Ze spurt de voordeur en het hek uit..

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ze spurt de voordeur en het hek uit..

Ongelezen bericht door Carlijn »

Hoi allemaal,

Onze lab is een schat en graag bij ons, maar heeft een gevaarlijk gewoonte waar ik eigenlijk wel klaar mee ben.
De voordeur en het hek uitschieten en het dorp inrennen op zoek naar van alles...
Het is levensgevaarlijk. Wij wonen aan een drukke weg.
Wij gaan altijd als eerste de deur uit.... ze kent het commando blijf prima, maar haar neus en de kick winnen het.
Ik krijg van velen hondenbezitters het advies om een stroomdraadjelaag aan de grond te spannen bij de twee uitgangen/de voortuin.
Wie heeft hier ervaring mee? Is het rechtvaardig?
En hoe pak je dat dan aan?
Als er andere trainingstips zijn graag...

gr Carlijn
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Je kunt wel werken met een stroomdraad, maar bedenk je dan goed dat je hond angstig kan worden als je haar vervolgens via dezelfde uitgangen mee naar buiten wilt nemen, aangezien de stroomdraad haar leert "hierlangs krijg je een schok". Oftewel: ze gaat er dan niet meer langs omdat ze ervaart dat dit een schrikreactie geeft. Dat betekent, dat als je haar dan onder begeleiding mee probeert te nemen, dit enorm veel stress kan geven voor haar, omdat ze heeft geleerd dat die weg correctie betekent. Ik zou dit dan ook niet zo snel toepassen bij honden die dagelijks langs diezelfde plek moeten (en sowieso weinig toepassen).
Ik zou toch voor een andere oplossing gaan!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

mmmh ja snap ik , absoluut waar. Haar kennende wordt ze er ook angstig van... dus wil graag eerst nog tien andere manieren proberen, maar wat en hoe?

Ze is aanhankelijk genoeg en loopt regelmatig los in verschillende gebieden. Ze houdt je dan wel scherp in de gaten en zal altijd mij volgen... Een echte wegloper is het dus niet. Het lijkt op een kick (jachtinstinct!?).

Oefenen is lastig aangezien we met het verkeer dan wel een groot risico nemen...
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Tja ik ken je hondje verder natuurlijk niet, dus echt gericht advies in deze is lastig. Ik zou zeker begeleiding zoeken om dit gedrag in goede banen te leiden, want inderdaad: het is nogal een risico langs een drukke weg!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Nou zonder er een discussie van te maken...En even duidelijk te maken dat stroom ook niet mijn voorkeur heeft...

Heeft een hond niet het vermogen om te bedenken... Ik loop er alleen uit BENG brr schok niet doen....

Ik loop met baasje mee aan de lijn, we gaan uit gezellig fijn dat kan wel??

Gewoon even een vraag hoor...
Groetjes Miranda (cosy cottage)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Misschien begrijp ik de situatie wel niet helemaal, maarre... zit jullie voordeur in jullie huiskamer ofzo :confused: Als er hier iemand aan de voordeur komt, gaat eerst de deur van de hal dicht en dan pas de voordeur open. Als ik dat niet doe, wordt het bezoek of de collectant of de pakjesbezorger hier ook meteen besprongen door 4 honden en o wee, als er toevallig iemand langsloopt op straat met een hond. Dan stormen ze hier ook met z´n allen de straat op :evil: Zou het niet gewoon handiger zijn om eerst de hond even veilig weg te werken voordat de deur opengaat :)

Hanneke
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

lablove schreef:Nou zonder er een discussie van te maken...En even duidelijk te maken dat stroom ook niet mijn voorkeur heeft...

Heeft een hond niet het vermogen om te bedenken... Ik loop er alleen uit BENG brr schok niet doen....

Dat zou de ideale associatie zijn :klasse:
Maarrrrrrrrr helaas werkt het niet zo simpel met de leerprocessen bij hondjes. De positieve correctie (zoals de stroom genoemd wordt in het vakjargon) heeft als nare bijwerking dat er mogelijk extra associaties/vermijdingsgedrag optreed. Dat kan bij wijze van spreken al, als een hond stroom krijgt en er vliegt net een vogel langs. Is de hond er van overtuigd dat die vogel de opdoffer gaf, zal hij vogels proberen te vermijden. Als je een hond hebt die sowieso een karakter heeft snel onder de indruk te zijn, kan hij het associeren aan de plek op zich en niet aan wel of niet met het baasje op pad gaan. Kortom: alles kan, maar kan ook goed fout. :wink:
Afbeelding

Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Laboriginals schreef:Misschien begrijp ik de situatie wel niet helemaal, maarre... zit jullie voordeur in jullie huiskamer ofzo :confused: Als er hier iemand aan de voordeur komt, gaat eerst de deur van de hal dicht en dan pas de voordeur open. Als ik dat niet doe, wordt het bezoek of de collectant of de pakjesbezorger hier ook meteen besprongen door 4 honden en o wee, als er toevallig iemand langsloopt op straat met een hond. Dan stormen ze hier ook met z´n allen de straat op :evil: Zou het niet gewoon handiger zijn om eerst de hond even veilig weg te werken voordat de deur opengaat :)

Hanneke
Dit is ongeveer hetzelfde wat ik net getypt heb, maar toch maar niet neergezet heb :D
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Lupos schreef:
lablove schreef:Nou zonder er een discussie van te maken...En even duidelijk te maken dat stroom ook niet mijn voorkeur heeft...

