Pup vlucht onder tafel en gromt
-
speurneus carola
- Speurneus

nee geen tijd geven, elke x dat ie dit gedrag kan/mag/gaat vertonen versterkt het, ergens gebeurt er iets wat ie niet begrijpt en schiet ie in de verdediging.
waarom moest je hem meerdere x corrigeren?? blijkbaar komt dit niet door, niet juist door of is te sterk... waardoor het hondje dus gaat uitvallen, stop hiermee! en zoek hulp... anders gaat dit fout en heb je over een paar weken een hondje dat echt uitvalt en raak bijt..
waarom moest je hem meerdere x corrigeren?? blijkbaar komt dit niet door, niet juist door of is te sterk... waardoor het hondje dus gaat uitvallen, stop hiermee! en zoek hulp... anders gaat dit fout en heb je over een paar weken een hondje dat echt uitvalt en raak bijt..
al me kinders uitgevlogen
-
Dopey
- Snuffelneus

Om een simpel voorbeeld te geven. Bas mag niet op de zetel komen. Wanneer we zijn pootjes eraf halen en hem terug op de grond zetten (gevolgd door 'neen'), dan probeert ie het een aantal keer opnieuw.
Na een drie- of viertal correcties, begint ie te blaffen en hevig te doen. Als we dan rechtstaan en hem corrigeren, dan begint het. Hij vlucht onder tafel en begint te blaffen.
Als we dan in de buurt komen, komt ie blaffend onder tafel uit gesprongen en blaft / hapt ie. Het rare is dat het corrigeren op andere momenten wel werkt.
Alle oplossingen nadien (wang knijpen, in de keuken zetten, negeren) halen niets uit en hij probeert het opnieuw. Ook wanneer ie te hevig speelt, kan het plots omslaan.
Ik denk dat ie niet goed omkan met heftigheid. Hij ventileert dit op de verkeerde manier.
Na een drie- of viertal correcties, begint ie te blaffen en hevig te doen. Als we dan rechtstaan en hem corrigeren, dan begint het. Hij vlucht onder tafel en begint te blaffen.
Als we dan in de buurt komen, komt ie blaffend onder tafel uit gesprongen en blaft / hapt ie. Het rare is dat het corrigeren op andere momenten wel werkt.
Alle oplossingen nadien (wang knijpen, in de keuken zetten, negeren) halen niets uit en hij probeert het opnieuw. Ook wanneer ie te hevig speelt, kan het plots omslaan.
Ik denk dat ie niet goed omkan met heftigheid. Hij ventileert dit op de verkeerde manier.
-
Marga/Noa
- Middelgrote hondenneus

Weer een tip.....kijk maar of je er iets aan hebt,
Ik zou hem na zo'n reactie, rustig oppakken en in de bench zetten. Komt de hond even tot rust, na 5 minuten, deurtje weer openen en hopelijk is hij dan rustig. Dit hebben wij met Noa gedaan toen ze kleiner was en enorm hapte en opsprong. Zij werd er rustig van ( en fijn voor ons) nu is dat niet meer nodig, ze snapt onze waarschuwingen en luistert (meestal) prima.
Ik zou hem na zo'n reactie, rustig oppakken en in de bench zetten. Komt de hond even tot rust, na 5 minuten, deurtje weer openen en hopelijk is hij dan rustig. Dit hebben wij met Noa gedaan toen ze kleiner was en enorm hapte en opsprong. Zij werd er rustig van ( en fijn voor ons) nu is dat niet meer nodig, ze snapt onze waarschuwingen en luistert (meestal) prima.
Noa 09-09-2012
-
speurneus carola
- Speurneus

