Jagen voorkomen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
stephhofs
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Jagen voorkomen

Ongelezen bericht door stephhofs »

Onze Ace (net een jaar oud) jaagt, ontzettend! Alles wat hij ziet bewegen, blaadjes, katten, ballen, rennende kinderen, het maakt hem niet uit wat het is, als het beweegt moet ie er achteraan. Hij ziet op zo'n moment helemaal niks meer. Ik kan hem bij z'n nekvel grijpen, op zijn zij (onderdaning) neerleggen, helemaal uit m'n stekker gaan of helemaal stokstijf stil blijven staan en kalm blijven, het maakt allemaal helemaal NIKS uit en ik word er he-le-maal gek van.

We gaan elke zaterdag met 'm naar cursus en daar doen we genoeg oefeningen om het af te leren of te voorkomen, maar hij blijft het doen. Ze geven genoeg handvatten, maar niks helpt. Het lijkt af en toe wel of hij een kronkel in z'n kop krijgt op het moment dat ie iets ziet bewegen.

Als het buiten hard waait dan zie ik er al helemaal tegenop om met 'm naar buiten te gaan, omdat ik weet hoe hard ie dan gaat trekken en gek hij gaat doen en hoe kwaad ik dan op 'm kan worden.

Heeft iemand anders hier ook last van met hun Labje? En wat doe je er dan aan? Kortom: HELP me alsjeblieft!
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Ik vraag me echt af waarom je je hond op zijn zij zou willen leggen als ie achter een blaadje aangaat?? :confused:
Buiten het feit dat ik zelf totaal niet geloof in zo'n handeling om daarmee zogenaamd onderdanigheid af te dwingen. Onderdanigheid kun je volgens mij niet afdwingen, respect en samenwerken wel. Maar dat doe je door duidelijkheid en eerlijkheid en op de grond werken is niet mijn manier ;-)

Ik lees vooral straf-middelen die je hebt gebruikt. Heb je het ook al eens positief geprobeerd?
Ik zou zelf flink in gaan zetten op goed gedrag aanleren. Bijvoorbeeld met blaadjes buiten; eerst het commando "kijk" aanleren. Gewoon binnen in de woonkamer, brokje in je hand en naar je laten kijken, zodra hij kijkt > brokje erin. Dit langzaamaan uitbouwen met afleiding. En dan dit buiten ook gaan toepassen. Zodra je een kindje ziet of kat of blaadje wat rond dwarrelt > laten zitten > commando kijk, zodra hij kijkt, brokje erin. In het begin blijf je brokjes erin gooien, als dit echt goed gaat, kan je dat gaan afbouwen. De bedoeling is dat Ace op een gegeven moment de link legt, dat als er iets gebeurt, eerst naar jou te kijken. Zodra hij dat doet, dan kan je dat belonen :-)

Dat is tenminste hoe ik het zou doen. Misschien dat anderen nog betere tips hebben..
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Ik ben het eens met mijn voorganger, het gaat om respect en samenwerken. Met (te) boos worden en op zijn rug leggen kan je hem alleen maar bang maken en dat is uiteindelijk niet de oplossing. Train je elke dag met hem? Doen jullie samen aan apporteren en geef je hem de gelegenheid om te zwemmen? Dat lijkt me leuker dan een blaadje. Het kan een uiting van verveling zijn.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Er zijn hondjes die zo 'hyper' worden als reactie op zulke dingen dat ze zelfs met het lekkerste lekkers niet te bereiken zijn...
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

