"Vastgestelde" opvoedregels

Respecteer elkaars mening.
Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 26/05/13 20:55

Laboriginals schreef:Ik denk dat het ook heel veel uitmaakt of het je eerste hond is of je tweede, derde, vierde... En of de hond enige hond is, of samenleeft met andere honden. Met je eerste hond wil je geen fouten maken en doe je veel volgens de boekjes, waardoor je misschien veel te rechtlijnig bent. Met je volgende honden doe je veel meer op gevoel en ervaring en kijk je vooral naar de hond zelf, wat die nodig heeft. Daardoor lijkt een tweede of volgende hond vaak makkelijker op te voeden, maar ik denk dat het ook voor een heel stuk aan jezelf ligt.

Ook als er al een oudere hond in huis is, of misschien zelfs meerdere, lijkt een nieuwkomer veel makkelijker op te voeden dan die eerste. Maar dat ligt volgens mij ook aan de interactie tussen de honden. Honden kunnen onderling veel subtieler en duidelijker grenzen stellen aan zo´n jonkie dan wij mensen. En vergeet de voorbeeldwerking van een oudere hond niet. Jonkies leren ontzettend veel door te kijken naar hun oudere roedelgenootjes. Heb je een gehoorzame oudere hond, dan neemt jonkie heel veel van dat gedrag over.

Natuurlijk zijn alle honden individuen, de een makkelijker dan de ander, maar ik merk bij mezelf dat een nieuwe pup opvoeden steeds makkelijker en meer spelenderwijs gaat. Volgens mij gewoon door de ervaring en zeker ook door de andere honden in huis.

Hanneke


Hier geldt dat dus niet; Xpencer is mijn tweede hond en veel moeilijker dan Olly! Hij is een schat maar hij heeft ontzettend veel uitgetekende richtlijnen nodig. Dit is mij ook meegedeeld door de geleidehondenschool. Maar omdat zij ook weten dat ik dit aankan, heb ik hem ook gekregen :). Het gaat ondertussen echt SUPER goed maar ik moet bij hem echt de teugels vrij strak aanhouden of ik merk het echt waar vrijwel meteen. Ik heb met hem eigenlijk veel meer werk dan met Olly destijds. Maar ik doe het supergraag hoor :verliefd1: ; hij is echt een kanjer!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 26/05/13 21:59

Bij ons is het ook niet zo dat de eerste hond het moeilijkst was.
We zijn begonnen met een kruising herder/duitse staander. Die hadden we uit het asiel. Haar vorige baas had haar weggedaan omdat ze een te sterk jachtinstinct had: ze kwam van een boerderij en joeg achter de schapen aan. Voor ons was het een fijne hond, maar wel met een gebruiksaanwijzing. Soms ging ze er vandoor, en dan kwam ze pas na een paar uur weer thuis. Verder heeft ze een keer konijntjes doodgebeten, van mensen die een paar huizen verderop woonden. Dat was niet bepaald leuk... Het gebeurde toen we haar pas hadden.
Het was echt een vrijbuiter, wel een lieve aktieve hond, maar bepaalde dingen kregen we er niet uit. Misschien doordat we haar pas kregen toen ze ruim 3 jaar oud was...
Daarna kregen we een kruising border collie, als pup. Dat was een makkelijk hondje om op te voeden. Ze had een sterke will to please.
En nu hebben we Tarzan. Een lieve hond die veel begrijpt en ook leerbaar is, maar hij heeft wel een sterke eigen wil en geeft niet snel op. We zijn blij met hem, hij past in ons gezin. Maar het kost wel energie om hem op te voeden. Misschien omdat we hem niet gekregen hebben als pup, ik weet het niet.

