Aanschafprijs labrador ... Wat vinden jullie ervan ?

Respecteer elkaars mening.
aht
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 104
Lid geworden op: 18/07/13 09:59
Locatie: Drongen (Gent)

Ongelezen berichtdoor aht » 09/09/13 15:42

sbientje schreef:
aht schreef:Genie : 1200 £ (= +/- 1400 € als ik goed gerekend heb)
Scapa : 500 €
Dina : 850 €
nu wel 1400 euro, maar jaaaren terug was de pond toch wel een hoop meer waard als de gulden dus kan goed meer geweest zijn denk ik..


Dat klopt heb daar geen rekening mee gehouden.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 09/09/13 15:50

we zoeken het op!

volgens de nederlandse bank was een pond in 1991 3,3 gulden ongeveer, dus das 1800 euro als ik goed heb gerekend. Hoe de koers tegen de belgische franc was weet ik niet, maar volgens mij waren de gulden en de franc redelijk stabiel tov elkaar.

God, wat nerdy.. ik ben te nieuwsgierig hahah
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 09/09/13 16:01

sbientje schreef:we zoeken het op!

volgens de nederlandse bank was een pond in 1991 3,3 gulden ongeveer, dus das 1800 euro als ik goed heb gerekend. Hoe de koers tegen de belgische franc was weet ik niet, maar volgens mij waren de gulden en de franc redelijk stabiel tov elkaar.

God, wat nerdy.. ik ben te nieuwsgierig hahah


:lol:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 12/09/13 11:47

Voor Bella betaalde ik fl. 1600,00 (let op! gulden), voor Faith €. 850,- euro's en Tyleet €. 900,00 euro. Ik vind de kosten wel meevallen. In de tijd van Bella moest een fokker alleen de gezondheidsonderzoeken ED/HD en ogen hebben, tegenwoordig is dat wel wat uitgebreider.


Ik zal even de jaartallen erbij zetten: Bella (2000), Faith (2003), Tyleet (2011). Dus eerlijk gezegd, de prijs in 13jr. zo'n €200,-- gestegen. Daarbij zijn de kosten voor de fokker ook gestegen.

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 12/09/13 11:55

esmoezie schreef:Moeilijk... Keo is me, na de aanschaf, pas echt veel geld gaan kosten. Dus ik heb het voor mijn lieverd over. De aanschaf echter... een fokker mag er van mij best wel wat aan over houden, maar stinkend rijk hoeft hij er ook niet van te worden!
Mocht je er gezondheidsgaranties bij kunnen krijgen, dan zou ik best wel extra willen betalen, maar dat is helaas niet de realiteit.
Ik heb voor Keo 4 jaar geleden 850 euro betaald. Helaas ben ik sindsdien niet meer gaan verdienen, dus een prijsstijging hoeft van mij niet te hard te gaan :wink:


Gezondheidsgaranties? :shock: Alles wat ademt kan gezondheidsproblemen krijgen. Het is uiteraard jammer als dat net jouw hond is.


Fokkers zijn echt niet stinkend rijk, er zijn zeker wel kosten aan verbonden, kosten die een pupkoper niet ziet. De meeste zijn mensen die gewoon een baan hebben om rond te komen.

labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1042
Lid geworden op: 08/03/10 17:01
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor labbers » 12/09/13 11:56

Wij vragen ook 950,00 euro voor een pup..ik denk dat dit een heel redelijke prijs is. De nieuwe baasjes krijgen ook een puppy-pakket mee met als klapper het boekje ' Hij wil dat' van Dorine 8)
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)

Joyce
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8703
Lid geworden op: 13/12/02 16:14

Ongelezen berichtdoor Joyce » 12/09/13 12:01

Debora schreef:
esmoezie schreef:Moeilijk... Keo is me, na de aanschaf, pas echt veel geld gaan kosten. Dus ik heb het voor mijn lieverd over. De aanschaf echter... een fokker mag er van mij best wel wat aan over houden, maar stinkend rijk hoeft hij er ook niet van te worden!
Mocht je er gezondheidsgaranties bij kunnen krijgen, dan zou ik best wel extra willen betalen, maar dat is helaas niet de realiteit.
Ik heb voor Keo 4 jaar geleden 850 euro betaald. Helaas ben ik sindsdien niet meer gaan verdienen, dus een prijsstijging hoeft van mij niet te hard te gaan :wink:


Gezondheidsgaranties? :shock: Alles wat ademt kan gezondheidsproblemen krijgen. Het is uiteraard jammer als dat net jouw hond is.


Fokkers zijn echt niet stinkend rijk, er zijn zeker wel kosten aan verbonden, kosten die een pupkoper niet ziet. De meeste zijn mensen die gewoon een baan hebben om rond te komen.


Inderdaad :wink: ,ik zie het als een hobby en hobby's kosten nou eenmaal geld

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 12/09/13 16:05

Debora schreef:Voor Bella betaalde ik fl. 1600,00 (let op! gulden), voor Faith €. 850,- euro's en Tyleet €. 900,00 euro. Ik vind de kosten wel meevallen. In de tijd van Bella moest een fokker alleen de gezondheidsonderzoeken ED/HD en ogen hebben, tegenwoordig is dat wel wat uitgebreider.


Ik zal even de jaartallen erbij zetten: Bella (2000), Faith (2003), Tyleet (2011). Dus eerlijk gezegd, de prijs in 13jr. zo'n €200,-- gestegen. Daarbij zijn de kosten voor de fokker ook gestegen.


