Diskwalificaties Crufts

Respecteer elkaars mening.
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Laboriginals schreef:
Marga schreef:De rasstandaard opgesteld in 1916 en in 1950 uitgebreid met een vollediger omschrijving van de punten.
Kleine veranderingen in 1982 wat betreft hoogte en in 1986 aanpassingen in omschrijvingen omdat de Kennelclub wilde dat voor alle rassen dezekfde terminologie werd/wordt gebruikt.
http://www.labztales.com/pdf%20files/La ... 8Final.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De originele standaard dateert dus van 1916 en is al bijna 100 jaar oud.
De labrador van nu is hierin zeker te herkennen.
Hij is onlangs nog een keer aangepast, in 2010. Zie de site van de FCI: http://www.fci.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
Tekstueel, maar ook wezenlijk iets veranderd?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Marga schreef:
Laboriginals schreef:
Marga schreef:De rasstandaard opgesteld in 1916 en in 1950 uitgebreid met een vollediger omschrijving van de punten.
Kleine veranderingen in 1982 wat betreft hoogte en in 1986 aanpassingen in omschrijvingen omdat de Kennelclub wilde dat voor alle rassen dezekfde terminologie werd/wordt gebruikt.
http://www.labztales.com/pdf%20files/La ... 8Final.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij is onlangs nog een keer aangepast, in 2010. Zie de site van de FCI: http://www.fci.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
De vetgedrukte zinnen zijn toegevoegd:

GENERAL APPEARANCE: Strongly built, short-coupled, very active; (which precludes excessive body weight or substance) broad in skull; broad and deep through chest and ribs; broad and strong over loins and hindquarters.

Chest: Of good width and depth, with well sprung barrel ribs¬ – this effect not to be produced by carrying excessive weight.

Hanneke
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ahhh dat bedoel je met rits,een ridge, gewetensvraagje saskia :)
Zou je dat nou echt doen, ik bedoel, als alles klopt, de lijnen, de klik is er, t karakter staat je aan, en er is maar een meiske, je wil verder met die lijnen, maar t meisje heeft een ridge.
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

brigitte064 schreef:Ahhh dat bedoel je met rits,een ridge, gewetensvraagje saskia :)
Zou je dat nou echt doen, ik bedoel, als alles klopt, de lijnen, de klik is er, t karakter staat je aan, en er is maar een meiske, je wil verder met die lijnen, maar t meisje heeft een ridge.
Ik zou het niet weten en dan ben ik heel eerlijk, ik vind het denk ik storend als er meer niet klopt....heb ooit aantal jaren terug al weer hondje herplaats maar die had ook in mijn ogen nog steeds met 6 maanden een te licht oog en dan is het en en.
Bij geel vind ik het minder storend als bijvoorbeeld bij bruin.
Van mijn laatste nestje ging het teefje een ritsje ontwikkelen....en sorry met bruin vind ik het storend en dan hou ik er dus niet aan.
Net zoals een kalfslik....streepje van links naar rechts over de neus.
Daar laat ik een reu voor staan... :oops:
Een labrador behoord een vriendelijke uitdrukking te hebben en ik vind de rits of kalfslik het uiterlijk boos maken, en als er dan natuurlijk meer niet klopt houdt het echt op.
Maar of ik als alles klopt lijn uiterlijk karakter ouderdieren het zou laten kan ik niet zeggen want dat heb ik niet meegemaakt.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Marga schreef:
Laboriginals schreef:

Hanneke
Ja Marga er is wel degelijk het 1 en ander veranderd, ik weet dat de Nederlandse keurmeesters vorig jaar medegedeelt is dat ze op bepaalde dingen beter moeten letten, zoals gangwerk overgewicht en niet te makkelijk meer die U geven want oorspronkelijk mag er alleen een U gegeven worden aan een hond die de keurmeester op die dag kampioens waardig vind.
En een ZG is altijd nog een ZEER GOEDE hond !!
Groetjes Saskia

Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Janneke »

