sterilisatie
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Re: sterilisatie
Hier worden de ´uitgefokte´ teefjes ook niet standaard gesteriliseerd. Ik vind het risico op incontinentie zwaarder wegen dan het risico op baarmoederontsteking.
Het is me nu twee keer overkomen dat een hoogbejaard teefje een acute baarmoederontsteking kreeg en hals-over-kop geopereerd moest worden. Maar in beide gevallen spreek ik dan over een hond van 13 of 14. Voor hetzelfde geld waren ze er al niet meer geweest en hadden ze dus nooit die baarmoederontsteking gekregen. In beide gevallen heeft het oude dametje de operatie prima doorstaan en daarna nog een tijdje vrolijk verder geleefd. Oude Tinkle is na de operatie wel incontinent geworden, Mellow niet.
Naar aanleiding van die twee baarmoederontstekingen had ik aanvankelijk besloten, om voortaan mijn uitgefokte teefjes te laten steriliseren, maar vanwege het risico op incontinentie ben ik daar weer van teruggekomen. Gimmick van 10 is dus nog steeds niet gesteriliseerd. Mocht het om medische redenen nodig zijn, dan kan het altijd nog.
Hanneke
Het is me nu twee keer overkomen dat een hoogbejaard teefje een acute baarmoederontsteking kreeg en hals-over-kop geopereerd moest worden. Maar in beide gevallen spreek ik dan over een hond van 13 of 14. Voor hetzelfde geld waren ze er al niet meer geweest en hadden ze dus nooit die baarmoederontsteking gekregen. In beide gevallen heeft het oude dametje de operatie prima doorstaan en daarna nog een tijdje vrolijk verder geleefd. Oude Tinkle is na de operatie wel incontinent geworden, Mellow niet.
Naar aanleiding van die twee baarmoederontstekingen had ik aanvankelijk besloten, om voortaan mijn uitgefokte teefjes te laten steriliseren, maar vanwege het risico op incontinentie ben ik daar weer van teruggekomen. Gimmick van 10 is dus nog steeds niet gesteriliseerd. Mocht het om medische redenen nodig zijn, dan kan het altijd nog.
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Een voorbeeld wat er kan gebeuren bij een gecastreerd reutje:Captain Jack schreef: Ik merk trouwens ook op dat ik me overal moet lopen verantwoorden waarom ik Captain niet laat castreren als hij 6 maand is, want Cesar Milan zegt dat dat moet.
Ik had hier een paar weken terug de reünie van ons eenjarige N-nest. Aanwezig waren: 1 gecastreerd broertje, 5 ongecastreerde puberbroers, intacte papa dekreu en 3 intacte teven. Het was één groot feest voor de broers, behalve voor één: juist ja... voor de gecastreerde reu. Hij was de hele tijd het haasje en werd continu beklommen door zijn broers. Echt tot vervelens toe, we hadden allemaal met hem te doen en moesten soms de andere reuen aanlijnen.
Dat kan dus een consequentie zijn van het laten castreren van een reu, dat hij aantrekkelijk wordt voor andere reuen. En dat kan voor de hond zelf betekenen dat hij nauwelijks nog met intacte reuen kan spelen.
Hanneke
- Tarzan
- Kleine hondenneus

Dat bereden worden, dat is inderdaad vervelend!
Dat gebeurde bij Tarzan toen we hem net hadden regelmatig. Hij was 13 maanden oud en chemisch gekastreerd.
Toen hij 16 maanden was hebben we hem bij de dierenarts laten kastreren. In de eerste instantie werd hij daarna nog steeds regelmatig bereden door andere honden, ook teefjes. Maar dat was tijdelijk. Hij ging van zich afbijten. En na een paar weken gebeurde het helemaal niet meer. Nu zou geen enkele andere hond het nog in zijn/haar hoofd halen om op Tarzan te gaan rijden.
Dat gebeurde bij Tarzan toen we hem net hadden regelmatig. Hij was 13 maanden oud en chemisch gekastreerd.
Toen hij 16 maanden was hebben we hem bij de dierenarts laten kastreren. In de eerste instantie werd hij daarna nog steeds regelmatig bereden door andere honden, ook teefjes. Maar dat was tijdelijk. Hij ging van zich afbijten. En na een paar weken gebeurde het helemaal niet meer. Nu zou geen enkele andere hond het nog in zijn/haar hoofd halen om op Tarzan te gaan rijden.
Honden lachen met hun staart.
Tarzan (29-02-2012)
- Romke
- Grote hondenneus

Ben geen voorstander van vroeg steriliseren, honden hebben de hormonen ook nodig om volwassen te worden.
Voor de eerste loopsheid zijn ze nog niet uitgegroeid, ook geestelijk niet.
Je DA noemde geen nadelen, maar zou haar die zeker vragen.
Het heeft beide voor-en nadelen.
Zolang er geen medische noodzaak is, ga ik het bij mijn teefje niet doen.
Ga niet laten snijden in een gezond lijf
Voor de eerste loopsheid zijn ze nog niet uitgegroeid, ook geestelijk niet.
Je DA noemde geen nadelen, maar zou haar die zeker vragen.
Het heeft beide voor-en nadelen.
Zolang er geen medische noodzaak is, ga ik het bij mijn teefje niet doen.
Ga niet laten snijden in een gezond lijf
-
Captain Jack
- Kleine hondenneus