waarom laat jehem dan gewoon 4x terug komen, blijkbaar is het de eerste 2 zeg 3 x niet duidelijk voor je pup wat de bedoeling is.
hij kent het commando nee dus niet of niet goed, wordt gestraft omdat ie bij zijn nw vriendjes/familie wil zitten en snapt dat niet.
ga in deze periode wat vaker op een kussen op de grond zitten zodat ie lekker tegen je aan kan liggen, pups liggen graag tegen elkaar aan, gevoel van geborgenheid en vriendschap... wil ie op de bank zeg duidelijk nee, pak hem op en zet hem ergens anders in de kamer neer en ga daar even met hem stoeien, geef hem een speeltje van zichzelf waar ie zich mee kan vermaken, zo maak je duidelijk dat bank nee is (correctie) maar dat spelen met eigen speeltje of kluifje wel mag (belonen) zo leer je je hondje wat goed en fout is en je leert hem zichzelf bezig te houden met zijn eigen speeltjes.
blijft ie toch terug komen, pak hem dan op en zet hem in de bench zo voorkom je dat foute gedrag....
hij kent het commando nee dus niet of niet goed, wordt gestraft omdat ie bij zijn nw vriendjes/familie wil zitten en snapt dat niet.
ga in deze periode wat vaker op een kussen op de grond zitten zodat ie lekker tegen je aan kan liggen, pups liggen graag tegen elkaar aan, gevoel van geborgenheid en vriendschap... wil ie op de bank zeg duidelijk nee, pak hem op en zet hem ergens anders in de kamer neer en ga daar even met hem stoeien, geef hem een speeltje van zichzelf waar ie zich mee kan vermaken, zo maak je duidelijk dat bank nee is (correctie) maar dat spelen met eigen speeltje of kluifje wel mag (belonen) zo leer je je hondje wat goed en fout is en je leert hem zichzelf bezig te houden met zijn eigen speeltjes.
blijft ie toch terug komen, pak hem dan op en zet hem in de bench zo voorkom je dat foute gedrag....
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Mij valt ook vaak op bij mensen met een pup, dat de pup wel verboden wordt om iets te doen, maar dat vervolgens de beloning voor het goede acherwege blijft. Hoe moet een pup dan snappen wat de bedoeling is?
In het geval van ´niet op de bank` wordt er wel ´nee´gezegd als hij zijn pootjes op de bank zet, maar staan die pootjes weer op de grond, dan moet er ook volgen met een enthousiaste stem: ´zo is-ie braaf´. En dat vergeten de mensen vaak.
Zodra de pup het gewenste gedrag vertoont: belonen, ook al hem je hem een seconde daarvoor nog gecorrigeerd. Anders kan zo´n pupje het gewoon niet snappen en raakt hij gefrustreerd.
Hanneke
In het geval van ´niet op de bank` wordt er wel ´nee´gezegd als hij zijn pootjes op de bank zet, maar staan die pootjes weer op de grond, dan moet er ook volgen met een enthousiaste stem: ´zo is-ie braaf´. En dat vergeten de mensen vaak.
Zodra de pup het gewenste gedrag vertoont: belonen, ook al hem je hem een seconde daarvoor nog gecorrigeerd. Anders kan zo´n pupje het gewoon niet snappen en raakt hij gefrustreerd.
Hanneke
-
Dopey
- Snuffelneus

Het herhalen dringt inderdaad niet door, al moet ik wel zeggen dat hij het de laatste dagen steeds minder probeert.speurneus carola schreef:waarom laat jehem dan gewoon 4x terug komen, blijkbaar is het de eerste 2 zeg 3 x niet duidelijk voor je pup wat de bedoeling is.
We gaan ook een aantal keer meer met hem wandelen door de dag. Dat stilt zijn energie ook duidelijk.
En als hij het goed doet, dan belonen we hem ook wel, of we stellen een alternatief voor, maar misschien moeten we dit gewoon nog meer doen.
We blijven het proberen. We blijven positief
Laatst gewijzigd door Dopey op 06 jul 2013, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dopey
- Snuffelneus

Als je hem dan meteen lieve woordjes toespreekt, lijkt het dan niet alsof hij beloond wordt voor het op de zetel springen?Laboriginals schreef:Mij valt ook vaak op bij mensen met een pup, dat de pup wel verboden wordt om iets te doen, maar dat vervolgens de beloning voor het goede acherwege blijft. Hoe moet een pup dan snappen wat de bedoeling is?
Hanneke
Als ie er zelf vanaf stapt, dan lijkt me belonen me meer aangeraden niet?
Ik stel hem ook vaak een ander speeltje voor en dat helpt ook wel.
-
speurneus carola
- Speurneus