Ik herken het niet.
Doet hij dit ook aan de lijn of juist aan de lijn? Of lukt het hem vooral wanneer hij los is?
Vervelend probleem, maar het heeft vast en zeker een oorzaak. Het kan inderdaad, zoals hierboven ook al genoemd, verveling zijn. Volgens mij is het niet heel normaal om constant overal achter aan te gaan. Mijn hond heeft dit nooit gedaan. Ja toen hij pup was, was het 2 dagen leuk om een blaadje na te jagen, maar was ook zo weer over.
Probeer de wandeling inderdaad, zoals ook al gezegd hierboven, interactief te maken.
Geef hem zo weinig mogelijk kans om te jagen, maar doe leuke spelletjes. Doe appel oefeningen tussendoor, speel met een bal als hij dat leuk vindt. Verstop brokjes of iets dergelijks in het gras en laat hem zoeken. Verstop een balletje in het bos en laat hem zoeken. Hier wordt ie lekker geestelijk moe van en zal dan vast en zeker veel minder de behoefte te hebben om vanalles en nog wat na te jagen.
Leg de focus inderdaad op jou ipv op de omgeving.
Begin simpel en probeer zoveel mogelijk goed gedrag te belonen. En probeer even niet te straffen. Als je zijn aandacht even verliest omdat hij toch dat blaadje net even interessanter vindt, draai dan zonder pardon om. Hiermee weerhoudt je hem er toch van, maar hoef je niet keihard aan de hond te rukken of boos te worden. Gewoon resoluut omdraaien en de andere kant oplopen. Zodra hij weer naar jou kijkt of ophoudt met jagen dan direct belonen!
En ook ik zou willen adviseren om je hond niet meer om deze reden op de grond te drukken. Ik kan heel goed begrijpen dat je soms gefrustreerd bent en er voor je gevoel al vanalles aan doet maar dat het niet lukt. Dat is ook heel vervelend en werkt totaal niet motiverend. Maar probeer het toch leuk te houden voor je hond.
Op deze manier is er alleen maar strijd tussen jullie als je samen buiten bent en is het voor hem nog leuker om dingen na te jagen ipv met jou bezig zijn...want van jou krijgt ie toch alleen maar moppers. Even vanuit de hond gedacht he?
Ik hoop dat het lukt. Wees geduldig, beloon veel en straf zo weinig mogelijk. Maak jezelf leuk. Neem desnoods tijdelijk even heeeel wat lekkers op zak en laat ook zien dat je dat bij je hebt voordat je de deur uit gaat.
Succes!!
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Zyva is ook helemaal gek op bewegende blaadjes, ze is nu bijna 3 jaar maar als ze bewegende blaadjes ziet is het net weer een klein pupje. Ik vind dit heerlijk om te zien, ik kan er echt van genieten om haar achter die blaadjes aan te zien gaan, je ziet haar dan genieten. Ik heb haar echter wel geleerd dat ze dat alleen mag als ze los is, aan de lijn en naast de fiets wordt er NIET achter blaadjes aan gegaan! Maar nooit, echt nooit heb ik haar dit met harde hand aangeleerd. In mijn zak heb ik altijd wat brokjes, nu na bijna 3 jaar nog steeds. Je bereikt zoveel meer met positief belonen. Ook achter de konijnen, poezen en de ganzen hier in de buurt gaat Zyva niet meer achter aan. Dit vond ze als pup wel heel moeilijk maar achter levende beesten aan gaan vind ik echt uit de boze, dat wil ik gewoon niet hebben. Zo gauw je ziet dat je hond aandacht krijgt voor de kat/hond/konijn/blaadjes vraag je z'n aandacht en brokje erin. Dit kost in het begin de nodige brokjes, maar je zult zien dat je dat snel af kunt bouwen. Gewoon heel veel oefenen. En inderdaad zorgen dat je hond genoeg beweging en uitdaging krijgt. Succes met trainen. Je hond is nog jong, komt echt wel goed!
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Tarzan »

Ik herken het wel. Tarzan deed het de eerste weken dat we hem hadden. Hij zag ieder grassprietje, ieder plastic zakje, of wat er dan ook bewoog. Het is een stuk minder geworden. Ik heb het idee dat het beter gaat naarmate hij meer op mij gericht raakte.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)
*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door *Remy* »

Laat hem jagen en werken, elke wandeling. Leer hem te apporteren (alles terug brengen naar jou) en laat hem zoeken, maar alleen die zaken die jij in de aanbieding hebt (dummy's, balletjes, voerbuidel). Ik zou met hem ook op een jachtcursus gaan om veel meer invulling te geven aan zijn instinctieve behoefte, wat jagen tenslotte is. Belangrijk is wel dat jij de controle houdt, dat het dus niet ongecontroleerd jagen wordt op alles wat Ace wil. Het jagen/werken gaat volgens jouw regels en er worden alleen jouw dingen "opgejaagd". Een lange lijn eraan is geen overbodige luxe (je voorkomt dat hij zijn eigen invulling aan het jachtspelletje gaat geven). Niet alleen maak je jezelf interessant, maar je kan ook zijn mooie werken belonen en trost op hem zijn ipv dat je hem telkens moet corrigeren, wat geen effect heeft.
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

