Zilveren labradors

Respecteer elkaars mening.
Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 24/04/15 13:10

diesel schreef:Ik vind het jammer, dat er zo'n discussie is op het forum.
Of het nu wel of niet een ruiszuivere labrador is, het gaat om het beestje.
met wel of geen stamboom.
Dat maakt voor de hond en de liefde voor honden toch niet uit.
Ik ken ook iemand die een zilveren labrador heeft, en die is ook prachtig.

laten we het leuk houden aub met elkaar.

Ik hoop dat ik nu niet iemand boos maak met dit berichtje, maar vind jullie allemaal schatten
want we kunnen elkaar met alles helpen.


Diesel,er is geen discussie .Dora begint zelf een topic over een oud topic uit 2011 en gaat zelf meteen in de aanval.
Zij beweert een zilveren labrador te hebben met stamboom en als serieuze daar vragen over worden gesteld hoor je een jaar niks.
En ineens gaat het verhaal verder,ze heeft een leuke lieve en gezonde hond dus wat maakt het uit?Ze moet en zal gerechtigheid krijgen voor haar zilveren kanjer en de cynische antwoorden van haar kant liegen er niet om

Maar dit is een forum voor labradorliefhebbers die het ras zuiver willen houden en tja sorry ook voor mij geld dat een ras -zilveren labrador niet bestaat.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 01/05/15 21:50

De realiteit heeft de ´puristen´ onder ons inmiddels ingehaald.

Stukje achtergrond:
Zoals iedereen weet, staat de gezondheid van de rashond al heel lang ter discussie. Onze Raad van Beheer heeft daarom het plan Fairfok gelanceerd, bedoeld om de gezondheid van rashonden te verbeteren. Speerpunt hierbij is, dat de genenpool van de rassen groter moet worden. De sterk ingeteelde genenpool is immers bron van alle ellende. Hoe kan je die genenpool vergroten? Bijvoorbeeld door het inteeltpercentage in een ras minder snel te laten toenemen, door druppelsgewijs een ander ras in te kruisen, maar ook door het aantal fokdieren op te schroeven. En dat laatste kan je o.a. doen, door het fokverbod met niet-erkende kleuren te schrappen. Dat is dus ook gebeurd. De ledenvergadering van de Raad is daar vorig jaar mee akkoord gegaan.

Citaat uit het plan Fairfok:
"d.Niet-­‐erkende kleur
Binnen de rasstandaard is vastgelegd welke kleuren een hond van een bepaald ras mag hebben. Met honden die een niet-­‐erkende kleur hebben, mag niet gefokt worden. Daarmee sluit je ze uit voor de fokkerij en versmal je de genenpool. Dit is onnodig. Zolang een bepaalde kleur niet samenhangt met gezondheidsproblemen, vinden wij dat fokken met zo’n hond mogelijk moet zijn. We kunnen dan evenzo goed een stamboom afgeven en desgewenst vermelden we daarop dat de pup een hond met een niet-­‐erkende kleur is. Ditzelfde geldt ook voor niet-­‐erkende haarvariëteiten.
22
Zolang de haarvariëteit niet samenhangt met bepaalde gezondheidsproblemen, kiest de Raad van Beheer voor een brede genenpool waardoor ook honden met niet-­‐erkende haarvariëteiten voor de fokkerij kunnen worden ingezet. Om het fokken met niet-­‐erkende kleuren of bepaalde haarvariëteiten mogelijk te maken, was aanpassing van het Kynologisch Reglement noodzakelijk. De Algemene Vergadering heeft medio 2014 met deze verandering ingestemd."


Bezwaar rasverenigingen:
De beide rasverenigingen voor de labrador hebben hiertegen bezwaar ingediend met een gezamenlijke brief van 15 december jl. Zoals we in de laatste Labrador Post hebben kunnen lezen, is dit bezwaar door de Raad afgewezen. De motivatie: de grijze vachtkleur levert geen gezondheidsproblemen op. Het is alleen een probleem op het gebied van de raszuiverheid en dat is voor de Raad onvoldoende zwaarwegend.