Als je hem dan meteen lieve woordjes toespreekt, lijkt het dan niet alsof hij beloond wordt voor het op de zetel springen?
het stelt je pup gerust, en geeft duidelijk en dat is wat bij jullie gewoon ontbreekt aan het gedrag van jullie pup te merken, ik zou daar meer aan werken want geloof me als ie ca 30 kilo is en hij doet dit nog ben jij maar ok je kinderen niet blij...
het stelt je pup gerust, en geeft duidelijk en dat is wat bij jullie gewoon ontbreekt aan het gedrag van jullie pup te merken, ik zou daar meer aan werken want geloof me als ie ca 30 kilo is en hij doet dit nog ben jij maar ok je kinderen niet blij...
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Als mijn pupje hardnekkig zou proberen om op de bank te stappen, zou ik eens rustig op de bank gaan zitten. Natuurlijk probeert hij er dan bij te komen. Dan zeg ik rustig en duidelijk: uh-uh, NEE, en zet hem terug. Meteen, zodra die pootjes op de grond staan, zeg ik met een hoge stem: dat is braaf, pootjes op de grond.. (of iets dergelijks). Meteen probeert hij het natuurlijk weer. Herhalen, rustig maar heel streng: NEE. En je hand voor hem houden als extra stopteken. Als hij terugdeinst, al is het maar een fractie van een seconde: BRAAF (hoge toon). Dat zal hij misschien opvatten als teken dat hij mag en dus komt hij weer. NEE, je hand ervoor en terugzetten. Dat is braaf. Enz. enz. Wedden dat hij het na drie keer proberen snapt? Dan zal hij het vast nog wel eens proberen, maar dan herhaal je het gewoon. Geen toestanden van maken, niet hard corrigeren waardoor hij je eng gaat vinden. Gewoon rustig duidelijk maken wat niet mag, maar vooral ook aangeven wat WEL mag. Zo houdt ie het vertrouwen.
Hanneke
Hanneke
-
Cissy
- Middelgrote hondenneus

Super zo doen wij het nu ook met Timber , hoge stem belonen , lage tem als iets niet mag , zeer zeker gelijk afleiden met bv speeltje of kauwstokje want hij zet overal zij bijtspijkertjes in , onthou negatieve aandacht is ook aandacht .. Heeft hij voldoende rustmomenten ?? Timber slaapt veel hoor heeft ie nodig teveel indrukken en weinig rust geeft stress ..Laboriginals schreef:Als mijn pupje hardnekkig zou proberen om op de bank te stappen, zou ik eens rustig op de bank gaan zitten. Natuurlijk probeert hij er dan bij te komen. Dan zeg ik rustig en duidelijk: uh-uh, NEE, en zet hem terug. Meteen, zodra die pootjes op de grond staan, zeg ik met een hoge stem: dat is braaf, pootjes op de grond.. (of iets dergelijks). Meteen probeert hij het natuurlijk weer. Herhalen, rustig maar heel streng: NEE. En je hand voor hem houden als extra stopteken. Als hij terugdeinst, al is het maar een fractie van een seconde: BRAAF (hoge toon). Dat zal hij misschien opvatten als teken dat hij mag en dus komt hij weer. NEE, je hand ervoor en terugzetten. Dat is braaf. Enz. enz. Wedden dat hij het na drie keer proberen snapt? Dan zal hij het vast nog wel eens proberen, maar dan herhaal je het gewoon. Geen toestanden van maken, niet hard corrigeren waardoor hij je eng gaat vinden. Gewoon rustig duidelijk maken wat niet mag, maar vooral ook aangeven wat WEL mag. Zo houdt ie het vertrouwen.
Hanneke
Succes ...
each day is a gift
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

