Aanschafprijs labrador ... Wat vinden jullie ervan ?

Respecteer elkaars mening.
Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 12/09/13 20:52

Toen wij voor het eerst gingen oriënteren schrok ik ook van de prijzen. Maar na verder lezen over de mogelijke problemen met een hond zonder stamboom of een hond die wel volgens de regels gefokt werd hebben we toch de knoop doorgehakt om wat langer te sparen en de kans op problemen hopelijk daardoor kleiner te maken. Vakantiegeld opzijgezet en niet op vakantie gaan was voor ons een 'offer' die we er graag voor overhadden. Wij hebben voor Gio 950 euro betaald maar inmiddels voor het 10 voudige aan liefde en plezier!
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

labbers
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1042
Lid geworden op: 08/03/10 17:01
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor labbers » 12/09/13 23:04

Kay schreef:Ik denk dat zeker niet :wink:

Maar ik zie hier nu wel nieuwe dingen voorbij komen ...
Wij zijn ook weer heeeeeeeeel voorzichtig aan het rondkijken, maar zie toch weinig / niets staan mbt RD/OSD, EIC etc.


Veel dekreuen zijn getest op RD/OSD , EIC, Myopathie, pra- PRCD enz
Als 1 van de partners nl vrij van deze ziekten is, kunnen de pups uit zo'n combi geen lijders worden.
Dawn (Tickled Pink by Ic of Storm's Legacy 06-07-2012)
Hailey (Black Pearls of Mainhatten Ultra Voilet 17-01-2012)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 13/09/13 08:51

HD-verhaal:
Het eerste jaar worden heupen en ellebogen ontwikkeld.
Dat het pas na het 2e jaar aan het licht komt bij minder ernstige vormen is .....:roll:
Ik heb overigens zomaar de eerste en beste link gepakt.
http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-gezondheid/hd-heupdysplasie-bij-honden.php
Dat bij een herplaatser het verleden niet goed bekend is hoeft ook niet waar te zijn. Ook wij durfden een herplaatser niet meer aan. Totdat wij Pepper tegenkwamen, achtergrond is precies te herleiden, reden van afstaan is ons bekend en hebben we met de keuze van het karakter van de pup rekening mee gehouden, komt rechtstreeks van de fokker af. Kortom ook als je hier serieus mee bezig bent dan kan je mijn inziens prima een herplaatser opnemen waarvan je de achtergrond weet :D
Maar ook dit kost wat meer dan een herplaatser op marktplaats ;)
Voorwaarde bij een herplaatser vind ik persoonlijk wel dat je van te voren een klik hebt met de betreffende hond, dit is daadwerkelijk anders dan bij een pup.
Bij een pup groeit er wel een band, in 1e instantie al door steeds te gaan kijken. Bij een herplaatser werkt die band toch anders is mijn ervaring.
Ook het hopen op een kneusje die daarom goedkoper weg mag vind ik een zeer gewaagde uitspraak wat ook niet snel zal gebeuren bij een goede fokker :roll:
Lucky schreef:Het zal best zo zijn dat het "gewone" prijzen zijn, maar ik vind het evengoed behoorlijk. En door die hoge prijs, gaat het broodfokken alleen maar meer worden. Zeker voor mensen die het niks uitmaakt of er een "stukje papier" bij zit. Ik ben ook aan 't rondkijken voor een 2e (Devil is een "echte", puur omdat de kans op een "gezonde" hond het belangrijkste voor ons was) Maar voor iemand die verder geen verstand heeft van afstamming ed. is het erg verwarrend en moeilijk te bepalen welke keuze de beste is. Heb in het voorjaar contact gehad met een fokker. Geen stamboom, maar ik kreeg 1,5 jaar garantie op HD, het verkoopverhaaltje klonk erg goed. Nu zegt onze da dat HD er meestal pas na 2 jaar uitkomt, anders is het een wel heel erge vorm. Ik heb mijn cursusleidster na laten kijken of zij de herkomst kon herleiden en gelukkig kon ze dat. Zo is me waarschijnlijk veel ellende bespaart gebleven. Ik wil absoluut niet gaan fokken (is ook lastig met een gecastereerd reutje :wink: ) wil er graag nog een reutje bij en een herplaatser durf ik niet goed aan. Je weet niet wat er vantevoren allemaal gebeurd is. Gelukkig kunnen wij het betalen (door flink al een tijdje te sparen), maar nogmaals het verschil tussen een hond "zonder" en "met" papieren is erg groot. Van die € 650,00/€ 700,00 verschil kun je een aantal maanden de kosten van het voer/da betalen. ALS het tenminste een gezonde pup is (en dat is het grote risico :braaf: ) Ik hoop op het "kneusje" van een nest, die daarom goedkoper weg mag :wink:

