weglopen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
pnsm
Snuffelneus
Snuffelneus

weglopen

Ongelezen bericht door pnsm »

hoi,

ons boefje mex inmiddels bijna 9 mnd,
is een echte boef aan t worden!
gaatjes graven, ( ahum gaten!) schoenen van de kids zijn ook zeer interessant.
maar ze gaat steeds vaker weg lopen.. heel vervelend!
we lopen 3 x daags, heeft heeel veeel ruimte achterthuis.
hoe kunnen we dit er toch afkrijgen? van pubercursus, moest ze aan een lange lijn 25 meter,
en telkens roepen en belonen, dit doet ze prima! tot dat ze los komt,
ze loopt dan via t bos, naar de buren en gaat bij de paarden in de wei, ( ze heeft al stroom stoot gehad van de omheining)
ook dit werkt niet..
wie heeft er tips, ik vind dit namelijk erg vervelend
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Re: weglopen

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Bedoel je dat ze wegloopt tijdens de wandeling? Of loopt ze van jullie terrein af? En loopt ze altijd naar de paardenwei en nooit ergens anders naar toe?

Van het terrein aflopen is denk ik, niet te voorkomen. Mijn honden lopen ook de deur of de poort uit als die openstaat. Ik denk dat dat voor heel veel honden geldt. De enige remedie is: zorgen dat je hond niet wegkan. Als jullie terrein te groot is om te omheinen, zal je de hond moeten opsluiten of alleen maar onder toezicht op het terrein laten. Misschien kan je een speelweitje voor haar maken, waar ze niet uit kan.

Als de hond tijdens de wandeling bij jou wegloopt, vindt de hond de wereld veel interessanter dan jou. Dan zal je intensief moeten gaan trainen om dat af te leren. Doe onderweg spelletjes met haar, stop je zakken vol voertjes die je af en toe rondstrooit, loop steeds een andere, onbekende route, rij met de auto naar een andere plek, ga samen met een ander hondenbaasje lopen zodat ze een speelkameraadje heeft onderweg, kortom... zorg dat ze op jou gaat focussen omdat jij leuke dingen voor haar bedenkt.

Als ze steeds alleen maar naar die paardenwei loopt, moet je jezelf afvragen waarom ze dat doet. Is daar misschien iets heel leuks of lekkers te vinden. Gaat ze de paarden opjagen en vindt ze dat kicken of gaat ze paardenvijgen staan vreten? Op zich is het wel makkelijker als ze alleen maar wegloopt om naar die paardenwei te gaan. Dan weet je waarom ze het doet. Dan is die paardenwei het luilekkerland dat als een magneet aan haar trekt. Alleen moet je dan een list gaan bedenken, hoe je die paardenwei minder aantrekkelijk voor haar kan maken. Daar zou ik ook over na moeten denken.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Plaats reactie