Dat zou de ideale associatie zijn :klasse:
Maarrrrrrrrr helaas werkt het niet zo simpel met de leerprocessen bij hondjes. De positieve correctie (zoals de stroom genoemd wordt in het vakjargon) heeft als nare bijwerking dat er mogelijk extra associaties/vermijdingsgedrag optreed. Dat kan bij wijze van spreken al, als een hond stroom krijgt en er vliegt net een vogel langs. Is de hond er van overtuigd dat die vogel de opdoffer gaf, zal hij vogels proberen te vermijden. Als je een hond hebt die sowieso een karakter heeft snel onder de indruk te zijn, kan hij het associeren aan de plek op zich en niet aan wel of niet met het baasje op pad gaan. Kortom: alles kan, maar kan ook goed fout. :wink:
Ok bedankt voor deze heldere uitleg.
Groetjes Miranda (cosy cottage)
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Mischien eens het hek op slot doen ofzo !? :oops:
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

oke jongens leuk... Even voor de duidelijkheid. Ja we hebben een dichte tuin met hek en een voordeur met hal. Het gebeurd dus niet elke dag, want ik ben ook niet gek en zij blijft in de woonkamer als de voordeur open gaat en het hek gaat inmiddels zelden open, mmmmmaaaaaar we hebben ook kinderen .
Sta je te praten met de buurman die een sleutel komt halen, kind komt kijken, wie is dat?, tussendeur open, floep, hallo en weg door de voordeur :verliefd1:

Het is dus geen dagelijks probleem, maar ben van mening dat het geen correct gedrag van haar is en wil er van af..
Is er dan een andere trainingstechniek behalve stroomdraad? :confused:

groetjes Carlijn
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Tsja, kinderen of niet.... Ik zou hiervoor dus absoluut geen stroomdraad gebruiken maar gewoon goed opletten

Daan had er als pup zijnde ook nog al een handje van om even verder dan de voordeur te kijken als ik bv vlees in de schuur ging pakken, maar dat is een paar maanden goed trainen dat hij binnen blijft (zelf steeds een stukje verder met de voordeur open) en nu blijft meneer keurig binnen als de voordeur open staat en maakt geen aanstalte meer om hem te peren.
Dus ik zou eerder gaan trainen op het feit dat je hond binnen moet blijven als de voordeur open gaat, dan met stroomdraad
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Misschien de bench weer neerzetten en elke keer als de voordeurbel gaat, haar eerst in de bench doen? Dan voorkom je in ieder geval dat ze nog een keer succes heeft met haar ontsnappingsgedrag. Ze heeft er nu blijkbaar een paar keer succes mee gehad en dat was waarschijnlijk een prachtig feestje voor haar, wat naar meer smaakt :D Als ze gedurende een lange tijd geen succes meer heeft met dat wegspurtgedrag, dooft het uiteindelijk wel uit.

Ik weet niet hoe jouw voortuin eruitziet, maar daar kan je misschien ook iets bedenken, waardoor ze er niet zelf uitkan. Een hekje met een veer ofzo? Dat zelf in het slot valt :)

En anders inderdaad trainen, trainen en nog eens trainen. Mensen laten aanbellen, haar meenemen naar de voordeur, wel met een lange lijn eraan voor de veiligheid, laten zitten en een kilo worst als ze netjes blijft zitten of zich zelfs terug laat sturen naar haar plaats :D

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Het zal idd een kwestie van goed trainen zijn, maar er blijft een kans dat ie er opeens tussenuit gaat (als er net een konijn, kat of wat dan ook langs komt) Wij wonen op de hoek van een straat en ons bedrijf grenst aan een drukke (80 km) weg. De achterdeur staat meestal open en als iemand vergeet de poort dicht te maken en Devil ziet er net iets, dan hebben we waarschijnlijk een dode hond. :cry: Er hangt een bordje aan de poort: "Poort sluiten", maarja sommige chauffeurs kunnen/willen niet lezen. We hebben nu een "tussenpoort" gemaakt. Als deze open staat mag Devil niet "los" buiten. De poort aan de weg is in principe ook altijd dicht, dus mocht hij wel "los" komen, dan is het dus toch nog veilig. Ik train wel met hem (het blijft dus wel veilig) en het gaat steeds vaker goed, hij blijft aan de goede kant van de poort, maar dan opeens ziet hij een vogel (of weet ik veel wat) en hup... Volgens mij kun je het niet helemaal voorkomen met trainen.

Groetjes Marion
Laatst gewijzigd door Lucky op 12 sep 2012, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Het zal idd een kwestie van goed trainen zijn, maar er blijft een kans dat ie er opeens tussenuit gaat (als er net een konijn, kat of wat dan ook langs komt) Wij wonen op de hoek van een straat en ons bedrijf grenst aan een drukke (80 km) weg. De achterdeur staat meestal open en als iemand vergeet de poort dicht te maken en Devil ziet er net iets, dan hebben we waarschijnlijk een dode hond. :cry: Er hangt een bordje aan de poort: "Poort sluiten", maarja sommige chauffeurs kunnen/willen niet lezen. We hebben nu een "tussenpoort" gemaakt. Als deze open staat mag Devil niet "los" buiten. De poort aan de weg is in principe ook altijd dicht, dus mocht hij wel "los" komen, dan is het dus toch nog veilig. Ik train wel met hem (het blijft dus wel veilig) en het gaat steeds vaker goed, hij blijft aan de goede kant van de poort, maar dan opeens ziet hij een vogel (of weet ik veel wat) en hup... Volgens mij kun je het niet helemaal voorkomen met trainen.

Groetjes Marion
Plaats reactie