...een bloeddonorhond

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor sbientje » 27/08/14 23:38

Iedereen zal wel weten dat je als mens bloed kan doneren, maar weinigen hebben ooit gehoord van bloeddonorschap voor honden. Ook voor honden is namelijk regelmatig een bloedtransfusie nodig als veel bloed verloren is. Tamara (Tammie op dit forum) heeft hier ervaring mee en heeft voor deze rubriek een stuk geschreven over wat erbij komt kijken om je hond als bloeddonor in te zetten. Hieronder lees je haar verhaal :)

Bloeddonatie, eigen ervaring bij de Kompaan te Ommen

De fokker van mijn honden, Pepper en Indra, Sylvia van Liberty Spirit’s stelt al jaren haar honden beschikbaar voor bloed donatie. Mia het zusje van Indra had een negatieve bloedgroep wat niet veel voor komt en mogelijk Indra dus ook negatief bloed heeft. Sylvia heeft mij gevraagd of ik Indra wilde laten testen of zij ook negatief zou zijn. Heel lang hoefde ik hier niet over na te denken na bij Sylvia wel te hebben gecheckt of het geen nadelige consequenties heeft voor Indra zelf. Er zijn geen nadelen voor de bloed donor alleen voordelen dat er honden mee gered kunnen worden :D

Zo ging ik 17-7-2014 naar Ommen toe samen met Sylvia.

Uiteraard moest Indra ter plekke de clown uithangen want ze moest eventjes netjes blijven zitten omdat ze bij haar hals, Indra heeft zo’n heerlijke kraag, een stukje geschoren moest worden. Indra wilde knuffelen en liet dat ook duidelijk blijken door lekker te willen gaan liggen. Dat was nu echt eventjes niet de bedoeling.

Nadat Indra’s kraag was geschoren werd er net zoals bij mensen een naald geprikt, in een ader van de hals, en daarmee bloed afgenomen. Vervolgens werd het bloed onderzocht. Indra heeft een positieve bloedgroep maar ondertussen wel ingeschreven als bloeddonor.

De 7e augustus ben ik wederom met Sylvia naar Ommen gereden. Ditmaal met de moeder van Pepper, Chili genaamd.
Ik wil als soms overbezorgd baasje wel graag weten wat het allemaal inhoud in de praktijk om daar met een heerlijk gerust hart met Indra te zitten om bloed af te nemen voor donatie.
Chili stapte vrolijk de praktijk binnen. Ook het bloed van Chili werd gecontroleerd bij binnenkomst, zo weet je dus ook dat je hond weer gezond is. Deze controle is om te kijken hoeveel procent van het bloed uit rode bloedcellen bestaat, is deze percentage te laag dan gaat de bloeddonatie niet door. Dit was goed en dan loop je door naar de behandelkamer. Chili werd op de tafel gelegd en een soort van infuusje wordt aangelegd in een halsader . Het bloed verdwijnt in een infuuszak op een weegschaal die tevens op en neer beweegt. Op deze wijze wordt er bloed afgetapt. Chili bleef de hele tijd keurig netjes liggen en blijf continu kwispelen verder liet ze het allemaal over zich heen komen. Na het bloed afnemen is ze verwend met een bak brokken. Een aantal honden van Sylvia weten precies dat ze brokken krijgen en willen het liefst voordat ze op de behandeltafel gaan eerst de bak brokken. Thuis mocht ze het nog eventjes rustig aan doen die dag.

Door deze hooguit 10 minuten die het kost heeft Chili het leven van 3 honden gered!!!

Ook ik heb mijn huiswerk gemaakt voor jullie allemaal. En uitgezocht wat en hoe. Sommige dingen met behulp van Sylvia van Liberty Spirit’s, evenals de foto’s die nog gaan volgen. Hiervoor mijn dank!!!

De bloedgroepen van een hond:

Een hond heeft 13 bloedgroepensystemen. De positieve bloedgroepsysteem wordt aangeduid met DEA1.1 positief. De negatieve bloedgroepsysteem wordt met DEA1.1 negatief aangeduid.
Zo'n 80% van de honden heeft het positieve bloedgroepsysteem.