ArjanK
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/05/13 11:54
Locatie: Halsteren

Ongelezen berichtdoor ArjanK » 26/05/13 22:19

Wij krijgen over een week of 8 -9 onze pup en we zijn nu volop aan het inlezen, ik heb een boek gekocht van Martin Gaus, heb ook van mijn schoonouders een boek van Cesar Milan geleend, daarnaast heb ik via de nlv webshop nog een boek gekocht over opvoeden van pups en tot nu toe hebben alle schrijvers wel punten waar ik me in kan vinden maar hebben ze ook allemaal dingen waarbij ik zo mijn vraagtekens bij heb. Daarnaast lees ik hier veel mee en zo proberen wij onze eigen weg te vinden. Veel zal ook afhangen van het karakter van de pup, ik vind dat als mijn hond straks naar me luistert en komt als ik hem roep, en hij mij dus respecteert als de baas het prima. Of hij dan eerder dan mij naar buiten gaat dat zal me een zorg zijn, als hij het maar doet op de manier zoals ik dat wil, rustig en kalm :wink:
Of Angels Fantasy Chippendale "Castor"

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 26/05/13 22:20

Laboriginals schreef:Ik denk dat het ook heel veel uitmaakt of het je eerste hond is of je tweede, derde, vierde... En of de hond enige hond is, of samenleeft met andere honden. Met je eerste hond wil je geen fouten maken en doe je veel volgens de boekjes, waardoor je misschien veel te rechtlijnig bent. Met je volgende honden doe je veel meer op gevoel en ervaring en kijk je vooral naar de hond zelf, wat die nodig heeft. Daardoor lijkt een tweede of volgende hond vaak makkelijker op te voeden, maar ik denk dat het ook voor een heel stuk aan jezelf ligt.

Ook als er al een oudere hond in huis is, of misschien zelfs meerdere, lijkt een nieuwkomer veel makkelijker op te voeden dan die eerste. Maar dat ligt volgens mij ook aan de interactie tussen de honden. Honden kunnen onderling veel subtieler en duidelijker grenzen stellen aan zo´n jonkie dan wij mensen. En vergeet de voorbeeldwerking van een oudere hond niet. Jonkies leren ontzettend veel door te kijken naar hun oudere roedelgenootjes. Heb je een gehoorzame oudere hond, dan neemt jonkie heel veel van dat gedrag over.

Natuurlijk zijn alle honden individuen, de een makkelijker dan de ander, maar ik merk bij mezelf dat een nieuwe pup opvoeden steeds makkelijker en meer spelenderwijs gaat. Volgens mij gewoon door de ervaring en zeker ook door de andere honden in huis.

Hanneke

Dat ligt dus geheel aan je manier van opvoeden. IK voed mijn pup op, niet mijn honden. In het begin heeft de pup niks met de honden te maken, alleen met mij, later mag er af en toe even gespeeld worden en dan leren ze natuurlijk wel de hondentaal beter ontwikkelen, maar mijn honden voeden mijn puppen dus niet op.

Dat het door ervaring makkelijker word ben ik wel met je eens, maar dan nog blijft elke hond anders, de één is makkelijk, bij de ander zit er een flinke kop op en moeten er andere dingen verzonnen worden :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 26/05/13 22:22

ArjanK schreef:Wij krijgen over een week of 8 -9 onze pup en we zijn nu volop aan het inlezen, ik heb een boek gekocht van Martin Gaus, heb ook van mijn schoonouders een boek van Cesar Milan geleend, daarnaast heb ik via de nlv webshop nog een boek gekocht over opvoeden van pups en tot nu toe hebben alle schrijvers wel punten waar ik me in kan vinden maar hebben ze ook allemaal dingen waarbij ik zo mijn vraagtekens bij heb. Daarnaast lees ik hier veel mee en zo proberen wij onze eigen weg te vinden. Veel zal ook afhangen van het karakter van de pup, ik vind dat als mijn hond straks naar me luistert en komt als ik hem roep, en hij mij dus respecteert als de baas het prima. Of hij dan eerder dan mij naar buiten gaat dat zal me een zorg zijn, als hij het maar doet op de manier zoals ik dat wil, rustig en kalm :wink:


Heb je deze al :wink:? http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

ArjanK
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/05/13 11:54
Locatie: Halsteren

