Tanden wisselen en puppyvacht krijgen

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Tanden wisselen en puppyvacht krijgen

Ongelezen bericht door Dora »

Hallo iedereen,

Onze pup Gitta van iets ouder dan 4 maanden is nu al ongeveer een maand aan het wisselen (tandjes)...
Ze heeft een ongelofelijk grote drang naar bijten die wij proberen in te perken met een knauwbot.
Gisteren heeft ze op dat knauwbot achteraan een grote tand verloren, nu heb ik op dit forum al gelezen dat een nat washandje in de diepvries zou kunnen helpen, maar is dit dan niet te hard om op te bijten?
Ik bedoel daarmee, is dat ook niet zoiets als trekspelletjes doen tijdens het wisselen zodat haar tanden scheef zouden kunnen komen te staan?
Ik stelde mij ook al vragen bij zo'n knauwbot, is dat niet te hard voor haar tanden nu?
Of zijn er mensen die nog tips hebben om haar iets te knabbelen te geven dat goed is en de pijn eventueel verzacht?

Dan ben ik met Gitta een maand geleden ongeveer naar de dierenarts geweest. Haar vacht zat vol met schilfers en ze had enorm veel jeuk. De dierenarts dacht toen dat het een allergie voor wol of fleece was, anders had ze het schurft. Voor die schurft heeft ze een behandeling gekregen, ook haar wollen en fleece matjes hebben we weggenomen, maar volgens de fokker kan dit geen allergie zijn omdat haar ouders ook allergievrij waren.
Op dit moment zien we nog niet veel beterschap qua jeuk en schilfers... De fokker wist mij ook te vertellen dat ze enorm veel jeuk zou kunnen hebben door het verliezen van haar puppyvacht (wat gepaard gaat met het tanden wisselen). Zijn er mensen die ervaring hebben met het verliezen van deze vacht, veel jeuk en schilfers?
De behandeling van de dierenarts lijkt niet echt te werken (dus geen schurft veronderstel ik), en de matjes wegnemen (tegen allergie) heeft ook geen effect.

Zijn er dingen die ik kan doen om haar te helpen bij de jeuk, tegen de schilfers etc. Shampoos zouden niet goed zijn voor de puppyvacht, wat met borstelen etc?

Hopelijk kan iemand me raad geven, want ik weet het niet goed meer!
De jeuk is het ergste, ze begint zichzelf te bijten en heeft ook al enkele keren door haar huid gekrabt!

Alle tips en hulp is welkom!
Alvast bedankt!
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Een washandje kan prima en ook wat om op te bijten, daar gaan de tandjes niet scheef van staan.

Het is onzin dat er uit twee allergie vrije honden, geen hond met een allergie geboren kan worden. Wellicht is het een voer allergie en dan zou je kunnen overstappen naar ander voer, mijn voorkeur zou vlees hebben en dan zonder granen en andere toevoegingen. Het is het proberen waard, want er is niets ergers als jeuk voor je hond.

Schilvers kunnen inderdaad voorkomen bij het wisselen, alleen is dat niet zo dat ze daar extreme jeuk van krijgen en hun huid kapot krabben.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik vind het nogal wat om een puppy te behandelen tegen schurft als er geen schurft is vastgesteld.
Misschien helpt wat zalmolie door 't eten tegen de droge, schilferige huid?
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Kelsey en Lenka »

Mijn cavalier had dat ook en ik heb ze daarvoor een zalmoliesupplement gegeven. Schijnt soms te helpen, maar bij haar zag ik niet zo'n grote verbetering. We laten haar nu scheren en nu gaat het beter. (Maar bij een labrador gaat dat uiteraard niet :wink: )
Het kan inderdaad wel een allergie zijn hoor. Allergie is niet alleen erfelijk bepaald. Het vergroot alleen de kans.
Eens ander voer proberen zou ik ook aanraden. Het is soms een hele zoektocht om te vinden wat de eigenlijke oorzaak is.
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door perelaar »

En eens een andere dierenarts proberen, ivm dat schurftverhaal.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

een pup behandelen tegen schurft terwijl dat niet onomstotelijk is vastgesteld (met een afkrabsel is dat volgens mij niet zo heel lastig) vind ik echt heel matig van een DA. Slaat nergens op in mijn ogen
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door NicoleGoossens »

Naast het washandje gaven wij Jackson ook af en toe een stukje komkommer of stukje appel (zonder klokhuis) uit de koelkast. Dat vond hij heerlijk en het was lekker koel.

Een ei (ik geef hem 1 of 2 per week 1 gekookte) helpt volgens mij ook tegen een schilferige huid.
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)
KimenBart
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door KimenBart »

Hallo!

Over het scheef staan van tandjes zou ik me geen zorgen maken. Gewoon lekker kauwbotten (rawhide etc etc) geven. Ook een bevroren washand of een stuk half ontdooide appel doen het prima :-)

Mbt het verharen en jeuk en schilfers. Bo had hier ook erg last van. Ik heb ze gewoon regelmatig gewassen met babyshampoo voor de gevoelige huid. En ik heb een soort stalen "harkje". Daarmee haal ik de dode haren en losse onderwol uit de vacht. In die rui periode kamde ik haar elke dag. Ze heeft wel ee tijdje witte schilfers gehad, maar dat ging vanzelf weer weg.
(zo'n harkje hebben ze ook op de site hondenoutlet.nl. Daar heet het een herderharkje. Die van mij lijkt daar een beetje op)

Ik zou persoonlijk ook stoppen met medicatie voor schurft als er geen afkrabsel gedaan is.

Succes :klasse:
Dora
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Dora »

Hey,

Iedereen bedankt voor de tips!
Ik heb ook niet de indruk dat Gitta het schurft heeft... We hebben haar de 2de pipet nog gegeven om te bekijken wat het gaf, maar daarna is ze terug meer gaan krabbel als voordien, terwijl het voordien ook al geminderd was...
De schilfers zijn beter, maar eens ik geborsteld heb, zie je het de volgende dag weer veel harder.
Waar haal je juist zalmolie en hoe gebruik je dat dan?
En een gekookt ei? Dat mag zomaar aan een hond gegeven worden? Want vind het nogal raar om haar eieren, appel en komkommer te geven :-)
Het washandje vond ze geweldig! Is aan flarden door het vele kauwen, maar ondertussen gaat het veel beter met haar tandjes...

Mercie
:zwartkopje: Gitta (vom Elzenhof) 25-05-13
NicoleGoossens
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door NicoleGoossens »

Ja hoor geen probleem om dat te geven. Op advies van de fokker geven we 1á2 keer per week een ei. Wordt ook vaak rauw gegeven, dat doe ik dan zelf weer niet.
En je moet maar eens opletten hoe lekker ze appel gaat vinden. Hier wordt er alles uit de kast getrokken voor een stukje. :wink:
Groetjes Nicole en een :zwartpootje: van Jackson!

:zwartpootje: Jackson 09-10-2012
:blondpootje: Benny* 17-10-2003 overleden 23-08-2012)
Plaats reactie