Artikel uit de LP

Respecteer elkaars mening.
marions
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door marions »

Lunatic schreef:Marion ik wil het wel voor je voorkauwen hoor :roll:
Onnodig offensief.
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname
Debora
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Hond heeft slechte heupen/ellebogen/knieen......
Wil je er een show mee lopen, kan dat, pijnstiller erin en die 3 rondjes lopen redden ze dan makkelijk. Wil je er echter mee op jacht gaan kan je dat vergeten, ongeacht de pijnstillers.
En nee daarmee zeg ik Niet dat alle showhonden ongezond zijn, ik zeg alleen dat gezondheid daar minder belangrijk is.

Debora, ik geloof niet dat dat gaat werken, gegevens vanuit dierenartsen.....zolang diezelfde dierenartsen nog fluitend meewerken aan broodfok, zou ik daar iig geen vertrouwen in hebben!
Ik denk ook niet dat het gaat werken. Maar wil je echt weten of een ras gezond is of niet zullen zoiets moeten gaan doen. Men kan zomaar zeggen dat een ras ongezond is, waar baseren ze dat dan op?!?! Een Never ending story...en men komt hier niet uit zolang er geen keiharde cijfers zijn.

Elke maand, dit gevoel begin ik iig te krijgen, als dit soort topics geopend worden draait het uiteindelijk om show vs werk, er zit hier nog wat tussen. :wink: Maar goed, ik ga nu lekker trainen. 8)
marions
Speurneus
Speurneus

"Lunatic"] Om mooi te zijn op een show, hoef je niet gezond te zijn en zelfs geen fijn karakter te hebben, daar zit het verschil vermoed ik zo.

Jouw woorden, toch?

Mijns inzien generaliserend en stigmatiserend.
marions
Speurneus
Speurneus

Wil je er een show mee lopen, kan dat, pijnstiller erin en die 3 rondjes lopen redden ze dan makkelijk.
Alweer een statement.
Ken jij honden die op deze wijze op een show verschijnen?
Overtuig me. 8)
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

vanderwyk schreef:Als ik het verhaal mag geloven, kun je met een hond die kanker heeft, verrotte heupen, verrotte ellebogen en nog stekeblind van de PRA ook, gewoon regelmatig naar een show gaan.
De keurmeester ziet niets van al die ongezondheid en de mede-exposanten, die de gezondheidsuitslagen van jouw hond hebben gezien, spreken jou niet op je gedrag aan.

En dan een ander aanspreken op ongenuanceerdheid.
Sinds wanneer moet je gezondheidsuitslagen meenemen naar een show?
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Lunatic
Speurneus
Speurneus

marions schreef:

Wil je er een show mee lopen, kan dat, pijnstiller erin en die 3 rondjes lopen redden ze dan makkelijk.
Alweer een statement.
Ken jij honden die op deze wijze op een show verschijnen?
Overtuig me. 8)
Ik heb wel wat beters te doen :eusashhh:

Heb je zelf ook nog een bijdrage cq mening?
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
vanderwyk

Ongelezen bericht door vanderwyk »

Lunatic schreef:
vanderwyk schreef:Als ik het verhaal mag geloven, kun je met een hond die kanker heeft, verrotte heupen, verrotte ellebogen en nog stekeblind van de PRA ook, gewoon regelmatig naar een show gaan.
De keurmeester ziet niets van al die ongezondheid en de mede-exposanten, die de gezondheidsuitslagen van jouw hond hebben gezien, spreken jou niet op je gedrag aan.

En dan een ander aanspreken op ongenuanceerdheid.
Sinds wanneer moet je gezondheidsuitslagen meenemen naar een show?
Sinds wanneer kun je gezondheidsuitslagen alleen op shows lezen?
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

. Om mooi te zijn op een show, hoef je niet gezond te zijn en zelfs geen fijn karakter te hebben, daar zit het verschil vermoed ik zo.
Aldus Lunatic......
Ongenuanceerd, ongefundeerd en tunnelvisie komen bij me op.
Op show in Groningen werd ik aangesproken door een mevrouw die een hond uit ging brengen in de gebruikshondenklasse.
Een geweldige werkhond die al vele topprestaties had geleverd en op show was om een ZG te halen voor de titel.
Op haar vraag hoe ze moest showen en of ze dan wel de staart mocht vasthouden bij het opstellen heb ik geantwoord: Natuurlijk, gewoon doen wat jou het beste lijkt.
Onder luid applaus van de showmensen aan de zijkant kregen 2 van deze honden een ZG van de keurmeester.
Totaal anders in type, maar waardering voor hun prestaties.