Groetjes Marion
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 117
Lid geworden op: 02/07/12 12:19
Locatie: Peel en Maas

Ongelezen berichtdoor Lucky » 13/09/13 09:23

De uitspraak over HD komt van mijn da, ik ben zelf een "leek" wat dat betreft. Ik ga ervan uit dat zij weet waar ze het over heeft :wink:

Onze vorige hond (geen ras) was een "herplaatser". Ik weet zeker dat we nooit meer zo'n lief beestje (maar helaas ook erg bang hondje) zullen krijgen. Als je precies weet waar een herplaatser vanaf komt en wat hij heeft meegemaakt, dan is het zeker een overweging. Heb me ook uitgebreid laten informeren door de mevrouw die dit allemaal regelt (vanuit NVL) Vaak weet je echter niet wat er allemaal gebeurd is vantevoren. Als de "klik" er lijkt te zijn en het gaat in eerste instantie goed samen met je eigen hond, maar het blijkt uiteindelijk toch niet goed te gaan, dan kun je er nog vanaf zien. MAAR... een herplaatser heeft al zoveel meegemaakt, die is vaak al een paar keer in korte tijd van omgeving/leefgewoonte veranderd. Dan moet je, vind IK, heel zeker zijn van je zaak. Voor mijn gevoel kan ik hem niet weer "wegdoen", omdat het echt niet kan. Dus ik wil zo'n situatie gewoon voorkomen !

Wat het "kneusje" betreft. Een puppie kan aan alle eisen voldoen, maar om welke reden dan ook niet geschikt zijn om mee te gaan fokken (om maar iets te noemen) Dit KAN in prijs schelen. Wij willen een reutje, als er een reutje is waarbij de balletjes niet zijn ingedaald, is hij ook goedkoper. Puppies die te klein blijven of puppies die wat ouder zijn (bv 3 maanden) worden vaak ook goedkoper aangeboden. Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt, maar dit is wat ik bedoel met een "kneusje". :)

Groetjes Marion

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 13/09/13 09:41

@Tamara, of je geluk hebt met een herplaatser ligt denk ik niet zo zeer aan het feit of die wel/niet rechtstreeks van een fokker vandaan komt en/of de hoeveel geld wat een herplaatser kost, maar meer over de eerlijkheid van de vorige eigenaar :wink:

Zo ken ik zat mensen die een hond via via hebben (voor niets!) waar nooit iets mee is, maar ken ook mensen die een herplaatser via een fokker hebben die ook ineens alles mankeren ...

En het ging mij in dit topic ook even om de prijs van een pup :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 13/09/13 16:22

@kay, was een losse opmerking.
Precies maar met deze eerlijkheid valt en staat ook alles :) Daar ben ik het gelijk met je eens.

waar het mij meer om ging was om het HD-verhaal, ik wil geen betweter zijn maar HD wordt wel degelijk bij mijn weten al voor het 2e jaar geconstateerd.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 13/09/13 16:25

@lucky, ik zou mij heel goed laten adviseren. Laatst nog een heel topic geweest over niet ingedaalde balletjes, lijkt een klein probleem maar hoeft dus niet.
Als een pup te klein blijft zou ik persoonlijk graag willen weten waarom. Dit met het verhaal van Kruimel van @liberty Spirit's in mijn achterhoofd. Ook kruimel is té klein gebleven, heeft medische oorzaken die niet te onderschatten zijn.
Bij pups ouder dan 3 maanden zou ik persoonlijk graag willen weten waarom is deze niet verkocht. Het maakt mij voorzichtiger.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 14/09/13 09:36

Er gaan hier honderden euro's over het forum alsof het niks is, ik vind dat er veel te veel waarde wordt gegeven aan een stamboom, de meeste honden met stamboom zijn goed onderzocht op hd ,ed etc,etc, toch komen er vaak deze problemen voor bij de hondjes, helaas.