*Remy* schreef:Laat hem jagen en werken, elke wandeling. Leer hem te apporteren (alles terug brengen naar jou) en laat hem zoeken, maar alleen die zaken die jij in de aanbieding hebt (dummy's, balletjes, voerbuidel). Ik zou met hem ook op een jachtcursus gaan om veel meer invulling te geven aan zijn instinctieve behoefte, wat jagen tenslotte is. Belangrijk is wel dat jij de controle houdt, dat het dus niet ongecontroleerd jagen wordt op alles wat Ace wil. Het jagen/werken gaat volgens jouw regels en er worden alleen jouw dingen "opgejaagd". Een lange lijn eraan is geen overbodige luxe (je voorkomt dat hij zijn eigen invulling aan het jachtspelletje gaat geven). Niet alleen maak je jezelf interessant, maar je kan ook zijn mooie werken belonen en trost op hem zijn ipv dat je hem telkens moet corrigeren, wat geen effect heeft.

precies, jouw hondje kan duidelijk in het huishouden zoals het nu gata zijn "ei" niet kwijt en dat uit zich in dit gedrag.

ga wat doen met je hondje, actief bezig zijn samen, juist de dingen op zoeken die die wel mag "bejagen" balletjes, dummies of voorwerpjes in het zoeken, dan zal je merken dat het oncontroleerbaar langzaam verdwijnt
al me kinders uitgevlogen
stephhofs
Snuffelneus
Snuffelneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door stephhofs »

Bedankt voor de reacties, maar jammer dat er al snel een oordeel wordt geveld.

Mijn hond in ons huishouden zijn ei niet kwijt kunnen? We lopen met hem hard, spelen (binnen en buiten) met hem, speuren (binnen en buiten) met hem, zwemmen en trainen doen we nog dagelijks en elke zaterdag bij de cursus (hier krijgen we oefeningen mee waarmee we de hele week weer lekker bezig zijn) en we zijn sinds kort begonnen met het opbouwen van fietsen. Hij heeft bij ons een goede afwisseling van liefde, beweging en rust en ik weet zeker dat het daar niet door komt.

Het op de grond leggen is niet 'op de grond werken'. Het is om hem te kalmeren (ik laat mijn handen op zijn heup en schouder en daaronder blijft hij dan ook stil liggen).

De tip met de brokjes: kijken doet hij op commando, zoals hij zo'n beetje alles op commando doet, en ik heb ook altijd brokjes bij me om hem daarmee te belonen dus ook daar kan het niet aan liggen. Het is aan de lijn zo, maar ook als hij los loopt. Het is zelfs een keer tijdens hard waaien gebeurd dat hij gewoon helemaal niet meer mee te krijgen was, omdat hij achter 1 blaadje aan zat dat steeds weer wegwaaide. Ik ben toen een half uur bezig geweest om hem weer aan de lijn te krijgen, terwijl dat normaal geen enkel probleem is. Zelfs als hij in een grote roedel aan het spelen is roep ik 'Ace, hier!' en hij komt netjes voor me staan.

Als het hard waait doe ik hem ook niet meer los, want hij heeft op zo'n moment tunnelvisie en dan ben ik bang dat hij onder een auto komt of zo ver weg gaat dat ie mij kwijt raakt.
*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door *Remy* »

stephhofs schreef:Bedankt voor de reacties, maar jammer dat er al snel een oordeel wordt geveld.