Conclusie:
Er kan sinds 1 januari 2015 gefokt worden met grijze en blauwe labradors (niet-erkende kleuren) en de pups kunnen een stamboom krijgen. Wel behoren keurmeesters op show nog steeds afwijkende vachtkleuren te diskwalificeren.

Vervolg:
De rasverenigingen beraden zich op vervolgstappen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Bowie » 01/05/15 22:30

En waar blijft het ras-typische karakter van de labrador in dit verhaal?

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/05/15 09:19

Tja, dat is ook nu al volledig een zaak van de fokker. Wij hebben in Nederland geen karaktertest die de hond moet halen, voordat je ermee mag fokken, zoals in Duitsland. De Raad van Beheer zal gedacht hebben: ´die niet-erkende kleuren zijn in alles een labrador, behalve hun kleur. En miskleuren zijn makkelijk weg te fokken.´ Zo is de situatie inderdaad voor veel andere rassen en dan kan deze nieuwe regel inderdaad gunstig uitpakken, nl. de fokbasis vergroten.
Maar bij de grijze en blauwe labrador gaat dat niet op. Bij die kleuren heb je één groot verschil met bijv. yellow-livers... het zijn designerskleuren en ze worden bewust in stand gehouden. Die fokkers willen die miskleuren helemaal niet kwijt.

Ik vind deze maatregel voor een numeriek groot ras als de labrador verkeerd. De labrador heeft helemaal geen smalle fokbasis. Die regel is dus helemaal niet nodig voor ons ras. Maar ja... hij is erdoor en ik ben bang dat er niks meer aan te doen is.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 02/05/15 09:20

Bowie schreef:En waar blijft het ras-typische karakter van de labrador in dit verhaal?

1 keer die verdunningsgenen inbrengen en dan terugfokken op 'echte' labradors.. bovendien hoor ik regelmatig dat er op shows geklaagd wordt over reuen die uitvallen naar elkaar enzo. En er zijn ook genoeg labradors die weinig of geen will to please hebben. Dus over dat karakter maak ik me weinig zorgen, of althans, niet meer zorgen dan voor die NEK-bedoeling.

Uit een nest gewone labs wordt natuurijk nooit zo'n NEK geboren, dus dat is niet zo'n probleem. Het enige probleem is importhonden in die kleur, denk ik? Als er door de AKC stambomen worden afgegeven dan worden die hier gewoon geaccepteerd, begrijp ik. Zo zit het toch?

edit - of een europese bij de FCI aangesloten club, amar ik heb het idee dat die grijze hype vooral uit amerika komt
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/05/15 15:04

Ik heb de link die Marron heeft doorgegeven, helemaal doorgespit. Er is inderdaad in Amerika heel even de mogelijkheid geweest om labradors als ´silver´ te registreren. Er stond namelijk op de papieren naast de kleur zwart, geel en chocolate, ook de optie: overige. Daar kon je zelf iets invullen. Een bijdehante fokker heeft daar gewoon ´silver´ ingevuld en voilà... hij kreeg stambomen met die kleur erop. Na protesten van andere fokkers is die optie geschrapt. Nu worden de ´silvers´ geregistreerd als chocolates en de ´charcoals´ als zwarte. Ze hebben dus een AKC-stamboom met een valse kleur erop. Zo kunnen ze worden overgeschreven naar een ander stamboek, bijv. het Nederlandse.

Overigens schijnt het dd-gen wel degelijk een gezondheidsprobleem met zich mee te brengen: CDA oftewel colour dilution alopecia. Een huid- en vachtprobleem. Zie deze Facebookpagina, waar enkele silver labradors op staan met deze aandoening: https://www.facebook.com/ColorDilutionAlopecia
Misschien iets voor de beide rasverenigingen om hier eens in te duiken? De Raad stelt immers: ´Zolang een bepaalde kleur niet samenhangt met gezondheidsproblemen, vinden wij dat fokken met zo’n hond mogelijk moet zijn.´ Blijkbaar is er zo´n samenhang tussen het dd-gen en een huidprobleem.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/05/15 18:01

Die hele Facebookpagina voor CDA doorgebladerd en er staan (behalve allerlei andere rassen met een verdunde kleur) toch behoorlijk wat silver en charcoal labradors bij. Zelfs uit Nederland!

