wondermiddelen bestaan niet

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 16/05/12 21:15

Apke schreef:Verreweg de meeste attributen die we gebruiken zijn hulpmiddelen (trainingshulpmiddelen) om een bepaald gedrag af te leren.
Hulpmiddelen moet je ook als zodanig inzetten en zijn niet voor continu gebruik.

Kijk eens naar de paardensport. Geen een paardenliefhebber zal zijn of haar paard onnodig pijn willen doen en toch hebben de meeste een zweepje bij zich waarmee ze op gezette momenten een klein tikje kunnen geven.
De zweep wordt als hulpmiddel gebruikt en alleen als het nodig is.

Hulpmiddelen die bij een hond gebruikt worden vallen gelukkig niet onder de categorie zweep, maar om een doel te bereiken moet je soms een gevoelige snaar raken.
Honden corrigeren elkaar soms ook door middel van een kleine zachte beet.

Oh, even over de pinnenband en de schokband. Ze lijken een beetje op martelwerktuigen, maar als je bij trainingen van honden in de beveiliging kijkt, dan zijn het echt nuttige hulpmiddelen om de hond na een aanval weer los te laten.
Vaak gaat het er bij dergelijke oefeningen behoorlijk heftig aan toe en midden in de strijd Bello Af roepen wil wel eens niet helpen.
Niet iedereen zal het met het bovenstaande eens zijn, maar het is hetzelfde als voetballers die vol in het spel zitten hun spel te laten stoppen. Zonder een harde en schelle fluit zullen ze niet reageren.
De pinnenband en de schokband zijn hulpmiddelen die alleen in de extreme gevallen gebruikt worden (als het goed is).

Zoals in het eerste stuk goed verwoord is, wondermiddelen bestaan niet. Wel bestaan er hulpmiddelen en methodes om bepaald gedrag af te leren of juist aan te leren.
Ik ben van mening dat hulpmiddelen zo kort mogelijk gebruikt moeten worden.


En ik ben van mening dat de pinnenband en de schokband niet de methoden zijn om een labrador op te voeden.
Wondermiddelen bestaan inderdaad niet..
What about liefde, geduld en leiderschap?
8)
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

Apke

Ongelezen berichtdoor Apke » 16/05/12 21:43

Een Labrador is dan ook geen hond die je gebruikt voor pakwerkers trainingen, dat is meer de categorie Herders en Boeviers.

Een Labrador zou geen pinnenband nodig moeten hebben.
Een retriever heeft een grote "will to please", een prachtige eigenschap waar je bij de training goed gebruik van kan maken.

marions
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2467
Lid geworden op: 01/06/06 13:06
Locatie: Groningen

Ongelezen berichtdoor marions » 16/05/12 21:52

Apke schreef:Een Labrador is dan ook geen hond die je gebruikt voor pakwerkers trainingen, dat is meer de categorie Herders en Boeviers.

Een Labrador zou geen pinnenband nodig moeten hebben.
Een retriever heeft een grote "will to please", een prachtige eigenschap waar je bij de training goed gebruik van kan maken.


Nouja, jíj begon over de 'hulpmiddelen'..
Fijn dat je ze niet inzet bij Diesel, en gebruik maakt van zijn will to please,
Aangevuld met liefde, geduld en training!
Dazzling Diamonds Kiepers Nickname

MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 827
Lid geworden op: 27/03/12 15:36
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor MheenLab » 17/05/12 06:42

Het verhaal heeft nogal wat hiaten .. Er wordt gesproken over: "hulpmiddelen" .. Mijn inziens zou: "trainingsmiddelen" een beter woord zijn :)

En mede dankzijn het gedrag van Laika heb ik zelf een tijdje terug besloten om het 'honden trainings diploma' te behalen, wat reeds is afgesloten met goed gevold :)

MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 827
Lid geworden op: 27/03/12 15:36
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor MheenLab » 17/05/12 06:43

Apke schreef:Een Labrador is dan ook geen hond die je gebruikt voor pakwerkers trainingen, dat is meer de categorie Herders en Boeviers.

Een Labrador zou geen pinnenband nodig moeten hebben.
Een retriever heeft een grote "will to please", een prachtige eigenschap waar je bij de training goed gebruik van kan maken.