Een leuk wederzijds gesprek met respect naar elkaar toe.
Zo kan het dus ook en niet het gekissebis wat hier steeds de kop opsteekt en altijd door dezelfde personen wordt aangewakkerd.
Lunatic: Denk je nu werkelijk dat fokkers gebreken verdoezelen tijdens de shows? Een showhondenfokker wil ook alleen maar gezond fokken, al zou het alleen maar zijn(geloof ik niet) om geen klachten qua gezondheid van pupkopers te krijgen.
Een gezonde hond kan iets bereiken een hond die niet in topconditie is bereikt niets op shows.
marions
Speurneus
Speurneus

Marga schreef:. Om mooi te zijn op een show, hoef je niet gezond te zijn en zelfs geen fijn karakter te hebben, daar zit het verschil vermoed ik zo.
Aldus Lunatic......
Ongenuanceerd, ongefundeerd en tunnelvisie komen bij me op.
Op show in Groningen werd ik aangesproken door een mevrouw die een hond uit ging brengen in de gebruikshondenklasse.
Een geweldige werkhond die al vele topprestaties had geleverd en op show was om een ZG te halen voor de titel.
Op haar vraag hoe ze moest showen en of ze dan wel de staart mocht vasthouden bij het opstellen heb ik geantwoord: Natuurlijk, gewoon doen wat jou het beste lijkt.
Onder luid applaus van de showmensen aan de zijkant kregen 2 van deze honden een ZG van de keurmeester.
Totaal anders in type, maar waardering voor hun prestaties.

Een leuk wederzijds gesprek met respect naar elkaar toe.
Zo kan het dus ook en niet het gekissebis wat hier steeds de kop opsteekt en altijd door dezelfde personen wordt aangewakkerd.
Lunatic: Denk je nu werkelijk dat fokkers gebreken verdoezelen tijdens de shows? Een showhondenfokker wil ook alleen maar gezond fokken, al zou het alleen maar zijn(geloof ik niet) om geen klachten qua gezondheid van pupkopers te krijgen.
Een gezonde hond kan iets bereiken een hond die niet in topconditie is bereikt niets op shows.
Marga, ik was er ook. Zelden iemand zó blij gezien met een uitslag, waar ze terecht een groot applaus voor kreeg.

Lunatic, voor jou níets anders dan een labrador uit werklijn.
Prima!
Je zult mij nooit iets ten nadele van werklabs zien schrijven.
Vind ik niet nodig en niet respectvol.
Jouw opmerking ' Om mooi te zijn op een show hoef je niet gezond te zijn en geen fijn karakter te hebben', vind ik onnodig en hiermee zet je nmm je eigen ras op een akelige manier 'weg'.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Zo, de discussie is weer een tandje pittiger geworden, maar allez, toch mijn mening over het geschrevene :D

Deborah, ik denk dat de gegevens die bekend zijn, enkel betrekking hebben op de honden die ingeschreven staan in het stamboek, de rashonden dus.
En, jazeker heb je een punt, de rasloze honden zullen zeker niet per definitie gezonder zijn, en nee daar is geen wetenschappelijk bewijs voor.
Het zou geweldig mooi zijn om ook deze populatie te beschermen tegen intelen, want, mijn gevoel zegt mij zomaar dat zeer zeker in een stuk van deze populatie, en dan met name de groep broodfokkers, in grote vorm ingeteeld wordt, kost het minste, brengt op korte termijn veel op, kwantiteit vs kwaliteit :wink:
Maar, persoonlijk denk ik dat we maar eerst eens voor eigen deur moeten vegen, maw het fokbeleid van rashonden moeten aanpakken.

