Trainster leuker

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 06/12/13 15:04

Haasje schreef:Sorry maar ik snap niet waar je heen wilt. Je hebt al gezegd dat je het niet eens bent met die trainingswijze en ik heb nu eenmaal die ervaring met die trainster dat ze bij uitzonderlijke gevallen kijkt waar iets fout gaat bij het aanleren van iets. Ik heb geen pup maar een herplaatser btw.



Juist kijkt! En kijken doe je met de ogen, een trainingswijze is iets wat een handler onbewust doet. De handler moet die trainingswijze leren, maar dat kan ook zonder de hond van de handler te gebruiken.

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 09/12/13 00:13

Ik snap niet waarom je hier op door blijft gaan en ook op zo'n belerende toon. Je bent het er niet mee eens en dat is na zoveel posts wel duidelijk.

Ik hoop dat TO iets aan de reacties heeft gehad.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Cath-67
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 85
Lid geworden op: 29/07/13 21:04

Ongelezen berichtdoor Cath-67 » 09/12/13 11:28

Ik heb geen verstand van jachttraining maar heb 10 jaar puppytraining gegeven. Mijn uitgangspunt hierin was eerst de basisbegrippen goed aanleren. Voorkomen is beter dan afleren. Je kunt je pup altijd naar je toe (in) halen met een lange lijn en de hond is altijd braaf. Als de oefeneningen op afstand prima gaan, ook met afleiding ernaast (andere spelende honden, de trainer etc) dan gaat de lange lijn eraf :wink:

Veel plezier en succes met de jachttraining :)

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 09/12/13 11:38

Haasje schreef:Ik snap niet waarom je hier op door blijft gaan en ook op zo'n belerende toon. Je bent het er niet mee eens en dat is na zoveel posts wel duidelijk.

Ik hoop dat TO iets aan de reacties heeft gehad.


Volgens mij geef jij aan dat je het niet snapt en heb ik gezegd dat ik zal proberen dit meer helder op papier te zetten.

Tja...ik vind het oneerbiedig t.a.v. de hond om ongewenst gedrag erin te brengen om het vervolgens weer eruit te trainen. :confused:

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 09/12/13 13:58

Haasje schreef:Ze heeft andere voertjes en als ze een paar aan mij geeft is het ineens over.


Er wordt niks aan geleerd, ik vertel er ook bij dat het aan het voer ligt. De ervaring die mijn trainster heeft is dat het niet zozeer om het soort voer gaat maar om de afwisseling en de verrassing. Dus ook al krijgt Kismo van mij gedroogd vlees en orijen brokjes dan nog is dat nieuwe RC brokje heel interessant. Dat was de situatie bij mij en het was ook meteen opgelost. Het heeft verder geen gevolgen voor appèl gehad en dat is belangrijk voor als ik straks met de jachttraining ga beginnen.

Jouw punt is dat je het overnemen van de lijn niet vindt kunnen en dat vind ik begrijpelijk. Ik probeerde alleen de andere kant te belichten door te bedenken wat het uitgangspunt zou kunnen zijn voor mijn trainster om soms de lijn over te nemen, maar eigenlijk is de hele discussie over wel of niet lijn overnemen niet relevant voor TO. En al helemaal niet als je het onzin vindt dat ik mijn situatie bij een gehoorzaamheidscursus beschrijf in een jachttraining topic.

Ik zei in mijn eerste post dat het niet handig is als de trainster in TO's geval de pup steeds terug begeleid tijdens de (jacht)training. Dat zou een structureel iets (pup gaat pas terug als trainster met hem meeloopt) kunnen worden in tegenstelling tot twee incidentele keren dat mijn trainster mijn hond heel even overnam en ik een kortstondig 'voertjes-probleem' had. Ondanks het feit dat de trainster misschien iets interessanter is dan andere aanwezige personen heb ik hem niks hoeven afleren. TO vraagt volgens mij om hulp omdat het risico nu bestaat dat de pup iets verkeerds aan gaat leren.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Debora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9459
Lid geworden op: 30/07/03 11:02
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Debora » 09/12/13 15:24

Jouw stuk refereert wellicht niet naar jachttraining, gehoorzaamheidstraining etc. maar naar het opleiden van geleidehonden,


Ik heb nergens gezegd dat het niet geldt of dat ik het onzin vind m.b.t gehoorzaamheidstraining. Wel heb ik aangegeven dat het opleiden van geleidenhonden losstaat van het trainen van je eigen hond. Voor de rest blijf ik bij mijn stuk en laat ik het hierbij.

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 09/12/13 17:35

Dames kunnen jullie ergens anders verder kibbelen. Dit gaat nergens meer over. Sorry hoor. Dit gaat over jachttraining en wat te doen!!!!!!!!!!!!!

Ik zou in ieder geval de basis goed onder de knie krijgen. Apporteren komt wel een keer. Diezel deed het in het begin ook niet goed. Hij was net zou oud als die van jouw. Ook 5 mnd toen wij begonnen. En het was altijd en feestje met hem. Nou ja hij maakte er een feestje van. Vloog met het apport het hele veld over om iedereen te laten zien wat hij had. Maar je moet als voorjager altijd blij blijven als de hond weer komt. Gelukkig moet Diezel niets van de trainer en helpers weten. Maar je kan wel vragen aan de trainster ergens anders te staan en evt iemand anders een blok laten opgooien en dat de trainster dan naast jou staat. Wie weet een optie.

