komt.
Ik ben ook wel een beetje bang voor iets auto-immuun achtigs hoor. Aan de ene kant denk ik, het kan best toch een plantje oid geweest zijn waar hij allergisch op gereageerd heeft, zoiets als Brigitte noemt. En vervolgens is dat gaan ontsteken. Anderzijds, hij heeft in een paar weken tijd een fikse maag-darm ontsteking gehad, vervolgens kreeg hij kennelhoest, en dan nu dit. Het kan natuurlijk zijn dat zijn immuun systeem 'gewoon' van slag is door een aantal op zichzelf staande kwaaltjes waardoor een simpele allergische reactie, of schimmeltje, of mijt, dit gevolg heeft. Maar als zijn immuun systeem van slag is door een auto-immuun aandoening, dan is het een soort van logisch dat hij heel heftig regeert op een simpel iets. En krijgt hij dus nu van alles achter elkaar...
Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?
Ik ga morgen nog maar weer eens bellen met mn dierenarts, weer een paar ideetjes met haar bespreken. Gelukkig heb ik een schat van een dierenarts die heel erg betrokken is. En die ook alleen maar blij is met alle input.
Ik hoop en duim maar dat het echt geen auto immuun "iets" is , en dat dit van voorbijgaande aard is :(
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Lieverd je moet niet zo schrikken van de term auto-immuun, van de tig-tal huidreacties zijn er 90% gebaseerd op een auto-immuun reactie, en hangen ze voor een ubergroot deel samen met een tijdelijk verminderd immuunsysteem, dat noemen we dan in de volksmond een allergie of allergische reactie :wink:
Wat Monika bedoelt is een immuun systeem stoornis, dat is idd een heel ander, en zeker veel ernstiger verhaal, bij dit soort stoornissen werkt het immuunsysteem veel te goed als het ware, en valt het de gezonde cellen aan. Dit soort stoornissen heeft altijd een trigger nodig, dus een onsteking, en vervolgens breekt de hel los als het ware, de hond wordt steeds zieker en zieker, immers het immuunstysteem denkt dat alle cellen in het lichaam ziek zijn, en valt deze vervolgens aan.
Gelukkig komt dit zelden voor, en blijven de klachten nu toch al een week beperkt tot de huid van Boedha, dus daar moet jouw dierenarts in eerste instantie ook niet vanuit gaan.
Om dit soort ziektes op te sporen is een scala aan onderzoeken nodig, om te beginnen de zogenaamde anca test, dit is een bloedtest waarin gezocht wordt naar auto-antistoffen, dus eigenlijk stoffen die de gezonde cellen aanvallen.
Mochten de klachten zich dus toch onverhoopt nog uitbreiden, en dan moet je met name aan de nieren denken, dan is het wel een goed idee om deze test te doen.
Maar allez, we gaan maar eens niet van het ergste uit he :wink: succes bij de da :)
Afbeelding
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Brigitte, ff weer met de beentjes op de grond gezet :wink:
Je hebt gelijk hoor. Maar pffff, t zijn zulke heftige wonden, ik zal vanmiddag nog weer eens een foto maken. De bulten zijn nu behoorlijke kraters geworden, en daar wordt ik dan weer ff niet blij. Van. Ik kan wel beredeneren dat waar een bult ontsteking zat, dat wanneer de zwelling weg gaat dat er dan een gat over blijft wat weer dicht moet groeien, maar het ziet er zó heftig uit. EN hij heeft nu ook enorme jeuk. Kan ook bij het genezingsproces horen, en van die positieve gedachte ga ik nu maar even uit :wink:
Ik heb een labje gehad met AIHA, dus ik ben weleens een beetje bang, zeg maar... Maar goed, we houden goede moed, dankjewel voor het voeten op de grond verhaaltje :wink:
Bowie
Speurneus
Speurneus

't Is niet mijn bedoeling je het idee te geven dat Boedha misschien ook wel een auto-immuunziekte heeft.
Dat was bij Bowie waarschijnlijk de reden waardoor de bacterie de kans kreeg.
Ik 'ken' een andere hond die dit vorig jaar heeft gehad en die hond is verder gewoon gezond.
Je schreef zelf al dat Boedha in een paar weken tijd een fikse maag-darm ontsteking heeft gehad en vervolgens ook nog kennelhoest, 't klinkt bijna logisch dat dan zijn afweer verminderd was of van slag daardoor.

Mijn verhaal over de kuur Prednisolon van Bowie was meer een reactie op het verhaal van Hanneke over Keeper die Juveniele Pyodermie had en zo goed op Prednison reageerde.
Maar Juveniele Pyodermie en de 'gewone' Pyodermie zijn 2 verschillende aandoeningen en worden ook anders behandeld.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

En ter aanvulling en geruststelling... ook dat op hol geslagen immuunsysteem van Keepertje is na een tijdje weer tot rust gekomen en toen was het ook klaar :) Ik heb in die periode van nogal wat andere fokkers zulke verhalen gehoord, die ook zo´n pup gehad hadden, en dat is bij allemaal goed gekomen. Bij jonge pups wordt de ziekte vaak getriggerd door een enting, waardoor het immuunsysteem op hol slaat. Maar nogmaals.. Boedha heeft waarschijnlijk iets heel anders, het lijkt meer op een primaire bacteriële ontsteking.
Ik vind de uitleg van Brigitte heel aannemelijk klinken, dat zijn afweer door alle kwaaltjes toch al niet optimaal was en dat daardoor ´iets´ de kans heeft gekregen om voor zo´n ontsteking te zorgen.

Nog wel een tip: hij had al een lage weerstand en nu met die antibiotica wordt zijn darmflora nog verder om zeep geholpen. Misschien kan je hem probiotica of zoiets geven? Daar heb ik zelf goede ervaringen mee bij honden die veel antibiotica krijgen. Dat verhoogt de weerstand weer wat :wink:

Hanneke
molletje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

ha Hanneke en Monika, jullie hebben me ook niet echt bang gemaakt hoor, maar als er spontaan gaten in mn hondje vallen, en de antibiotica niet echt verbetering laat zien gaat het een beetje spoken in mijn hoofd :( Ik weet van Bowie zijn ziekte, en weet ook dat daar ook andere klachten bij horen. Het berichtje van Brigitte, en nu ook van jullie heeft de nachtelijke spinnewebben weer even uit mijn hoofd gejaagd :wink:

Boedha is nu op dit moment echt heel ongedurig, hij heeft vreselijke jeuk. Hij heeft de hele week nog geen kap om gehad, was gewoon niet nodig. Maar nu dus wel. Maar hij kan nog geen 2 tellen op zijn kont zitten, hij loopt maar te drentelen en te schuren met de kap langs de muren en de stoelen. Zo zielig. Dus, om 12 uur kan ik nog weer even bij de dierenarts terecht, even kijken of hij iets tegen de jeuk kan krijgen, want als dit nog 24 uur moet duren dan zijn wij samen rijp voor het gekkenhuis :wink:

Oja, Hanneke, ik geef Boedha vanaf maandag al probiotica :)
Plaats reactie