Ik zit hier mee te lezen en vind het interessant; ik wist ook niet dat de ras standaard van de labrador zo gespecificeerd was! En het is heel goed dat er zo goed op overgewicht word gelet! Hier in de buurt word ik vaak genoeg aangesproken over het feit dat het zo verwonderlijk is dat mijn labrador niet te dik is. :roll: Mensen hier in de buurt hebben over het algemeen het imago van de labrador als dikke hond...terwijl een aantal labjes in de buurt ken die geen van alle te dik zijn!
Dutchlabs schreef:Ik zou het niet weten en dan ben ik heel eerlijk, ik vind het denk ik storend als er meer niet klopt....heb ooit aantal jaren terug al weer hondje herplaats maar die had ook in mijn ogen nog steeds met 6 maanden een te licht oog en dan is het en en.
Bij geel vind ik het minder storend als bijvoorbeeld bij bruin.
Van mijn laatste nestje ging het teefje een ritsje ontwikkelen....en sorry met bruin vind ik het storend en dan hou ik er dus niet aan.
Net zoals een kalfslik....streepje van links naar rechts over de neus.
Daar laat ik een reu voor staan... :oops:
Een labrador behoord een vriendelijke uitdrukking te hebben en ik vind de rits of kalfslik het uiterlijk boos maken, en als er dan natuurlijk meer niet klopt houdt het echt op.
Maar of ik als alles klopt lijn uiterlijk karakter ouderdieren het zou laten kan ik niet zeggen want dat heb ik niet meegemaakt.
Vraagje hierover; dus als jij(u?) een pupje ziet die je eigenlijk voor de rest heel leuk vind en hele goede andere "fok" eigenschappen heeft dan laat u hem gaan met 6 maanden alleen vanwege een te licht oog? Maar is dit dan niet een van de punten dat eigenlijk er heel veel op uiterlijk wordt gekeken en niet naar gezondheid?

Begrijp me niet verkeerd ik hou ook van een mooie hond zien en had ook gehoopt dat m'n eigen hondje donkere ogen zou hebben :oops:, maar om haar daar te voor in te wisselen (niet dat ik in die positie ben). U heeft natuurlijk wel de luxe positie door zelf te fokken, maar kan het niet zijn dat die honden met een ridge of kalfslik etc. juist genen hebben die bevordelijk zijn voor de genenpool en er daardoor uitgefokt worden want ik zie er wel meer fokkers voor aan om juist een hondje daarom niet te houden. Zou ik zelf ook doen als ik het in het begin al zou zien en de keuze heb. :oops:

Maar ik ben daar gewoon benieuwd naar...

hopelijk dwaal ik niet tever van het onderwerp af hiermee. :)
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik kan daar heel kort op reageren, ja want ik moet er zelf ook 12 jaar tegen aan kijken.
En als mij dan iets stoort en de ouderdieren hebben het beide niet, dan ga ik dus in kwaliteit achteruit en dat is iets wat ik niet wil.

Ik kan een boel door de vingers zien qua uiterlijk als de gezondheid goed is, maar ik moet er tegen aan kijken en als mij iets stoort dan herplaats ik het met 6 maanden om de volgende keer een andere keuze te maken.
Het hoofd van een lab is het eerste wat men ziet....dus dat moet toppie zijn, in mijn ogen !

En inderdaad ben ik in de luxe positie om dit te doen, want mijn man is net zo gek met de honden als ik, en verzorgt ze super.
Alles leeft gewoon hier in huis, en dus is het dan ook makkelijker om te herplaatsen, want regels heb ik zeer zeker ook.
Er word met elke pup getraind en mijn honden zijn gewone huishonden.
Ze worden elke dag gewoon uitgelaten, en draaien gewoon in ons gezin mee.
En gewoon jij hoor.....anders voel ik me zo oud :wink:
Groetjes Saskia

Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Janneke »

Bedankt voor het antwoord Saskia! :) Het is inderdaad zo dat je er zo 12 jaar of hopelijk langer mee moet leven

