eisen gesteld aan stamboom?

Plaats hier alles wat te maken heeft met Labrador stambomen en lijnen.
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 38
Lid geworden op: 07/05/14 19:34

eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Jules » 15/05/14 21:47

Ik heb een vraag over de informatie welke op dit forum vond betreffende stamboom. Hierin wordt vermeld dat stamboom weinig zekerheid bied over de gezondheid status van een labrador, maar dit veranderd overigens wel.... zie quote. Is dit inmiddels veranderd en zo ja: wat is er veranderd en welke garanties worden er dan gegeven?


STAMBOOMPUP OF NIET?
Woord vooraf

Deze informatie is geschreven en beschikbaar gesteld door Hanneke en Jan Jansma van Laboriginals uit Oirschot

Wil je deze informatie nog eens rustig nalezen, print dan dit bestand uit of sla het op op uw computer.

Het globale verschil

Wat is het verschil tussen een labradorpup mét stamboom en zonder?

•Een pup zonder stamboom is officieel geen rashond. Omdat een serieuze fokker nooit pups zonder stamboom fokt, komt zo'n pup per definitie uit de ongecontroleerde hondenfokkerij. U kunt geluk hebben met zo'n hondje, maar u heeft geen enkele zekerheid dat u een mooie, gezonde labradorpup koopt. Bovendien helpt u mee om de hondenhandel, waarin vaak wantoestanden voorkomen, in stand te houden.

•Een pup met stamboom is een officiële rashond. Helaas biedt een stamboom op dit moment nog steeds niet veel zekerheid dat u een mooie, gezonde labrador koopt. Dat verandert binnenkort overigens wel.







Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Romke » 16/05/14 08:59

Geen idee welke verandering Hanneke hier bedoeld, en van wanneer het stuk is.

Er zijn zeker wel eisen bij de afgifte van een stamboom.
De ouders moeten verschillende testen hebben gehad, voordat hiermee gefokt mag worden.

Maar hoeveel testen ook, dan nog weet je niet of jouw hond gezond zal zijn.
Maar je weet wel dat de ouders een goed leven hebben gehad, dat de fokker gezonde ouderdieren heeft gebruikt en daardoor de kans op gezonde pups groter is, dan bij ouders die ziektes hebben.

Het is net als bij mensen, als de ouders gezond zijn, is dat nog geen garantie voor een 'gezond' kind

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor -kim- » 16/05/14 10:13

Een stamboom word uitgegeven door de Raad van Beheer, maar wat daarnaast wel heel belangrijk is, is om te kijken naar een pup die gefokt is volgens de regels van de rasvereniging.

De rasvereniging stelt namelijk wel gezondheidseisen aan de ouderdieren. Zoals HD en ED uitslagen en een geldige ooguitslag. Daarnaast zijn er nog veel meer testen, maar die zijn niet verplicht vanuit de rasvereniging, maar wel heel belangrijk.

Het vergroot in ieder geval de kans op een gezonde pup, al blijft het een levend wezen, die iets kan mankeren ook al komt hij/zij uit gezonde ouders.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Lien » 16/05/14 12:02

De verandering die hier bedoeld wordt is dat de RvB geen stamboom meer afgeeft als er geen gezondheidsonderzoeken zijn gedaan.
In die zin krijgt de stamboom natuurlijk wel meer waarde in de zin van gezondheid.
Een goede ontwikkeling vind ik!
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 16/05/14 12:13

Dat artikel is hoognodig aan een update toe. Die opmerking klopt niet meer. Toentertijd (ik meen 2006 of zoiets) was er sprake van, dat er een ´stamboom met een gouden randje´ zou komen, naast de gewone stamboom. Die ´stamboom plus´ zou dan alleen afgegeven worden voor pups waarvan de ouderdieren aan de fokeisen van de rasvereniging voldoen. Nesten waarvan de ouders niet aan die eisen voldoen, zouden dan een gewone stamboom krijgen. Zo zouden pupkopers wat meer zekerheid krijgen.

Die plannen zijn plannen gebleven, het is er nooit van gekomen. Het meest recente plan is, dat er een ´normenmatrix´ moet komen. Dat is een lijstje met minimale gezondheidseisen waaraan de ouderdieren moeten voldoen. Die ´normenmatrix´ moet dan op of bij de stamboom komen, ingevuld en wel natuurlijk. Maar daar is de Raad van Beheer ook alweer een paar jaar mee bezig. Dus of die normenmatrix er ooit van gaat komen?

