Rug

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Rug

Ongelezen bericht door jeltje »

Zyva wilde vanochtend ineens niet meer lopen, ging steeds om de paar meter liggen, heel raar, heeft ze nog nooit gedaan. Ze wilde niet op haar rechterachterpoot staan. Ook likte en beet ze er steeds aan. Als ik haar onderzocht begon ze heel heftig te hijgen. Zyva loopt wel eens vaker een dagje mank, maar ze is nog nooit buiten zomaar gaan liggen en ook het hijgen stond me niet aan. We hebben goed gekeken of er niks tussen haar tenen zat maar konden niks vinden. Meestal kijk ik het een paar dagen aan, maar met het oog op onze vakantie over een week toch maar meteen vandaag naar de dierenarts gegaan, deze heeft in het weekend ook spreekuur gelukkig. Ze begon eerst over een pees in haar hak die knakte, maar bij onderzoek van de andere poot deed die dat ook. Was niet normaal bij een hond, maar omdat Zyva het bij beide poten had waarschijnlijk bij Zyva wel normaal. Daar gaf ze toen verder geen aandacht meer aan. Vervolgens tilde ze beide achterpoten op en wilde ze deze terwijl Zyva op haar voorpoten stond, naar achteren bewegen, maar dit liet Zyva niet toe. Dat vond ze vreemd, die beweging zou een hond makkelijk moeten kunnen maken. Hieruit maakte ze op dat Zyva problemen heeft met de onderrug en ze wil nu maandag of dinsdag foto's maken hiervan. We hebben pijnstillers mee gekregen en verplicht volledige rust, alleen p&p. We waren eigenlijk een beetje overrompeld door deze wending, we gingen er van uit dat er een splinter in haar voet zat en gingen met volledige rust en pijnstilling naar huis met een verwijzing voor een röntgenfoto van haar rug. Ik vind het nog steeds raar gegaan. Alleen omdat Zyva niet wilde dat ze haar achterpoten naar achteren bewoog denkt ze dat ze het aan haar rug heeft, maar Zyva was niet op haar gemak, vond het niet fijn bij de dierenarts dus het kan toch ook gewoon dat ze niet wilde mee werken omdat ze het maar eng vond die vrouw aan haar lijf! Van de andere kant zeggen mijn man en ik altijd al tegen elkaar dat we het gevoel hebben dat Zyva niet oud wordt of dat het ons niet zou verbazen dat er iets met haar is. Zyva is altijd al, ook als pup extreem rustig, is nooit heel blij als we gaan wandelen, sjokt (vooral in het begin) alsof ze een oud dametje is, speelt weinig met andere honden, houdt niet van drukte, ze waggelt heel erg, als ze rustig loopt slingert haar buik echt heel erg van links naar rechts, heb ik nog nooit zo extreem gezien bij een ander labje. Ze is dus heel rustig maar kan net als alle andere honden ineens de gekke 5 minuten hebben, blij rondjes beginnen te rennen, gaan dollen met een andere hond, etc. Het is dus niet zo dat ze het niet kan, ze doet het gewoon heel weinig. Hoewel ik het dus gek vindt dat een hond die likt en bijt aan haar rechterachterpoot doorgestuurd wordt voor rugfoto's zitten we er aan te denken om deze foto's inderdaad te laten maken, gewoon door dat rare onderbuikgevoel dat we altijd al hebben. Wat vinden jullie van dit verhaal, zou ze last van haar rug kunnen hebben, waar denken jullie aan? Sorry beetje lang en misschien en onsamenhangend verhaal geworden!
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Re: Rug

Ongelezen bericht door Romke »

Ik denk dat het heel goed de rug kan zijn, gezien de reactie bij wat de da deed.
Een hond reageert hier dan flink op. Als ze gespannen zijn, dan kan het zijn dat ze minder meew.erken, maar dan gaan ze vaak wel mee in de beweging.

Hoe oud is Zyva?

De dingen die je beschrijft qua lopen, herken ik heel erg goed bij labjes. Schommelende buik

Heeft ze eerder klachten gehad dat ze af en toe wel eens een dagje mank loopt, dat is natuurlijk niet iets normaals
Dat ze niet zo blij is met wandelen, kan ook door klachten komen.

Ik zou zeker wel foto's gaan maken. Kon dat niet gelijk?
Als ze iets aan haar rug heeft, hoeft er niet gelijk iets levensbedreigends aan de hand te zijn.
Mijn hond lag een keer heel ziek in haar mand, ik dacht iets van een buikgriep, maar bleek stevige spondylose te zijn, wat al veel langer heeft gespeeld, maar ze niet eerder had laten merken.