Je hebt een heel goed punt als je stelt dat rasverenigingen wel goed hun huiswerk moeten doen alvorens te publiceren, persoonlijk vind ik trouwens dat iedereen zijn huiswerk goed moet doen alvorens persoonlijke meningen als zijn feiten te publiceren, en het zou je zwaar verbazen hoeveel personen dat doen, ik neem aan dat dit een menselijke eigenschap is :wink:

Zo kom ik ook op het regelmatig terugkerend, inmiddels voor mijn gevoel al bijna een begrip :D , showhond vs werkhond

Een heet hangijzer, niet alleen bij ons ras trouwens, daar waar werklijnen zijn in rassen, speelt ook deze discussie voor mijn gevoel.
Welnu, naar mijn persoonlijke mening is er geen versus, een labrador is een werkhond, daar is de labrador van oorsprong voor bedoeld.
Alles wat erna is gekomen, is een gevolg van modificatie, het vormen van een hond naar het wenselijk beeld van de mens.
En, dat is in mijn ogen helemaal niet verkeerd, de hond is er om de mens te dienen, en de mens is er om de hond te verzorgen, dat is in mijn ogen de goede gang van zaken.

Welnu, dan komt een van jouw oplossingen, we gaan dual's fokken....nou dat is misschien helemaal zo'n stom idee nog niet.
Persoonlijk durf ik het niet aan, omdat ik, sorry voor mijn oprechtheid, nog geen showhond heb gezien die mij qua karakter voldoende aanstaat om deze stap te zetten.
Niet dat er geen goeie werkhonden tussen zitten, heel zelden wel hoor, maar, ik kijk toch liever ook een beetje in de breedte, naar nichtjes, neefjes, zusjes en broertjes, en dan zie ik dat de hond een produkt is van training, en niet van goede fok.
En dan houdt t op voor mij, daar ben ik te voorzichtig voor, zal wel aan mijn leeftijd liggen :D
Maar, nogmaals, op zich is dit misschien wel een oplossing, mits goed begeleid en gemonitord, want om op deze manier terug te gaan naar de oorsprong zal een pad zijn dat niet effen is.

Meneer vander wijck, tja wat kan ik zeggen, daar gaat u weer :D
U hebt mij aangesproken op het overdrijven, toen ik vertelde dat er ongewenst gedrag wordt vertoond op een show, u sprak toen over incidenten, en wellicht (maar daar ben ik niet van overtuigd) terecht.
Nu spreek ik u aan op overdrijving, nee natuurlijk zal er nooit een hond op welke wedstrijd dan ook verschijnen in de staat die u beschrijft, zo'n hond kan nog niet meer lopen.
Maar, het gebeurt, we hebben het allemaal met eigen ogen kunnen zien op de engelse documentaire.
In mijn jonge jaren heb ik regelmatig contacten gehad met showfokkers, op vriendschappelijk basis, en ik ga hier niet vertellen wie dat nou allemaal waren, ik ga hier ook niet vertellen wat ze nou allemaal vertelden, maar ik heb daar toch wel wat van opgestoken, en dan met name dat ik mij verre houdt van een groot deel van deze fokkers, omdat hun praktijken mij niet aanstaan.

Een verhaal kan ik met jullie delen, omdat deze fokker inmiddels niet meer fokt, en naar het buitenland verhuisd is.
Ik had mijn eerste nest, eindelijk, na een voorbereiding van drie jaar was het zover.
Daar lagen ze, mijn grote trots, en eentje was er heel speciaal, die had een wit vlekje op de borst, onze kleine butler, zo noemden we hem.
Daar kwam de bewuste fokker op visite, ze keek, mompelde een beetje, tja, het waren natuurlijk werklijnen, maar ja, ik was zo'n aardig mens, ze gaf me maar de gouden tip. Dat vlekje, daar moet je gewoon even mee naar ( een bepaalde dierenarts ) die haalt dat wel even weg, wel doen voordat de chipper komt he, kraait er geen haan naar.
Toendertijd was het vlekje nog een schoonheidsfout, ik weet geeneens hoe dat nu zit, maar jullie begrijpen dat ik geschokt was.

En zo kom ik dan bij het showgebeuren terecht :D
Ook ik moet heel soms naar een show, uit persoonlijke ervaring en op persoonlijke titel kan ik melden dat dit met grote tegenzin gebeurt.

Waarom?
Ook nu zal ik een ervaringsverhaal neerzetten.
Een van onze honden was FTchamp geworden, zoals jullie wellicht weten, misschien ook niet, een bijzondere prestatie.
Nu mag je de titel alleen dragen als je ook een ZG op een show haalt, dan wel in de werkhonden klasse.
Welnu, er was een buitenshow, dus daar gingen we, krukje, hond, kannetje koffie, flesje water voor de hond.
Toen wij het terrein naderden begonnen onze lachspieren al enigzins te trekken, wij zagen heel veel mensen, deels met de schort aan en de krulspelden nog in, en heel veel benches, met daarin honden.
Wij moesten toch een aardig stuk lopen, en hebben daar welgeteld 1 hond zien lopen, de rest werd allemaal op wielen vervoerd.

