Einde van de rashond?

Plaats hier alles wat te maken heeft met Labrador stambomen en lijnen.
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 38
Lid geworden op: 07/05/14 19:34

Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor Jules » 20/05/14 00:20

Dit nieuws is velen van jullie vast niet ontgaan. Een zorgelijke ontwikkeling

http://www.puppies-en-honden.com/einde- ... shond.html

Ik heb ook even de rashondenwijzer geraadpleegd. m`n zorgen over de labrador zijn niet weggenomen... :confused:

http://www.rashondenwijzer.nl/rashond/L ... triever/50

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 20/05/14 19:20

Heb je naar de jaartallen in jouw link gekeken? De tv-uitzendingen die daarin genoemd worden, zijn alweer een paar jaar oud. Het klopt dat er de laatste jaren veel te doen is over de gezondheid van rashonden. Alle media-aandacht heeft ervoor gezorgd dat de branche (fokkers, rasverenigingen en Raad van Beheer) inmiddels bezig zijn om de gezondheidsrisico´s bij rashonden terug te dringen. Niet alleen in Nederland, dat gebeurt in heel veel landen. Ook de overheid bemoeit zich hiermee. Kijk maar eens op de site van de Raad van Beheer onder de knop Fokkerij, Gezondheid, Welzijn. Daar lees je de plannen van de Raad om de rashond gezonder te maken. Er is in een paar jaar tijd al best veel gerealiseerd: stambomen en gezondheidsuitslagen online, een fokkershandboek online, de fokkerstour (een serie lezingen door deskundigen om de kennis bij fokkers te vergroten), aangescherpte inteeltregels, verplichte DNA-afname, aangescherpte fokregels voor probleemrassen, bij twee probleemrassen wordt een ander ras ingekruist om de genetische basis te vergroten. En er liggen er nog veel meer plannen, zoals de normenmatrix en een computerprogramma om op populatieniveau rassen te kunnen managen. Ook lopen er in opdracht van het ministerie onderzoeken naar de gezondheid van enkele hondenrassen (en kattenrassen). Verder heb je misschien gisteren in de media de term Fair-fokkers gehoord? Allemaal initiatieven om de rashonden gezonder te maken.

Het lijstje op de site van de rashondenwijzer klopt van geen kanten. De oprichters van deze site (Stichting Dier en Recht) voeren een campagne tegen rashondenfokkers, ze zijn behoorlijk subjectief. Voor goede informatie kan je beter kijken op de site van het LICG, dat wordt ondersteund door betrouwbare partners, zoals het ministerie, Utrecht, Wageningen, de dierenartsenbranche, de dierenbescherming en andere. Alle informatie op die site komt uit wetenschappelijke bronnen. Dat kan je van de rashondenwijzer niet zeggen, dat is links en rechts bij mekaar geharkte informatie.

Natuurlijk zijn er problemen bij rashonden, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen of te bagatelliseren. Maar er zijn genoeg fokkers die gezonde, vriendelijke, rastypische en langlevende honden fokken. Mét stamboom.

Bovendien is onlangs uit onderzoek onder patiëntengegevens van dierenklinieken in Engeland gebleken dat bastaarden helemaal niet veel gezonder zijn dan rashonden. Zie de links in dit topic: viewtopic.php?f=19&t=82950

Daarmee wil ik niet zeggen dat er niks aan de hand is met rashonden. Maar de kans op een gezonde pup is echt vele malen groter bij een verenigingsfokker dan bij iemand die zonder stambomen fokt.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Jules
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 38
Lid geworden op: 07/05/14 19:34

Re: Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor Jules » 20/05/14 23:21

mooi onderbouwd antwoord, dank

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 21/05/14 11:22

Hier nog wat linkjes over het nieuws van deze week: de fairfok (idioot woord, vind ik persoonlijk).

Ik heb veel onzin langs zien en horen komen, maar dit stukje is redelijk accuraat.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwe ... nden.dhtml

Het woord ´fairfok´ is ook nog eens ´woord-van-de-dag´ geworden ;-) :
http://www.taalbank.nl/index.php/woord- ... em/fairfok

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Jules
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 38
Lid geworden op: 07/05/14 19:34

Re: Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor Jules » 27/05/14 21:00

Jules schreef:Dit nieuws is velen van jullie vast niet ontgaan. Een zorgelijke ontwikkeling

http://www.puppies-en-honden.com/einde- ... shond.html

Ik heb ook even de rashondenwijzer geraadpleegd. m`n zorgen over de labrador zijn niet weggenomen... :confused:

http://www.rashondenwijzer.nl/rashond/L ... triever/50



Interessant rapport, hier komt de labrador ruim aan bod.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ieren.html

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor marron » 28/05/14 03:36

:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
Troy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 04/05/14 11:34

Re: Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor Troy » 12/06/14 21:31

Hierbij gooi ik de handschoen in de ring voor wie hem oppakken wil.