Ongelezen berichtdoor ArjanK » 26/05/13 22:49

Haasje schreef:
ArjanK schreef:Wij krijgen over een week of 8 -9 onze pup en we zijn nu volop aan het inlezen, ik heb een boek gekocht van Martin Gaus, heb ook van mijn schoonouders een boek van Cesar Milan geleend, daarnaast heb ik via de nlv webshop nog een boek gekocht over opvoeden van pups en tot nu toe hebben alle schrijvers wel punten waar ik me in kan vinden maar hebben ze ook allemaal dingen waarbij ik zo mijn vraagtekens bij heb. Daarnaast lees ik hier veel mee en zo proberen wij onze eigen weg te vinden. Veel zal ook afhangen van het karakter van de pup, ik vind dat als mijn hond straks naar me luistert en komt als ik hem roep, en hij mij dus respecteert als de baas het prima. Of hij dan eerder dan mij naar buiten gaat dat zal me een zorg zijn, als hij het maar doet op de manier zoals ik dat wil, rustig en kalm :wink:


Heb je deze al :wink:? http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php


Ja die heb ik, en al helemaal doorgelezen :D
Daar stonden toch weer dingen in die ik ergens anders niet ben tegen gekomen. :wink:

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 27/05/13 08:43

ArjanK schreef:
Haasje schreef:
ArjanK schreef:Wij krijgen over een week of 8 -9 onze pup en we zijn nu volop aan het inlezen, ik heb een boek gekocht van Martin Gaus, heb ook van mijn schoonouders een boek van Cesar Milan geleend, daarnaast heb ik via de nlv webshop nog een boek gekocht over opvoeden van pups en tot nu toe hebben alle schrijvers wel punten waar ik me in kan vinden maar hebben ze ook allemaal dingen waarbij ik zo mijn vraagtekens bij heb. Daarnaast lees ik hier veel mee en zo proberen wij onze eigen weg te vinden. Veel zal ook afhangen van het karakter van de pup, ik vind dat als mijn hond straks naar me luistert en komt als ik hem roep, en hij mij dus respecteert als de baas het prima. Of hij dan eerder dan mij naar buiten gaat dat zal me een zorg zijn, als hij het maar doet op de manier zoals ik dat wil, rustig en kalm :wink:


Heb je deze al :wink:? http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php


Ja die heb ik, en al helemaal doorgelezen :D
Daar stonden toch weer dingen in die ik ergens anders niet ben tegen gekomen. :wink:


Nah, da's simpel: da's mijn werkwijze 8) hoef ik niks op te schrijven :lol:
Nee zonder gekheid. De reden dat het boek er kwam was dat ik van mensen hoorde dat ze allemaal regels hadden waar ze zich keurig aan hielden en toch was de hond een probleem. Zodoende ben ik de essentie van wat ik denk dat gehoorzaamheid en samenwerking is, gaan beschrijven. De oplossing van problemen zit niet in het toepassen van een truukje of standaard handeling, de oplossing zit in het antwoord op de vraag: wat wil de hond?
Zo mogen de honden hier, als ze eenmaal volwassen zijn vrij veel. Dat wil zeggen; wij vragen niet zoveel van ze en wat we ze vragen wordt uitgevoerd. Maar een hond op de bank vind ik prima en als mijn honden tijdens de wandeling een lekkere baggersloot induiken maak ik er misschien alleen een foto van 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

ArjanK
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 04/05/13 11:54
Locatie: Halsteren

Ongelezen berichtdoor ArjanK » 27/05/13 17:32

Ik vond het een heel fijn boek om te lezen, me vriendin vroeg toen ik er even er in bezig was of het gelijk uit moest, naja wel bijna gebeurd uiteindelijk. 8) heel fijn beschreven.
Of Angels Fantasy Chippendale "Castor"

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 27/05/13 19:09

Ook ik geloof niet zo in de vastgestelde opvoed regels, en heb me daaraan ook nooit gehouden

Wij hebben 2 verschillende karakters mogen opvoeden tot nu toe, en ja Daan was voor ons een stukje makkelijker.
Kay was onze 1e hond, en vonden daar veel te veel van goed (en meneer maakte daar dankbaar gebruik van :D )
Na 3,5 jaar was Kay eindelijk stabiel en luisterd hij alsnog prima, maar dat hadden we een stuk sneller kunnen bereiken door hem iets minder zijn eigen zin te geven!