Op dit moment zegt een stamboom helemaal niks over de gezondheid van de ouderdieren. Als vader en moeder een geregistreerde rashond zijn, krijgen hun pups een stamboom. Zo simpel is het. Of ze nou getest zijn of niet.

Wel kunnen pupkopers tegenwoordig zelf controleren of de ouderdieren getest zijn.
Ga naar http://www.raadvanbeheer.nl
Klik bovenaan op de knop Rashonden.
Klik in het linkermenu op Stambomen Online.
Dan krijg je een invulscherm. Als je de naam of het NHSB-nummer van de hond niet weet, kan je ook gewoon bij naam alleen de kennelnaam invullen. Dan krijg je alle honden met die kennelnaam.
Je klikt op de hond die je wilt bekijken. Dan krijg je zijn stamboom te zien.
Rechts boven de stamboom staat ´Bekijk gezondheidsonderzoeken´.
Als je die opvraagt, kan je de onderzoeken ook weer openklikken (via het +-teken).
Op de stamboom van de hond kan je vervolgens verder klikken op de voorouders van de hond en hun gezondheidsgegevens opvragen.

Zoals Romke al zegt: het is altijd beter om een pup te kiezen uit ouderdieren die al generatieslang vrij getest worden, maar 100% zekerheid kan geen enkele fokker je bieden. Het blijft levend materiaal. Het is wel heel belangrijk om een fokker te kiezen waar je vertrouwen in hebt en die voor je klaarstaat mocht er iets vervelends aan de hand zijn met de pup, ook met een eventuele financiële tegemoetkoming. Daarvoor is een koopcontract belangrijk, hoewel dat ook niet zaligmakend is, want er zijn legio verhalen bekend van mensen die ondanks een koopcontract nooit een cent hebben gezien.

Bij twijfel kan je ook bij de NLV informatie vragen over een nestje.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 16/05/14 12:16

Lien schreef:De verandering die hier bedoeld wordt is dat de RvB geen stamboom meer afgeeft als er geen gezondheidsonderzoeken zijn gedaan.
In die zin krijgt de stamboom natuurlijk wel meer waarde in de zin van gezondheid.
Een goede ontwikkeling vind ik!


Is dat zo, Lien? Volgens mij kan nog steeds iedereen stambomen aanvragen, of je nou lid bent van een rasvereniging of niet. Dan moet je alleen een toeslag betalen. Of er moet sinds kort iets veranderd zijn. Dan heb ik blijkbaar iets gemist :)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 824
Lid geworden op: 12/04/05 16:55
Locatie: Rutten
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor vanhaut » 16/05/14 12:28

je krijgt toch alleen maar een stamboom als je voldoet aan de regels ?
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 16/05/14 14:37

Nee hoor, voor zover ik weet, kan iedereen stambomen voor zijn pups aanvragen, als de ouderdieren maar stambomen hebben van het betreffende ras. Er zijn wel wat bijkomende regels, maar dat zijn vooral administratieve regels. Een stamboom is in feite een soort ´bewijs van inschrijving bij de burgerlijke stand´. Er worden totaal geen kwaliteitseisen gesteld.

Of ik moet iets gemist hebben en het moet zeer recent veranderd zijn, maar ik zie daar niks over op de site van de Raad van Beheer.

Er worden al jarenlang allerlei plannen bedacht om de stamboom te upgraden, om er een soort kwaliteitsstempel van te maken, maar er komt steeds niks van terecht. Ooit was er bijvoorbeeld aangekondigd dat fokkers die twee of meer nestjes per jaar fokten, een KK 1-diploma moesten hebben, om de kennis en kwaliteit bij fokkers te vergroten. Iedereen (waaronder ikzelf) ging snel KK 1 doen, waar op zich natuurlijk niks mis mee was. Maar die verplichting is er nooit gekomen. Er zou een Keurmerk komen. Ook nooit meer wat van gehoord. Er zou een ´stamboom plus´ komen. Nooit gelukt. Nu wordt er over die normenmatrix gepraat. Gaat ook vast niet lukken. Zeker niet voor rassen waarvoor er meerdere rasverenigingen zijn. Want de rasverenigingen zouden dat lijstje samen moeten opstellen. En als die er niet uitkomen, zou een onafhankelijke deskundige commissie de normenmatrix voor dat ras gaan opstellen. Ik geloof er nul komma nul van, dat dat van de grond gaat komen.