Maar nu doet Diezel het al een paar jaar super hoor!!
Veel suc6 met trainen en overtrain hem niet!! Ik heb dat vaak genoeg gezien en op een gegeven moment willen ze niets meer!
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 09/12/13 22:47

Heeft de trainster hem eens geaaid en geknuffeld?
Mocht ze dit af en toe doen, vraag haar of ze hem (even) geen aandacht meer wil geven omdat hij haar op deze manier wel heel leuk gaat vinden.
De ene hond is nou eenmaal meer op andere mensen gericht dan de ander.
Mijn hond heeft niet zoveel met andere mensen en heeft wat dat betreft alleen oog voor mij. Alleen Flits houdt weer heel erg van andere hondjes haha, dus dat is dan weer mijn probleem. Maargoed, verder denk ik ook dat de trainster niet meer mee moet lopen met je hondje richting jou maar dat ze hem compleet moet negeren.
Op deze manier gaat de lol er vanzelf af voor hem aangezien hij geen enkele reactie meer krijgt van je trainster. En als jij hem dan vrolijk roept en hem iets super lekkers geeft dan kiest ie binnen no time voor jou :)
En anders kun je ook vragen of je wat meer gehoorzaamheidsdingetjes mag oefenen. Beginnend dat je je hondje laat zitten, zelf 10 m wegloopt en hem dan roept/fluit. Je trainster staat dan in de buurt van je hondje, ter afleiding omdat hij daar juist "problemen" mee heeft.
Je kunt het steeds moeilijker maken door je trainster op den duur te laten lopen terwijl je je hondje roept. Elke keer dat hij voor jou kiest en niet naar de trainster rent is hij natuurlijk super braaf.
Begin heel simpel zodat de kans nihil is dat hij de fout in gaat en toch naar je trainster rent...want dat wil je juist voorkomen, bouw dus langzaam op en ga niet te snel te moeilijk oefenen. En zorg dat je iets heel erg lekkers bij je hebt (kaas, worst..dat soort dingen).

Veel succes en plezier met trainen en oefenen!
Ik denk dat je het er makkelijk uit krijgt, hij is nog jong en soms is het ook gewoon even zo'n fase waarin de hond iedereen leuk lijkt te vinden behalve z'n baasje. Komt goed :)

Gebruikersavatar
Judith75
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 18/08/13 01:53
Locatie: Haarlem

Ongelezen berichtdoor Judith75 » 22/12/13 02:45

Hoi

Korte update.
Het gaat een heel stuk beter. In het begun begroet ze hem nu. Daarna geen aandacht meer en bij oefeningen als apport. Vooruit sturen doet ze een paar passen opzij of helemaal weg. En dit werkt super. Hij komt nu direct naar mij toe. Begint wel een beetje te puberen door van zijn lijn af te gaan. Als ik op tijd ingrijp luistert hij netjes.

Meneer weet ook goed het verschil tussen met en zonder het apport commando. Dus een balletje mag hij lekker mee aanklooien. Dummy staat gelijk aan apport en komt dus terug.

In het park (veel afleiding soms) met appel bezig. Zit blijven met andere hond die aankomt, los volgen, komen in dekking, zit op fluit. Hij vindt het schitterend. Morgenochtend weer les. Een vriendin zal meegaan en wat fotos maken. Gaan ook oefenen met eend. Vorige week met konijn, daarmee had ik al eerder kunnen oefenen daar ik hem van een collega had gekregen.
Hij beschouwde dat dan ook echt als zijn konijn. Heel grappig.

Ter verduidelijking hij heeft nooit voer gekregen of aandacht van haar. Banjer werd bij de halsband gepakt en naar mij gebracht of samen de dummy binnenbrengen.

Zijn erg trots op ons mannetje

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Ongelezen berichtdoor flamingo » 22/12/13 17:11

Mooi dat het beter gaat! Likt mij ook erg leuk en leerzaam om dat te doen. Helaas geen plek op dit moment dus sta op de wacht lijst
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Gebruikersavatar
Judith75
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 18/08/13 01:53
Locatie: Haarlem

Ongelezen berichtdoor Judith75 » 22/12/13 20:58

Hoi Flamingo,

Waar woon je precies? Wij hebben vandaag de eerste les van de jonge honden gehad. Zijn nu met 4 honden, wellicht dat he er nog bij kan. Wij trainen in Westzaan en Purmerend

Groet

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Ongelezen berichtdoor flamingo » 22/12/13 21:03

Ik woonde in Hoorn, maar ben sinds september naar friesland verhuisd.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Gebruikersavatar
Judith75
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 18/08/13 01:53
Locatie: Haarlem

Ongelezen berichtdoor Judith75 » 22/12/13 21:24

Beetje ver weg denk ik zo.
Succes met wachten

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Ongelezen berichtdoor flamingo » 22/12/13 21:51

Ja inderdaad helaas een beetje ver. Als ik niet verhuisd was dan had het gekund:). Jullie heel veel succes met trainen
:zwartpootje: Billy 22-06-2013


Terug naar “Jachttraining”