Daan was een makkelijk(er) hondje om op te voeden, misschien omdat we niet dezelfde fouten wilde maken die we bij Kay hadden gemaakt, misschien door een strakkere/duidelijkere opvoeding, of misschien wel door het karakter .... Wie zal het zeggen !

Onze 3e hond zullen we weer anders opvoeden.
Met Kay en Daan hebben we eigenlijk 2 uiterste gehad in opvoeden, en bij de 3e zullen we daar onze eigen middenweg in vinden

Maar die vastgestelde opvoedregels ... Neuh daar geloven wij niet in 8)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 27/05/13 22:16

Ik denk dat het bij iedereen om hetzelfde draait als ik dat zo lees :)
Je hebt je eigen regels opgesteld en het is belangrijk dat die ook consequent worden nageleefd, dat geeft duidelijkheid voor de hond.
Maar wat die regels zijn maakt niet uit..oftewel, het gaat om het principe en niet om de regel opzich, zoals: eerst jij en dan de hond etc. En als de hond een keer eerst gaat, dat ie dan direct dominant zou zijn of over je heen zou lopen.
Volgens mij heb je snel genoeg door hoe je je hond moet behandelen, wat hij aankan qua vrijheid en wat werkt bij zijn/haar karakter etc.
En leuk om te lezen dat iedereen het al zo doet of in ieder geval probeert te doen :wink:

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 28/05/13 15:52

Wij hebben er inmiddels drie en het zijn echt drie individuen die alle drie weer een andere aanpak nodig hebben.
Vastgestelde regeltjes... ik ben nooit zo goed in 'vastgestelde regeltjes' geweest dus ik doe gewoon mijn eigen ding :D
Ze liggen hier inmiddels alle drie languit op de bank omdat dit mag maar als ik wil dat ze eraf gaan, dan gaan ze. Dat zelfde met de deur, ik vind het niet altijd handig om als eerste door de deur te gaan maar ze weten feilloos wanneer ik dit wel wil en dan gaan ze voor me opzij. Eten krijgen ze wanneer ik het een handig tijdstip vind en dat staat volledig los van onze maaltijden.

Pandora was onze eerste en dat was een pittig draakje, dat is ze nog maar ze wordt wel iets rustiger nu ze al weer ruim 7 jaar is. In onze onervarenheid hebben we (ongetwijfeld) veel fouten gemaakt ondanks dat ik me echt ter dege heb voorbereid op haar komst en we de benodigde cursussen hebben gevolgd. Al doende leer je elkaar gewoon steeds beter kennen en weet je op welke momenten je alert moet zijn en op welke momenten het allemaal niet zo steng hoeft.
Ramses was de gemakkelijkste pup die je maar kan treffen, bij hem gingen de eerste paar jaar, wat opvoeding betreft, vanzelf. In huis is hij nog steeds een zeer gemakkelijke hond die me alle ruimte geeft die ik van hem vraag. Buiten heeft hij als gevolg van eerdere incidenten wel wat issues maar die zijn voor mij te handelen ook hier leer je je weg in vinden omdat je elkaar goed leert kennen. Ik weet wat hij van mij nodig heeft en hoe ik met bepaalde situaties moet omgaan.
Pontus is weer een geheel ander verhaal. Ik dacht na twee honden dat het vast van een leien dakje zou gaan maar dat viel behoorlijk tegen want Pontus was een erg bewerkelijke pup. Nu is hij zo'n beetje aan het einde van zijn pubertijd en merk ik dat dat hij wat stabieler aan het worden is in zijn koppie. En inmiddels ken ik hem behoorlijk goed, waardeer ik hem om zijn sprankelende, ondeugende, wijsneuzerige en eigenlijk heel lieve karaktertje. Door veel met hem bezig te zijn hebben we een band, weet hij wat ik van hem verwacht en weet ik wat hij van mij nodig heeft. Dat vind ik belangrijker dan regeltjes maar dat neemt niet weg dat regeltjes handige richtlijnen kunnen zijn als je die ervaring nog niet hebt. Als het maar niet krampachtig wordt want dan voegen de regeltjes niks toe.
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 29/05/13 06:08

