Onze eerste eigen hond

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
M-lissa
Snuffelneus
Snuffelneus

Onze eerste eigen hond

Ongelezen bericht door M-lissa »

Mijn vriend en ik wonen sinds november afgelopen jaar samen. We hebben besloten om een labrador te nemen :verliefd1:
Alleen we twijfelen nog heel erg tussen een mannetje of vrouwtje. Een vrouwtje wordt natuurlijk loops en dat lijkt me erg vervelend met bijvoorbeeld loslopen. Steriliseren is een stuk duurder dan castreren zag ik op de website van een dierenarts. Maar een mannetje wordt denk ik een stuk groter dan een vrouwtje toch? Zijn er nog meer voor-/nadelen aan een mannetje of vrouwtje?
De mensen die een mannetje hebben, hebben jullie deze ook laten castreren, en waarom wel/niet?

Wij zaten er over na te denken om de hond pas aan te schaffen als we zomervakantie hebben, zodat we 3 weken helemaal de tijd hebben voor de pup. Alleen nu twijfel ik omdat we na die 3 weken natuurlijk niet non-stop thuis zijn voor de hond en misschien is hij daar dan wel al aan gewend..

We weten ook nog niet waar we de hond willen kopen, bij een fokker of gewoon particulier bij iemand die een nestje heeft. Zijn er goede fokkers in Overijssel/Drenthe?

Hebben jullie misschien nog wat tips voor mij, dingen waar we bijvoorbeeld goed over moeten nadenken voordat we de hond aanschaffen?
Afbeelding Bo -> 16/02/2015
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Re: Onze eerste eigen hond

Ongelezen bericht door Romke »

Leuk dat jullie over een labrador nadenken.

Loopsheid is maar drie weken, waarvan ze enkele dagen dekrijp zijn. Voor mij geen reden om te castreren/steriliseren
3 weken is niet genoeg om je pup zindelijk te maken of een dag alleen thuis te kunnen laten. En je vakantie moet je net zo kunnen plannen als de pup komt of na elkaar, heb je zes weken. Is alleen niet zo gezellig ;)
Hoelang zijn jullie overdag weg?

Als je een labrador wil, zou ik adviseren een hond met stamboom te kopen, en die daarnaast aan de verplichte gezondheidsonderzoeken van de rasverenigingen voldoet.
M-lissa
Snuffelneus
Snuffelneus

Ik werk 4 dagen in de week alleen de middag. Dus zo'n 4 uurtjes op een dag. Mn vriend werkt 3 dagen in de week thuis, maar zit dan wel boven en de hond beneden, maar dan is er iig wel iemand thuis om af en toe even te kijken en uit te laten.

Hoe doen mensen die ook werken het dan met het aanschaffen van een pup? Neem aan dat NIEMAND 24/7 thuis is? Ik dacht alleen dat het wel een goed begin zou zijn als wij de eerste 2 of 3 weken gewoon lekker thuis zijn voor de pup.. Maar geen goed idee dus? :p

Moeten dan inderdaad wel geluk hebben dat we net de eerste week het hondje kunnen ophalen ja..

Oja even voor het gemak: de hond zou dan 2 middagen in de week alleen thuis zijn. De rest van de tijd is er altijd iemand. Mits ik een keer wat meer moet werken maar dat komt niet zovaak voor.
Labradorus
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Labradorus »

Wij doen dat ook zo. Ons pupje komt over 2 weken. De eerste 3 weken zijn we straks full time bij de pup. Leren we hem stap voor stap even alleen te blijven. Daarna werk ik weer 4 dagen en is mijn man thuis aan het werk. Af en toe zal de hond een paar uur alleen thuis zijn. Maar met goed opbouwen moet dat mogelijk zijn. We hebben goede ervaringen met onze vorige lab. en we hopen dat het met de nieuwe ook goed zal gaan....
ingie11
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door ingie11 »

Hoi Hoi
welkom
wij zijn ook op zoek naar onze eerste hond ik wilde het eerst ook plannen voor de vakantie maar das best lastig te plannen omdat je eerst op zoek gaat naar geschikte fokkers en dan moeten ze ook maar net een nestje hebben.
als je kijkt op labrador startpagina zie je per provincie fokkers er zitten er genoeg in overijssel
wij wonen zelf in lelystad en hebben nu ook een fokker gevonden uit overijssel
wij doen het zo dat als de pup mag komen nemen we ieder een week om ste beurt vrij
daarna hebben wij dat de hond twee dagen alleen is maar we werken heel dicht bij dus gaan we om de tour beurt even kijken en we hebben vrienden en kennissen die al hebben aangeboden om in het begin wat meer te doen dus dat gaat goed komen

verder hebben wij ook heel lang getwijfeld mannetje vrouwtje ik vind het nog steeds lastig die keuze
maar we gaan nu toch wel voor een vrouwtje omdat ik toch wel lees dat deze iets minder fors worden scheelt niet heel veel maar toch
verder lees je vaak dat mannetjes vaker hun geur willen afzetten en vrouwtjes netjes een keer plassen
ja dat loops lijkt mij ook wel lastig maar goed hoort erbij
mannetjes worden weer hitsig en gaan op zoek naar vrouwtjes

ja steriliseren bij vrouwtje is duurder omdat dat ook echt een hele operatie is met alle risico's van dien
maar ook bij mannetje zitten daar risico's aan dus het blijft toch echt een lastige afweging

maar heel veel succes en plezier met jullie zoektocht
heb je ook een voorkeur voor kleur of dat niet zo ?

groetjes
Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Carobella »