Lijkt me in ons geval met Captain ook echt geen goed idee, hij is al vrij timide naar andere honden toe, als ze hem dan nog is gaan beklimmen kruipt hij in mijn nek denk ikLaboriginals schreef:Een voorbeeld wat er kan gebeuren bij een gecastreerd reutje:Captain Jack schreef: Ik merk trouwens ook op dat ik me overal moet lopen verantwoorden waarom ik Captain niet laat castreren als hij 6 maand is, want Cesar Milan zegt dat dat moet.
Ik had hier een paar weken terug de reünie van ons eenjarige N-nest. Aanwezig waren: 1 gecastreerd broertje, 5 ongecastreerde puberbroers, intacte papa dekreu en 3 intacte teven. Het was één groot feest voor de broers, behalve voor één: juist ja... voor de gecastreerde reu. Hij was de hele tijd het haasje en werd continu beklommen door zijn broers. Echt tot vervelens toe, we hadden allemaal met hem te doen en moesten soms de andere reuen aanlijnen.
Dat kan dus een consequentie zijn van het laten castreren van een reu, dat hij aantrekkelijk wordt voor andere reuen. En dat kan voor de hond zelf betekenen dat hij nauwelijks nog met intacte reuen kan spelen.
Hanneke
Groetjes, An en Captain Jack

-
Bommel Achter 't Dijkje
- Speurneus

Voor mij hoef je je niet te verantwoorden ieder zijn keuze, die ik respecteer.
Zoals ik al zei, al onze teefjes zijn gesteriliseerd voor de 1 e loopsheid nadat mijn allereerste hond uit 1987 met 5 jaar baarmoederkanker kreeg, dat zou volgend de DA niet gebeurd zijn als ik haar eerder had laten steriliseren....dus tja welke DA geloof je? Ik destijds haar en heb nooit spijt van mijn beslissing gehad mijn andere 2 teefjes hebben nooit problemen gehad, ook niet op latere leeftijd! Al is Amy pas 3
Zoals ik al zei, al onze teefjes zijn gesteriliseerd voor de 1 e loopsheid nadat mijn allereerste hond uit 1987 met 5 jaar baarmoederkanker kreeg, dat zou volgend de DA niet gebeurd zijn als ik haar eerder had laten steriliseren....dus tja welke DA geloof je? Ik destijds haar en heb nooit spijt van mijn beslissing gehad mijn andere 2 teefjes hebben nooit problemen gehad, ook niet op latere leeftijd! Al is Amy pas 3
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you
02-06-2007
27-11-2014
Bommel r.i.p. miss you
02-06-2007
-
corretje
- Hele grote hondenneus

Wij moesten Kira laten steriliseren toen ze een jaar of 6-7 was, omdat ze toen een hele heftig baarmoederontsteking had. Vorig jaar september oktober kreeg ze melkklier kanker. Dat is waarschijnlijk het gevolg van. Ze zeggen ook dat hoe later je ze laat steriliseren des te groter de kans op melkklier kanker. Dus dan zou ik het doen voor de eerste loopsheid of eventueel 3 maand na de eerste loopsheid. Maar het blijft wikken en wegen. De ene da zegt voor de eerste loopsheid en een ander weer erna? Dus luister na je eigen gevoel en lees je in.
-
Lady-J
- Snuffelneus

Ergens denk ik, tja niet snijden in gezond lijf.
aan de andere kant de grote (in mijn ogen) voordelen
- Geen loopsheid meer
-Minder (geen kans) op bm ontsteking (met als gevolg alsnog steriliseren)
-Melkklier kanker
-Geen pups
Nadelen
-Eventuele incontinentie
-vacht probleem
- Andere stofwisseling of wel meer kans op extra kilo's
- Narcose
- Een slankere portemonnee...
Voorlopig ben ik er nog niet uit..
Elke loopsheid nemen de nadelige risico's van niet steriliseren toe..
Maar laat er zeker minimaal 1X loops worden en Joost mag weten wanneer dat zal zijn. En ligt eraan hoe oud ze is dan pas kan ik verder kijken.
Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden!
aan de andere kant de grote (in mijn ogen) voordelen
- Geen loopsheid meer
-Minder (geen kans) op bm ontsteking (met als gevolg alsnog steriliseren)
-Melkklier kanker
-Geen pups
Nadelen
-Eventuele incontinentie
-vacht probleem
- Andere stofwisseling of wel meer kans op extra kilo's
- Narcose
- Een slankere portemonnee...
Voorlopig ben ik er nog niet uit..
Elke loopsheid nemen de nadelige risico's van niet steriliseren toe..
Maar laat er zeker minimaal 1X loops worden en Joost mag weten wanneer dat zal zijn. En ligt eraan hoe oud ze is dan pas kan ik verder kijken.
Bedankt voor jullie eerlijke antwoorden!