Oxytocine spuiten

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Oxytocine spuiten

Ongelezen bericht door labbers »

Ik lees veel over het gebruik van oxytocine tijdens en na de bevalling.
De voordelen..de nadelen..de krampen die de teef er door krijgt enz.
Wat zijn jullie ervaringen, hebben jullie het in huis voor de zekerheid, gebruik je het alleen na overleg met je DA, gebruiken jullie het preventief na de bevalling en hoe snel en welke hoeveelheid heb je dan gebruikt. En ook als je het niet gebruikt zou ik graag ervaringen willen horen..

Ik moet zeggen dat ik deze keer neig naar het niet preventief gebruiken, zeker als ik zeker weet dat alle nageboorten eruit zijn gekomen. als ik nl even kijk naar mezelf..3 kids op de wereld gezet en als ik voor niks..ik bedoel zonder aanleiding.. Weer weeën moest ondergaan zou ik daar op zijn zachts gezegd niet vrolijk van worden. Waarom zou ik dit mijn teefje dan wel aan willen doen.

Zijn er ook fokkers die na de bevalling puur Uteris hebben gebruikt voor het reinigen van de baarmoeder?
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik heb het nooit in huis. Ik heb zoveel waarschuwingen gehoord en gelezen van dierenartsen, dat ik er een beetje huiverig voor ben. Bij ondeskundig gebruik kan de baarmoeder scheuren of de contracties kunnen zo hevig worden, dat alle pups doodgeknepen worden.

Onze dierenartskliniek is 24/7 bereikbaar en ik ben er in 10 minuten. Ik heb liever dat de dierenarts mijn teefje eerst even onderzoekt voordat we piton spuiten. Het is in al die jaren één keer voorgekomen dat hij aan de telefoon zei: kom maar piton halen. Toen heb ik zelf gespoten. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat er een grote pup klem bleek te zitten en een keer een pup met een hele rare dikke kop (die was dood). Die kon niet meer voor- of achteruit. En ook een keer een pup met een enorme placenta eromheen. Ga je dan zomaar spuiten, dan gebeuren er dus grote ongelukken. In die gevallen bij mijn teefje moest het helaas een keizersnee worden, behalve bij die grote placenta, die kreeg de dierenarts er met een hoop gewroet toch uit, wel dood helaas.

Ik laat wel altijd een nacontrole doen en dan spuit de DA piton om de baarmoeder nog een keer flink te laten samentrekken, zodat alle achtergebleven rommel eruit is. Plus preventief antibiotica, dat spuiten ze dan ook.

Wat ik wel doe tijdens de bevalling, als de boel niet goed doorzet, is eerst een eindje in de tuin gaan lopen met de hond en gebeurt er dan nog niets, dan ga ik opvoelen. Heel vaak beginnen ze dan op je vingers weer te persen.

Hanneke
lablove
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door lablove »

Ik heb het eerder nooit gedaan, alleen de laatste bevalling op aanraden van vriendin op het laatst net geen 0,3 gespoten. Ze verloor daarop veel zwarte drab. Iets wat zij zelf de vorige keer nog zeker 1,5 week daarna verloor,heerlijk door heel het huis heen en nu gewoon helder bloed. Vroeger thuis spuiten wij niets en vond ik de afscheiding na de bevalling ook smeriger dan ik nu dus de laatste keer ervaren had. Ik denk dat ik het volgende keer misschien weer zou doen maar twijfel daar nog een beetje over hoor. Om dezelfde reden als jij "on nodig pijn".Maar moet zeggen aan Noa zelf heb ik niet gemerkt dat ze nou echt veel pijn erdoor had.
Groetjes Miranda (cosy cottage)
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ik heb ook niet gemerkt aan Sum dat ze veel pijn had of van slag was na de spuit maar dat liet ze tijdens de bevalling ook niet merken dus dat zeg mij eigenlijk ook weer niets :roll: .