Hierdoor is met name DEA1.1 positief van belang bij bloedtransfusie.

In tegenstelling tot de mens heeft de hond die de DEA1.1 negatief draagt geen antistoffen tegen het positieve bloedgroepsysteem. Wel is het zo dat een hond die DEA1.1 negatief draagt maar 1x een bloedtransfusie met DEA1.1 positief mag ontvangen. Bij een eerste bloedtransfusie zal de DEA1.1 negatief dragende hond wel anti-stoffen gaan aanmaken. Deze anti-stoffen blijven de rest van het hondenleven in stand.

Wanneer is een bloedtransfusie nodig om te geven bij de hond?

  • IMHA (auto-immuunziekte waarbij de eigen rode bloedcellen worden afgebroken)
  • Ernstige bloedingen, denk aan trauma’s, baarmoederbloeding, vanuit een tumor, maag-darmbloedingen, stollingstoornissen
  • Beenmergaandoeningen
  • Vergiftiging door rattengif
  • Babesesios (tekenkoorts, door een opgelopen teek die vooral voorkomt in de tropen en subtropen)
  • Leukemie en maligne lymfoom (=ook een soort van kanker)
  • Tumor van de bloedvaten
  • Bloedarmoede bij nierpatiënten


Wanneer komt een hond in aanmerking voor bloeddonatie?

  • De ideale leeftijd is van 1-10 jaar
  • Min. Gewicht is 25 kg
  • In goede gezondheid verkeren, ook wat betreft gewicht
  • Zachtaardig, geduldig ,niet drachtig zijn
  • Bij voorkeur niet loops, alleen een loopsheid vraagt net zoals bij de mens een menstruatie best wel wat van een hond daarnaast kan het in deze periode zijn dat het percentage rode bloedcellen aan te lage kant is
  • Vaccin mag niet korter dan 2 weken van te voren zijn toegediend
  • De hond moet jaarlijks worden geënt en 4X ontwormd
  • Een hond mag 1x in de 3 maanden bloed afstaan. De hoeveelheid bloed wat wordt afgenomen bedraagt 16-18 ml/kg lichaamsgewicht
  • Zelf geen bloeddonatie hebben ontvangen

Nawoord:

Als de hond bloed heeft gegeven las dan een lekker rustdagje in, in Ommen is het nadien een uur rustig aan doen na een bak brokken te hebben gekregen in de kliniek maar een verwendagje is nooit verkeerd voor de hond nadat hij/zij bloed heeft gegeven.

De Eerste Veterinaire Bloedbank Nederland (EVBN) is opgericht in 2003 door de dierenartsen Cris van der Meiden uit Nijverdal en Rob Gerritsen uit Ommen

Voor mij is het niet na te trekken om te kijken waar in Nederland de hond bloeddonor kan zijn, tip vraag er naar bij de eigen dierenarts. Kom je er dan nog niet uit dan wil ik mij hier voor inzetten om dat te kunnen achterhalen voor je.
Soms wordt er als de hond bloeddonor is gebeld of je direct kan komen om bloed af te staan aan een op dat moment in nood zijnde andere viervoeter. Dit gaat altijd in overleg met de eigenaar van de bloeddonor.
Bloeddonatie vind ik heel belangrijk. Als Pepper/Indra in nood zou verkeren dan willen we ook graag geholpen worden :)
Ik hoop dat er op deze wijze meer bekendheid komt voor bloeddonatie bij honden

Belangrijkste internetbron: http://www.evbn.nl/

Dierenkliniek Ommen de Kompaan
Afbeelding

Bij Ruby wordt er een naald in de halsader geprikt, deze foto dateert van enige tijd geleden :)
Afbeelding

Bij Ruby wordt het bloed afgenomen ten behoeve van deze teckel. Het bloed in de infuuszak is het bloed wat de teckel verliest.
Afbeelding