En dan kom je op het terrein, tjonge jonge, we wisten niet wat we zagen, een compleet tentenkamp, allemaal dezelfde, van voren open, met een omkleedcabine en benches voor de honden.
Nou, daar gingen we dan, met onze krukjes en onze honden, op zoek naar de plek waar de labradors gekeurd werden.
We werden met argus ogen beken, hmmmmm een vreemde eend in de bijt, en dan met zo'n lelijkerd, maar allez, onnozel als wij zijn, wij knikten vriendelijk en zetten ons krukje neer op een ogenschijnlijk vrije plek.
Direct werden wij dringend verzocht deze plek te verlaten, wij zaten in de weg, en moesten ons eigen plekje maar zoeken, ok, echt aardig was men hier niet voor elkaar.
Gelukkig zagen wij mensen die wij een beetje kenden, en ja, wij mochten in hun tent plaatsnemen.
Hehe, we zaten, en keken eens om ons heen, welnu de moed zakte ons zwaar in de schoenen, het was helemaal niet zo dat je gewoon een rondje moest lopen, nee, je moest de hond borstelen, olieen, er moest een handdoek omheen om geen stof meer op de vacht te krijgen, want tjee het was buiten.
De aardigheid onder elkaar was ook ver te zoeken, ik zag verschillende types, van zwaar tot nog zwaarder tot enorm gebouwd, en die mensen spraken dan ook onderling niet met elkaar, trouwens wel over elkaar.
Het werd warmer en warmer, en zo kwam het dat de organisatie omriep dat er buiten het tentenkamp badjes waren geplaatst om de honden te kunnen koelen, niemand maakte er gebruik van, dus werd het nog eens omgeroepen, dat toch dringend geadviseerd werd de honden te koelen.
Ik zag weinig activiteiten die kant uitgaan, dus ik vroeg ernaar, waarop ik als antwoord kreeg, ja gekkie, die mensen hebben zo geborsteld gekamd en weet ik veel wat, die gaan echt niet voor de show hun hond weer nat maken.
Hierbij moet ik in alle eerlijkheid vermelden dat de honden waar wij zaten, echt goed verzorgd werden, niet geolied en zo'n onzin nog meer, en er relaxed bij lagen.
Nou, jullie begrijpen het al, wij durfden alletwee niet zo goed meer die ring in, want de commentaren op de showers waren al niet van de lucht, en onze gesprekspartner bood ons aan, zal ik hem voor jullie showen.
ahhhhhhhhhhh wat een opluchting, graag natuurlijk :D
Nadat het puntje van de staart was geknipt, tja doe maar dan als het moet, was onze hond aan de beurt.
Wij hadden ons een beetje verdekt opgesteld, want tja, onze honden zijn toch t liefst bij ons he, dus dan moet je vooral niet in het zicht gaan staan, dan lopen ze voor geen meter meer :D
Dit had toch een beetje als nadeel dat wij hoorden hoe over onze trots gesproken werd, en dat deed pijn kan ik jullie verzekeren, werkelijk iedereen die daar stond vond onze man een lelijkerd, die nog niet eens behoorlijk kon staan, welnu dit is vervelend te horen als je zoveel met je hond gewerkt hebt, en er zoveel van houdt, hij zo ontzettend gezond is en zo geweldig van karakter, en hij toch ook echt wel een ras labrador is.
Kort en goed, de keurmeester gaf hem een ZG, met een heel mooi keurraport, en, persoon die hem showde was ook oprecht blij.
Ze kwam uit de ring, en werd gelijk aangesproken, en vlg haar, niet met positieve inbreng, nou, dat geloofden wij ook direct, want allez wij hadden het ook gehoord :wink:
Onze hond zag zijn baas, trok een sprint, en sprong van blijdschap bijkans op zijn schouders, een prachtig gezicht....en onze dag was weer goed :)
Jullie begrijpen misschien wel dat het voor ons niet zo'n heel positieve ervaring was :wink: wij kennen dit gedrag niet zo, over het algemeen gunt men elkaar het succes in ons belachelijke wereldje, immers men weet hoeveel werk eraan vooraf gaat, voor baas en voor zijn/haar hond.