Begrijp me op voorhand niet verkeerd, het belang van gewoon gezonde honden staat voorop ik ben niet uit op een provocerende of uit de hand lopende discussie. Ik heb me ingelezen maar ben echt geen geneticus of kom in de buurt wat kennis betreft die fokkers hebben, maar bij het hele rashonden gebeuren stel ik wel grote vragen.

Dus:

Is het niet gewoon simpelweg de schuld van de rasverenigingen zelf dat er problemen bij rashonden zijn. Jarenlang selecteren op uiterlijk (en daar gewoon vrolijk nog steeds mee doorgaan "de rasstandaard"), het afkeuren van honden op kleine onvolkomenheden als (extreem voorbeeld) een paar blonde of donkere haren in een verder gitzwarte of blonde vacht of een vacht in geheel niet gewenste kleur. Een paar oren dat net niet hoog genoeg "gedragen" wordt. Een staart die net een centimeter te kort of te lang is? (ik heb het niet over echt zichtbare afwijkingen die wel degelijk een medische/genetische oorzaak hebben die schadelijk is om mee door te fokken, als een knikstaart, te korte benen in verhouding, over - onder bijt, te kleine schedel etc.) Is het niet gewoon de put dempen wanneer het kalf verdronken is waar men mee bezig is. Het vasthouden aan rasstandaarden en zichzelf voor de gek houden dat er iets gedaan kan worden door de genetische fouten eruit te fokken of onder controle te houden? De natuur laat zich simpelweg niet sturen en lost dat ten koste van de honden gewoon voor ons op hoe hard we ons best ook doen. Het niet 5 voor twaalf maar kwart over, ook voor "gezonde" rassen.

Is een door ons mensen bedachte rasstandaard dus niet gewoon het hele probleem? Waarom is een zilveren labrador niet goed? (wederom voorbeeld) Waar gaat het uiteindelijk om? Puur om uiterlijk? of karakter? Is een Labrador (om het hier daarop te houden) met een bruin/blond/zwartgevlekte vacht als een Aussie echt slechter dan wat we nu vinden zoals een Labrador eruit zou moeten zien?

Is het probleem niet gewoon dat we nog steeds teveel op uiterlijk gefocused zijn in plaats van gewoon karakter? Wat maakt het nu eigenlijk uit hoe een hond eruit ziet? Een labrador is er voor de jacht om na het schot het wild op te halen? Moet deze daar echt voor aan de rasstandaard voldoen om dat goed te kunnen en papieren voor hebben om aan de Nimrod deel te nemen (wederom voorbeeld)? Zijn ze bang dat een kruising Chiwawa x Labrador al die zorgvuldig geselecteerde rashonden te kakken zet en wint?

Ik vel geen oordeel, het maakt mij verder niet uit, maar ik ben gewoon benieuwd naar de hele gedachte achter waar we met onze honden, ongeacht ras, op het moment mee bezig zijn en wat we voor ogen hebben. Natuurlijk zijn er karakter eigenschappen en lichamelijke eigenschappen die voor het ene doel meer gewenst en geschikt zijn dan voor het andere en er is niets mis mee om te selecteren op die eigenschappen om tot een hond te komen die geschikter is voor het ene doel dan voor het andere. Maar met geduld en de juiste diervriendelijke trainingsmethode kun je uiteindelijk elke hond alles aanleren toch? Een erfhond, schapendrijver of schipperskees doet er uiteindelijk misschien langer over, maar kan ook alles!?

Wat is het verschil (buiten praktisch om en wederom als voorbeeld) tussen een Jack Russel die over water zwemt, een rat apporteert en perfect aflevert bij zijn baas en een labrador die hetzelfde doet met een gans?

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Einde van de rashond?

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 20/06/14 17:22

Mensen hebben inderdaad de rassen gecreëerd. Zo´n ras moet er op een bepaalde manier uitzien (de rasstandaard) en ook over bepaalde eigenschappen beschikken. Daar vind ik persoonlijk helemaal niks mis mee.
Ook is er binnen zo´n ras, binnen een gesloten populatie dus, prima te fokken zonder grote gezondheidsproblemen, mits de fokkers het verstandig aanpakken. Daar zijn de dames en heren genetici het absoluut over eens. Het concept ´rashond´ overboord kiepen door de rasstandaarden los te laten, is dus helemaal niet nodig om gezonde honden te fokken.
Maar je kunt wel discussiëren over de vraag, wat dan ´verstandig fokken´ is. Daar lopen de meningen over uiteen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)


Terug naar “Stambomen en lijnen”