Kort en goed, er is nog steeds niks veranderd met die stamboomuitgifte. Ja, de locatiecontrole is er gekomen. Ook zo´n wassen neus. Maar dat heeft niks te maken met de genetische gezondheid van de pups.

Een stamboom is nog steeds niks anders dan een afstammingsbewijs. Niks meer en niks minder. Omdat er met de afstamming ook flink gesjoemeld kon worden, komt er nu wel eindelijk een verplichte DNA-controle vanaf 1 juni a.s. Dat houdt in dat de chipper van de Raad een swabje afneemt (wangslijmvlies) van moeder en pups, waarmee hun DNA-profiel wordt vastgelegd. De dekreu moet ook een DNA-profiel hebben. De Raad controleert via het DNA of de opgegeven ouders ook daadwerkelijk de ouders van de pups zijn. Klopt dat niet, dan worden er geen stambomen afgegeven.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

vanhaut
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 824
Lid geworden op: 12/04/05 16:55
Locatie: Rutten
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor vanhaut » 16/05/14 16:41

Gut en ik maar denken dat een stamboom mede zorgde voor verantwoord fokken :(

Dan is het voor potentiële pupkoper nóg moeilijker om een goede keuze te maken ..
:zwartpootje: Bo, Rinkling Twinkling Energetic Bo. Voor altijd in ons hart. * 14-07-2005 † 01-06-2012
:bruinpootje: Yara, Rinkling Twinkling Just Love. 24-09-2011
:bruinpootje: Lizzy , Rinkling Twinkling liason of life. 12-04-2014

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Lien » 16/05/14 23:49

Laboriginals schreef:
Lien schreef:De verandering die hier bedoeld wordt is dat de RvB geen stamboom meer afgeeft als er geen gezondheidsonderzoeken zijn gedaan.
In die zin krijgt de stamboom natuurlijk wel meer waarde in de zin van gezondheid.
Een goede ontwikkeling vind ik!


Is dat zo, Lien? Volgens mij kan nog steeds iedereen stambomen aanvragen, of je nou lid bent van een rasvereniging of niet. Dan moet je alleen een toeslag betalen. Of er moet sinds kort iets veranderd zijn. Dan heb ik blijkbaar iets gemist :)

Hanneke


Dit is nu nog niet zo, maar dit staat wel te gebeuren in de nabije toekomst vertelde de chipper mij onlangs :wink:
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: eisen gesteld aan stamboom?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 18/05/14 11:02

Ik denk dat jouw chipper dan deze plannen bedoelde:
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... -stamboom/

Ik kan geen tekst kopiëren van de site van de Raad van Beheer, dus ik moet zelf samenvatten.
Er moet per ras een normenmatrix komen. Dat is een lijstje met gezondheidseisen, waaraan een combinatie moet voldoen. Die normenmatrix wordt toegevoegd aan de stamboom. Zo kan je op de stamboom zien, of een pup gefokt is volgens de eisen van de normenmatrix.

Omdat een pupkoper de stamboom pas achteraf ontvangt, als de pup allang aangeschaft is, moet er een module op de site van de Raad van Beheer komen, waarmee je kunt opvragen of een nest of een dekking aan de gestelde gezondheidsnormen voldoet. Ook kunnen pupkopers natuurlijk de reeds bestaande database raadplegen.

De Raad realiseert zich dat het opstellen van zo´n normenmatrix een heel ingewikkeld proces is. Want iedere aandoening die je erop zet, moet objectief getest kunnen worden, dus volgens een eenduidig protocol en onafhankelijke beoordeling. Verder rijst de vraag: wie gaat die normenmatrix opstellen? Ten slotte moet de afstamming van de pups zeker zijn.

Dat laatste punt is al gerealiseerd. De DNA-ouderschapscontrole gaat per 1 juni in.
Maar rond de normenmatrix blijft het al een hele tijd akelig stil. Maar goed, wie weet wat er achter de schermen gebeurt. Misschien worden we in de loop van dit jaar wel verrast door een keurig plan ;-)

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)


Terug naar “Stambomen en lijnen”