KNJV-baal-proef

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

KNJV-baal-proef

Ongelezen berichtdoor lucievd » 03/08/13 17:52

Ik heb me deze zomer voor 3 KNJV-proeven ingeschreven met het idee om dan eventueel aan MAP's mee te kunnen doen zodra ik 2 KNJV B-diploma's heb gehaald.
Vandaag was de eerste voor mij en Flits.
Ik zal het kort proberen te houden, Flits ging fantastisch...totdat hij bij het apport te land aankwam (met het konijn). De lummel wilde het konijn dus niet pakken hè...met trainen kwam ik er ook al achter dat Flits niet van konijntjes houdt...nu nog snappen waarom??
Het konijn viel, Flits wachtte netjes op het seintje en vervolgens ging hij vlot uit richting het konijn, daar aangekomen bleef hij echt ruime tijd snuffelen. Ik dacht, nu moet ik maar eens ingrijpen want hij gaat 'm niet pakken. Dus ik fluit Flits bij me terwijl hij nog boven het konijn staat, normaal gesproken pakt de hond het apport dan wel op. Wat doet die mafkees, die komt naar me toe alleen dan zonder konijn :evil:
Dus opnieuw naar het konijn gestuurd, maar met geen mogelijkheid wilde hij het konijn pakken. Hij snuffelde er weer aan, maar nam ook al snel afstand van het konijn uit zichzelf..alsof hij dat beest vies vindt ofzo?
Bestaat dat, dat hij de geur gewoon niet lekker vindt?
Hij vindt een konijn wel interessant als ik het in mijn hand heb, hij wil er graag aan snuffelen, maar daar blijft het dan ook bij. Het komt ook wel voor dat hij even snuffelt en dan uit zichzelf erbij wegloopt. Ra ra hoe kan dat..dat moet ik nu uit zien te vinden en vooral op te gaan lossen.
Ik heb thuis al veel geoefend, maar het gaat steeds pas goed na een aantal apporten. Het eerste apport met een konijn is altijd gesnuffel en niet willen pakken.

Maargoed, op een simpel apport te land zijn we dus gestrand.
De cijferlijst van de rest van de proeven zal ik hieronder nog even zetten, maar ik baalde dus flink omdat we heel erg lekker gingen.
Hopelijk krijg ik Flits nog zo ver dat hij konijntjes gaat pakken in 1x :)
Veerwild zoals eend, duif, kauw, kraai etc. is geen probleem..
Dummy met daaromheen een konijnenvel is ook geen probleem, maar een echt konijn is blijkbaar een brug te ver.

Nouja, al met al wel genoten van de dingen die wel goed gingen!! Hij heeft zeker z'n best gedaan en ben nog altijd trost op hem :) :verliefd1:

Cijferlijst C & B onderdelen:
- Aangelijnd en los volgen: 10
- Uitsturen en komen op bevel: 9
- Houden van de aangewezen plaats: 9
- Apport te land: O (onvoldoende)
- Apport te water: 10
- Verloren apport te land: 10
- Apport over diep water: 9
- Markeerapport: 10

Angelique
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 84
Lid geworden op: 06/02/13 17:33

Ongelezen berichtdoor Angelique » 03/08/13 17:59

Wat een super mooie cijfers! Wel balen van dat konijn.... :(
Apart dat hij de andere dieren wel makkelijk apporteert alleen geen konijn.. Misschien idd een 'vies' geurtje?

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 03/08/13 18:08

Met al die mooie cijfers voor de rest is dat konijn wel echt balen.
Hopelijk lukt het om het hem toch aan te leren.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 03/08/13 18:09

jammerr lucie!! wat zonde! mooie punten verder.. Een konijnenvachtdummy, pakt ie die wel gewoon? wat gek zeg..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 373
Lid geworden op: 23/10/12 19:17
Locatie: Helmond

Ongelezen berichtdoor NicoleGoossens » 03/08/13 18:19

Mooie cijferlijst. Jammer van het konijn. Als hij het konijn wel pakt na een aantel apporten dan kan je misschien voor de volgende keer in de ochtend een paar keer trainen met een konijn zodat het "weer" in zijn systeem zit? Verder weet ik het ook niet. Toch een resultaat om heel trots op te zijn maar snap dat het een beetje (heel) zuur is.
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)

Gebruikersavatar
AnjaS
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23/11/04 21:58
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor AnjaS » 03/08/13 18:30

Wat een prachtige cijfers!!Kan me goed voorstellen dat jij baalt, natuurlijk ben je trots, hij heeft het super goed gedaan.
Hoop dat je nog wat kan trainen met een konijn.