Wij willen dus volgend jaar een pup en gaan dus gedurende een paar maanden beide vrije dagen opnemen zodat er altijd iemand thuis is. Voor dit jaar kreeg ik dat niet meer geregeld. En dan af en toe een weekendje weg met gezin. Hoe dan ook gaan we het roostertechnisch (we werken beide in de zorg) proberen op elkaar af te stemmen. Hij zal ook weleens met mij meegaan naar werk, en we hebben ook wel mensen die kunnen inspringen mocht het ergens spaak lopen. Maar we gaan voor een zo lang mogelijk periode. Maar dan hebben we (man en ik) dus niet samen vakantie 8)

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)
M-lissa
Snuffelneus
Snuffelneus

Dat om de beurt vrij nemen is inderdaad ook wel een goed idee, maar dan niet in de zomervakantie dat vind ik zonde van de vakantie haha :D

Ik twijfel tussen blond of zwart, mn vriend wil graag blond dus dat zal het dan ook wel worden. Twijfel nog wel steeds tussen een reutje of teefje.. Weet het echt niet. Als teefjes loops zijn bloeden ze dan veel of merk je er niet zoveel van?

Een paar fokkers waarbij ik op de website heb gekeken zijn helemaal niet up to date, nog geen 1 gezien die een nestje verwacht ook. Ik zoek in Overijssel/Drenthe.

Mijn vriend werkt een aantal dagen in de week thuis en zit dan boven. Hoe zouden jullie dat in het begin doen? Hond mee naar boven nemen? Of gewoon beneden in de bench en om de zoveel tijd even kijken?
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Romke »

Lijkt me ideaal dat je vriend thuis werkt. Als hij dan tussendoor wel even tijd heeft om de pup te doen. Kost iets meer tijd dan alleen even kijken.

Ik ken meerdere fokkers die het niet van tevoren op de site zetten omdat ze dan teveel mensen krijgen.
De startpagina is wel altijd actueel qua dek/pupberichten.
En bel gerust een fokker op of en zoja wanneer ze een nestje verwachten. Of bel een eigenaar van een gele reu of hij ergens heeft gedekt of op korte termijn gaat doen.

Vakantie is helemaal aan jezelf, het moet maar net uitkomen qua fokker.
En het geeft je wel iets ruimte om je pup aan het alleen zijn te laten wennen.
M-lissa
Snuffelneus
Snuffelneus

Wat bedoel je met de startpagina? :)
Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Lab2 »

Wij hebben nu sinds een aantal weken een pup.
we hadden in het begin 2 weken vrij en daarna moesten we weer aan het werk
ik ga smorgens rond 8.15 uur weg en ben rond 13.30 thuis soms 14 uur.
dus dit is al best een tijdje alleen zijn dan.
hij was 9 weken toen we dit hebben geprobeerd... de eerste week is hij nog 1 x uitgelaten om 11 uur, maar helaas ook toen nog een keer geplast in de bench.
de week erna ging het goed.
ik werk deze tijden ongeveer 2 x per week en rest avonden dan is mijn man er wel.
over het verschil mannetje vrouwtje, tja dat is inderdaad je eigen keus... wij hebben allebei.
we gingen eerst voor een vrouwtje, maar de reden hiervan weet ik eigenlijk niet meer :-)
ze werd loops rond een half jaar, maar we hebben 3 kleine kinderen waarvan er nog 1 kroop dus ik vond dat niet zo fris.
we hebben haar na haar eerste loopsheid dus wel laten steriliseren.
Het is een super lieve hond, luistert super goed.
nu hebben we er een reutje bij. hij is nu 18 weken.
we hebben als 2e hond een reu gekozen omdat je overal hoort dat dit een betere combi is dan 2 teefjes samen.
ook dit is een schat van een beest, wel een stuk eigenwijzer maar of dit nu ligt aan dat het een mannetje is weet ik niet :-)
succes met jullie keuze!!
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

M-lissa schreef: Wat bedoel je met de startpagina? :)

http://labrador-fokkers.startpagina.nl/

Dit is de startpagina die Romke bedoelt. hier staan de fokkers op per provincie.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

Wij hebben dus 2 reuen en een teef in huis. 1 reu is gecastreerd en de ander heeft sinds kort een implantaat. Als het niet nodig is, zou ik een reu nooit laten castreren.
Barry was al gecastreerd voordat Bliss kwam en Boyka heeft sinds kort een implantaat, omdat hij het best moeilijk had toen Bliss loops was.
Zowel een reu als een teef heeft zijn voor en nadelen. Een beetje reu zit zo rond de 35-40 kilo en is ook sterker dan een teef. Maar onderschat een teef ook niet. Maar je kan ook het aan de fokker overlaten om de juiste hond te kiezen die bij jullie past. Succes met je zoektocht!
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
ingie11
Snuffelneus
Snuffelneus

via Facebook heb je ook nog labrador startpagina tik maar 1 op Facebook daar staan ook geregeld verwachte nestjes
en via de nov bij dek berichten
ingie11
Snuffelneus
Snuffelneus

ik bedoel nlv
M-lissa
Snuffelneus
Snuffelneus

Oja die startpagina website had ik al gevonden ja!
Heb nu een fokker gevonden die half april een nestje verwacht. Heb ik gemaild, dus even afwachten :D

Ga indd bij de fokker nog wel even vragen stellen over een reu/teef, ben er namelijk nog steeds niet over uit. Dat een reu wat groter en forser wordt vind ik juist wel mooi, maar moet ook weer niet té groot worden :P
Plaats reactie