Clickertraining

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
jolanda77
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 30
Lid geworden op: 30/01/14 21:22

Clickertraining

Ongelezen berichtdoor jolanda77 » 04/02/15 22:47

zijn er ook clickergebruikers hier? Ik heb wat vragen.
heb een boek, nee op puppycursus werken ze niet met clickeren.
Op internet kan ik niet veel vinden ( video's als voorbeeld)

Daarom zoek ik clickergebruikers.
Of iemand moet een goeie site weten met voorbeeld video's

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 05/02/15 09:43

Jolanda, wij gebruiken soms een klikker.
Maar wat is je vraag?
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

jolanda77
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 30
Lid geworden op: 30/01/14 21:22

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor jolanda77 » 05/02/15 14:28

-Bart- schreef:Jolanda, wij gebruiken soms een klikker.
Maar wat is je vraag?


Onze pup (bijna 14 weken) kent de commando zit heel goed, het commando af zit hij je eerst aan te kijken en dan kwartje gevallen en hij gaat liggen.
Met de clicker wil ik de commandos wat meer erin krijgen. Dat hij klik beloning krijgt.

Hoe doe ik dat?
Commando zit, klik belonen door snoepje weg van hem te gooien zodat hij uit zijn zitpositie komt, en dan wachten tot hij weer voor mij gaat zitten of moet ik meteen weer commando zit geven?
Soms komt hij meteen terug en gaat meteen zitten en soms blijft hij heen en weer draaien.

Dit ook voor het commando af.
Dat ik dat kan uitbreiden naar langer af te blijven liggen.

En nog een vraag hoe ik hem "naast" kan leren met de clicker bij uitlaten. Dat hij op mij geconcentreerd is en niet op zijn omgeving. Buiten heeft hij alleen bananen in de oren.
Zeg ik naast (zonder clicker) dan wacht hij even, krijgt zijn beloning en weet niet hoe snel hij dan weer vooruit moet rennen i.p.v. naast te blijven tot ik vrij zeg. Beloning zegt hem niet zoveel dat hij naast moet blijven hij rent meteen weer weg ( hij loopt gewoon aan het tuigje en riem)

-Bart-
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 55
Lid geworden op: 13/09/13 08:30
Locatie: Hulst

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor -Bart- » 06/02/15 09:52

Zo das een heel verhaal geworden :D

Wat wij gedaan hebben is eerst haar dingen geleerd (vooral de bewegign) voordat we er een woord/ comando aan gingen leren.
In het geval van zit, dus eerst met een broekje of iets dergelijks de hond in zit positie proberen te krijgen.
Zodra dit lukt KLIK. Pas later een woord zeggen, beweging met het brokje, lukt dit KLIK.
Je zul dan langzaam aan gaan merken dat ze gaan begrijpen wat ze moeten doen na het woord, dus de beweging met het brokje wordt minder.

Bij af doe je eigenlijk precies het zelfde.
Alleen beweeg je het brokje dan niet over de neus heen maar tussen haar voorpoten door.
Gaat ze liggen KLIK.

Vergeet niet dat 14 weken nog jong is.
Dus begin op een rustige plaats, bijvoorbeeld de woonkamer. Later ga je naar plaatsen toe die voor meer afleiding zorgen, tuin, straat, stad bijvoorbeeld.
Hier zul je merken dat ze eigenlijk op iedere nieuwe locatie weer moeten leren wat in de woonkamer zo goed ging, gelukkig gaat dit wel steeds sneller :wink: .
Probeer ook niet te veel en te lang achter elkaar wat te doen, maar geniet ook lekker van pup zijn. Die tijd is namelijk zo voorbij en leren kunnen ze nog jaren.

Mocht je nog vragen hebben, horen we het wel.
Nala (Wahnahnish Nevada, 13-07-13)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor Romke » 08/02/15 12:11

jolanda77 schreef:Zeg ik naast (zonder clicker) dan wacht hij even, krijgt zijn beloning en weet niet hoe snel hij dan weer vooruit moet rennen i.p.v. naast te blijven tot ik vrij zeg. Beloning zegt hem niet zoveel dat hij naast moet blijven hij rent meteen weer weg ( hij loopt gewoon aan het tuigje en riem)


Heel snel door belonen, ook bij andere oefeningen. De ene keer geef je 1 koekje, de volgende keer 3 of bij wijze van 5 of een aai over zijn bol. Zodat het niet bekend is wanneer hij weer vrij gaat krijgen.

Wat je ook eens kan gaan oefenen is de kijk oefening. Heb je ook veel aandacht van je hond voor nodig.