Chili's bloed wordt afgenomen, linksonder in beeld de infuuszak met bloed op de bewegende weegschaal.
Afbeelding

Infuuszak is inmiddels ontkoppeld en wordt klaar gemaakt voor gebruik donatie.
Afbeelding

Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11/09/06 13:38
Locatie: Nieuwediep
Contacteer:

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor Tika Trails » 28/08/14 10:40

Blijft bijzonder om te doen! Wij hebben jaren bloed gegeven bij de Kompaan, met bijna al onze honden.
Voor ons makkelijk om te doen, maar het zijn de honden die het moeten ondergaan. Bijzonder is het om te zien dat ze dit geen enkel probleem vinden en altijd zo rustig en vaak kwispelend op tafel liggen en bloed doneren, wat een fantastisch ras!
Zelf kreeg ik er altijd een enorm voldoenend gevoel bij, om op deze manier te kunnen helpen!

Petje af voor de bloeddonoren en de eigenaren, die hier vrijwillig hun vrijetijd in steken!!

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor Romke » 28/08/14 11:13

Vind het een super iets, wel jammer dat de bloedbank zo ver weg is. Voor mij te kostbaar om daar 'even' heen te gaan.
Bij onze eigen da, worden de honden van artsen en assistenten gebruikt bij een spoedklus

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor Tammie » 28/08/14 13:08

Tika Trails, super!! :D
En je gaat inderdaad met een heel voldaan gevoel bij de DA weg na het geven van het bloed. Ook op Indra ben ik de eerste dagen na het bloedonderzoek nog trotser dan anders geweest (terwijl ik dat natuurlijk altijd al ben want kom niet aan mijn deerntje dan word ik die vaak te lief is zelfs een kleine leeuwin) ;)
In zekere zin maakt het je vind ik ook kwetsbaar. Kwetsbaar door het realiseren hoe dankbaar je eigenlijk mag zijn dat je lieverd gewoon gezond is.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
rimanime
Speurneus
Speurneus
Berichten: 11652
Lid geworden op: 07/02/04 21:12
Locatie: zo'n 600 km boven Parijs

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor rimanime » 28/08/14 13:23

Wat bijzonder om te lezen. Ik wist niet dat dit bestond...... :klasse:
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008


Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor Brownie » 28/08/14 14:02

Ik wist ook niet dat dit bestond! Ik ben zelf al jaren bloeddonor en het lijkt me zeer interessant om met Rebel ook te doen. Als hij ooit volwassen en (hopelijk) rustig is dan ;)
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

maybe
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 13
Lid geworden op: 28/08/14 09:50

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor maybe » 28/08/14 15:24

Dit vind ik heel bijzonder nooit geweten.
Afbeelding

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor corretje » 28/08/14 19:09

Dit is wel bijzonder zeg! Wist ook niet dat dit bestond. Ook nooit bij stil gestaan of nagedacht...Zwolle is ook erg ver uit de buurt. Wie weet dat er hier ook zoiets is in Zeeland. Zal wel eens googlelen
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

ober
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 168
Lid geworden op: 01/11/12 17:56
Locatie: den haag/saint agnan

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor ober » 29/08/14 09:48

Onze Truffel heeft vorig jaar hier in Frankrijk bloed afgestaan om het leven van een ernstig ziek dier te redden. En met succes!
Dit trotste gevoel op hem herken ik maar al te goed.
Een van zijn voorgangers heeft in het verleden hier ook al als bloeddonor gefungeerd.
groetjes,
Thea Ober

Truffel (Firwood Never ending love 19-11-2010)

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Re: ...een bloeddonorhond

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 30/08/14 12:07

Ook ik heb er eigenlijk niet eerder bij stilgestaan, maar wat mooi!! Lex is nu te oud hiervoor, maar in de toekomst bij een andere labradorvriend houd ik er zeker rekening mee (als de hond en het bloed er geschikt voor zijn natuurlijk) :klasse:
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012


Terug naar “Een dag uit het leven van...”