Canine Herpes Virus

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Canine Herpes Virus

Ongelezen bericht door Monsoom »

Ben benieuwd welke fokkers preventief enten tegen het Canine Herpes Virus.

Enten geschiedt een week na de dekking en een week voor de geboorte.

Veel honden schijnen het virus bij zich te dragen zonder er last van te hebben. Het wordt bij de geboorte overgedragen aan de pups en kan dodelijk zijn. Het virus is vergelijkbaar met een koortslip bij mensen.

Ik hoor/lees het wel
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik heb er de laatste tijd regelmatig wat over gelezen. De meningen zijn enigszins verdeeld. Toevallig stond er deze maand ook een stuk over in de LabradorPost, weet niet of je die krijgt? :)

Lijkt me vreselijk, hele nesten kunnen eraan bezwijken. Ik ben ook niet zo voor zomaar enten, maar dit is toch wel erg naar..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Yoran99
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yoran99 »

Ik heb Djedda vorig jaar bij haar nestje laten enten tegen het Canine Herpes Virus, ik wilde het risico niet lopen om mijn nestje aan dit virus te verliezen.
Yoran 24/10/1999~26/07/2011
Bruce 04/04/2002
Denzell 14/04/2004
Figaro 31/03/2006
Tyson (Precious For Eternity Vast Pretender 15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Haylee (Smallville's Empress Love Affair) 14/05/2011
Dawn (Of Emperor's Pride Legacy) 04/09/2012
Dusty (Black Sea Sykstus) 13/03/2013
Ocean (Flanders Pride Ocean Diva) 19/01/2015
Jayben
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jayben »

Ik heb het niet gedaan, enten tijdens de dracht voelde zo fout. Maar ik heb me de eerste tijd erg veel zorgen gemaakt over die herpes, was er echt bang voor.
Dus denk dat ik bij een volgend nest wel laat enten.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Wat ik ervan weet en lees, is dat de meeste volwassen dieren al ooit een herpes-infectie hebben doorgemaakt en dus antistoffen hebben. Een moederhond geeft die antistoffen via de biest door aan haar pups, zodat die beschermd zijn.
Het probleem zit bij teefjes die tijdens de dracht voor het eerst besmet raken met CHV. Die kunnen het virus doorgeven aan hun pups, wat kan leiden tot resorptie van de foetussen (de teef blijft dan leeg of krijgt een heel klein nestje), doodgeboren pups of pups die enkele dagen na de geboorte ziek worden en sterven.

De meeste huishonden die al jarenlang bij het spelen en op de cursus in contact komen met vreemde honden, zullen besmet zijn. Dan is het zinloos om te enten. Als je hieraan twijfelt, kan je je hond voor de dekking laten titeren om te kijken of ze antistoffen heeft. Je kan natuurlijk ook gewoon preventief enten onder het motto: beter het zekere voor het onzekere.

Ik persoonlijk vind het geen fijn idee om een hoogzwangere teef te laten enten. Dus ikzelf gok er maar op dat mijn honden allang ooit met herpes besmet zijn geraakt.

Maar wie weet, mocht het mij ooit treffen, dat ik dan daarna wel steeds preventief ga enten :)

Hanneke
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Ik heb Holly wel laten enten. Zij is namelijk 1x leeg gebleven en de tweede keer had zij 5 levende en 6 doodgeboren pups.
Er is geen herpes aangetoond maar ik heb dit keer gewoon het zekere voor het onzekere genomen! Scheelt een hoop stress...
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Ik ent niet.
Jaren wel geënt en niet anders dan probleem nesten.
Keizersnedes, fading puppies ,en te veel om op te noemen probleem nesten.

Zolang je de temperatuur op 30 graden in de kist houd, kan dit virus zich niet ontwikkelen.

Je spuit wel rommel in je hond nadat deze gedekt is.
En 1 week voor de bevalling.
Zoals Hanneke al schrijft elke hond heeft dit bij zich tegenwoordig.