" Erik van Rees. From the Netherlands, we followed your advise for our 1 year old Charcoal Lab with confirmed CDA. Our vet couldn't believe what she saw when I went to her for a check up after been diagnosed 6 weeks ago. Her skin is in good shape, her hair is back en her skin looks super. I rinsed her in the beginning of the treatment with 50/50 water/AVC as suggested combined with argan oil. It made her skin relax en the itching has stopped.So thank you for sharing this with us! I'm so releaved that we finally found something that works after a long journey full of misery. Thank you again( and sorry for my bad english)!"

" Brigitte Ratliff. We live in the Netherlands and have a 5 year old silver lab, wich we suspect has CDA. In the summer when she is more outside, she has a better coat? But is still feels like puppy fur. In the winter she is almost bold on the back of her head and her sides. We did not have her tested yet, because we thought it would not make any difference to know if there is no cure or treatment, and our vet agreed about that. Altough our dog is almost bold in the winter, she is a happy and active dog, has not itching or skin rashes, and the lack of hair don't seem to bother her."

Ik had nog nooit van de aandoening gehoord, maar het komt kennelijk regelmatig voor bij honden met het dd-gen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor marron » 04/05/15 23:22

Misschien toch iets om door te spelen naar de rasverenigingen, zodat zij hiermee aan de slag kunnen ook naar de RvB toe ? Ook zou ik als rasvereniging zijnde niet deze kleur reu op de dekreulijst zetten of pups voor bemiddeling in aanmerking laten komen eerlijk gezegd. Maar ja wie ben ik.
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 04/05/15 23:30

marron schreef:Misschien toch iets om door te spelen naar de rasverenigingen, zodat zij hiermee aan de slag kunnen ook naar de RvB toe ? Ook zou ik als rasvereniging zijnde niet deze kleur reu op de dekreulijst zetten of pups voor bemiddeling in aanmerking laten komen eerlijk gezegd. Maar ja wie ben ik.

dat kan sowieso niet want daar heb je een exterieurkwalificatie voor nodig. En dat kunnen deze honden niet halen ivm hun kleur..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor marron » 05/05/15 00:29

Je zal zien dat als ze nu al een stamboom krijgen, het niet lang duurt dat ze ook op shows worden toegelaten, want ze mogen fokken dus willen ze ook op show, vandaar dat ik dus schreef dat de rasverenigingen nu al een duidelijk nee moeten gaan afgeven, zodat ook pupkopers weten waar het omdraait en zich niet in de luren laten leggen, mochten ze bijv.de nlv of lkn bellen dat ze dan ook de juiste info krijgen hierover. :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 05/05/15 00:30

marron schreef:Je zal zien dat als ze nu al een stamboom krijgen, het niet lang duurt dat ze ook op shows worden toegelaten, want ze mogen fokken dus willen ze ook op show, vandaar dat ik dus schreef dat de rasverenigingen nu al een duidelijk nee moeten gaan afgeven, zodat ook pupkopers weten waar het omdraait en zich niet in de luren laten leggen, mochten ze bijv.de nlv of lkn bellen dat ze dan ook de juiste info krijgen hierover. :)

dat zie ik niet zomaar gebeuren eigenlijk, dan moet de standaard aangepast worden..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor marron » 05/05/15 00:36

De RvB was hier al heel snel mee, ik hoop echt dat de rest blijft steigeren, ik vind het 1000 x niets. En de RvB heeft de verenigingen al als kleine jongens weg gestuurd wat het fokken betreft. Ik vind het zorgelijk, heb trouwens al een boze email naar de RvB gestuurd vanavond, het moest me even van het hart af, pffff fairfok me hoela ! :twisted:
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Romke » 05/05/15 08:54

marron schreef:Je zal zien dat als ze nu al een stamboom krijgen, het niet lang duurt dat ze ook op shows worden toegelaten, want ze mogen fokken dus willen ze ook op show, vandaar dat ik dus schreef dat de rasverenigingen nu al een duidelijk nee moeten gaan afgeven, zodat ook pupkopers weten waar het omdraait en zich niet in de luren laten leggen, mochten ze bijv.de nlv of lkn bellen dat ze dan ook de juiste info krijgen hierover. :)


