rontgenfoto drachtige teef

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Herman 70 »

Niet dat ik er nu veel van af weet maar ik snap wel dat het redelijk overtrokken reakties waren.

John heeft er meer verstand van zie ik.

Voor de duidelijkheid bestraling ivm kanker is natuurlijk wel van een andere orde als de straling van een rontgenfoto.
Rontgenstraling kan je instellen qua sterkte dus bij puppies zal dit heel laag zijn.
Het is meer dat er over de mogelijke lange termijn complicaties nog niet veel bekend is en daardoor dat ze er uiterst voorzichtig mee zijn.
Maar bij een eenmalige foto ingesteld op een zwak nivo zal het allemaal nogal mee vallen.
En volgens mij zijn ze in de verloskunde ook nog steeds terughoudend met echografie.

Dus gewoon doen wat je zelf denkt dat goed is :)
liesjeb
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door liesjeb »

Toevallig heb ik a.s. week een toets over stralingshygiene :D
Ik werk welliswaar (als leerling) op radiodiagnostiek met mensen, maar waarom is dit niet vergelijkbaar? Een hond heeft ook botten, organen etc.
De arts bepaald uiteindelijk of een onderzoek wel of niet uitgevoerd wordt. Wanneer de baby in de directe bundel ligt en wanneer de zwangerschap in een vroeg stadium is, kan dit gevolgen hebben.
En zoals in de theorie beschreven staat heb je verschillende effecten waaronder:
Stochastische effecten: hierbij is er geen drempeldosis voor het effect optreedt. We hebben het hier over het mogelijk krijgen van een tumor, miskraam of vroeggeboorte.
Het is mij alleen niet helemaal duidelijk waarom je een röntgenfoto maakt van een drachtige teef?
En relevant of niet, een ritje in het vliegtuig geeft ook straling en daar denken we niet overna.
Gebruik van een loodschort is een discussie... maar is volgens mij niet relevant in deze vraagstelling?
Hoe dan ook, de meningen kunnen hierover verdeeld zijn maar de grootste vraag is waarom je een drachtige teef zou blootstellen aan röntgenstraling?
Afbeelding
Met dank aan Monika :)
Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Herman 70 »

liesjeb schreef: maar de grootste vraag is waarom je een drachtige teef zou blootstellen aan röntgenstraling?
Omdat je grote problemen wilt voorkomen.
Zijn het joekels van pups dan is een keizersnee zeker aangeraden.
En het bepalen van het aantal is bij een rontgenonderzoek ook betrouwbaarder dan bij een echo.
Dus ik kan me goed voorstellen dat in meerdere gevallen het zeker aangeraden is om een drachtige hond te rontgenen.

Maar terughoudendheid met straling is natuurlijk altijd raadzaam.
Maar zoals je zegt we maken ons om rontgenfoto`s heel druk terwijl bij andere soorten straling of potentiele gevaren we nog niet eens verblikken of verblozen.
Plaats reactie