Zitten bij afgeven apport

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 06/02/14 17:57

Heeft iemand tips over het volgende? Ik ben bezig Joy te leren apporteren en dat gaat eigenlijk best goed. Ze zit netjes naast me en blijft zitten totdat ik het commando 'apport' geef. Daarna rent ze als een speer op haar speeltje af, pakt het, rent terug en geeft het in mijn hand. Daarbij blijft ze echter staan; het lukt me niet om haar te laten zitten met het apport in haar bek. Zodra ik het commando 'zit' geeft, laat ze het apport vallen.

Hoe kan ik een nieuwe stap zetten en ervoor zorgen dat ze gaat zitten voordat ze het apport afgeeft?
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor corretje » 06/02/14 21:06

Wat je kan doen is als ze met het apport op je af komt, zelf naar achteruit lopen/rennen. En dan opeens stilstaan en dan je handen snel onder haar koppie doen. Dan kun je het apport opvangen. Maar ze is nog jong en ze mogen het dan wel staand afgeven. Later komt het zitten wel.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 06/02/14 22:09

Ga ik proberen, bedankt voor de tip!
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor marie » 07/02/14 15:42

Zitten op een krukje, en dan de dummy vast laten houden. Weet niet of je met een klicker werkt maar dan kun je het gemakkelijk aanleren. En rustig opbouwen.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 07/02/14 16:25

Ik werk met een clicker, dus die ga ik gebruiken bij het uitbouwen van de oefening. Joy heeft inderdaad alle tijd nog omdat ze piepjong is, maar ze leert graag en snel. Vandaar dat ik zocht naar manieren om de oefening verder uit te bouwen. Bedankt dus voor jullie tips!
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

Michel
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 16/08/11 17:09
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor Michel » 07/02/14 19:05

Op een stoel gaan zitten en de hond tussen je benen laten zitten. Vervolgens geef je een dummy in haar bek en geef je het commando "vast". Je hebt de hond tussen je benen zitten zodat ze de dummy niet kan laten vallen. Je moet de dummy ook lichtjes ondersteunen door je hand onder haar bek te leggen. Als ze de dummy vast heeft dan prijs je haar enkele keren met "braaf vast". Dit vast houden bouw je uit van enkele seconden tot uiteindelijk zo lang als jij het wil.
Op het moment dat ze de dummy los laat dan geef je het commando "los" en dan beloon je haar met een brokje.
Uiteindelijk moet ze de dummy los laten op het moment dat jij het commando "los" geeft. Deze oefening doe je enkele keren achter elkaar. Je hebt nog een jonge hond dus je moet haar nog niet overspoelen met allerlei oefeningen, dus gedoseerd en zeker niet onder dwang.
Uiteindelijk moet ze haar dummy vast blijven houden zelfs als jij een beloningsbrokje voor haar neus houdt. En dit brokje krijgt ze uiteraard pas als jij het commando los hebt gegeven. Dit vergt veel oefenen maar uiteindelijk gaat dit lukken.
Als ze het vast/los beheerst dan kun je dit ook gaan toepassen als ze terug komt met een apport.
Tineke Antonisse heeft dit heel mooi beschreven in haar boek De drie apporten.
Succes ermee!

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor HennyH » 15/02/14 14:00

Spirit gaf ook staand af en liet altijd de dummy los als hij wel ging zitten. Dus heb ik hem geleerd om zonder een dummy van een steeds grotere afstand "Kom voor" te doen en dan moest hij voor me zitten. Hij kreeg dan een brokje en natuurlijk een hele grote BRAAF! Ik liet hem steeds iets langer voor me zitten voor hij wat kreeg.

Toen dat er goed in zat ging ik tijdens het trainen met apporteren bij het laatste stukje zeggen "Kom voor" en opeens ging hij voor me zitten met de dummy in zijn bek. Ik heb hem de wereld in geprezen en sindsdien geeft hij zittend af. Het heeft enkele weken geduurd maar het zit er nu goed in en zonder hem te dwingen de dummy vast te houden.

Misschien helpt jouw deze methode ook!
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 15/02/14 17:54

Da's ook een manier om het te proberen. Bedankt voor de tip, Henny! Momenteel heb ik het apporteren even op een laag pitje gezet, omdat Joy door het wisselen niet graag iets in haar bekje hield. Nog één hoektand te gaan :wink:
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 15/02/14 19:03

Even een vraagje, waarom zou je nu willen dat jouw puppert zittend afgeeft?
Zolang zij jou haar apporte aanbiedt, zittend of staand, moet je juist hartstikke tevreden zijn, en haar dat ook tonen! Het zitten komt vanzelf wel, naarmate zij ouder wordt :)
Wat je zeker NIET wil voor een uiteindelijk goed apport is ruilen voor een snoepje, aan haar zitten tijdens het afgeven, weg lopen of weg rennen, en als laatste, te snel aannemen. Alle tips hieromtrent zullen bij een zulk jonge hond als jij hebt enkel ervoor zorgen dat zij uiteindelijk het apport gaat uitspugen of voor je neer gaat leggen, en dat is wat je nou net niet wilt.

Mijn advies kortom, lekker laten staan, of zelfs tegen je op laten springen met haar apport in haar bekkie, hier goed voor belonen met jouw stem en gedrag...dan eens heel rustig aan het apport aannemen, en als je haar dan kan laten zitten, ben je al een hele knappert, en jouw meiske ook :)

Bedenk dat t hele apporteren een spelletje is, en behoort te blijven ook voor j ou en jouw meiske!! Heel veel plezier gewenst :)
Afbeelding

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 15/02/14 21:07

brigitte064 schreef:Even een vraagje, waarom zou je nu willen dat jouw puppert zittend afgeeft?
Zolang zij jou haar apporte aanbiedt, zittend of staand, moet je juist hartstikke tevreden zijn, en haar dat ook tonen! Het zitten komt vanzelf wel, naarmate zij ouder wordt :)
Wat je zeker NIET wil voor een uiteindelijk goed apport is ruilen voor een snoepje, aan haar zitten tijdens het afgeven, weg lopen of weg rennen, en als laatste, te snel aannemen. Alle tips hieromtrent zullen bij een zulk jonge hond als jij hebt enkel ervoor zorgen dat zij uiteindelijk het apport gaat uitspugen of voor je neer gaat leggen, en dat is wat je nou net niet wilt.

Mijn advies kortom, lekker laten staan, of zelfs tegen je op laten springen met haar apport in haar bekkie, hier goed voor belonen met jouw stem en gedrag...dan eens heel rustig aan het apport aannemen, en als je haar dan kan laten zitten, ben je al een hele knappert, en jouw meiske ook :)

Bedenk dat t hele apporteren een spelletje is, en behoort te blijven ook voor j ou en jouw meiske!! Heel veel plezier gewenst :)


Een spelletje is het zeker voor ons beiden, ik heb een superblij hondje als ze zo bezig is en geniet er zelf van om dat te zien :verliefd1: Je zet me hier wel even door aan het denken :confused: Om je beginvraag te beantwoorden: Joy heeft er plezier in en is leergierig. Juist daarom was ik op zoek naar manieren om haar een nieuwe uitdaging te bieden. Nog niet doen dus, zeg jij?
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor HennyH » 15/02/14 23:42

Je wordt nu lekker onzeker gemaakt met wat je wel of niet moet doen. Zeker is dat het voor de hond leuk moet zijn. Dus niet dwingen om de dummy in haar bekkie vast te houden met de los vast methode. Veel honden ervaren dat als niet prettig en willen helemaal geen dummy meer oppakken. Dwang werkt meestal averechts, vooral bij de gevoelshond.

Als ze staand afgeeft maar de dummy wel vasthoud is natuurlijk beter dan zitten en loslaten.

Maar ik denk dat de methode die ik heb toegepast juist 2 dingen zijn die door de hond zelf worden gecombineerd. Het voorkomen en zitten is leuk en daarmee verdien je een beloning. Daarom duurt het ook langer naarmate ik vaker Kom Voor oefen voor ik mijn hond met een brokje beloon. Daarmee leert hij geduld te hebben en kan hij voor me zitten met de dummy in zijn bek omdat hij op de beloning wacht. Nu krijgt hij pas als ik de dummy heb aangepakt en hij aangelijnd is zijn brokje. Maar de braaf en aai krijgt hij direct en als ik de dummy aanpak krijg ik van de hond nog vaak een lik ook!
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 16/02/14 19:54

Lieske1977 schreef:
brigitte064 schreef:Even een vraagje, waarom zou je nu willen dat jouw puppert zittend afgeeft?
Zolang zij jou haar apporte aanbiedt, zittend of staand, moet je juist hartstikke tevreden zijn, en haar dat ook tonen! Het zitten komt vanzelf wel, naarmate zij ouder wordt :)
Wat je zeker NIET wil voor een uiteindelijk goed apport is ruilen voor een snoepje, aan haar zitten tijdens het afgeven, weg lopen of weg rennen, en als laatste, te snel aannemen. Alle tips hieromtrent zullen bij een zulk jonge hond als jij hebt enkel ervoor zorgen dat zij uiteindelijk het apport gaat uitspugen of voor je neer gaat leggen, en dat is wat je nou net niet wilt.

Mijn advies kortom, lekker laten staan, of zelfs tegen je op laten springen met haar apport in haar bekkie, hier goed voor belonen met jouw stem en gedrag...dan eens heel rustig aan het apport aannemen, en als je haar dan kan laten zitten, ben je al een hele knappert, en jouw meiske ook :)

Bedenk dat t hele apporteren een spelletje is, en behoort te blijven ook voor j ou en jouw meiske!! Heel veel plezier gewenst :)


Een spelletje is het zeker voor ons beiden, ik heb een superblij hondje als ze zo bezig is en geniet er zelf van om dat te zien :verliefd1: Je zet me hier wel even door aan het denken :confused: Om je beginvraag te beantwoorden: Joy heeft er plezier in en is leergierig. Juist daarom was ik op zoek naar manieren om haar een nieuwe uitdaging te bieden. Nog niet doen dus, zeg jij?


Als jouw meiske met veel plezier voor je gaat zitten is t prima, maar staan is ook goed,dat zeg ik hahahaha zolang ze maar lol heeft, en t apport aanbiedt, jij er dus niet naar hoeft te graaien, is het helemaal goed :) ze is nog maar een pupje :)

Daarnaast kan ik wel, maar dat is echt in het algemeen bedoeld zeggen, dat je een pupje beter niks leert, dan het fout leert (dit vwb het apport) een goede retriever heeft t in zijn genen, en leert, mits goed gehoorzaam, op een latere leeftijd net zo snel :)
Dus, maar ook dit geldt weer in het algemeen, het is veel, veel, veel belangrijker om een pup goed voetwerk (volg, aan de voet en blijf) aan te leren, dan een apport te laten doen, want dat zit, als het goed zit in zijn/haar natuurlijk gedrag.

Want ook voetwerk kan heel leuk zijn om te doen, en is vast en zeker een geestelijke uitdaging voor mens en hond :) en zonder goed voetwerk is een goed apport uiteindelijk gedoemd te mislukken :)
Afbeelding

Lieske1977
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 119
Lid geworden op: 06/09/13 16:32

Re: Zitten bij afgeven apport

Ongelezen berichtdoor Lieske1977 » 04/05/14 18:42

We zijn een paar maanden verder en het kwartje is gevallen bij Joy: ze geeft het apport keurig zittend af :applaus: Eigenlijk als vanzelf, ik heb de trukendoos niet hoeven openen :)
:bruinkopje: Bo, geb. 7 mei 2002, overleden 9 sept. 2013
:bruinkopje: Joy (Follow You Follow Me van het Oosterhuis), geb. 6 september 2013


Terug naar “Training”