Mijn hond in ons huishouden zijn ei niet kwijt kunnen? We lopen met hem hard, spelen (binnen en buiten) met hem, speuren (binnen en buiten) met hem, zwemmen en trainen doen we nog dagelijks en elke zaterdag bij de cursus (hier krijgen we oefeningen mee waarmee we de hele week weer lekker bezig zijn) en we zijn sinds kort begonnen met het opbouwen van fietsen. Hij heeft bij ons een goede afwisseling van liefde, beweging en rust en ik weet zeker dat het daar niet door komt.
Ik vel zeker geen oordeel, vraag me alleen af waarom je niet inspeelt op de behoefte van je hond, namelijk jagen (lees: apporteren, zoeken, wat je zover uit kan bouwen als je zelf wilt). Tijdens elke wandeling, laat hem voortdurend werken (en als hij even niet apporteert of zoekt laat hem volgen). Voorkom dat hij zelf gaat jagen op blaadjes, hou zijn focus bij jou door voor hem interessante dingen te doen (zoals gezegd, lange lijn eraan om te voorkomen dat hij de fout in kan gaan). Ps. speuren is idd onderdeel van het jagen, maar het is maar een korte activiteit. Je hond moet wachten terwijl je een spoor maakt (kan hij zich focussen op blaadjes), daarna werkt bij binnen 30-60-120 seconden het spoor uit en kan hij zich weer focussen op andere zaken. Zorg dat je de hele tijd actief met hem bezig bent. Wanneer je de focus eenmaal hebt zul je zien dat alles veel gemakkelijker gaat - je moet echter 1e interessant voor hem worden.
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Wij hebben ook een fanatiek jager. Niet op blaadjes maar konijnen, katten en herten.
We hebben basco helemaal gek gemaakt van een bal. Als hij nu los loopt en ziet een konijn en wil erachteraan of gaat er al achterna hoef ik alleen maar bal te roepen en hij komt meteen terug. Dan gooi ik 1 of 2x de bal en lijn hem daarna aan ( als er veel konijnen ofzo zijn of als het konijn of waar hij achterna wilde gaan weg is mag hij los blijven lopen.

Probeer hem ergens helemaal gek van te maken om hem uit die situaties te kunnen halen. Het kost heel veel training maar je hebt dan ook wat.
Nu is het bij Basco zo dat als hij een konijn ziet ik hem ook gewoon kan roepen of gewoon nee kan zeggen en hij netjes mee loopt. Dit heeft wel dik een jaar training gekost en ja het is nog steeds heel intresant voor hem maar hij weet dat ik iets heb waar hij wel achterna kan en waarbij hij succes heeft met vangen en dat is dus de bal.
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Is er misschien een hondenschool bij je in de buurt die jachttraining geeft? Daar leren ze ook om zich te beheersen en steadyness op te bouwen.

De ene hond vind dat nu eenmaal moeilijker dan de andere maar tenslotte leren ze het wel allemaal.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

stephhofs schreef:Bedankt voor de reacties, maar jammer dat er al snel een oordeel wordt geveld.

Het op de grond leggen is niet 'op de grond werken'. Het is om hem te kalmeren (ik laat mijn handen op zijn heup en schouder en daaronder blijft hij dan ook stil liggen).

De tip met de brokjes: kijken doet hij op commando, zoals hij zo'n beetje alles op commando doet, en ik heb ook altijd brokjes bij me om hem daarmee te belonen dus ook daar kan het niet aan liggen. Het is aan de lijn zo, maar ook als hij los loopt. Het is zelfs een keer tijdens hard waaien gebeurd dat hij gewoon helemaal niet meer mee te krijgen was, omdat hij achter 1 blaadje aan zat dat steeds weer wegwaaide. Ik ben toen een half uur bezig geweest om hem weer aan de lijn te krijgen, terwijl dat normaal geen enkel probleem is. Zelfs als hij in een grote roedel aan het spelen is roep ik 'Ace, hier!' en hij komt netjes voor me staan.

Als het hard waait doe ik hem ook niet meer los, want hij heeft op zo'n moment tunnelvisie en dan ben ik bang dat hij onder een auto komt of zo ver weg gaat dat ie mij kwijt raakt.
Dan kan verveling in ieder geval uitgesloten worden. Voor mij was dat dus nog een vraag en zo heb ik mijn reactie ook opgesteld. Het is vaak zo dat honden probleemgedrag gaan vertonen als ze 'hun ei niet kwijt kunnen', mijn hond uit het asiel was daar een voorbeeld van (vernielen en verlatingsangst). Het gaat nu beter doordat ik hem veel te doen geef. Als ik jouw verhaal lees doe je het supergoed :klasse: Misschien dat je iets hebt aan een aantal tips hier, ik zou het anders niet weten. Lastig probleem, ik hoop dat je een oplossing vindt!
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Plaats reactie