gedrag

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
rosuleci

gedrag

Ongelezen bericht door rosuleci »

hallo, wij hebben hier spike en bikkel. spike is bijna 1 jaar en bikkel is 10 weken.
spike is een zwarte labrador , reu
bikkel een blonde labrador, reu
spike begint te pubberen. maar wel meer sinds bikkel hier is. hij kan niet delen en wil er bovenop zitten als we bikkel roepen. nu heeft hij 2x in de huiskamer zitten poepen. 1x toen we weg waren geweest met de pup bikkel. ( toen kon ik het nog enigsinds begrijpen...) maar vanmorgen toen ik uit bed stapte had hij het weer gedaan en daar had ik nu geen begrip voor. ik denk dat het uit nijd is? bikkel moet s`nachts nog naar buiten voor een p & p tje maar dat is 2 tellen mn man kwam terug zetten bikkel in de bench gaf spike en bikkel een aai en ging weer naar bed. daarna is spike gaan poepen in de huiskamer... daar kwam ik om 6uur achter toen bikkel weer een ptje moest.
spike luister ook slechter en ging denet ineens blaffen?? toen mn moeder binnen kwam. ook springt hij weer op tegen mensen terwijl we dat er aardig uit hadden.,..hellup! is dit normaal? is dit puber? is dit omdat er een pup in huis is?
ik weet het ff niet meer. het is geloof ik een wonder dat ik de A pup cursus met hem gehaald heb vorige week... hihi die was al voor de 2e keer omdat hij bij het eerste examen niet voor wilde komen...
nou ik hoor graag reacties.
groetjes susan
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Oh jee, jij hebt jezelf een flinke uitdaging bezorgd! Mijn ervaring is dat 2 puppen tegelijk, nog makkelijker is dan een jaarling met een pup. Met twee puppen zit je in een bepaald ritme, wat voor beiden opgaat. Met een jong volwassen hond en een pup zit je in verschillende ritmes, maar beiden zitten vol op in de opvoeding; enkel in een andere fase.
Ik zou zelf beginnen met beide honden in een aparte bench. De iets oudere hond is natuurlijk langer wakker dan de jonge pup, maar dat kan ook: om en om mogen ze eruit en ben je met 1 van de twee bezig. De ander zit dan in de bench en krijgt geen enkele aandacht. Ook niet als ze gaan gillen, tieren of blaffen. Je haalt de hond waar je mee aan de slag wilt pas uit de bench als hij rustig is. Een pup is na een half uurtje meestal wel moe; je bent dan uit geweest, hebt een beetje geoefend met commando's, gespeeld en nogmaals uit geweest. Die kan vervolgens een uurtje of 2 slapen. De twee uur slaap van de jongste is het moment dat de oudste uit de bench mag en aandacht krijgt.
Om de paar dagen, laten we voor het voorbeeld zeggen om de 3 dagen, mogen de twee samen even los. Zo leren ze ook samen te functioneren. Je gaat ze dan leren om geduld te hebben. In het begin kun je dat heel simpel doen: zet beide hondjes op zit, en noem een naam, bijvoorbeeld "spike", spike krijgt vervolgens een voertje. vervolgens noem je "bikkel" en krijgt hij een voertje. Je leert ze nu dat de hond die zijn eigen signaal hoort (naam=signaal) mag reageren en de interactie met jou aangaat.
Langzaam aan kun je dat uitbereiden naar moeilijker oefeningen, dus dat ze bijvoorbeeld iets verder bij jou vandaan moeten zitten, of moeten liggen voor ze een voertje krijgen. Maar let er altijd op dat je de naam noemt van de hond waar je mee aan de slag gaat, en geef de andere hond dan ook geen aandacht als hij ook probeert om een voertje te krijgen.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
rosuleci