En ik wilde er niet mee zeggen dat je niet ze niet in huis ofzo hebt of niet mee traint! Ik vind het bewonderwaardig als iemand zoveel voor honden over heeft en er dus zoveel tijd in stopt! Geweldig! :)
Afbeelding
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Dutchlabs schreef:
Marga schreef:
Laboriginals schreef: Hij is onlangs nog een keer aangepast, in 2010. Zie de site van de FCI: http://www.fci.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
Ja Marga er is wel degelijk het 1 en ander veranderd, ik weet dat de Nederlandse keurmeesters vorig jaar medegedeelt is dat ze op bepaalde dingen beter moeten letten, zoals gangwerk overgewicht en niet te makkelijk meer die U geven want oorspronkelijk mag er alleen een U gegeven worden aan een hond die de keurmeester op die dag kampioens waardig vind.
En een ZG is altijd nog een ZEER GOEDE hond !!
Er mag dan nadere instructie aan de keurmeesters gegeven zijn mbt te dikke honden, maar dat verandert in mijn ogen niks aan de standaard an sich.
Zo'n dertig jaar geleden toen ik honden showde, werden dikke honden met vaak rollende ruggen ook niet gewaardeerd. Dat waren geen labradors hoor en misschien is de acceptatie van dikke honden er in die 30 jaar in geslopen?
Denk dat we de standaard uit 1916 best in ere kunnen houden.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Bij Brandpunt docu deed een stafford eigenaar een opvallende uitspraak over de hond die hij bij zich had:

"enkele jaren geleden was hij het ideaal beeld, maar dat is niet meer zo. Zijn type is verouderd"

Daarmee gaf hij feitelijk aan, dat de rasstandaard al in enkele jaren anders uitgelegd kan worden, en kampioenen van weleer, in de huidige tijd geen kampioen meer zouden kunnen worden. En dat vind ik, -als uiterlijk onbelangrijk vindende persoon-, heel moeilijk te begrijpen. Sowieso omdat ik schoonheid iets vind dat samenhangt met smaak, en daarom niet als algemeen goed gezien kan worden wat mij betreft. Maar meer nog omdat met die uitspraak van de persoon in kwestie eigenlijk onderliggend iets wordt gezegd dat wel essentieel is voor alle ophef over rashondenfok: iedere keer moet het beter, strakker (en dan lees ik extremer). Ik snap de uitspraak van Dutchlabs als zij stelt dat ze vanwege haar passie (showen) streeft naar de mooiste pups, en daar dus ook een pup op laat gaan met een rits of oogkleur. Maar me erin kunnen vinden vind ik moeilijk merk ik. Ik denk dat mijn tunnel de andere kant opstaat :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik denk dat die stafford eigenaar een heel goed punt heeft.
En dat dit zelfde is bij de labradors.

En Lupos mijn passie is niet showen hoor, ik vind het leuk om te doen, maar het geeft absoluut niet dezelfde kick als heerlijk wandelen met mijn honden en daarna uitgeteld op de bank te hangen en te knuffelen.

Mijn echte passie is om zo goed mogelijk proberen te fokken, en nooit meer meemaken wat ik met mijn eerste 3 labradors meegemaakt hebt.
Groetjes Saskia

brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ooooh maar saskia, voel je niet aangevallen, het is juist goed van je dat je heel eerlijk jouw visie deelt met ons allemaal :klasse:
Ook ik kan me hierin niet vinden, maar goed, dat had je ook niet anders verwacht denk ik :)

Kijk, ik zie dat zo, een rashond betekent niet meer en minder dan een hond met stamboom, toch?

Nou komt mijn persoonlijke dilemma in dit hele gezondheid, karakter en uiterlijk verhaal.
Kijk, ik zie dat zo, de hond dient de mens, en de mens geeft daar goede verzorging voor terug, ik denk dat dat de essentie zo'n beetje is.
Ieder mens is anders, dus zou ik zo eens zeggen dat iedere hond in principe ook een andere functie heeft in het dienen.
De een doet graag showen, de ander doet graag fietsen, de ander doet graag wandelen en ga zo maar door.

En dan komt mijn dilemma, moet de mens een bepaald ras zo boetseren dat er voor ieder wat wils is....of moet de mens een ras kiezen dat bij hem past?

Ik had het geloof ik al eens geschreven, als ik nou naar die (ik weet precies hoe dat heet) kampioenschap van de rashondengroep kijk waartoe de labrador behoort valt mij echt op dat, met name de staande honden, bij de gemiddelde mensheid bij uitstek bekend als een jachthond, toch heel erg mooi is, goed bespierd en in zichtbaar uitstekende conditie, fit for work, zoals wij dat zeggen :wink:
Ik persoonlijk denk dat dat komt omdat deze rassen niet zo bijzonder populair zijn voor de gewone mensen, maw dat deze rassen toch nog steeds voornamelijk voor de jacht gefokt worden.
Als ik dan de labrador zie, hele mooie hond trouwens begrijp mij niet verkeerd, zie ik toch geen hond die fit for work is, althans niet voor het werk waar hij oorspronkelijk voor gefokt werd, en ik persoonlijk denk dat dat komt omdat dit ras populair is geworden voor de gewone mensen, en dus ook een beetje geboetseerd is naar de wensen van de gewone mensen.