Nee ik ent dus niet.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Monsoom
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Monsoom »

Beste forum leden, bedankt voor jullie reacties. Het artikel in de LabradorPost was aanleiding voor dit bericht. Overigens kan de eerste van de twee entingen tijdens de loopsheid gegeven worden. (vlgs de bijsluiter van de fabrikant van het vaccin. )

Ik ent nu voor het eerst wel, afgaand op een fokker die het virus wel heeft gehad en alle puppies is verloren.

Jullie berichten zetten me in ieder geval wel aan het denken !! :D
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

Herpes vaccinatie van drachtige teven nuttig?

Het verstrekken van objectieve informatie
Als dierenkliniek hechten wij eraan een goed en objectief advies aan fokkers te geven. Soms vormen we daarmee onbedoeld een tegenwicht in andere vaak weinig feitelijke en daardoor weinig objectie informatie die u als fokker kan bereiken. Het verspreiden van angst voor herpes zoals we de laatste jaren waarnemen is wat ons betreft dan ook een slechte zaak. Met goede informatie willen wij voor u het onterecht kosten maken voor vaccinatie tegen herpes voorkomen.

Herpes in de actualiteit
Hoewel herpes al zeer lang bestaat en vaccinatie al veel langer mogelijk is, is er de laatste jaren in Nederland extra aandacht voor het herpes virus . Deze aandacht wordt niet onderschreven door de wetenschap in binnen en buitenland en wordt ook niet gestaafd door een toename in problemen die bewezen te maken hebben met dit virus. Opvallend is dat ook de makers van het vaccin deze angst en daarmee de uitverkoop van het vaccine medio 2008 niet goed begrijpen.

Hoe wordt het virus overgebracht?
Typisch bij herpes virus is dat er dragers voorkomen. Dragers zijn dieren die zelf niet ziek zijn maar wel het virus bij zich dragen en (met tussenpozen) verspreiden. Dit is niet alleen bekend voor het herpes virus van de hond (Canine Herpes Virus afgekort ) CHV, maar ook het herpes simplex ofwel de koortslip bij de mens verspreid zich via dragers.

Een ander typisch kenmerk van het herpes virus is dat het zich alleen kan vermenigvuldigen bij een temperatuur die enkele graden lager ligt als de normale lichaamstemperatuur.
Dit verklaart waarom het herpes virus bij honden (en mensen) normaal alleen voorkomt op de koudere dele van het lichaam zoals de mond en neusholte en de geslachtsdelen.

Hoe vaak komt het herpes virus voor?
Het herpes virus is al tientallen jaren endemisch onder honden. Dat wil zeggen het is overal aanwezig en het is dus net als bij de mens doodnormaal als een hond met dit virus in contact komt. Elk hondencontact ook via de lucht kan dit virus over brengen. De dekking speelt hierbij een ondergeschikte rol.

Niet alle honden worden drager. De meeste honden ontwikkelen afweerstoffen die het virus na korte of lange tijd uit het lichaam verwijderen. Gewoonlijk hebben deze honden hebben hier in deze periode totaal geen ziekteverschijnselen van. Je kunt dus ook niet zien of je hond hier mee geinfetceerd is of is geweest. Een enkele keer komen symptomen als kennelhoest of irritatie van de geslachtsdelen voor. Bij onderzoek naar afweerstoffen bij gezonde honden blijkt tot wel 80% van de gezonde honden afweerstoffen te hebben tegen het virus en dus hiermee in contact te zijn geweest.

Wanneer lopen mijn pups risico?

Alleen als er 3 zaken tegelijk plaatst vinden lopen pups risico's te sterven aan een herpes infecie.

