trekken aan de riem

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
ruud

trekken aan de riem

Ongelezen bericht door ruud »

Senna is nu ruim 6 maanden en ze is dol op wandelen.

Het probleem is dat ze steeds meer en harder aan de riem begint te trekken en naarmate ze groter en sterker wordt is dat zeker voor mijn vrouw langzaam maar zeker niet meer leuk om met Senna naar buiten te gaan.

We hebben van alles geprobeerd: op moment dat ze begint te trekken stoppen zolang dat de riem niet meer gespannen staat (soms wel tot 5 minuten wachten) en dan weer verder lopen maar meteen staat de riem weer strak, als ze begint te trekken omdraaien en de andere kant op lopen enz. Op moment dat ze dan toch even netjes loopt belonen. Helaas niets helpt.
Wie weet raad?
Artiedevie
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Artiedevie »

Train je ook met haar met naast lopen???Onze Tosca leren wij wel met naast lopen. Dus als ze voor loopt duidelijk naast zeggen en uiteraard belonen als ze dat doet. Door haar dat te leren krijgt ze ook weinig de kans om te trekken. Het kost wel even de tijd en vooral veel geduld, maar bij ons werkt het wel. Tosca is nu net een jaar geworden en doet het steeds beter. Wij hadden ook als tip gekregen om de riem aan je broek/ middel te knopen. Werkt bij Tosca ook perfect. Succes
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Idd trainen naast te lopen, Gaat ze voor je proberen te lopen zet dan je voet er voor en loop naar haar toe. Vinden ze niet leuk maar dan houden ze wel op met voor je te lopen.
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Het is idd een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen. Maar... ik begrijp het probleem volkomen. Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad. Dan loop je te wandelen met je hond en opeens wandelt de hond met jou :( Ik heb een U-lead gekocht. Een soort tuigje, de riem haak je voor de "borst" aan, als hij dan trekt en je trekt terug, dan trek je de hond "om". Je bent op die manier veel sterker. Ik gebruik de U-lead nu alleen nog als ik met Devil naar een plek ga waar heel veel mensen zijn (dan wil hij echt iedereen begroeten die hij tegenkomt) Maar gewoon met wandelen gaat het ook goed zonder. :) Mijn zoon (12) gebruikt ook nog altijd de U-lead als hij met hem gaat wandelen en dan kan hij hem ook netjes bij zich houden. Anders lukt dat nog niet helemaal :wink:

Groetjes Marion
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Volgende zaken zijn belangrijk bij het trainen/aanleren van een jonge hond:

1. nooit te lang achter elkaar trainen
2. het is beter 10 x 1 minuut te trainen, en dat het goed is, dan 1 x 10 minuten en de hond niks geleerd heeft
3. sluit een training altijd af met iets waarvan je weet dat de hond het zeer goed kent (positief benaderen van de hond, succes hebben met een oefening) (zit, lig, staan,..........)
4. herhalen, herhalen, herhalen
5. consequent zijn vanaf dag 1, wat de hond nu niet mag, mag de hond over 14 jaar nog steeds niet
6. zet niet te veel druk op een jonge hond, rustig opbouwen
7. wandelen, zorg ervoor dat je hond netjes op een losse riem naast loopt. Je gaat hiervan heel veel plezier hebben naar de toekomst toe
8. geniet van je hond, speel er mee na het goed doen van een oefening. Maar jij bepaald wanneer er gespeeld wordt en ook wanneer je stopt met spelen. (gebruik hier een commando voor: genoeg, stoppen,........)

Starten met wandelen, of "opnieuw" aanleren:

Pak een snoep in je linkerhand (tussen duim en wijsvinger), neem de riem in je rechterhand.
(Bij ons op de hondenschool lopen de honden aan de linkerkant).
Linkerhand laat je naar beneden "hangen" zodat de hond met zijn snuit naar die snoep wilt gaan.

Als de hond netjes naast loopt, het commando dicht/naast/mandarijn of wat je wilt gebruiken zeggen (dat is dicht, of dat is naast, ......)
Je beloont hem/haar dan door de snoep te geven.
zodra de snoep is gegeven even wachten met de volgende snoep, blijf je commando herhalen.
zie je dat de hond afwijkt, gelijk een lichte correctie met de riem (licht rukje en commando dicht/naast gelijk herhalen)
Je pakt dan ook weer een snoep, zodat de hond gelijk netjes naast loopt.

Op zeer korte tijd weet de hond als ik netjes naast blijf lopen komt er iets lekkers.

Verwissel veel van richting en van tempo (traag naar looppas, van looppas naar traag, gewoon tempo, slenteren,.............)

viewtopic.php?t=69661" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=68992" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=68946" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=66184" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?t=70621" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?t=71034" onclick="window.open(this.href);return false;

staan veel tips in over opvoeden.
Plaats reactie