Ze mogen zich wel inschrijven voor een show, maar zullen vervolgens gediskwalificeerd worden, omdat en ze een niet erkende kleur hebben.
En mogen fokken, het is maar hoe je het bekijkt, ze kunnen niet fokken volgens de regels van de rasverenigingen.
En ik schreef het eerder al ergens, zo zijn er meer honden met stamboom, ouders die geen gezondheidsonderzoeken hebben gehad maar waar de 'fokker' richting de pupkoper wel interessant doet dat het stamboompups zijn.
Hoe de stambomen nu geregeld zijn, zegt het eigenlijk niet zo heel veel. Benieuwd hoe ze dit uiteindelijk gaan aanpakken

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 05/05/15 09:48

Romke schreef:Ze mogen zich wel inschrijven voor een show, maar zullen vervolgens gediskwalificeerd worden, omdat en ze een niet erkende kleur hebben.
En mogen fokken, het is maar hoe je het bekijkt, ze kunnen niet fokken volgens de regels van de rasverenigingen.
En ik schreef het eerder al ergens, zo zijn er meer honden met stamboom, ouders die geen gezondheidsonderzoeken hebben gehad maar waar de 'fokker' richting de pupkoper wel interessant doet dat het stamboompups zijn.
Hoe de stambomen nu geregeld zijn, zegt het eigenlijk niet zo heel veel. Benieuwd hoe ze dit uiteindelijk gaan aanpakken


Ze kunnen wel fokken volgens de regels van de NLV, want daar is een showuitslag niet verplicht. De verplichte gezondheidsonderzoeken (HD, ED, ogen) kan je natuurlijk bij een NEK-labrador prima laten doen. Waarom niet? Ze hebben een stamboom, dus je kunt ze gewoon officieel laten testen. Ik ben niet zo thuis in de fokregels van de LKN. Volgens mij zijn showuitslagen daar wel verplicht. En omdat een NEK-labrador die nooit kan halen, kan je er bij de LKN dus niet mee fokken.

Een stamboom zegt inderdaad niks over de kwaliteit van de pups. Het is puur een ´bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister´. Zo kan je het ongeveer zien. Er wordt al jaren over gesproken dat een stamboom eigenlijk méér zou moeten zijn, maar dat komt maar niet van de grond. Het enige wat er sinds kort op staat, is dat de afstamming gecontroleerd is via DNA. Dus dat je zeker weet dat de opgegeven ouders de echte ouders zijn. Want ook daar werd in het verleden mee gesjoemeld. Maar dat kan nu niet meer, sinds de DNA-controle verplicht is. We wachten nog steeds op de ´normenmatrix´, een plan van de RvB waarbij wél op de stamboom staat welke gezondheidsuitslagen de ouders hebben. Daar praten ze al jaren over, maar dat leidt tot zo veel problemen, dat het er volgens mij nooit van gaat komen.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Zilveren labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 05/05/15 10:22

eerlijk gezegd vind ik dit hele gedoe weer een typisch voorbeeld van hoe het in de hondenwereld gaat. Heel veel lawaai en uiteindelijk is er weinig veranderd, behalve dat je nu ook mag fokken met een NEK. Hoe erg is dat nou eigenlijk? Het is niet verplicht he? Je hoeft echt geen zilveren reu te gebruiken.. Ik heb het idee dat die lijnen (als die er al komen, want ik heb in 5 jaar hier nog nul silverlabs tegengekomen in de buurt, de hype is alweer over geloof k?) echt niet gaan mengen met wat er nu al is. Het enige verschil is dan dat die honden nu ook een stamboom kunnen hebben... Ik lig er alvast niet wakker van.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)


Terug naar “Discussiehoek”