Broodfokkers en mensen die een nestje bij hun teefje willen hebben worden ook vaak op een hoop gegooid, broodfokkers willen alleen maar heeeel veeeel geld verdienen, terwijl mensen die 1 nestje bij hun teefje willen gewoon vaak pure hondenliefhebbers zijn, zij laten vaak deze testen niet doen, meestal door onwetendheid.

Wij hebben Noah en Bruce gehaald uit en advertentie<Noah uit de krant(MP was nog niet zo ingeburgerd) en Bruce stond als herplaatser op Mp, zo hebben wij al 30 jaar onze honden in huis opgenomen.

Als een stamboom en de nlv zaligmakend is waren de heupproblemen e.d. allang uitgebannen,en broodfokkers waren er ook al toen de muur nog overeind stond en Mp nog toekomstmuziek was, kortom deze problemen zullen altijd blijven, broodfokkers horen ,helaas, bij het fokken van honden net zoals de erfelijksproblemen ook bij erkende fokkers zullen blijven voortduren, ik wil hier niemand beledigen of zo, maar het is nu eenmaal de harde realiteit dat veel mensen , de in mijn ogen veel te hoge prijzen, niet kunnen betalen.

Maar om mensen die via Mp een hondje laten komen verwijten dat ze op deze manier broodfok in stand houden gaat mij toch iets te ver.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 14/09/13 10:35

Als mensen hun hondje via de broodfok halen, dan houden zij de broodfok in stand, aangezien het allemaal om vraag en aanbod draait. Zo simpel is het. Dit betekent niet dat die mensen geen hondenliefhebbers zijn, maar vaak is het een kwestie van onwetendheid.
En een stamboom en de NLV an sich zijn niet zaligmakend; het zijn de bijbehorende gezondheidsonderzoeken die belangrijk zijn. Natuurlijk heb je niet gegarandeerd een gezonde hond wanneer je een stamboomhond hebt en natuurlijk is je hond niet direct ziek wanneer hij uit de broodfok komt, maar het scheelt al een hoop als er in ieder geval alleen nog maar met gezonde ouderdieren wordt gefokt aangezien zo de kans op het overerven van erfelijke aandoeningen wordt verkleind en er dus uiteindelijk een gezondere hondenpopulatie overblijft.
Of dat de prijs van 900 - 1000 euro voor een pup rechtvaardigt, dat weet ik niet. Het is inderdaad veel geld en ik heb geen idee hoeveel kosten de fokkers maken bij het fokken en verzorgen van hun nestje en bijkomende kosten zoals entingen, chippen, stamboom en dergelijke.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 14/09/13 10:57

Ben het helemaal met je eens Marianne, maar bedriegen, oplichten etc, etc hoort nu eenmaal bij de menselijkheid, natuurlijk houd je de Broodfok in stand als daar iedere keer weer afnemers zijn, maar zolang de prijzen zo hoog zijn(al of niet terecht ,ik denk dat dat niet zo van belang is) zullen er mensen zijn die naar goedkope alternatieven uitkijken, dat maakt hen geen minder geschikte baasjes , en mensen met een gelegenheidsnestje zijn natuurlijk geen broodfokkers, ze voldoen alleen niet aan de eisen van de NLV.

Laten we het er ophouden dat het in huis halen van een pup ook een kwestie van geluk is, je hoopt dat het gezond is maar niemand kan je een garantie geven( al kun je wel pupjes met garantie kopen, vaak is het dan al te laat en heb je je hart al verloren aan zo'n kleine wurm).
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 14/09/13 11:31

-Marianne schreef:.
Het is inderdaad veel geld en ik heb geen idee hoeveel kosten de fokkers maken bij het fokken en verzorgen van hun nestje en bijkomende kosten zoals entingen, chippen, stamboom en dergelijke.


Deze discussie is hier al meerdere keren gevoerd. Je kunt heel moeilijk aangeven of en wanneer een fokker geld overhoudt aan een nest. Er zijn zo veel variabele factoren, zoals: zit de reu ver weg, misschien zelfs in het buitenland, KI of een keizersnee, ziekte in het nest, een groot of een klein nest, eventuele schadevergoeding voor een pupkoper als een pup iets blijkt te mankeren.

Daarnaast kost een roedeltje honden veel geld en fokkers gebruiken de opbrengsten van een nest vaak voor hun ´hondenpotje´. Daarvan kunnen ze eens een nieuwe hond kopen, buitenlandse shows bezoeken, de dierenarts- en voerrekening betalen, de trainingen betalen, eens nieuwe spullen kopen, enz. enz. Ze strepen de baten tegen de lasten weg en dan blijft er onder de streep vaak bitter weinig over. En dan hebben we het niet eens over al het werk, de zorgen en de liefde die de fokker erin steekt. Als je daar een uurtarief voor zou berekenen, leggen de meeste fokkers er zwaar op toe.