Iedere hond kun je pakwerk aanleren als je dat zou willen, al moet je het je afvragen of het wel zo handig is ;)

Een teckel b.v. lijkt me niet echt handig met pakwerk :D

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 17/05/12 07:35

MheenLab schreef:Het verhaal heeft nogal wat hiaten .. Er wordt gesproken over: "hulpmiddelen" .. Mijn inziens zou: "trainingsmiddelen" een beter woord zijn :)

En mede dankzijn het gedrag van Laika heb ik zelf een tijdje terug besloten om het 'honden trainings diploma' te behalen, wat reeds is afgesloten met goed gevold :)

Een trainingsmiddel is een voertje, of handgebaren bijvoorbeeld. Hulpmiddelen zijn producten waar je ook prima zonder zou kunnen, maar om een bepaalde reden toch aan begint. Het is de hulp tot het bereiken van een bepaald doel. Bijvoorbeeld: ik kan een hond leren volgen zonder een hulpmiddel: los dus. Want ook een riem wordt doorgaans als hulpmiddel bij het bereiken van een doel (in dit geval volgen) gebruikt. Maar, als je hond al geleerd heeft om te trekken aan de lijn, en het formaat heeft van een paard, is een hulpmiddel om de kracht iets weg te nemen en zo netjes lopen aan te leren een mogelijke oplossing.
Elk product dat je met je hond gebruikt, zou als hulpmiddel moeten worden gezien, en niet als standaard.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

Marinda

Ongelezen berichtdoor Marinda » 18/05/12 02:11

MheenLab schreef:
Apke schreef:Een Labrador is dan ook geen hond die je gebruikt voor pakwerkers trainingen, dat is meer de categorie Herders en Boeviers.

Een Labrador zou geen pinnenband nodig moeten hebben.
Een retriever heeft een grote "will to please", een prachtige eigenschap waar je bij de training goed gebruik van kan maken.


Iedere hond kun je pakwerk aanleren als je dat zou willen, al moet je het je afvragen of het wel zo handig is ;)

Een teckel b.v. lijkt me niet echt handig met pakwerk :D

hihi, hier het bewijs;klikje voor foto
Onze jan-doedel in zijn jongere jaren :D Maar wel op pakwerk :D

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 18/05/12 15:24

Apke schreef:Oh, even over de pinnenband en de schokband. Ze lijken een beetje op martelwerktuigen, maar als je bij trainingen van honden in de beveiliging kijkt, dan zijn het echt nuttige hulpmiddelen om de hond na een aanval weer los te laten.
Vaak gaat het er bij dergelijke oefeningen behoorlijk heftig aan toe en midden in de strijd Bello Af roepen wil wel eens niet helpen.
Niet iedereen zal het met het bovenstaande eens zijn, maar het is hetzelfde als voetballers die vol in het spel zitten hun spel te laten stoppen. Zonder een harde en schelle fluit zullen ze niet reageren.
De pinnenband en de schokband zijn hulpmiddelen die alleen in de extreme gevallen gebruikt worden (als het goed is).

worden.


Ik weet niet welke honden dit zijn, maar ik weet dat bij de Politiehonden training deze middelen NOT DONE zijn. De hond moet luisteren op het commando en doet dat ook. Het zijn misschien harde en agressieve honden maar ook deze honden luisteren netjes naar een commando. Doen ze dit echt niet dan hebben de trainers daar een andere methode voor dan deze hulpmiddelen. Maar deze honden worden juist getraind om in hectische situaties toch naar de geleider te luisteren.

Van mij mag die pin en schokband verboden worden in nederland

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 20/05/12 07:06

Apke schreef:Oh, even over de pinnenband en de schokband. Ze lijken een beetje op martelwerktuigen, maar als je bij trainingen van honden in de beveiliging kijkt, dan zijn het echt nuttige hulpmiddelen om de hond na een aanval weer los te laten.
Vaak gaat het er bij dergelijke oefeningen behoorlijk heftig aan toe en midden in de strijd Bello Af roepen wil wel eens niet helpen.
Niet iedereen zal het met het bovenstaande eens zijn, maar het is hetzelfde als voetballers die vol in het spel zitten hun spel te laten stoppen. Zonder een harde en schelle fluit zullen ze niet reageren.
De pinnenband en de schokband zijn hulpmiddelen die alleen in de extreme gevallen gebruikt worden (als het goed is).