Wat is er nu dan uitgebreider ? Naar mijn weten melden de fokkers tegenwoordig nog steeds alleen de HD/ED/ogen uitslagen
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 12/09/13 16:29

Kay schreef:
Debora schreef:Voor Bella betaalde ik fl. 1600,00 (let op! gulden), voor Faith €. 850,- euro's en Tyleet €. 900,00 euro. Ik vind de kosten wel meevallen. In de tijd van Bella moest een fokker alleen de gezondheidsonderzoeken ED/HD en ogen hebben, tegenwoordig is dat wel wat uitgebreider.


Ik zal even de jaartallen erbij zetten: Bella (2000), Faith (2003), Tyleet (2011). Dus eerlijk gezegd, de prijs in 13jr. zo'n €200,-- gestegen. Daarbij zijn de kosten voor de fokker ook gestegen.


Wat is er nu dan uitgebreider ? Naar mijn weten melden de fokkers tegenwoordig nog steeds alleen de HD/ED/ogen uitslagen


O.a. dat 1 van de ouderdieren op prca-PRA moet laten testen. :wink: In ieder geval wel als je conform de rasvereniging fokt. Tevens laten veel fokkers hun honden op RD/OSD, EIC etc. testen. Het komt steeds vaker voor dat 1 van de ouderdieren hierop getest is, wat weer doorberekend wordt. Logisch! Of wordt er gedacht dat deze testen € 5,- kost?

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 12/09/13 16:36

Ik denk dat zeker niet :wink:

Maar ik zie hier nu wel nieuwe dingen voorbij komen ...
Wij zijn ook weer heeeeeeeeel voorzichtig aan het rondkijken, maar zie toch weinig / niets staan mbt RD/OSD, EIC etc.
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 12/09/13 17:28

Het zal best zo zijn dat het "gewone" prijzen zijn, maar ik vind het evengoed behoorlijk. En door die hoge prijs, gaat het broodfokken alleen maar meer worden. Zeker voor mensen die het niks uitmaakt of er een "stukje papier" bij zit. Ik ben ook aan 't rondkijken voor een 2e (Devil is een "echte", puur omdat de kans op een "gezonde" hond het belangrijkste voor ons was) Maar voor iemand die verder geen verstand heeft van afstamming ed. is het erg verwarrend en moeilijk te bepalen welke keuze de beste is. Heb in het voorjaar contact gehad met een fokker. Geen stamboom, maar ik kreeg 1,5 jaar garantie op HD, het verkoopverhaaltje klonk erg goed. Nu zegt onze da dat HD er meestal pas na 2 jaar uitkomt, anders is het een wel heel erge vorm. Ik heb mijn cursusleidster na laten kijken of zij de herkomst kon herleiden en gelukkig kon ze dat. Zo is me waarschijnlijk veel ellende bespaart gebleven. Ik wil absoluut niet gaan fokken (is ook lastig met een gecastereerd reutje :wink: ) wil er graag nog een reutje bij en een herplaatser durf ik niet goed aan. Je weet niet wat er vantevoren allemaal gebeurd is. Gelukkig kunnen wij het betalen (door flink al een tijdje te sparen), maar nogmaals het verschil tussen een hond "zonder" en "met" papieren is erg groot. Van die € 650,00/€ 700,00 verschil kun je een aantal maanden de kosten van het voer/da betalen. ALS het tenminste een gezonde pup is (en dat is het grote risico :braaf: ) Ik hoop op het "kneusje" van een nest, die daarom goedkoper weg mag :wink:

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 12/09/13 17:53

Kay schreef:Ik denk dat zeker niet :wink:

Maar ik zie hier nu wel nieuwe dingen voorbij komen ...
Wij zijn ook weer heeeeeeeeel voorzichtig aan het rondkijken, maar zie toch weinig / niets staan mbt RD/OSD, EIC etc.


Dat wordt zeker wel vaker gedaan. Wat mij wel zorgen baart is dat de uitslagen van deze testen niet bij de RvB genoteerd zijn maar alleen bij de NLV (iig als je bij de NLV-prikdag bent geweest). :wink: Als een pupkoper dan bij de gezondheidsuitslagen gaat kijken, kan je deze niet terugvinden. Erg jammer!

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 12/09/13 18:01

@ Kay, het was overigens niet persoonlijk hoor! :) Wat jij zei wordt hier wel vaker gezegd en dat lichtte ik er uit. :wink:

Hier wordt vaak gesproken over "ik wil een gezonde hond", terwijl een hond net als een mens in zijn levensjaren ziek kan worden. Een fokker kan niet elke ziekte uitsluiten, dat is een utopie. Dokters weten zelfs niet alles, niet waar o.a. een ziekte vandaan komt, niet hoe ze iets kunnen "genezen" of "levenskwaliteit" kunnen verbeteren. Waarom verwachten we dit wel van een fokker? Men mag van een fokker verwachten dat ie op verantwoorde wijze fokt. Meer kan een fokker niet. Men wil een hond niet vergelijken met een koelkast, maar uiteindelijk doet men het wel.

Maar men weet niet wat een fokker allemaal aan kosten heeft, er zijn ook kosten die een pupkoper gewoon weg niet ziet.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 12/09/13 18:05

Haha, ok :)

En tsja, ik denk dat ieder nadenkend mens weet dat levende wezens van alles kunnen oplopen ... Of dat nu erfelijk is of door trauma, dat is het risico !
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 12/09/13 18:15

Iedereen die een beetje nadenkt weet dat ieder levend wezen ziek kan worden. Als ik zeg : Ik wil een gezonde hond. Dan bedoel ik een hond die als pup gezond is en waarvan de ouders geen erfelijke ziektes hebben :)

Groetjes Marion


Terug naar “Discussiehoek”