De ene keer heb je een probleemloos, flink nest waar je geld aan overhoudt. Maar de volgende keer heb je misschien maar 4 pups met de nodige dierenartszorg en dan leg je er geld op toe.

Hanneke

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 631
Lid geworden op: 26/06/13 17:41

Ongelezen berichtdoor -Marianne » 14/09/13 11:46

Precies, ik zeg dat ik daar verder geen zicht op heb dus daar ook niet over kan oordelen. Ik geloof direct dat er enorm veel tijd en geld gaat steken in het nestje en de voorbereidingen daarvan.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)

Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 437
Lid geworden op: 23/12/11 11:50
Locatie: Scheemda

Ongelezen berichtdoor Noah/Bruce » 14/09/13 11:58

Hanneke,

Ik geloof graag dat het niet te duur is als je de kosten en baten tegen elkaar weg streept , maar het feit blijft dat het een hoop geld is en zolang er goedkopere alternatieven zijn zullen er mensen zijn die die weg bewandelen(waaronder ik), natuurlijk is het een tijdrovende hobby waar je ook af en toe wat voor terug wilt zien anders is geen enkele hobby vol te houden, gelukkig denkt niet iedereen zoals ik, zou niet goed zijn.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN

Gebruikersavatar
jazz
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 65
Lid geworden op: 09/08/13 21:22
Locatie: Wilrijk

Ongelezen berichtdoor jazz » 14/09/13 20:49

Ik heb mijn vorige hond bij een gerenommeerd fokker gekocht voor 1500 € en na zeven jaar en een mooie gezinswagen aan gezondheidskosten mijn maatje moeten laten inslapen.
Daardoor heb ik toch twee maal extra nagedacht heb over opnieuw een pup in huis te halen of als alternatief voor een herplaatser te gaan.

Het financiële plaatje heeft hier de balans naar een herplaatser laten overhellen en dat jazz naar Belgie is gehaald door een niet al te koshere puppiefarm is een jammer gegeven maar het zal mij eigenlijk worst wezen. Ik heb nog altijd een goed gevoel omdat ik een dier uit het asiel "gered" heb en hem hier een beter leven kan geven dan voorheen.

Heb ik spijt van die aankoop bij een fokker?
Absoluut niet, het was zowat de beste hond die ik ooit had, jammer van de zwakke gezondheid (zelfs de nodige attesten en papiertjes konden dit niet voorzien).
Zal ik ooit nog bij een fokker kopen?
Waarschijnlijk niet.
Ik heb voor mezelf reeds uitgemaakt dat 1000 € (of meer) spenderen aan een pup terwijl er zoveel asielhonden wachtten op een nieuwe thuis niet meer aan de orde is.
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 14/09/13 22:15

Maar wat ik dan niet begrijp en dat begrijp ik eerlijk gezegd echt niet...
Voor ons zijn Pepper en Indra 1 van onze grootste hobby's.
1 van mijn mooiste foto's van Stefan is er 1 met een big smile op zijn gezicht terwijl Indra uit de tunnel komt stormen.
Dan zijn er mogelijk goedkopere alternatieven maar hobby's kosten toch geld?
Het is een investering voor als het goed is enkele jaren (met geluk ongeveer 15 jaar), ga je dat delen door het bedrag van aanschaf dan valt het toch best wel mee?
Kortom, een hobby kost geld (ook voor de niet fokkers) en dan heb je daar toch ook wat voor over? Want het risico wat je loopt bij goedkopere alternatieven zou ik niet willen nemen omdat het dan ten koste gaat van je hobby :D

Noah/Bruce schreef:Hanneke,

Ik geloof graag dat het niet te duur is als je de kosten en baten tegen elkaar weg streept , maar het feit blijft dat het een hoop geld is en zolang er goedkopere alternatieven zijn zullen er mensen zijn die die weg bewandelen(waaronder ik), natuurlijk is het een tijdrovende hobby waar je ook af en toe wat voor terug wilt zien anders is geen enkele hobby vol te houden, gelukkig denkt niet iedereen zoals ik, zou niet goed zijn.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding


Terug naar “Discussiehoek”