Ik clicker soms, maar begin niet aan een uitleg. Dat is zo lastig, je hebt ook nog weer verschillende manieren van clickeren, er zijn wel heel leuke boekjes van te koop. Mocht je tijd en geld hebben zou ik je een clickerworkshop adviseren, daar leer je enorm veel.
Vaak leren mensen het verkeerd aan, het lijkt zo makkelijk maar komt zo precies.

Hier uitleg over verschillende vormen
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja

Dat freeshape is fantastisch om bij personen te oefenen, je lacht je krom.
Jij weet bijvoorbeeld dat de ander zijn veters moet losmaken, de ander weet niks. En jij clickert hem daar dan naar toe

Gebruikersavatar
Aemilius
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 6
Lid geworden op: 13/02/15 13:26

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor Aemilius » 16/02/15 11:16

Wij maken met onze pup van 3 maanden veel gebruik van het YouTube kanaal van "Training Positive" (https://www.youtube.com/channel/UCRyHBk ... Ryq1iVda5g). Het is allemaal in het Engels, maar hopelijk goed te volgen voor de meesten. Ondanks de behoorlijk irritante muziekjes hebben wij hier veel aan. Het is even wat werk om de meeste filmpjes te bekijken (uren naar gekeken voordat we de pup kregen en nu nog vaak opnieuw bekijken om het precies in de juiste volgorde te doen), maar ik vind de wijze van uitleg en training veel beter dan bij de puppycursus van ons. Het gaat in hele kleine stapjes en die gast legt het gewoon erg duidelijk uit. Hij maakt meestal gebruik van de clicker, wij doen dat ook thuis, maar bij de puppycursus niet. Op de clicker reageert Choco veel beter, juist omdat de timing altijd goed is en het geluid altijd exact hetzelfde is. Dat is bij je stem niet het geval en nou verschilt mijn stemgeluid ook enigszins van die van mijn vriendin :-).
Training Positive heeft alles gesplitst in Basis - Gevorderd - Trucjes.

Vbraam
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 231
Lid geworden op: 29/05/13 21:59
Locatie: Zoetermeer

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor Vbraam » 16/02/15 22:13

Aemilius schreef:Wij maken met onze pup van 3 maanden veel gebruik van het YouTube kanaal van "Training Positive" (https://www.youtube.com/channel/UCRyHBk ... Ryq1iVda5g). Het is allemaal in het Engels, maar hopelijk goed te volgen voor de meesten. Ondanks de behoorlijk irritante muziekjes hebben wij hier veel aan. Het is even wat werk om de meeste filmpjes te bekijken (uren naar gekeken voordat we de pup kregen en nu nog vaak opnieuw bekijken om het precies in de juiste volgorde te doen), maar ik vind de wijze van uitleg en training veel beter dan bij de puppycursus van ons. Het gaat in hele kleine stapjes en die gast legt het gewoon erg duidelijk uit. Hij maakt meestal gebruik van de clicker, wij doen dat ook thuis, maar bij de puppycursus niet. Op de clicker reageert Choco veel beter, juist omdat de timing altijd goed is en het geluid altijd exact hetzelfde is. Dat is bij je stem niet het geval en nou verschilt mijn stemgeluid ook enigszins van die van mijn vriendin :-).
Training Positive heeft alles gesplitst in Basis - Gevorderd - Trucjes.



Leuke filmpjes, ga er zeker een paar toepassen om de aandacht te vergroten zonder verbale instructie of directe lokkertjes! :D
:bruinpootje: Gio (Fugo v. Le JeanJardin) 16-5-2013

Gebruikersavatar
Mizzy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 04/09/17 22:35

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor Mizzy » 07/09/17 22:34

Dit is nogal een oud topic maar zou graag willen weten of er hier zijn die actief clickeren??

Zelda
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 05/07/17 20:52

Re: Clickertraining

Ongelezen berichtdoor Zelda » 10/09/17 00:33

Ja, ik gebruik de clicker heel erg veel. Zelda is nu 17 weken en ze reageert super goed op de clicker. De clicker is overigens bedoeld om de commando's goed aan te leren, daarna gebruik je de clicker steeds minder want dan reageert je hond op de commando's. Mocht dat verslappen, kan je weer terugvallen op de clicker.

Zelda kent "zit", "af", "blijf", "wachten", "plaats", "zachtjes" en "volg". Ze doet het prima voor een opstandige pup. ;)

Als je vragen hebt, gooi ze er maar in. Misschien kan ik je helpen.
:blondkopje: Zelda (Oralee of Wundering Heights) 12 mei 2017
:blondkopje: Boy 24 mei 1991 - 31 maart 2005


Terug naar “Training”