En zo kom ik bij jou Marga, leuk dat je jouw kant van het verhaal hier neerzet :) nou denk ik wel heel stiekum dat jij dan toch een van de minderheid was die het leuk vond dat deze mevrouw eindelijk, eindelijk eens haar zg behaalde :wink: ik denk niet dat ik in details hoef te treden he :D
Deze keurmeester was een hongaar, en een man met verstand, hij wist hoeveel werk er in deze honden, want het waren er meerdere, gestoken was, en hoe goed de band tussen baas en hond was, daarnaast hadden de honden een stamboom, dus waren het rashonden, en is de werkhonden klasse niet voor niets in het leven geroepen.
Afbeelding
Lunatic
Speurneus
Speurneus

marions schreef:

Lunatic, voor jou níets anders dan een labrador uit werklijn.
Prima!

Je zult mij nooit iets ten nadele van werklabs zien schrijven.
Vind ik niet nodig en niet respectvol.
Jouw opmerking ' Om mooi te zijn op een show hoef je niet gezond te zijn en geen fijn karakter te hebben', vind ik onnodig en hiermee zet je nmm je eigen ras op een akelige manier 'weg'.
lieve schat, je schijnt nogalis te vergeten dat ik 3 Labjes heb!
Ik heb dus ook zo'n show-exemplaar rondlopen, de grootste lieverd die er is :verliefd1: zou hem voor geen miljoen willen missen.....maar is hij gezond? Nee helaas niet, heeft hij ook maar enigszinds een will to please? nee absoluut niet, hou ik daarom minder van hem? Zeker weten van niet!

Dan heb ik Luna nog, een wannabee dan wel, maar qua uiterlijk en gedrag op en top labrador, met wat meer will to please dan Max, ook haar zou ik voor geen goud willen missen :verliefd1:

En dan heb ik nog Doran uit een werklijn, met een enorme will to please, hij wil niks liever dan samenwerken met mij :verliefd1:
Dat ik in de toekomst niks anders meer wil dan een hondje met zo'n fijn karakter en een enorme will to please/werklust, komt omdat het werken met mijn hond, m'n grootste hobby is :klasse:

Maar dat houd geenszinds in dat ik iets tegen welk ander labje dan ook heb, ik heb werkelijk geen idee waar je die onzin vandaan haalt :confused:

Marga, ik zei dat ze niet gezond hoeven te zijn om te showen, ik zeg niet dat ze niet gezond zijn, de meerderheid dan, beetje kort door de bocht om altijd alleen het negatieve eruit te halen.
Heel fijn trouwens dat je deze vrouw wat tips gegeven hebt :klasse: ze verdiende het echt om eindelijk die ZG te halen, nou mag ze eindelijk al die hardbevochten titels die ze gehaald heeft met haar hond dragen :applaus:

Vander wijck, je kan alles in het belachelijke trekken natuurlijk, ten eerste weten we allemaal dat het gebeurt, alleen al uit de docu's waardoor deze discussie weer gevoerd word en ten tweede zie ik een keurmeester de avond voor de show toch echt niet online gaan om van alle deelnemende honden de gezondheidsuitslagen op te zoeken, beetje rare opmerking dus!

