Labrador algemeen

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Labjemam
Snuffelneus
Snuffelneus

Re: Labrador algemeen

Ongelezen bericht door Labjemam »

De grote 'will to please' die Joep's vader zou hebben, heeft zich bij Joep nog niet geopenbaard. Wel een grote 'will to eat'. :D
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Re: Labrador algemeen

Ongelezen bericht door michelle1301 »

freddie schreef: Wij denken eraan een Labrador te gaan nemen. Een Labrador vinden we een hele mooie hond, liefst een blonde Labrador. Lijkt op een Golden maar dan kortharig. Veel gelezen inmiddels en rond gevraagd. Een Labrador lijkt ons een lieve en mooie hond.

Zoals we gelezen hebben is een Labrador een allemansvriend. Dit is op zich leuk maar wat we graag willen weten of een Labrador net zo naar andere mensen luisters als naar het eigen gezin. Als je bijvoorbeeld gaat wandelen kun je een Labrador dan aanleren dat hij niet naar jan en alleman rent als we dat niet willen?
Die van mij is alleen een allemansvriend als ik er bij ben. Alleen naar anderen luistert hij totaal niet. Alleen na een aantal personen.
Hij schijnt ook niet waakzaam te zijn maar is er sprake van helemaal geen waakzaamheid? We zouden graag zien dat hij/zij wel meer voor ons (het gezin) doet & voelt dan voor anderen.
Mijn lab is zeer waaks. Af en toe te waaks. Maar heb zelf het vermoeden dat het komt omdat hij met mechelse herders is opgegroeid. Is laatst zelfs achter inbrekers aangegaan. Gelukkig konden ze net op tijd over de schutting heen. Maar ik ben 99% van overtuigd dat als hij de kans had gekregen, dat hij ze had gegrepen. Zelf train ik IPO met de herder van mijn moeder. En mijn lab laat ik ook wel eens bijten op die bijtrollen. En hij heeft een zeer vaste beet. Dus absoluut geen zachte bek. Maar heb het stiekem ook altijd toegejuicht als hij gromde naar iets wat hij niet vertrouwd. Maar stil is ook echt stil.

We hebben bijv. meegemaakt dat de leider zei dat de Labrador moest gaan zitten en een vreemd riep de Labrador, hij luisterde echter niet en ging naar de vreemde toe. Dit laatste vinden we dan wel jammer. Het mooiste zou zijn dat hij pas ergens anders naar toe rent als wij daar toestemming voor geven.
Ik weet dat er dan andere honden in aanmerking zouden komen maar wat als je een Labrador nu eenmaal heel erg mooi vind en toch probeert enigsins het gedrag te sturen....
Dit is gewoon kwestie van trainen, trainen en nog een trainen. De mechel leren wij nu ook aan dat hij alleen op commando ergens achter aan mag. Bijvoorbeeld achter een balletje. Met mijn lab ben ik nu ook bezig. Alleen gaat iets minder snel dan met een mechel

Kortom: is het mogelijk een Labrador een klein beetje waakzaam te laten zijn en beschermend en goed laten luisteren / ipv naar iedereen luisteren naar het gezin?
Plaats reactie