Ongelezen bericht door rosuleci »

bedankt voor je antwoord . alleen hebben wij maar 1 bench staan want spike slaapt in de kamer. als ik het van jouw zo lees. mag ik wel stoppen met werken hihi. maar je brengt me wel op ideeen. ze kunnen wel leuk stoeien samen maar dat word dan van kwaad tot erger en kap ik het af en haal ze uit elkaar. je heb er ook veel plezier van alleen is het nu even "tropen"tijd. spike mag wel ver lopen, bikkel niet enz enz...
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

rosuleci schreef:bedankt voor je antwoord . alleen hebben wij maar 1 bench staan want spike slaapt in de kamer. als ik het van jouw zo lees. mag ik wel stoppen met werken hihi. maar je brengt me wel op ideeen. ze kunnen wel leuk stoeien samen maar dat word dan van kwaad tot erger en kap ik het af en haal ze uit elkaar. je heb er ook veel plezier van alleen is het nu even "tropen"tijd. spike mag wel ver lopen, bikkel niet enz enz...
Tja, ik zei al: je hebt een uitdaging en een flinke ook hahaha Maar zonder dollen; ik denk dat een tweede bench neerzetten geen overbodige luxe is, met name omdat de oudste ook onzindelijk gedrag laat zien. Het spelen gebeurt hier ook beperkt. Niet alleen voor de gewrichten van de jonge pup, maar ook om ze te leren dat spelen niet betekent dat het interieur gerestyled hoeft te worden :wink:
Tussen Juna en Fust zat ook maar 1 jaar, en hoewel Juna altijd echt een brave is geweest, moet ik wel zeggen dat het gemakkelijker is om 2 puppen van dezelfde leeftijd te doen, dan met 1 jaar ertussen. Juist om die verschillende levensfase, waarbij beiden nog niet "klaar" zijn in de opvoeding.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Gevoelsmatig lijkt het mij sterk dat een hond in huis poept uit jaloezie. Ik denk eerder dat er sprake is van een terugval in zijn ontwikkeling of markeergedrag (territorium afzetten). Terugval in de ontwikkeling zie je ook vaak bij kleine kinderen die een broertje of zusje erbij krijgen. Ik ben het met Dorine (Lupos) eens dat een hond van 1 jaar nog niet klaar is met zijn ontwikkeling.
Is het poepen plotseling begonnen? Hoe ging het de eerste twee weken (ik neem aan dat de pup bij 8 weken in huis kwam?).
Wij hebben ook sinds 8 weken een pup in huis. Max was de eerste dag ontzettend bezitterig, alles is van MIJ :evil: , maar daarna ging het steeds beter. Inmiddels zijn het 2 poten op een labradorbuik :verliefd1: . Met vlagen laat Max nog weleens wat jaloezie zien, bijvoorbeeld dat hij ook geaaid wilt worden als Bob geaaid wordt, maar dat is ook alles.
Waar wij op letten is dat de quality time met de baas voor Max gegarandeerd blijft (uiteraard krijgt Bob ook zijn quality time). Daarnaast is Max momenteel de derde in de rangorde en Bob vierde. Wij benadrukken dit door Max een tel eerder zijn voer te geven en Max voor Bob naar buiten te laten gaan. Bob kan Max behoorlijk uitdagen en Max laat zich bijna alles gevallen. Als Max dan corrigeert, bevestigen wij wel eens dat Max het goed doet (ook al is de veel kleinere Bob wel eens onder de indruk :) ). Het gaat in de eerste instantie heel erg tegen je gevoel in (je trekt de oudste voor en dat wil je je niet) , maar het werkt wel ontzettend goed. Max is inmiddels helemaal gewend aan Bob en heeft ook geen enkele terugval laten zien. Juist het tegendeel, namelijk dat Max wijzer lijkt te worden en rustiger in de omgang met vreemde honden. Bob lijkt ook helemaal gelukkig te zijn. Max en Bob vinden elkaar helemaal geweldig. Wel ga ik aan de slag met de tips die Lupos geeft en dit topic, want als ik ,,Bob, hier'' roept, komt Max ook mee en vice versa.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Plaats reactie