Idd Hanneke die horror verhalen ken ik dus ook..ben daarom ook huiverig voor het zelf toedienen zonder dat de DA er naar heeft gekeken en haar mening geeft.
Yoran99
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yoran99 »

Ik laat de DA eerst kijken en laat haar de spuit eventueel zetten.
Yoran 24/10/1999~26/07/2011
Bruce 04/04/2002
Denzell 14/04/2004
Figaro 31/03/2006
Tyson (Precious For Eternity Vast Pretender 15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Haylee (Smallville's Empress Love Affair) 14/05/2011
Dawn (Of Emperor's Pride Legacy) 04/09/2012
Dusty (Black Sea Sykstus) 13/03/2013
Ocean (Flanders Pride Ocean Diva) 19/01/2015
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

Wij gebruiken puur Uterus en dit bevalt ons heel erg goed.

Als ik merk dat een zetje extra tijdens een langdurige bevalling nodig is en de druivensuiker niet afdoende is krijgen ze dit ook tijdens de bevalling. maar dit heb ik nog maar 1 keer gedaan. Liever idd wandelen en aanleggen en zo de bevalling bevorderen.

Ik zie echt effect een half uur nadat we puur hebben gegeven, na de bevalling gedurende een paar dagen. Dan zie ik ook gelijk vuil afdrijven.
Afbeelding
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Dank jullie voor de input! Idd het laten lopen en aanleggen van de reeds geboren puppies geeft wellicht dat extra zetje weer.
Naomie schreef:Wij gebruiken puur Uterus en dit bevalt ons heel erg goed.

Als ik merk dat een zetje extra tijdens een langdurige bevalling nodig is en de druivensuiker niet afdoende is krijgen ze dit ook tijdens de bevalling. maar dit heb ik nog maar 1 keer gedaan. Liever idd wandelen en aanleggen en zo de bevalling bevorderen.

Ik zie echt effect een half uur nadat we puur hebben gegeven, na de bevalling gedurende een paar dagen. Dan zie ik ook gelijk vuil afdrijven.
Dus Naomi jullie gebruiken niet de spuit na de bevalling maar daarvoor in de plaats dus de puur uterus. Heb je vroeger wel oxytocine gespoten..of gewoon nooit aan begonnen? is jouw beweegreden daarvoor ook dat je geen onnodige krampen na de bevalling wilt geven?
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

We hebben oxytocine wel eens gebruikt, extreem lichte dosissen maar ik voel me er niet prettig bij. Het is een heftig middel en als het uiteindelijk uitdraait op een keizersnede is het niet handig als je dit hebt gegeven... nee, ik zie genoeg effecten met puur uterus en dat is voor mij voldoende om de boel te reinigen of in andere gevallen een zetje te geven. verder heb ik na vele teleurstellingen nu weer vertrouwen in een heel goede dierenarts.... dus in geval van nood hang ik bij haar aan de lijn of bij bekende fokkers voor raad en daad.
Afbeelding
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Ik spuit alleen in overleg met de dierenarts of als ik het niet vertrouw en mijn buik gevoel zegt dat er iets niet klopt maar alleen maar in overleg met de dierenarts dat er snel ingegrepen kan worden....
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Ik heb wel altijd een klein flesje in huis, puur voor een nood geval dat je dan direct kan handelen, maar vaak staat het flesje ongeopend in de koelkast. Als ik het dan al gebruik, dan hanteer ik katten dosering, dus echt heel weing, om soms het laatste zetje te geven, maar dan ook alleen als ik weet dat er nog maar1 of 2 pups kunnen komen.

Er zitten te veel haken en ogen aan en vaak wordt er te snel gespoten met piton, 1 keer gespoten is het niet meer terug te draaien en dus vindt ik het griezelig!

Ik gebruik liever dextro (druivensuiker) ook heb ik goeie ervaringen met puur uteres en gebruik het altijd na de bevalling. Piton na de bevalling doe ik liever niet, alleen als het echt noodzakelijk is, de moedertjes zijn zo tevreden en rustig na de bevalling, en met piton krijgen ze idd weer krampen, maar worden vaak ook weer onrustig, graven, hijgen enz.. dus echt alleen bij uitzondering....
Wat ook fijn is om in huis te hebben voor de bevallende moeder en zwakke pups, is rescue remedy.
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Thanks ook voor jullie reacties Saskia en Bianca!

