Enting tegen ziekte van Lyme

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Enting tegen ziekte van Lyme

Ongelezen bericht door NicoleGoossens »

Ik zie net dit bericht op de website van onze dierenarts. Toevallig hoorde ik vandaag nog dat een labrador die wij kennen de ziekte van lyme had opgelopen en er slecht aan toe was. (Lijkt wel weer goed te komen) Nu ben ik benieuwd of jullie met deze enting bekend zijn en hoe jullie dit ervaren? Dit seizoen hebben we Jackson een Seresto band omgedaan. Wellicht is dit dan niet meer nodig. Maar ja nog een enting erbij? :confused:

We moeten binnenkort toch met Jackson naar de dierenarts en dan zal ik er wat meer over informeren bij hen.

Kortom graag jullie ongezouten mening. :klasse:

Er is een nieuw vaccin (Merilyme) op de markt tegen de ziekte van Lyme. Zoals deze ziekte bekend is bij de mens, komt deze ziekte ook voor bij de hond. U kunt uw hond hier tegen laten vaccineren in onze praktijk.

Merilyme vaccinatie
Door veranderde klimaatomstandigheden worden door teken overgedragen infecties een steeds groter probleem in ons land, ook voor honden. Merial introduceert met Merilym 3 een nieuwe methode om honden te beschermen tegen de ziekte van Lyme. Uw hond mag dit nieuwe vaccin krijgen vanaf de leeftijd van 12 weken. Na 3 weken moet de vaccinatie worden herhaald. Daarna volstaat een jaarlijkse inenting vóór het tekenseizoen begint, dus in februari/maart.
Ziekte van Lyme (Borreliose)
Lyme-borreliose (LB) is de meest voorkomende vectorovergedragen infectie in Europa. Bij mensen worden jaarlijks 65.000 gevallen van LB gerapporteerd, het werkelijke aantal ligt waarschijlijk een stuk hoger. In sommige landen in Europa zijn er zelfs meer dan 100 gevallen per 100.000 inwoners bekend. Over de besmetting bij honden is minder bekend: de beschikbare cijfers variëren van 2 tot meer dan 70%. Naar schatting vertoont 5% van de geïnfecteerde honden klinische symptomen.
Symptomen
De ziekte kan gepaard gaan met koorts, gebrek aan eetlust en lusteloosheid. Er kunnen ontstekingen in de gewrichten ontstaan. In latere stadia kunnen bovendien de organen beschadigd worden. De Ziekte van Lyme is niet overdraagbaar van huisdieren naar mensen.
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Ik heb ook van de enting gehoord en ben benieuwd of er al mensen ervaring mee hebben.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Ik had er nog niet van gehoord maar ik vind het wel het overwegen waard.
Wordt dit vaccin ook bij mensen die veel in de natuur verblijven toegepast?
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Ongezout :D

Nooit, maar dan ook nooit zal ik mijn honden laten vaccineren tegen Lyme in gelijkblijvende omstandigheden.
Mocht het 'hondsziekte' nummer 1 worden, ben ik misschien een andere mening toegedaan 8)

Ik geloof dat in dit geval de risico's van een vaccin hoger zijn dan de kans op Lyme.
Bob krijgt ook geen anti teek druppels, ik check hem gewoon regelmatig.
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door KimenBart »

Dat zou ik wel laten doen, die enting :) .

Bij ons krijgen ze nu Advantix druppels, tegen vlooien / teken / stalvliegen en muggen(volgens mij). Die uitgebreide in ieder geval.
Helpt prima! De teken vallen er gewoon vanaf :D . Maar een enting zou wat ons betreft ideaal zijn!
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Wat ik begrijp is dt de enting teken niet weert, maar lyme helpt te voorkomen ? Ik zal de enting dan ook zeker niet zetten. De zoveelste enting " voor als" . Goed je hond checken is volgens mij nog steeds de beste en gezondste methode.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ja ik ben ook benieuwd of hij ook iets doet om de teken niet te laten hechten. Als dat wel zo is dan vind ik het zeker het overwegen waard. Zo niet dan wil ik ook nog met een seresto band blijven werken en dan lijkt het me weer teveel van het goede.

roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

nee ik zou die enting niet geven.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Ik zou het zelf trouwens niet geven, ik beperk de entingen sowieso heel erg en ook gebruik ik geen middelen tegen teken, vanwege de heftige reactie van Mexx. Ik controleer na iedere wandeling en door die controle komen heel weinig teken doorheen of ik vind ze bij de volgende controle en dan zijn ze ook nog heel klein.

Voor mensen bestaat er nog geen vaccinatie , zoals ik kan lezen:
http://www.tekenradar.nl/ziekte-van-lym ... vaccinatie" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
JongM
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door JongM »

Altijd lastig. Ik ben geen voorstander van standaard maar vaccineren. Gezien sommige reacties bij de honden uit ervaringen van anderen en in eigen omgeving!
Ook mijn vraag bij teken.........deze vallen misschien uiteindelijk dood neer bij gebruik van anti vlo/teek bestrijdingsmiddelen, maar daarvoor moeten ze toch eerst gebeten hebben! Dat is de reden dat ik geen bestrijdingsmiddelen gebruik.
Ik probeer goed te controleren, hoewel dit soms moeilijk te zien is. Heb een keer een teekje gevonden, puur geluk. Ik had bijna een bril nodig, zo klein!

Als er voor mensen nog geen vaccinatie is, waarom voor de honden dan al wel? Dat vind ik reden genoeg om nog heel hard na te denken!
NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Maar er is dus helemaal niemand met ervaringen? Komende week naar de dierenarts, dan zal ik wat meer informatie vragen.

perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

Kijk ook eerst eens rond op internet, vb hier.

Volgens mij doe je beter aan preventie, vb anti-tekenmiddel (Scalibor!), controleren van de hond.
Vaccinatie is redelijk duur, en heeft niet altijd zin - zie artikel hierboven.

Er is overigens géén vaccin voor mensen tegen Lyme, wel tegen TBE. Maar TBE komt gelukkig in onze streken niet voor, alleen eventueel een risico voor wie veel in de Duitse bossen zit.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Afgelopen week nog met de dierenarts gesproken over de enting en inderdaad blijkt het niet heel erg nuttig te zijn om te enten. De teken hechten zich nog steeds en worden niet gedood dus je moet ze zelf verwijderen of werken met een band. Ik blijf dus in het tekenseizoen de seresto band gebruiken voor Jackson. Is erg goed bevallen afgelopen jaar.

NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

perelaar schreef:Kijk ook eerst eens rond op internet, vb hier.
Natuurlijk kijk ik ook rond op internet maar ik vroeg hier naar ervaringen van mensen. Daar is dit forum toch onder andere ook voor bedoelt?[/b]

Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Ik ent zowiezo niet na de noodzakelijke pup entingen en zal dus nooit voor Lyme laten enten. Verder sluit ik me bij Tosca aan.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Plaats reactie