Oeh, een 'kunstjes' topic. Roxy en ik zijn gek op het leren van nieuwe kunstjes!
Onze laatste nieuwe is 'byebye': dat is zo'n beetje een high five, maar dan op afstand. Heééél schattig. Heb ik haar geleerd door eerst de high five goed te leren en dan telkens klein beetje verder weg te gaan staan. Op den duur kan je het commando dan vervangen.
Wij zijn ook druk bezig met leren 'kruipen'. Dat doe je door je hond eerst onder je benen (zittend) door te laten kruipen. Commando geef je op het moment dat ze hun achterpoten bijtrekken. Later kan je dat dan zonder benen van het baasje doen, door een koekje weg van de neus te bewegen. Het moeilijkste is bij ons om het te leren zonder die beweging.
Ook zijn we nu 'rechts' en 'naar links' aan het leren, maar dat vlot nog niet zo goed...
Andere truken uit onze trukendoos:
- de klassiekers: zit, zit voor, voet, tussen, staan, dood (ipv plat)
- de pootcommando's: poot, andere poot, high five, handjes (een high five met beide poten tegelijkertijd), byebye
- de neuscommando's: touch (vinden honden superleuk om te doen), zoentje (met een likje erbij)
- commando's met een hulpvoorwerp: over (ergens over springen), doorheen (door een hoepel springen), hop (ergens op springen), rondom (rondom een kegel verderop lopen), vooruit (naar een voorwerp lopen)
- de doggy dance commando's: twist (om haar eigen as, linksom), turn (om haar eigen as, rechtsom), tournée (rond de baas rechtsom), générale (rond de baas linksom), weave (zigzaggen tussen benen van de baas), buigen, roll over, beertje (mooi zitten met de pootjes omhoog)
Op onze verlanglijst: 'naughty girl' (dat ze haar pootje op haar neus legt), 'achteruit' en pootjes geven aan mijn voeten. Maar eerst zijn er nog wat andere werkpunten

.
Alles uitleggen wordt wat veel, maar als een bepaald commando jou interesseert, wil ik graag uitleggen hoe wij het aangepakt hebben!