Wat Bas nu doet is geen probleemgedrag en dit hoeft het ook niet te worden. Een pup is niet agressief en valt niet aan of er moet sprake zijn van een defect in de hersenen. En ik geloof niet dat daar sprake van is. Ik denk dat jullie observatie juist heel goed is, Bas is wellicht wat snel overprikkelt en dat is zijn reactie op zo'n moment. Handel hier dan ook naar!
Net zoals een kind heeft een pup rust, reinheid en regelmaat nodig. Ik heb nooit begrepen hoe reinheid erin past bij labradors met die modderrollers en waterplasspetteraars van ons, maar goed
Rust en regelmaat zijn echter wel van toepassing, vooral als een pup/volwassen hond snel overprikkelt raakt. Max van ons was zo'n pup en is zelfs als volwassen lab sneller overprikkelt dan zijn puberbroertje Bob.
Rust: de meeste pups kunnen zelf hun rust niet goed nemen en gaan maar door. Sommige pups tot vervelens toe. Dingen worden gesloopt en er wordt steeds op een negatieve manier aandacht gevraagd. De baasjes worden in de tenen en in de kleren gehapt en het speelgoed van de kinderen gejat. Een goede oplossing is de bench. En ook al is jouw labje superactief en denk je dat hij niet moe is, zodra zijn kopje het benchkusje raakt, is hij vertrokken. In het begin zal dit niet zonder slag of stoot gaan. Ik weet dat Bob het hele huis bij elkaar heeft geblaft toen hij de eerste keer de bench is moest en daarna reageerde hij weleens zijn frustratie af door op zijn broccoli-knuffel te gaan rijden in de bench
Maar dit was enkele minuten en dan lag mijnheer 2 uur lang in dromenland.
Regelmaat: bouw voor jullie pup een regelmaat en structuur in dat dagelijks herhaald wordt. Bv uit de bench-plassen-spelen-in de bench slapen- plassen- eten-plassen-in de bench slapen enz. Bij regelmaat is het ook van de belang dat je regelmaat bouwt in de manier van reageren op je pup. Ben voorspelbaar in jouw reactie. Regelmaat is echt belangrijk voor een overprikkelde hond. Max kan bijvoorbeeld echt niet bij mijn schoonouders gaan slapen, omdat zij andere regels hanteren. Hij luistert dan echt niet. Bij ons is hij superbraaf. Max is inmiddels volwassen en is een andere regelmaat gewend als dat ik hierboven heb beschreven, maar het principe is hetzelfde
En tenslotte, geniet van Bas en heb vertrouwen erin dat het goed komt. Over drie jaar zeggen jullie tegen elkaar: ,,weet je nog Bas vroeger hoe hij.... en zie hem nu.'' Dat zeggen Roy en ik wekelijks tegen elkaar over Max die ons heel wat slapeloze nachten van zorgen heeft bezorgd gedurende vooral zijn eerste jaar.
Net zoals een kind heeft een pup rust, reinheid en regelmaat nodig. Ik heb nooit begrepen hoe reinheid erin past bij labradors met die modderrollers en waterplasspetteraars van ons, maar goed
Rust: de meeste pups kunnen zelf hun rust niet goed nemen en gaan maar door. Sommige pups tot vervelens toe. Dingen worden gesloopt en er wordt steeds op een negatieve manier aandacht gevraagd. De baasjes worden in de tenen en in de kleren gehapt en het speelgoed van de kinderen gejat. Een goede oplossing is de bench. En ook al is jouw labje superactief en denk je dat hij niet moe is, zodra zijn kopje het benchkusje raakt, is hij vertrokken. In het begin zal dit niet zonder slag of stoot gaan. Ik weet dat Bob het hele huis bij elkaar heeft geblaft toen hij de eerste keer de bench is moest en daarna reageerde hij weleens zijn frustratie af door op zijn broccoli-knuffel te gaan rijden in de bench
Regelmaat: bouw voor jullie pup een regelmaat en structuur in dat dagelijks herhaald wordt. Bv uit de bench-plassen-spelen-in de bench slapen- plassen- eten-plassen-in de bench slapen enz. Bij regelmaat is het ook van de belang dat je regelmaat bouwt in de manier van reageren op je pup. Ben voorspelbaar in jouw reactie. Regelmaat is echt belangrijk voor een overprikkelde hond. Max kan bijvoorbeeld echt niet bij mijn schoonouders gaan slapen, omdat zij andere regels hanteren. Hij luistert dan echt niet. Bij ons is hij superbraaf. Max is inmiddels volwassen en is een andere regelmaat gewend als dat ik hierboven heb beschreven, maar het principe is hetzelfde
