Opengooien stamboek Wetterhoun

Respecteer elkaars mening.
vanderwyk

Ongelezen bericht door vanderwyk »

Laboriginals schreef:Zou ik zelf ook denken :) Het tegenargument van de andere partij (dus van de voorstanders van de vreemde rassen) is, dat die boerenhonden waarschijnlijk voor een groot deel uit dezelfde populatie komen als de stamboom-wetters en je dus onvoldoende genetische variatie inbrengt met die honden. In ieder geval onvoldoende om de genetische aandoeningen in het ras te tackelen.
Ik ben onvoldoende thuis in dit ras om hier goed over mee te kunnen praten. Voor beide standpunten is wel wat te zeggen, lijkt mij. We zullen er ongetwijfeld nog meer van horen :)

Hanneke
Hanneke, dat lijkt me middels gericht DNA onderzoek te ondervangen.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Laboriginals schreef:Ik weet het niet hoor, jij hebt meer verstand van Belgische herders dan ik, maar er staat maar één FCI-standaard nummer bij de Belgische herder. Dat betekent dan toch dat het maar één ras is met verschillende varianten?

Hanneke
In dat geval wel ja, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet wist? Ik dacht dat het verschillende rassen waren eerlijk gezegd. Maar goed, in de Belgen ben ik net zo thuis als jij :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Alma

Ongelezen bericht door Alma »

Laboriginals schreef:
Alma schreef:Ik ben geen fokker van rashonden maar wel van raskatten, dus ergens begrijp ik de fokkerswereld.
En ik snap dus niet dat er iemand tegen het vergroten van de genetische variatie van een ras is.
En helemaal niet als het ras uit 800 dieren bestaat...dan ontkom je helemaal niet meer aan inteelt.
Als ik het goed gelezen heb, zijn de tegenstanders niet tegen het vergroten van de genenpool, maar tegen het inkruisen van de zes voorgestelde ´vreemde´ rassen. Zij stellen voor om dan wetterhoun-achtige boerenhonden in te kruisen, waarvan er nog vele rondlopen in Noord-Nederland. Zo is het ras 70 jaar geleden ook opgebouwd, uit diezelfde boerenhonden.
Hoe dan ook, het is een uniek en nogal spectaculair plan in de Nederlandse rashondenfokkerij. Ik denk dat veel kynologen het met grote interesse volgen :)

Hanneke
Ah oke, je hebt gelijk. Ik las het verkeerd.
Ik moet toegeven dat ik 6 rassen inkruisen ook wel erg veel vind dan verlies je ontzettend veel type en andere ras-eigenschappen...voordat je dat allemaal weer terug gefokt hebt ben je wel erg veel generatie's verder.

Ben ook altijd wel wat huiveriger voor wat een ander ras voor nadelen mee kan brengen en daarom zou ik geen wetterhoun-achtige boerenhonden inkruisen, juist vanwege het ongecontroleerde fokken - je hebt dan geen idee wat je onbedoeld nog meer inbrengt.

Toch ben ik voor een goede en verstandige ( gecontroleerde) inkruising van een ras - ik zie dat als een reset-knop. Een genenboost in een genetisch arm ras.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Lupos schreef:
Laboriginals schreef:Ik weet het niet hoor, jij hebt meer verstand van Belgische herders dan ik, maar er staat maar één FCI-standaard nummer bij de Belgische herder. Dat betekent dan toch dat het maar één ras is met verschillende varianten?

Hanneke
In dat geval wel ja, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet wist? Ik dacht dat het verschillende rassen waren eerlijk gezegd. Maar goed, in de Belgen ben ik net zo thuis als jij :wink:
klopt inderdaad, het is 1 ras met 4 varieteiten die officieel alleen verschillen in beharing/kleur (in geval van de groenendaeler/tervurenaar) . Maar je hoeft ze maar naast elkaar te zetten en je ziet al dat het nauwelijks als 1 ras te beschouwen is..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

sbientje schreef:
Lupos schreef:

Hanneke
klopt inderdaad, het is 1 ras met 4 varieteiten die officieel alleen verschillen in beharing/kleur (in geval van de groenendaeler/tervurenaar) . Maar je hoeft ze maar naast elkaar te zetten en je ziet al dat het nauwelijks als 1 ras te beschouwen is..
Precies, maar het feit dat deze varieteiten met elkaar gekruist mogen worden zorgt wel voor een bredere genenpool! Of in elk geval de mogelijkheid tot... want ik verwacht zomaar dat veel fokkers niet zo snel zullen "hoppen" naar de andere varieteiten. De mechel is een werkras bij uitstek, maar een gemiddelde groenendaler zien ze liever gaan dan komen op het veld :) Er zitten blijkbaar grote verschillen tussen. En toch, toch denk ik dat het helemaal niet zo verkeerd is om de eenheid in uiterlijk te laten varen en daarmee de diversiteit van het ras te vergroten. Immers: hoe meer uiterlijke gelijkheid, hoe nauwer de genenpool. Hoe meer uiterlijke diversiteit, hoe uitgebreider de genenpool.
Maar we zullen zien wat de Wetterhoun gaat brengen!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

toch is een showmechelaar een heel andere hond dan een werker, en lijkt meer op een tervuren met korter haar, vind ik. Volgens mij hebben veel mechels die in de IPO gebruikt worden, ook geen stamboom? Nou ja, in ieder geval, dat kruisen tussen de varieteiten wordt neit heel veel gedaan en dat is idd jammer, vind ik ook, want dat zou een hoop schelen in de genen.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

sbientje schreef:toch is een showmechelaar een heel andere hond dan een werker, en lijkt meer op een tervuren met korter haar, vind ik. Volgens mij hebben veel mechels die in de IPO gebruikt worden, ook geen stamboom? Nou ja, in ieder geval, dat kruisen tussen de varieteiten wordt neit heel veel gedaan en dat is idd jammer, vind ik ook, want dat zou een hoop schelen in de genen.
In de KNPV kan het zonder stamboom, IPO is met stamboom :wink:
Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

oh, dan heb ik weer wat geleerd :D
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

De bijlagen van het nederlandse stamboek worden nu geopend voor look-alike wetterhounen, las ik gister. Geloof dat het inkruisbeleid ook goedgekeurd is door de leden, maar de rassen waarmee dat zou moeten gebeuren nog niet. Hoop dat ik het zo goed zeg! Er is iig weer een belangrijke stap gezet!
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik heb dit inderdaad ook gelezen. In Ierland balanceren ook twee rassen op de genetische ondergrens en heeft men besloten te gaan outcrossen om de rassen te redden:
http://ikc.ie/index.php?option=com_cont ... &Itemid=58" onclick="window.open(this.href);return false;
Verstandige mensen :wink:

Hanneke
Plaats reactie