Bij Bo hebben we nooit hele strakke opvoedregels gehanteerd als "als eerste de deur uit dan Bo" etc.
Wel hadden we een aantal regels waar wij ons behoorlijk strikt aan hielden :)

Bo was gemakkelijk, sommige dingen hebben we zelf verknald en weer terug recht moeten breien :D Hebben we van geleerd en ik weet zeker dat bepaalde dingen ik anders zou aanpakken dan ik met Bo heb gedaan maar een aantal regels blijft ook gewoon hetzelfde :wink:
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1029
Lid geworden op: 24/02/12 19:24
Locatie: Elsloo
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor fieke » 29/05/13 07:04

Bruce was onze eerste hond. Natuurlijk heel veel gelezen.
Regels... Tsja we hebben een aantal regels waar we consequent in zijn.
Maar regels zoals wij eerste naar buiten doen we niet.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat Bruce een heel gemakkelijke hond is.
Toen hij een rond een jaar was, hadden we de teugels laten vieren. Eigen schuld. Daar hebben we flink op moeten oefenen om het weer goed te krijgen. Ook dat is weer helemaal goed gekomen. Hij heeft wel een eigen karakter, maar ik ken hem nu goed. Alleen buiten met loslopen steekt dat karaktertje weleens de kop op. Dan heeft meneer geen zin om te luisteren, inmiddels zie ik het al aan hem wanneer hij wat wil gaan uitspoken. Dan ben ik even streng en dan is het over en kan hij weer luisteren :D
Soms moet ik ontzettend lachen als hij wat uithaalt. Ach het komt allemaal wel goed.
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012

Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 132
Lid geworden op: 31/03/13 21:48
Locatie: vlakbij de zee :-)

Ongelezen berichtdoor Lientje01 » 31/05/13 22:43

Hier wel een aantal regels maar die zijn pas 'geboren' toen het nodig bleek.
En er is een regel die we voor onszelf stelden maar toch gebroken hebben omdat we soms lekker inconsequent zijn. :D Ze en wij ook, vindt het heerlijk om 's ochtends bij ons op bed te liggen. Lekker kroelen, beetje spelen, nog wat slapen... en af en toe laten we dat dus toe. Terwijl we echt hadden afgesproken om hier niet aan toe te geven! Kwestie van wat vaker het bed verschonen en de stofzuiger ter hand nemen. Het is het me waard!
Eten krijgt ze altijd na fluitsignaal en ze moet blijven zitten tot ik zeg dat ze mag. (ze stort zich er anders als een compleet gestoorde bovenop).
Op de bank mag niet maar taalt ze niet naar. Ik denk dat het een erg makkelijk hondje is. Ze maakt niets kapot, heeft geen interesse in het aanrecht of wat er op tafel staat. Ze schooit zelden, blaft zelden. We begroeten haar altijd als we thuis komen.
Ze gaat buiten als ze los is ook steeds beter luisteren, heb nog zelden de fluit nodig. Owh ja.. bij binnenkomst in eigen huis gaan wij altijd wel eerst. Heeft eigenlijk geen reden meer maar hebben we haar helemaal in het begin wel aangeleerd (zou zo belangrijk zijn, roedel enzo). Nu doet ze het uit zichzelf.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Ongelezen berichtdoor Muiske » 03/06/13 12:39

Tja... die regeltjes.. Ik kan me nog zo goed herinneren toen Bob vorig jaar bij ons kwam. "hij mag niet op de bank, niet naar boven, niet op ons bed" Bob ligt ondertussen elke avond heerlijk bij ons op de bank, als ik boven achter de computer zit ligt bob op zijn kleedje naast me en op zondag ochtend mag hij boven komen om even te zoezen met de baasjes :D

Dus ook hier geen vaste regels. Zolang hij geen loopje met ons neemt mag er veel. Zodra ik merk dat hij misbruik maakt van de situatie dan is het gedaan met het pretje.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015


Terug naar “Discussiehoek”