Mocht er niks uit komen, zou ik jullie zorgen toch eens goed bespreken, het lijkt me niet fijn met die zorg rond te lopen.
En miss dan die poot ook eens op de foto, als dat ook de poot is waar ze vaker op mankt
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor je reactie, Zyva wordt eind augustus 4 jaar, nog hartstikke jong dus. Ze mankt inderdaad wel vaker maar nooit met dezelfde poot, dan voor, dan achter, dan links, dan rechts. en altijd maar 1 of een paar daagjes en dan lichtjes, niet dat ze er niet op wil staan. En dit is ook niet maandelijks ofzo. Ik sprak laatst een baasje van een 5 jarige lab en haar hond had nog nooit een dag mank gelopen en was een echte wildebras. Vond ik wel opvallend omdat Zyva juist rustig is. In mijn ogen heeft Zyva een goede bespiering, ik loop veel met haar en ook fietsen we regelmatig (ook geen hobby van haar trouwens). Ook is ze niet te zwaar, ze weegt 26 kilo. Ik weet niet of de foto's meteen konden, ik denk dat er in het weekend minder bezetting is en in het weekend zijn de behandelingen ook duurder. Ze wilde ook even kijken wat twee dagen rust doet.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik heb Zyva als pup en jonge hond meegemaakt op de puppycursus en jachttraining, maar mij is nooit iets raars aan haar motoriek of gedrag opgevallen. Een lief, heel slim en heel baasgericht labje. Die sloomheid en het manken had ze, voor zover ik het kan beoordelen, toen niet.
Bij sloomheid, pijnlijke gewrichten, af en toe manken denk ik aan Lyme. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts. Dierenartsen hebben vaak toch wel een goede neus voor het stellen van een diagnose. Zeker als het een zeer ervaren dierenarts is. Ik ben weleens met een van pijn gillende hond naar de dierenarts geracet, denkend dat haar laatste uurtje geslagen had, dat er inwendig iets helemaal fout zat. Binnen een paar seconden had de dierenarts gezien dat het haar rug was. Dat is met pijnstilling en manuele therapie weer helemaal goedgekomen.
Hoe dan ook, de klachten van Zyva lijken mij serieus genoeg om er goed naar te laten kijken. Ze moet nog minstens een jaartje of 8 mee hoor!
Veel sterkte voor jullie en een knuffel voor Zyva (ook van haar vriendinnetje Dazzle :wink: )

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Gek dat ze regelmatig op verschillende poten mankt, zou hier zeker verder onderzoek naar laten doen.
Lyme kan idd, maar kan meerdere oorzaken hebben, zeker de moeite om te laten onderzoeken

Het klinkt iig alsof er ergens met de gewrichten iets niet helemaal lekker zit, ook omdat ze fietsen niet leuk vind, dat kan ik me dan ook wel voorstellen.

Zou beginnen met een foto van de rug, en anders zeker verder gaan kijken en evt bloedonderzoek
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Ik kan je niet adviseren, maar hoop dat het meevalt met Zyva!
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Fleures »

Jeetje wat vervelend allemaal zeg, zeker aangezien ze nog zo jong is! Ik ben bepaald geen expert hoor, maar ik vind de rug eigenlijk juist wel logisch klinken. Vooral als je het vergelijkt met mensen die een beschadiging/vergroeiing aan de rug(wervels) hebben, daar kun je allerlei problemen door ervaren, onder andere aan je ledematen. Maargoed, ik denk ook maar 'hardop'. Ik leef in elk geval met je mee en hopelijk komt er snel duidelijkheid!
:bruinpootje: Maika 01-03-2013
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ziekte van Lyme, daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben, die hou ik in gedachte. Bedankt voor de tip Hanneke. Inmiddels gaat het goed met Zyva, ze loopt normaal, geeft geen pijn aan, is wel wat slomer nog dan normaal maar dat zal wel aan de pijnstilling liggen. Vandaag heeft ze de laatste dosis pijnstilling gehad. Ik wordt vanmiddag door de dierenarts gebeld of ze nog foto's willen maken.
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Wil je zelf geen foto's dan?

Ik zou wel verder onderzoeken willen, als een hond al zolang regelmatig mankt.
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Susan78 »

Onze Lex had ook ineens last van zijn achterpoten en ging steeds liggen of zakte door zijn achterpoten heen. Hij was ook zichzelf niet. Na foto's van de rug en achterpoten bleek het een hernia in zijn rug te zijn.. Maar ja, Lex is ruim elf jaar oud!! Sterkte met Zyva!!
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012
Jules
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Jules »

Hoi,

geen idee of je hond zich heftig heeft moeten inspannen,maar ander zou je kunnen denken aan EIC

http://www.dierenkliniektiel.nl/ZI/ZIho ... cedEIC.htm
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Hoe gaat het nu?
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Milou »

Ik ben ook heel benieuwd hoe het met Zyva gaat. Hebben jullie nog foto's laten maken?
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997
Plaats reactie