Gelukkig hebben wij ook die hulplijn van ervaren fokkers :) erg happy mee! Maar omdat we nog niet zolang hier wonen, hebben we nog niet zo'n vertrouwensband met de DA..dat is jammer maar dat moet groeien..vandaar ook alvast mijn vraag hier hoe anderen het doen.

Gebruik jij de druppels van rescue remedy Bianca?
Marcail
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcail »

Hier gebruik ik ook de druivesuiker, en heb bij het laatste nestje ook na de bevalling puur Uterus gebruikt voor de vuilafdrijving.
Prima bevallen voor het teefje.

Het injecteren van oxitocine heb ik gelukkig niet hoeven doen, hoewel ik het wel in huis had en mijn DA mij geinstrueerd had hoe ik moest prikken in geval van nood.
Flesje is ongeopend weer retour naar hem gegaan.
Gelukkig waren onze laatste 2 nestjes probleemloze bevallingen die vlotjes verliepen zonder complicatie's.
Lovely Marcail van 't Chielewout ( 29-01-2008 )
Nixies Canberra van 't Chielewout ( 04-06-2008)
Moonlight Fia of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Moonlight May of Marcail Highlands ( 22-05-2011)
Mignon Bonnie of Marcail Highlands ( 11-02-2011)
Glorious Adin of Marcail Highlands (04-06-2012)
Kayby, Max, Beau. ( de bejaardenclub)
Floor 15-10-2002 / 04-01-2012
Enjoy 16-09-2000 / 27-04-2012
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

labbers schreef:Thanks ook voor jullie reacties Saskia en Bianca!

Gelukkig hebben wij ook die hulplijn van ervaren fokkers :) erg happy mee! Maar omdat we nog niet zolang hier wonen, hebben we nog niet zo'n vertrouwensband met de DA..dat is jammer maar dat moet groeien..vandaar ook alvast mijn vraag hier hoe anderen het doen.

Gebruik jij de druppels van rescue remedy Bianca?
Ja, ik gebruik de druppeltjes. Voor de welpende moeder gebruik ik ze soms tussen de shouderbladen, of als het echt nodig is in wat water. Bij zwakke pups die net geboren zijn, 1 druppeltje in het bekje.
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Lastig dat jullie nog geen goed gevoel hebben bij de DA. Het is zo belangrijk om een goede DA te hebben.
Mijn laatste nestje was mijn DA op vakantie, ik was door gestuurd naar een ander, die er een grote puinhoop van maakte! 2 pups daardoor verloren en bijna mijn teefje! Fouten kunnen gemaakt worden, dat begrijp ik maar dit was fout na fout, echt
Vreselijk!
Mijn dierenarts is echt goud waard!
labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Tika Trails schreef:Lastig dat jullie nog geen goed gevoel hebben bij de DA. Het is zo belangrijk om een goede DA te hebben.
Mijn laatste nestje was mijn DA op vakantie, ik was door gestuurd naar een ander, die er een grote puinhoop van maakte! 2 pups daardoor verloren en bijna mijn teefje! Fouten kunnen gemaakt worden, dat begrijp ik maar dit was fout na fout, echt
Vreselijk!
Mijn dierenarts is echt goud waard!
Ja dat is idd vreselijk zeg! Gelukkig heb je je teef niet ook verloren..zou helemaal drama zijn geweest!

Nou ik moet zeggen dat ik bij 1 van de DA's wel al een prettig gevoel heb..vertrouwen moet groeien maar ik vind haar tot nu toe erg fijn in de omgang, is ook erg belangrijk vind ik en ze komt ook aan huis als het nodig is..maar de andere..pfff..en als die nou precies dienst zou hebben :eusashhh: want ze zijn samen in deze praktijk. En misschien is ze wel heel kundig hoor maar ik vind haar gewoon niet fijn in het contact..erg kortaf. Dat zie ik dus voor een bevalling niet zitten he.
Plaats reactie