En hier wordt wat mij betreft een fout gemaakt. Het kan wel degelijk zonder, ook met een hond zeer hoog in drift. Maar, in de africhting (want daar heb jij het eigenlijk over) wordt de opbouw vaak te snel of verkeerd aangepakt, waardoor men naar zulke middelen moet grijpen. Onze herder loopt ook in de africhting, en is een zeer gedreven hond met en volle sterke beet en een hoge drift. Driemaal raden waar zij mee is opgebouwd :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 827
Lid geworden op: 27/03/12 15:36
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor MheenLab » 20/05/12 07:16

Muiske schreef:
Apke schreef:Oh, even over de pinnenband en de schokband. Ze lijken een beetje op martelwerktuigen, maar als je bij trainingen van honden in de beveiliging kijkt, dan zijn het echt nuttige hulpmiddelen om de hond na een aanval weer los te laten.
Vaak gaat het er bij dergelijke oefeningen behoorlijk heftig aan toe en midden in de strijd Bello Af roepen wil wel eens niet helpen.
Niet iedereen zal het met het bovenstaande eens zijn, maar het is hetzelfde als voetballers die vol in het spel zitten hun spel te laten stoppen. Zonder een harde en schelle fluit zullen ze niet reageren.
De pinnenband en de schokband zijn hulpmiddelen die alleen in de extreme gevallen gebruikt worden (als het goed is).

worden.


Ik weet niet welke honden dit zijn, maar ik weet dat bij de Politiehonden training deze middelen NOT DONE zijn. De hond moet luisteren op het commando en doet dat ook. Het zijn misschien harde en agressieve honden maar ook deze honden luisteren netjes naar een commando. Doen ze dit echt niet dan hebben de trainers daar een andere methode voor dan deze hulpmiddelen. Maar deze honden worden juist getraind om in hectische situaties toch naar de geleider te luisteren.

Van mij mag die pin en schokband verboden worden in nederland


Heb je gelijk in, kom vaak bij defensie waar honden in de beveiliging gebruikt worden, het enige middel wat ze wel eens gebruiken is een slipketting, maar dat is dan ook gelijk het enigste middel, teletac's en aanverwante zijn gewoon uit den bozen ..

Nou heb ik zelf persoonlijk al helemaal niets met het hobby matig africhten van honden met een wannabee politie/defensie opleiding onder de noemer van de sport. Als ik zie hoe bepaalde mensen daarin met zijn of haar hond omgaan, dan heb ik al gegeten en gedronken.

Er loopt hier zelfs een man in de buurt rond die beweert dat zijn hond een poot gebroken had bij zo'n opleiding, jaja ;)

Kojak

Re: wondermiddelen bestaan niet

Ongelezen berichtdoor Kojak » 28/11/18 11:41

Ik heb een afgekeurde hulphond waar altijd een lederen slipband bij is gebruikt. Toen ik de hond in mijn bezit kreeg dacht ik dat een borsttuig fijn voor hem zou zijn ivm druk op zijn nek. Maar ik heb dat geprobeerd maar hij deinst ervoor terug. Ik bedacht met toen ook dat toen de hond nog bij zijn vorige baas was ik hem met heeel veel moeite zijn hulphond vestje aan kreeg ( weglopen en verstoppen ) Zijn eigen baas lukte dat ook niet meer. Waarschijnlijk associeerde hij het tuig met het hulphond vestje. Ik ben toen maar weer teruggevallen op de stoffen slipband. Onlangs zag ik een mooie halsband met soort slipfunctie maar die ( als hij goed is afgesteld ) bij extreem trekken niet de luchtpijp afsluit. Maar ook daar deinst hij voor terug als ik hem die voorhoud. Ik heb ook nog zo'n martin Gaus tuig die meneer niet aan wil ( Mazter) maar die en een oranje Anniek Winters touwtje maar die gebruik ik alleen voor even snel buiten plassen.... niet voor boswandelingen. Ik heb nu dus al een stuk of vijf halsbanden en tuigjes liggen dus als iemand interesse heeft.....


Terug naar “Gedrag”