Hier is Tjinta gek op konijntjes apporteren, maar we hebben wel eens proeven gedaan met nerts en vos, daar krijg ik haar ook niet voor. Soms gaat de nerts goed, maar bij de vos, kijkt ze en draait om...

Succes!!
Afbeelding

Dank je wel Anca
:zwartpootje: Daisy (2-4-1997 - 29-4-2004)
:bruinpootje: Tess (2-6-2004 -25-02-2013)
:bruinpootje: Tjinta( 2-6-2004 - 14-9-2016)
:zwartpootje: Stars and Tails Black Lola 28-10-2013

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 03/08/13 18:39

Wat zonde joh zeker gezien de andere cijfers.
Volgende x op naar meer suc6 :)
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 03/08/13 23:22

Och wat zonde zeg, zeker als je z'n andere cijfers ziet.
Is dit iets van de laatste tijd? Hij heeft toch al eerder een knjv diploma gehaald?

Als het iets van de laatste tijd is, zit ik te denken dat hij misschien een keer een nare ervaring heeft gehad met een rot/stinkend konijn of juist met een te diep bevroren konijn wat je vaak ziet op de training of proef.
Het enige wat ik dan kan bedenken is om te kijken of je ergens verse konijnen kan scoren en dan opnieuw te beginnen zeg maar.

Verder heeft Flitseman het super gedaan, je mag trots op hem zijn :applaus:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 03/08/13 23:50

Wat een prachtige cijfers Lucie, je kunt echt trots zijn op dat mooie ventje.
Wel balen van het konijn zeg, moet het apport met een konijn, mag zeker niets anders zijn? Heel veel succes met verder trainen, ik hoop dat je hem weer gek op konijn krijgt.

Flits, ondanks het konijn apport ben je een kanjer :verliefd1:

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 04/08/13 09:59

Wauww... wat een prachtige cijfers, jammer dat het met het konijn niet lukte.
Zijn meer honden die niet van 'konijn' houden, gewoon door blijven trainen komt vanzelf

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 04/08/13 11:45

Lunatic schreef:Och wat zonde zeg, zeker als je z'n andere cijfers ziet.
Is dit iets van de laatste tijd? Hij heeft toch al eerder een knjv diploma gehaald?

Als het iets van de laatste tijd is, zit ik te denken dat hij misschien een keer een nare ervaring heeft gehad met een rot/stinkend konijn of juist met een te diep bevroren konijn wat je vaak ziet op de training of proef.
Het enige wat ik dan kan bedenken is om te kijken of je ergens verse konijnen kan scoren en dan opnieuw te beginnen zeg maar.

Verder heeft Flitseman het super gedaan, je mag trots op hem zijn :applaus:


Ja konijn heeft hij nooit fijn gevonden. Ik heb wel eerder clubdiplomadagen gedaan (zelfde proefjes alleen dan met dummy's). KNJV proeven had ik nog nooit eerder gedaan, dit was m'n eerste.
In het begin vond hij alle wild heel spannend en stond ie er omheen te dansen en wist niet goed wat hij er mee aanmoest. Maar dat verdween al snel. En het konijn vindt hij ook niet meer spannend, want hij staat er nooit meer omheen te dansen en te springen en te luchthappen haha. Snuffelen wil hij wel, maar daarna loopt hij er gewoon bij weg. Dan neemt hij bewust afstand van het konijn en draait in een grote boog omheen weg.
Zo jammer dat ik niet kan zien wat hij denkt haha. Als hij 'm eenmaal een paar keer gedragen heeft op training, dan is het vaak wel klaar. Maar echt van harte is het nooit gegaan haha.

