Bijten,grommen pup

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
psh74
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 24/04/15 13:19

Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor psh74 » 28/05/15 20:41

Zoals de meeste weten is fenna hier een weekje! Het is best een lieverd....maar de laatste paar dagen heeft ze wat streken!

Ik weet puppy bijten hoort erbij!
Maar ik word nu al 2dagen echt gebeten met flink gegrom...als ik na het uitlaten haar halsband af wil doen!

En ze bijt echt flink in tenen.....bij mn ega stopte ze niet...proberen af te leiden met een speeltje maar ze bleef heel erg grommen en bijten!!

Mn ega heeft geprobeerd de sok uit haar mond te krijgen....en toen viel ze echt grommend uit!!

Haar genegeerd...werkte ook niet!! Moeten we strenger/harder optreden....nekvel?

Iemand tips.....zeker met oog op de kinderen......

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Romke » 29/05/15 07:35

Hoe ziet jullie dagritme er op dit moment uit?
Hoelang slapen/wakker/trainen/alleen spelen etc.

Vaak zijn aan de hand van een dagschema al dingen aan te passen

NIET in nekvel, echt niet nodig

psh74
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 24/04/15 13:19

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor psh74 » 29/05/15 11:53

Bedankt voor je reactie romke.
het schema is nu zo ongeveer....rond 6.45 eruit...plassen/poepen! Stukje lopen plus min 10 min...
Dan eten....dat kunnen we niet rekken want dan trekt ze de gordijnen vd rails :shock: !!
Dan dek ik de tafel eten wij...en vaak moet ze tussendoor nog even uit!
Dan vertekken man en kinderen naar werk/school..dan speel/kroel ik even met haar..
en dan gaat ze de bench in! Zonder morren.....alleen ze slaapt heel licht en onrustig...vaak is ze na een uurtje wakker...
eerst haalde ik haar eruit...maar dan was ze gewoon nog moe....dus nu laat ik haar wat langer liggen...vaak doet ze dan nog een hazeslaap!
Dan rond 10.15...haal ik haar eruit als ze wakker is natuurlijk! eerst wil ze uitgebreid geaait worden...en daarna gaan we naar buiten...in de tuin doet ze haar behoefte en dan lopen we een stukje...terug spelen we eventjes...of we doen zitoefeningetjes....dan ga ik even zitten....meestal komt ze gelijk op mn voeten liggen of achter mn benen...
Valt ze in slaap leg ik haar in de bench...dan slaapte ze weer ff...rond 13 eten....hetzelfde ritueel...dan na 2uur herhaling ....voor het slapen krijgt ze nog wat yoghurt.....laatste plas poep ronde en dan de bench in voor de nachtrust! Ze slaapt door...tijden verschillen nog erg.....vaak komt ze hieper terug van het buiten zijn en bijt ze echt gericht :(

ideetjes??

Nee we hebben het nog niet gedaan bij de nekvel pakken...willen we ook niet gaan doen! Maar je staat ff machteloos....als je zegt dat iets niet mag...dat ze dan gromt en naar je hand uithaalt...dat is toch geen puppygedrag...of wel????

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Muiske » 29/05/15 15:26

Je pup neemt een loopje met je. Ik zou toch wel even flink laten merken dat je niet gediend bent van dit gedrag. Afleiden en negeren kan tot op een zekere hoogte. Als ze die grens voorbij zijn dan vind ik dat de pup echt wel aangepakt mag worden. Een keer flink boos worden kan al indruk maken. Als dat niet werkt zou ik boos en al mopperend de pup op een plek zetten waar hij even alleen is en geen kwaad kan doen. Even laten zien dat je de baas bent.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 29/05/15 20:27

Voorkom het gedrag (zou ik doen). Zorg dat ze buiten d'r energie goed kwijt kan (lekker laten rennen en zoeken en oefeningen doen in de tuin) en vervolgens met iets lekkers direct in de bench. Voorkom dat ze kan gaan bijten; laat haar zien dat ze iets lekkers krijgt nadat ze fijn met jou gespeeld en geoefend heeft. Ze volgt je waarschijnlijk mee naar binnen (kijkend naar het botje of de kong of wat je haar gaat geven). Laat haar direct de bench in gaan (halsbandje gewoon om laten wanneer dit een reden is voor haar om te gaan happen - kan je later afdoen wanneer ze relaxed is) en laat haar lekker knagen.

Gebruikersavatar
Ri1987
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 26/05/15 23:24

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Ri1987 » 30/05/15 11:06

Het lijkt erop dat jouw pup veel te veel energie heeft. Je moet zorgen dat hij zijn energie verbruikt dan is hij ook niet zo vervelend. Een verveelde labrador is een lastige labrador. Onze Jibbe was ook nogal van het bijten, zeer vervelend. Alles geprobeerd, niets hielp. Totdat we op een dag een tip kregen van iemand, als de pup probeert te bijten druk dan zijn eigen wang aan beide kanten iets naar binnen. Hierdoor bijt hij op zijn wang. Binnen 1 week was het over.

Zorg dat de pup lekker moe is. Het ziet er uit dat hij zijn energie niet kwijt kan met 1 keer 10 minuten wandelen en dan daarna alleen in de tuin. Probeer 5-6 keer per dag 10 minuten te lopen. De puppy wandel schema's die je altijd overal ziet, zijn gemaakt voor alle rassen. Maar jouw labrador heeft 10 keer zoveel energie als een chihuahua. Dus je mag echt wel iets meer lopen. Jibbe loopt vanaf 5 maanden oud al stukken van 1 uur en nu met 10 maanden loopt hij stukken van 2 uur.