En tenslotte, geniet van Bas en heb vertrouwen erin dat het goed komt. Over drie jaar zeggen jullie tegen elkaar: ,,weet je nog Bas vroeger hoe hij.... en zie hem nu.'' Dat zeggen Roy en ik wekelijks tegen elkaar over Max die ons heel wat slapeloze nachten van zorgen heeft bezorgd gedurende vooral zijn eerste jaar.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
-
Tammie
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
een pup kan idd niet uit zichzelf agressief zijn.
Rust, reinheid en regelmaat....net als bij kleine kinderen.
Hoge stem bij belonen, lage stem bij neen.
Niet op de bank is logisch in jouw gedachtengang maar net zo logisch als dat het voor jouw pup is om gewoon gezellig bij jou te willen liggen.
mooi voorbeeld is denk ik vanmiddag bij onze fokker, pups liggen naast/op elkaar, dan wel tegen ons aan. Zoeken het ook echt op. Dat is logisch in hun gedachtengang. Ongewenst gedrag dus proberen te voorkomen, lekker er bij op de grond gaan zitten op een kussen zo nu en dan zodat je pup ook echt die geborgenheid blijft voelen wat hij zo voelde in het nestje bij mama en broertjes/zusjes.
Daarnaast gewoon consequent zijn, nee lage stem, pootjes op de grond belonen dat hij het goed doet.
Is niet tegenstrijdig want hoe moet een pup anders weten wat hij/zij goed doet?
Daarnaast voor de echte rust lekker in de bench, dat is zijn warme holletje waar hij veilig kan slapen en tot rust kan komen.
Ik zie het gedrag namelijk niet als agressie, is hij nog veel te jong voor maar veel meer als het niet meer weten waar het aan toe is. Gaat dit door, het niet weten waar het beestje aan toe moet zijn dan kan het inderdaad omslaan tot agressie. Niet te wijten aan de pup, aan het karakter van de pup maar wel aan de opvoeding en het dus niet weten waar het aan toe moet zijn. Ook wij worden daar gefrustreerd van op den duur, net als jouw pupperd.
Rust, reinheid en regelmaat....net als bij kleine kinderen.
Hoge stem bij belonen, lage stem bij neen.
Niet op de bank is logisch in jouw gedachtengang maar net zo logisch als dat het voor jouw pup is om gewoon gezellig bij jou te willen liggen.
mooi voorbeeld is denk ik vanmiddag bij onze fokker, pups liggen naast/op elkaar, dan wel tegen ons aan. Zoeken het ook echt op. Dat is logisch in hun gedachtengang. Ongewenst gedrag dus proberen te voorkomen, lekker er bij op de grond gaan zitten op een kussen zo nu en dan zodat je pup ook echt die geborgenheid blijft voelen wat hij zo voelde in het nestje bij mama en broertjes/zusjes.
Daarnaast gewoon consequent zijn, nee lage stem, pootjes op de grond belonen dat hij het goed doet.
Is niet tegenstrijdig want hoe moet een pup anders weten wat hij/zij goed doet?
Daarnaast voor de echte rust lekker in de bench, dat is zijn warme holletje waar hij veilig kan slapen en tot rust kan komen.
Ik zie het gedrag namelijk niet als agressie, is hij nog veel te jong voor maar veel meer als het niet meer weten waar het aan toe is. Gaat dit door, het niet weten waar het beestje aan toe moet zijn dan kan het inderdaad omslaan tot agressie. Niet te wijten aan de pup, aan het karakter van de pup maar wel aan de opvoeding en het dus niet weten waar het aan toe moet zijn. Ook wij worden daar gefrustreerd van op den duur, net als jouw pupperd.
Liefs tammie
Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013

-
Dopey
- Snuffelneus

-
Dopey
- Snuffelneus

De bench is ie ondertussen gewend, dus dat lukt ons wel normaal gezien. En dat frustratierijden is enorm herkenbaar. Dat doet hij ook nu en dan. Op zijn slaapmandje (waar ie meteen erna op in slaap valt)royenmarjolein schreef:Ik weet dat Bob het hele huis bij elkaar heeft geblaft toen hij de eerste keer de bench is moest en daarna reageerde hij weleens zijn frustratie af door op zijn broccoli-knuffel te gaan rijden in de benchMaar dit was enkele minuten en dan lag mijnheer 2 uur lang in dromenland.
Oh, we genieten echt van hem hoor. De onzachte kantjes zullen er wel uitgaan, maar we hebben vooral oog voor het positieve. En dat is er in overvloedEn tenslotte, geniet van Bas en heb vertrouwen erin dat het goed komt. Over drie jaar zeggen jullie tegen elkaar: ,,weet je nog Bas vroeger hoe hij.... en zie hem nu.'' Dat zeggen Roy en ik wekelijks tegen elkaar over Max die ons heel wat slapeloze nachten van zorgen heeft bezorgd gedurende vooral zijn eerste jaar.