Brigitte, je hebt het zoals gewoonlijk weer goed en duidelijk neergezet :applaus: Je schrijft precies wat ik bedoel, maar schijnbaar niet goed uit m'n vingers krijg :D
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik zal er ook wel geen verstand van hebben, maar ik vind shows persoonlijk een vrij groot 'nep' gehalte hebben.
Plus dat er veel dingen niet eerlijk gebeuren.
Toen ik afgelopen weekend dus op een show was, werden er ook neuzen met krijt wit(ter) gemaakt, want dat hoorde zo bij dat ras. Het was krijt wat goed bleef zitten en niet afliet als de keurmeester hier aan zou zitten, dus de keurmeester zou er nooit achterkomen dat de neus eigenlijk niet wit genoeg is wat blijkbaar wel een eis/kenmerk is.
Ik denk dan, waarom wil je jezelf zo voor de gek houden en je hond 'mooier' voordoen dan dat ie is?
Ik snap die gedachtengang niet. Plus dat de hond waarschijnlijk ten onrechte een U krijgt en als er vervolgens mee gefokt wordt, dan geeft die hond ook vast wel die mooie witte neus door. Niet dus. Want die had ie niet.
Ik denk dat het vaak weer op show vs werk discussie uitloopt omdat er vandaag de dag zo'n verschil zit in die honden plus de mensen die eraan vast zitten.
Mensen met een werkhond die willen natuurlijk dat hun hond ook gewoon nog op een labrador lijkt, maar geven verder niet zo heel veel om uiterlijk. Dat je er een fantastische band mee hebt omdat je zoveel samenwerkt en dat je een hond hebt die alles voor je wil doen en dat je samen dus zoveel plezier beleeft, dat is wat telt bij de mensen van werkhonden. De schoonheid doet er weinig toe. Als het maar een fijne hond is waar je veel plezier meer kan hebben en een gezond lichaam heeft. Dat de oren te groot zijn of de staart te dun, kan ze niet veel schelen. En ik begrijp die gedachte heel goed.
Ik heb zelf een hond met een knikstaart, tuurlijk is dat niet zo mooi als een 'gewone' staart en ik ben ook zeker van mening dat ik hem nooit als dekreu moet gebruiken. Maar voor de rest kan het me niks schelen dat hij zo'n staart heeft, want z'n karakter is geweldig en we hebben veel plezier samen. Ik zie die staart al niet eens meer.
Voor show mensen wordt zo'n hond misschien al snel gezien als mislukkeling, want ja, wat kun je er nog mee? Op shows zal hij geen goede beoordeling krijgen.
Plus dat ik me vaak afvraag of mensen wel eens nadenken over of het showen ook leuk is voor zo'n hond.
Ook bij het showen duwen de mensen hun wil door en kijken niet al te veel naar wat hun hond er van vindt.
Ik ben nog altijd van mening dat een hond het zeker weten 100x leuker vindt om buiten wat te doen met de baas ipv te showen.
Als ik dan alle punten bij elkaar op tel dan krijg ik zelf een beeld dat de mensen met show labs voornamelijk met zichzelf bezig zijn en de bazen van de werk labs voornamelijk met de hond bezig zijn.
Waarschijnlijk zullen veel mensen zich nu aangevallen voelen, maar het is gewoon hoe ik er tegen aan kijk.
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Nou lag ik net bij de schoonheids specialiste te chillen, en de term show vs werkhond zo nog eens te overdenken, en weten jullie, als ik nou heel, heel eerlijk ben, ben ik er van overtuigd dat het met mijn honden goed zit, ik heb dan wel niet voor zo heel veel nageslacht gezorgd, bewust trouwens, maar dat wat er rondloopt met mijn achternaam, dat mag er wezen :D De combinaties van de toekomst, daar verwacht ik veel van, en eigenlijk vind ik dat ik t zo slecht nog niet gedaan heb, en doe :D
Alle voorstellen die gedaan zijn tot verandering, nou ja, ik heb nooit anders gefokt, mijn dekreuen uitermate beperkt en divers ingezet( zelfs een keer bij een duitse showlijn waarmee gewerkt werd) mijn teven twee nesten in hun leven laten krijgen, inteeltpercentages zo laag mogelijk gehouden, veruit de meeste beschikbare onderzoeken laten doen, pupkopers als ook startende fokkers begeleid, nieuw bloed uit het buitenland gehaald, en zeer selectief gefokt, daar waar karakter niet mooi genoeg was, niet mee gefokt, daar waar uiterlijk te afwijkend was niet mee gefokt, over gezondheid valt nooit te twisten, daar waar dat niet goed zou hebben gezeten, natuurlijk niet mee gefokt.

En dat is wat ik, al helemaal in het begin schreef, dit wat nu aan de gang is, is niet iets van de laatste jaren, en zal, zelfs al zouden momenteel alle fokkers precies zo gaan doen, ook weer in de toekomst een probleem worden.
Het is gewoon hartstikke moeilijk, zo niet onmogelijk om alle neuzen vrijwillig dezelfde kant op te krijgen, dus denk ik dan, ach weet je, ik blijf gewoon lekker bezig op deze manier, en wat de rest doet, dat is hun verantwoordelijkheid, want dat is nou eenmaal he, op het eind van de rit is de fokker verantwoordelijk voor de hond die hij fokt....en niemand anders :wink:
Afbeelding
Plaats reactie