Zorg ook dat de pup mentaal moe is. Verstop een koekje een een bekertje. Koop een speeltje waarbij langzaam koekjes uitkomen, als hij deze op een bepaalde manier beweegt.
:blondpootje: Jibbe 31-07-2014 ( Stamboomnaam: Andor van Odijkershof)
:bruinpootje: Tygo 12-10-2005 ( Stamboomnaam: Tygo van Odijkershof)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Romke » 30/05/15 15:10

Denk ook dat je begin van de dag teveel van haar verwacht.
Tien minuten lopen en je dan moeten gedragen is veel gevraagd.
Waarom trekt ze de gordijnen eraf als je geen eten geeft?????

Ik zou haar laten werken voor haar eten, en zeker niet geven omdat ze zich anders niet gedraagt

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 01/06/15 22:01

Klinkt misschien heel stom, maar grom eens flink dreigend tegen haar als ze tegen jou gromt. Ze begrijpt mensentaal nog niet zo goed, maar hondentaal zeker wel. Een baasje dat zich ineens als een hond gedraagt en laag en dreigend en met ontblote tanden gromt... oei, oei... dat is eng. Ik doe het hier wel eens tegen pups in een nest als die met z´n allen in mij of mijn kleren gaan hangen met hun messcherpe tandjes. Ze schrikken zich altijd een ongeluk en het is meteen klaar, over, uit.
Je moet het wel overtuigend doen natuurlijk, de pup heeft het meteen in de gaten als het niet serieus is en maakt er dan een spelletje van.

En verder ben ik het met mijn voorgangers eens. Maak je pup lichamelijk en geestelijk moe, ze barst van de energie en onderzoekingsdrift, ze wil spelen en interactie. 10 minuutjes is echt niet (meer) genoeg. Pups ontwikkelen zich razendsnel. Per week kunnen ze al weer veel meer dan de week ervoor. Ik heb hier een halfwasje van vijf maanden. Daar ben ik meteen met 9 weken mee op puppy-jachttraining gegaan. Met als gevolg dat ze nu, drie maanden later, alle onderdelen van de C- en B-proeven al heel redelijk beheerst. Ze had bij het examen afgelopen zaterdag voor de drie B-onderdelen (markeren, apport over water, bosapport) zelfs 3 tienen. En zij is niet de enige. Alle (jachthonden)pups in haar klasje doen het hartstikke leuk. Onderschat je pup niet! Jonge labradors zijn slim, leergierig en willen werken voor de baas. Doe er iets mee, anders krijg je een draak van een hond!!
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Romke » 02/06/15 09:20

Mooi is dat als je ze zo jong al die uitdaging geeft
Mijn lab had hetzelfde met de jacht, gelijk begonnen en met een half jaar op een flink niveau.
En een lol dat ze erin had

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Karlien » 02/06/15 19:51

Heb je deze al gelezen?
hij-wil-dat.php

Een echte aanrader!
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

psh74
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 24/04/15 13:19

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor psh74 » 16/06/15 13:45

Sorry voor de late reactie!! Maar bedankt allemaal voor jullie tips!! En uitleg!!
Het gaat al een stuk beter!! We laten haar nu helemaal niet meer met onze handen spelen...soms vooral s'avonds wil het nog wel eens voorkomen dat ze de kolder in haar koppie krijgt en dan helpt niks...(o ja ..de bench) soms is ze er dan pas net uit.....

Mijn jongste zoon(10) probeert ze het meeste uit.....en die wil zo graag met haar spelen en aaien!!!

Het gaat even goed....maar dan zoekt fenna toch z'n handen op of eigenlijk alles waar ze haar tandjes in kan zetten!! Ik ben er steeds bij om te corrigeren....doe ik dat goed? Want fenna moet hem toch ook als baas zien??? Nou toch weer een vraag!
Valt nog niet mee het opvoeden.....

psh74
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 92
Lid geworden op: 24/04/15 13:19

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor psh74 » 16/06/15 13:45

Enne hij wil dat heb ik besteld :klasse:

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Romke » 17/06/15 14:59

Ik vind niet dat een pup een kind van 10 als baas moet zien, daar is het nog veel teveel kind voor
Jij bent de baas, en kunt kind en pup hier goed in begeleiden.

Begrijpelijk dat ze steeds je zoon opzoekt, ze weten feilloos bij wie ze de aandacht kunnen krijgen

ober
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 168
Lid geworden op: 01/11/12 17:56
Locatie: den haag/saint agnan

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor ober » 18/06/15 13:25

Naast alle eerdere waardevolle tips zou het volgende ook kunnen helpen.
Bij onze 1e lab kregen wij de volgende tip:
bij eventueel ECHT ongewenst gedrag de pup op de rug leggen, hand op de borst tussen de voorpootjes houden tot dat het hondje ontspant en weer rustig wordt. Jij bent de baas!
(wij zijn nu aan lab 4)
groetjes,
Thea Ober

Truffel (Firwood Never ending love 19-11-2010)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bijten,grommen pup

Ongelezen berichtdoor Romke » 22/06/15 10:43

ober schreef:Bij onze 1e lab kregen wij de volgende tip:
bij eventueel ECHT ongewenst gedrag de pup op de rug leggen, hand op de borst tussen de voorpootjes houden tot dat het hondje ontspant en weer rustig wordt. Jij bent de baas!
(wij zijn nu aan lab 4)


Dit is zooooo achterhaald


Terug naar “Opvoeding”