Nogmaals, die jongen die gewonnen heeft is een prachtjongen, maar ik denk toch waarlijk niet dat ik daar een dag mee op stap kan :wink:
Afbeelding
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

klopt brigitte, kijk maar naar de lijn die wij mooi vinden omdat we er ook wat mee willen/kunnen presteren.

als het type dat in de ring staat dat ook kon, dan was de discussie er niet, maar de kans dat het type dat in de ring staat ook nog eens dat zou kunnen, dus waarvoor ze ontstaan zijn, zeg maar...will to please to work zou dat mooi zijn en dan denk ik ook dat de zgn erfelijke labrador kwaaltjes, hd, ed ook veel minder aanwezig zijn.
al me kinders uitgevlogen
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik voel me niet aangevallen.....hoor absoluut niet.
Je mag alles van me weten, mist het over me honden gaat, en wil dat zo goed mogelijk beantwoorden.
Ik kan alleen niet zo goed schrijven als sommigen mensen....maar doe me best.
Ik vind een rashond een stamboomhond maar die er ook nog eens uit ziet als het ras waar de stamboom voor afgegeven is.

En Carola op de crufts heb je ook de klasse fieldtrail, en special working dog.
Dus ze doen weldegelijk mee.

De functie van een hond, is in mijn ogen ook erg belangrijk.
Maar waar wordt nog echt de hele dag gejaagd...?
Ik ben 2 x in Amerika geweest mee op ganzenjacht....en dat was jezelf verkreukelen in een hutje achter een groen zeil, 3 x werd over de hele dag een groep ganzen geschoten, 5 a 6 keer, de hond in kwestie haalde alles binnen, en kon daarna weer ruim 1 a 2 uur rusten.
Dit was de vader van mijn gele reu.
Dat is toch heel anders dan volgens mij de jacht in Nederland.
Maar daar is de labrador toch voor bedoeld.....het plezieren van de mens omdat ze zelf te lui :oops: zijn om het wild op te halen...?
Groetjes Saskia

brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

:D :lol: :D Geweldig die laatste zin :D :lol: :D
Heb je zonder meer een punt saskia, het zou zo maar eens kunnen dat we luie donders zijn :D :applaus:
Maar allez, da's niet de echte reden he :D Wij mensen zijn nou eenmaal niet bepaald zo goed van neus, en ook veel te lang om aangeschoten of afgeschoten wild in een grof terrein te kunnen vinden he, da's de eigenlijke reden van het hebben van een retriever. Il zie ons al snuffelend over de grond kruipen :D ik vind het wel een geweldige opmerking, die gaan we erin houden :D :applaus:

Fit to work is toch wel wat meer als vijf apporten en dan uitrusten, nou ben ik nooit in amerika geweest, dus daar kan ik niks over zeggen, maar hier moet toch echt gewerkt worden, en werken, da's ook stil naast de baas blijven zitten, en te wachten op t commando ga maar.
En da's misschien nog wel veel harder werken dan het eigenlijke apport :wink: Daar zit je dan, je bent helemaal gefocust, maar mag nog geen piepje geven, en geen stapje zetten, terwijl om je heen geschoten wordt, de vogels je soms letterlijk op je kop vallen, en dan een andere hond die vogel mag ophalen.
En als ik dan die gezelligerd op de crufts zie, die nog geen minuutje op zijn kont kan zitten, en waarvan het baaske de hele tijd aan t corrigeren is tijdens t wachten op zijn beurt, tja dat vind ik dan toch wat minder zeg maar.

En ja, er zijn ook shows voor de jachthonden, en voor de werkhonden anderszijds, maar man man man, ik heb me niet verdieot in de crufts, maar als dat net zo gaat als hier in nederland, nou dan kan t wel even duren voordat een werkhond zijn zg'tje binnenhaalt.
Afbeelding
Plaats reactie