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 04/08/13 11:47

Roos schreef:Wat een prachtige cijfers Lucie, je kunt echt trots zijn op dat mooie ventje.
Wel balen van het konijn zeg, moet het apport met een konijn, mag zeker niets anders zijn? Heel veel succes met verder trainen, ik hoop dat je hem weer gek op konijn krijgt.

Flits, ondanks het konijn apport ben je een kanjer :verliefd1:


Ja Roos, het moet helaas een konijn zijn. Markeer apport, verloren apport, apport over en uit water ging allemaal met de eend en dat was dus geen probleem bij Flits. Maar jammer genoeg is het apport te land niet met een eend.
We gaan proberen dat ie het konijn leuk gaat vinden :D

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 04/08/13 12:21

Wat baaaaaaaaaaaalen als de rest van de lijst zo super is :(
Dat konijn dat wil wat bij Flits he... Zal ik je eens iets geks vertellen? Juna pakt niet graag aan konijn die oud uit de vriezer komt (bijv. 2x ontdooid is geweest). Bij voorkeur laat ook zij die liggen. Warm wild daarentegen is geen probleem. Maar een oud konijn ruikt blijkbaar raar ofzo. Hoe het ook zij, daar heb je geen %&%&$ aan als je die B wilt halen natuurlijk :evil:

Beter luck next time!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 04/08/13 23:59

Lupos schreef:Wat baaaaaaaaaaaalen als de rest van de lijst zo super is :(
Dat konijn dat wil wat bij Flits he... Zal ik je eens iets geks vertellen? Juna pakt niet graag aan konijn die oud uit de vriezer komt (bijv. 2x ontdooid is geweest). Bij voorkeur laat ook zij die liggen. Warm wild daarentegen is geen probleem. Maar een oud konijn ruikt blijkbaar raar ofzo. Hoe het ook zij, daar heb je geen %&%&$ aan als je die B wilt halen natuurlijk :evil:

Beter luck next time!


Ja zeker balen, vooral omdat ik even niet kan bedenken waarom hij dat konijn niet wil pakken (of hoe ik hem wijs kan maken dat ie 'm toch echt ff moet pakken). Ik zie dat hij wel wil doen wat ik zeg, maar er is iets wat hem tegenhoudt en hij toch besluit om er bij weg te lopen en er niet bij in de buurt wil komen. Het lijkt inderdaad alsof hij het vies vindt.
Een gedroogd konijnenvel pakken vindt hij geen enkel probleem, maar dat ruikt ook heel anders (althans voor mij) dan een echt konijn. Ik vind zelf een konijn ook stinken als je het bijv. vergelijkt met een eend.
En Flits is nou net geen lab waarbij betekent: hoe viezer hoe beter. Laatst lag er ook ergens een karkas, hij snuffelt eens en loopt er ook snel bij weg. Ik ken ook honden die snel een dood dier naar binnen werken. Dode vissen heeft ie ook niks mee, hij rolt ook nooit in vieze dingen en vreet ook niks. Zelfs mc donalds resten en laatst een bami pakket loopt hij zo voorbij zonder er naar om te kijken.
Het zal er wel niks mee te maken hebben haha, maar het is in ieder geval niet zo'n lab die alles pakt wat ie pakken kan en alles lekker vindt haha. Als er een dummy naast een drol wordt gegooid dan wil meneer de dummy ook liever niet pakken en probeert de dummy naar zich toe te rollen met z'n poot, terwijl er ook hondjes zijn die niet vies zijn van een drolletje :D Maar Flits is een echte nette heer en houdt niet van viezigheid :wink:
Maar we gaan er mee bezig, misschien moet het nog wat meer wennen :)

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Ongelezen berichtdoor HennyH » 05/08/13 07:37

Wat jammer Lucie! Verder heeft hij een cijferlijst om van te dromen!

Ik heb ook geen oplossing voor je behalve dan dat je veel moet gaan trainen met konijnen maar waar haal je die zo snel vandaan....?
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit


Terug naar “Jachttraining”