1. er worden geen afweerstoffen aan de pups doorgegeven
2. door slechte kennelhygiëne wordt het nest besmet met ziektes
3. de eerste 10 dagen worden pups slecht verzorgt en koelen ernstig af de eerste 10 dagen

1. Afweerstoffen tegen herpes en anderen ziekten voorkomen nieuwe besmettingen. Deze afweerstoffen worden direct na de geboorte met de eerste moedermelk aan de pups doorgegeven. Vooral jonge honden welke weinig in contact zijn geweest met soortgenoten en al vroeg een nestje krijgen zijn soms nog niet besmet en hebben hierdoor geen afweerstoffen tegen herpes in de moedermelk. Dit komt in de Nederlandse situatie waar honden (van de goede fokkers) veel kontact hebben, shows lopen gekeurd worden etc eigenlijk niet vaak voor.
2. Indien een jonge drachtige teef die nog niet eerder besmet is met het herpes virus door slechte kennelhygiëne of een drager in de kennel toevallig net aan het eind van de dracht besmet wordt dan heeft ze geen tijd gehad om afweerstoffen te vormen en deze door te geven aan de pups via de moedermelk en deze zo te beschermen. Ook vormt de teef dan zelf een bron van besmetting.
3. Alleen bij puppies die sterk afkoelen in het nest en met het herpes virus geïnfecteerd worden zonder dat ze voldoende afweerstoffen van de moeder binnenkrijgen, kan het virus zich in het koudere lichaam vermenigvuldigen en ziekte en sterfte onder de pups veroorzaken> dit komt bij een fokker die secuur om gaat met het nest en zorgt voor een goede omgevingstemperatuur en een goede begeleiding van de teef eigenlijk niet voor.

Het infecteren van een teef in het laatste stadium van de dracht of direct na het werpen is daarmee een bijzondere situaties die eigenlijk alleen voorkomt in grote kennels. Dan nog vormt dit alleen een probleem als er daarnaast ook (te) weinig aandacht is voor de pups en hun lichaamstemperatuur en de teef niet in staat is afweerstoffen over te brengen via de moedermelk. Ook om deze reden kan het belang van het geven van moedermelk gedurende de eerste dagen nooit genoeg worden benadrukt. Moedermelk is dan ook de eerste dagen nooit te vervangen of aan te vullen door kunstmelkproducten. Zie ook het commentaar bij Esbilac kunstmelk

Is vaccinatie dan onzin?
De vaccinatie is eigenlijk bedoeld voor kennels welke een specifiek probleem hebben met herpes en niet zoals nu vaak wordt gesuggereerd een goede algemene preventie maatregel voor fokkers die hooguit enkele nestjes per jaar hebben en deze met alle zorg en aandacht omringen.

In specifiek situatie waarin door sectie is aangetoond dat jong gestorven puppy's vermoedelijk gestorven zijn aan herpes mag een drager in de kennel worden vermoed en kan het nuttig zijn te vaccineren.

Daarmee is als algemene vaccinatie de waarde veel beperkter dan velen u, om wat voor reden dan ook, doen geloven.

Dit betekent dus ook het omgekeerde: Indien je een gezond nest hebt en er overlijdt een pup van 14 dagen na een periode van diaree dan moet niet aan herpes gedacht worden maar aan tal van andere oorzaken.

Tot slot
Bedenk tot slot dat geen enkele vaccinatie een slechte kennelhygiëne te niet kan doen. De basis regel dat een teef met jongen voldoende aandacht en verzorging moet hebben en goed gescheiden moet worden houden van andere honden om insleep van infecties te voorkomen is de beste garantie op gezonde pups. Er zijn immers nog zoveel andere bedreigingen voor de puppies dan het herpes virus

Indien toch wordt gevaccineerd met als argument het bieden van maximale bescherming dan moet er ook aandacht zijn voor het vaccineren van andere honden in de kennel en het niet geven van kunstmelkproducten de eerste dagen.

D.L.van Os 2008 -2009

Website: http://www.ossehoofd.nl/clienteninfo-ho ... rtplanting" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie