Maika en "verdachte" mensen

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Maika en "verdachte" mensen

Ongelezen bericht door Fleures »

Zoals sommigen van jullie misschien al eens hebben gelezen, heeft mijn lieve Maika een vriendinnetje hier in ons appartementencomplex. Het is een hele leuke Amerikaanse stafford van 9 maanden, genaamd Ivy.
Nu weet ik dat Maika een vreemde afkeer heeft tegen mensen die volgens haar verdacht zijn. Hieronder vallen mannen met rode jassen die midden op een veld stil staan zonder iets te doen, jongeren met donkere kleren en mutsen op, die onder een lantaarnpaal staan te roken, en verder alle mensen die ergens in een donker hoekje niks staan te doen. Alle andere tweevoeters vindt ze allemaal even fantastisch, en vooral de buurvrouw (die heeft altijd lekkere kluiven voor Maika, en ze heeft een hele leuke hond!).
Gisteravond liep ik net terug naar huis na de avondlijke "pipi-kaka", zoals wij het noemen ("Maika, ga je mee pipi-kaka doen?"). In de verte zag ik Ivy met het baasje en het vrouwtje al aankomen, maar het duurt altijd even voordat Maika haar snufferd van de grond haalt (waar misschien wel wat te eten ligt, je weet maar nooit) en het zelf ook ziet. Nog zo'n 15 meter en ineens ziet ze het! HOERA! Onze buren hadden ons al gezien en bleven op ons wachten. Na wat hysterische geluiden en hevig gekwispel trekt Maika mij een paar meter vooruit, maar blijft dan ineens staan! :shock: Wacht eens... Grom.. GROM! BLAFBLAF!!! Haren overeind, in de waakse houding... Buurvrouw neemt een stap naar Maika toe, nooooooooou ze vliegt me een partij bijna de lantaarnpaal in!!! :lol: Al blaffend lanceert ze zich op mij om bescherming te zoeken tussen mijn benen (helaas lanceerde ze wel mis en knalde ze vol tegen mijn schenen aan, bedankt). Hierop reageerde de buuf met "Aaaah Maikie, ik ben het maar!" en toen was alles ook meteen weer goed! Tja.. dan hadden ze ook maar niet zo raar stil moeten gaan staan met hun capuchons op en niks zeggen, dat is nou eenmaal heeeeel verdacht! In eerste instantie vond ik het sneu dat ze zo schrok maar daarna moesten we toch wel erg lachen allemaal.

Maika gaat bij 'verdachte situaties' volledig in een modus van alertheid: lichaam rechtop, oren naar voren, kleine stapjes zetten, ogen op het doel! Dan gromt en blaft ze een paar keer alsof ze wil zeggen: "He jullie daar! Wat zijn jullie aan het doen en waarom?!" Als ik dan na een paar keer zeg: "jaja zo is het wel genoeg he?" Dan kijkt ze me zo heel lief aan en loopt ze weer kwispelend mee, maar kijkt altijd nog een paar keer achterom. Dit soort dingen zijn overigens altijd 's avonds. Enigszins herkenbaar? Hebben jullie labjes ook van die gekke streken? Vinden ze mensen met capuchons op ook verdacht? Of mensen die gewoon even ergens staan te wachten op iets? Zijn ze ook bang voor ballonnen zoals Maika? Of voor mensen met paraplu's? Ben weer benieuwd naar jullie verhalen...
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Re: Maika en "verdachte" mensen

Ongelezen bericht door Tarzan »

Haha. Erg herkenbaar. Tarzan gaat uit zijn dak als hij iemand in een rood teletubbiepak ziet.

Een jaar geleden kwam schoondochter de woonkamer binnen, vol trots in een teletubbbiepak. Ze wilde die aan ons laten zien. Totaal onverwacht en niet bij hem passend, ging Tarzan door het lint. Hij vloog naar haar toe en ging blaffen en grommen.
Teletubbie was snel weg.
Het was heel grappig. Maar sinds die tijd hebben we ontdekt dat Tarzan bang is voor dingen die anders zijn dan normaal. Als je een muts opzet gaat hij bijvoorbeeld blaffen. Of als de buurman bezig is een parasol in de tuin te zetten. Of als we de boormachine pakken...
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Marga/Noa »

Hier ook hoor...petten, hoeden, daar gaat Noa v stuiteren. En idd als iemand op een rustige plek stilstaat vind ze dat " verdacht" en gaat ze grommen.
Noa 09-09-2012
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Vooral jonge honden willen nog wel eens blaffen tegen onbekende dingen. Ik woon op het platteland en meestal zijn de schapen hier wit. Nu stonden er opeens een paar bruine schapen in een groepje bij elkaar en Yarra vond dat heel normaal maar Spirit moest er tegen blaffen. Maar ook wordt er soms nog geblaft tegen de betonnen gans die bij een boerderij op het erf staat of iemand die aan komt fietsen met een flapperende jas. 8)

Negeer dit verschijnsel en maak er geen groot probleem van. Hoe ouder ze worden hoe beter ze weten dat er dingen kunnen veranderen of gek zijn.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Milou »

Niet herkenbaar, maar wel een leuk verhaal en super leuk geschreven.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hahaha ik zie het even helemaal voor me met die teletubbie! En over die betonnen gans, mensen in de buurt hadden een betonnen beeldje van een hond met een bordje 'welkom' in zijn bek, Maika ging er als pup met een ENORME boog omheen en keek wel 5 keer om of ze niet werd achtervolgd haha. Zojuist op het balkon hoorde ik haar ook grommen (ik stond naast haar), blijkbaar stond er een vrouw aan de overkant van de straat in het bushokje te wachten met een lange zwarte jas en een zwarte muts op. Grrrrr!
Nienke & Foofer
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Nienke & Foofer »

Hahaha Foofer heeft dit niet met mensen maar met dingen. Als er wat gedumpt is op onze wandelroute, zoals een bank of zoals een paar jaar terug een dekbedhoes gevuld met spullen, dan gaan de haren omhoog en grommen. Sluipmodus aan en held op sokken zijn. Ik laat hem altijd, maar loop vaak wel naar het voorwerp heen. Dan zeg ik kom hier prutser tis niks. Dan wordt er even "heldelijk" gesnuffeld en dan kwispelt hij weer en loopt hij verder alsof hij the man is :D
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Hier precies hetzelfde. Maar Bob kiest dan ook echt de verdachte personen uit. Laatst 3 marrokaantjes in ons dorp die er niets te zoeken hadden (ik denk inbrekertjes) die jongens gedroegen zich heel raar en daardoor ging Bob grommem en blaffen naar hun. De jongens liepen direct een andere kant uit :).

En laatst stond ik bij de supermarkt met Bob te wachten en er komen een hoop mensen aan gelopen, eerst een stel kinderen (Bob zwiepte flink met zijn staart heen en weer) en daar achter kwam een type zwerver/junk aangelopen. Bob stond direct in parate houding en begon diep te grommen naar de man. op het moment dat de man mij aankeek gromde Bob wat harder en blafte 1 keer flink naar die man.. :D

Thuis is Bob ook erg waaks. Alles wat niet thuis hoort in onze straat daar blaft Bob een paar keer naar :) Ik vind het erg fijn.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door fieke »

Bruce doet dit soms ook weleens in de avond. Laatst lag er een plastic zak in het gras. Meteen staat hij helemaal recht, oren naar voren, haren rechtop en dan begint het stapje voor stapje sluipen :) om erna even een grom en een blaf te laten horen. Als ik er dan naartoe wil lopen wordt het hem allemaal te eng :D ik zeg dan ook tegen hem: kom hier held op sokken, het is niks. En dan gaat hij voorzichtig kijken en dan is alles weer goed. Laatst ging ik hem 's morgens uitlaten en stonden een bedrijf de heg te snoeien. Toen ging hij helemaal uit zijn plaat. Toen vloog hij erop af en ging meteen grommen en blaffen. Die arme man schrok zich dood.
Thuis is hij ook waaks. Als er vreemde mensen bij ons voor de deur parkeren, laat hij wel van zich horen. Ook als er een auto de oprit opkomt wat hij niet herkent, dan blaft hij ook. En als dan de mensen ook nog bij ons achterom durven te komen dan gromt hij er flink oplos. Als ze dan binnen komen en hij herkent ze dan eenmaal, dan kwispelt hij zijn kont eraf.
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hahahaha ja ook weer zo herkenbaar, vooral dat 'kwispelt hij zijn kont eraf'. En die plastic zakjes die overal rondslingeren zijn inderdaad zeer fascinerend. Doet me ineens denken aan nog zo'n leuk voorval, wij woonden aan een vrij drukke straat met reclamebord langs de weg. Een aantal maanden geleden was er een zwart-wit poster van een staande man. Daar liep ze echt met een grooooote boog omheen, want misschien zou die man wel uit het bord springen en haar aanvallen, je weet maar nooit!
Loezz73
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Loezz73 »

Ja, hier ook een muts op 4 bruine pootjes. Blaffen naar twee zakken vers gekochte potgrond! :? Dus...
:bruinpootje: Sammie (geboren 5-11-2013)
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Heel herkenbaar!
Vooral Max laat dit gedrag zien en dan inderdaad vooral 's avonds. Ook blaft en gromt hij als hij iets ziet dat anders is dan normaal, bijvoorbeeld een gedumpte vuilniszak of (heel erg en genant) iemand in een scootmobiel. Als het 's avonds is, gromt hij ook tegen vreemde mensen die zich, in zijn ogen, verdacht gedragen. Wij wonen aan de rand van het dorp vlak naast een verouderd industrieterrein. Daar is het soms niet pluis. Max houdt dan ook alles goed in de gaten en is ontzettend waaks en alert als hij met mij (Marjolein) daar loopt. Wij maken het geregeld mee dat mensen met een boog om ons heen lopen zodra ze Max hebben gezien.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Laura
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Laura »

Ja, :D hier ook 2 helden op sokken, alles wat nieuw is en wat niet "hoort" is spannend, zeker als het donker is!
Ik vergelijk het vaak dan ook met autisme (niet vervelend bedoeld, :oops: voor diegene die moeite hebben met deze vergelijking. Ik werk met autistische jongeren en er zijn in mijn optiek een aantal raakvlakken te vinden. Ik leg ouders ook vaak dingen uit d.m.v. voorbeelden over de honden en dan snappen ze vaak beter wat ik wil uitleggen over hun kind).

Maar het "gewaak" gebeurd ook nog wel eens overdag hoor, zoals een grote leeuw van beton bij de chinees of mensen op "verdachte" plekken. Als de buren thuiskomen (ik deel mijn ingang met nog 2 andere buren) dan wordt er 1 keer geblaft door de oudste.... komen er echter andere mensen dan de buren binnen dan gaat het "alarm" af. Buren vinden het op zich wel fijn, dat gratis alarm. Buiten vind ik het soms wel een beetje vervelend, vooral op dit moment met de jongste, die blaft op bijna alles en dus ook overdag (zit in zo'n rare fase van vluchtgedrag :confused: ). Daardoor lopen mensen nu ook steeds vaker in een boog om ons heen en dan hebben ze ook nog eens halti's om waar mensen vaak nog van denken dat het muilkorven zijn.... :eusanaughty:
Maar de oudste heeft me zo ook een keer goed gewaarschuwd 's nachts toen er een zatte man, langs de weg in de struiken lag. Dan voel ik me wel heel veilig met mijn 2 "stoere binken" naast me. :) :superman:
:bruinkopje: Guus 30-07-2010
:zwartkopje: Moos 07-12-2012
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ja hoor, ik sluit me er ook helemaal bij aan dat het je wel een veilig gevoel geeft! Ook al weet IK dat dat gegrom en geblaf niks voorstelt want het is een enorme schijterd, dat weten die hangjongeren in donkere hoekjes en zatte lui op hun wankele benen niet! Vind het eigenlijk wel wonderlijk dat ze zo slim zijn onderscheid te maken met dingen die 'normaal' zijn en dingen die gewoon niet kloppen of vreemd zijn. Mensen lopen ook regelmatig met een boog om Maika heen hahahahaha, ten eerste vanwege haar enthousiasme, daarnaast wonen hier veel moslims in de buurt die het over het algemeen vaak niet zo op honden hebben (in mijn ervaring laat ik er maar bij zeggen). Heb met Maika ook een tijdje de halti gebruikt omdat ik erg last had van mijn schouder, en dan staken vooral de mensen met boomertjes en shi zu's eventjes over, terwijl Maika zit te wachten om te spelen, met haar propellor-staart die zo tekeer gaat dat ze bijna opstijgt als een helikopter hahahahaha.
Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lientje01 »

Heel herkenbaar, wapperende rokken en jassen, 'hoodies', ineengedoken houding, zomaar stilstaan, plastic tasjes. Als ze 's avonds gaat grommen en gaat sluipen en die haren gaan omhoog, ben ik ook nog blij dat ze zwart is. Mensen vinden zwarte honden vaak sneller eng is mijn ervaing. De leukste uitdrukking is van de week toen een jongetje hard naar zijn vader rende en riep "pas op pappa, daar loopt een zwarte vechthond". Bijke stond gewoon te kwispelkoppen :-) Als er hier voor het huis mensen langs lopen blaft ze ook altijd een paar keer en ik vind dat eigenlijk wel okay. Gelukkig blijft ze niet blaffen. Het is een superlieve hond maar dat vertel ik zulke situaties dan even niet.
Plaats reactie