Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Lulu
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 28
Lid geworden op: 16/07/15 15:18

Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor Lulu » 20/08/15 14:18

Hallo allemaal,

Ik vraag me af hoe jullie dit doen: ik heb een labrador van 12 jaar en toen ze jong was, had ze veel beweging nodig. Ik liep met haar aan de lijn totdat we buiten de bebouwde kom waren en dan liet ik haar los lopen. Ze luisterde goed en waar ik ging wandelen was een heel groot natuurgebied. De gemeente waar ik woon, deed er niet moeilijk over dat honden los liepen. Ik genoot er altijd van dat ze vrij kon lopen, rennen, zwemmen en snuffelen. Ook ging ik regelmatig naar het hondenlosloopgebied waar ze met andere honden kon spelen.

Nu is het beleid van de gemeente de laatste jaren flink veranderd. Er mogen nergens meer honden los lopen en er zijn regelmatig -zelfs om 8.00 uur 's morgens- controleurs die boetes uitdelen van 97 euro als de hond niet aangelijnd is. De laatste tijd zijn de controleurs zelfs niet meer in uniform maar hebben 'gewone' kleren aan zodat de hondenbezitters niet snel hun hond kunnen aanlijnen.

Ik ben er nu over aan het nadenken of het nog wel zo leuk is als ik een nieuwe labrador neem en dat hij/zij overal aangelijnd moet lopen. Het hondenlosloopgebied is erg klein en het lijkt me ook erg saai als mijn eventuele nieuwe hond alleen maar daar kan los lopen.

Is het niet zielig voor een hond dat hij/zij altijd aan de lijn moet lopen?
Kan de hond zijn/haar energie wel kwijt altijd aan de lijn?
Hoe moet dat doen als ze wil zwemmen?

Kortom hoe doen jullie dit??
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor marron » 20/08/15 23:27

Nou ik heb 6 labradors en een TT Muggs dat laatste is dus een teckel haha, ik heb een auto en rijd gewoon naar gebieden waar ze wel los mogen.Daar genieten we elke dag soms wel vaker per dag van onze wandelingen, hier in de buurt mag ook niets meer. :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Lulu
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 28
Lid geworden op: 16/07/15 15:18

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor Lulu » 20/08/15 23:32

Dank je wel Marron voor je antwoord.

Goed idee om de auto te nemen en ergens anders naar toe te gaan. Lijkt me zo zielig voor een hond om altijd aan een lijn te moeten lopen.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor Romke » 21/08/15 08:43

Altijd aan de lijn.... een hond die niet beter weet zal er niet zoveel moeite mee hebben
Maar ik vind dat een labrador minimaal 1x dgs los moet kunnen lopen.

Hoe doe je dat nu dan met je hond? Alleen aan de lijn?

Lijkt me vrij simpel op te lossen de auto pakken of fiets met een fietskar en plekken opzoeken waar het mag

Lulu
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 28
Lid geworden op: 16/07/15 15:18

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor Lulu » 21/08/15 14:01

Hallo Romke,
Als ik mijn straat uit loop, ben ik meteen in een heel groot natuurgebied dus de auto nemen was eigenlijk niet nodig. Ik vind het zo jammer dat nergens meer honden mogen los lopen. Ik laat mijn hond nu stiekem toch los lopen maar ze loopt zo langzaam als een slak.....Ik zou mijn eventuele nieuwe hond ook zo graag altijd los laten lopen maar tijden veranderen. Bedankt voor je tip, ik zal plekken gaan zoeken waar honden nog wel los kunnen lopen.

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor Muiske » 25/08/15 10:19

Ik ben gezegend met 2 bossen dicht in de buurt waar de hondjes lekker los kunnen. Ik weet niet waar je woont maar je kunt ook poldergebied opzoeken. Honden mogen buiten de bebouwde kom los lopen tenzij anders aangegeven. Wij hebben in ons poldergebied wat fietspaden lopen waar ik dan vaak loop.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1617
Lid geworden op: 16/11/05 11:05
Locatie: Nagyvisnyó Hongarije

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor Caya » 25/08/15 15:59

Lulu schreef:Hallo Romke,
Als ik mijn straat uit loop, ben ik meteen in een heel groot natuurgebied dus de auto nemen was eigenlijk niet nodig. Ik vind het zo jammer dat nergens meer honden mogen los lopen. Ik laat mijn hond nu stiekem toch los lopen maar ze loopt zo langzaam als een slak.....Ik zou mijn eventuele nieuwe hond ook zo graag altijd los laten lopen maar tijden veranderen. Bedankt voor je tip, ik zal plekken gaan zoeken waar honden nog wel los kunnen lopen.


Misschien kun je hier wat vinden? http://www.doggydating.com/losloopgebieden
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor marie » 26/08/15 16:03

En toch komt er misschien een algeheel verbod op loslopende honden in natuurgebieden ivm het doodbijten van reeën door honden.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor perelaar » 01/09/15 10:40

Niet enkel ree, een loslopende hond (die niet onder appèl staat) jaagt een hele hoop dieren op zelfs zonder dat hij actief "op jacht" is.
Ivm reewild: het grootste gevaar is niet het doodbijten, aangezien een gemiddelde huishond belange niet snel genoeg is om een volwassen ree te pakken. In feite is het het opjagen dat meer kwaad doet: een vluchtend ree heeft geen oog voor gevaar, en kan zichzelf gemakkelijk onder een auto lopen, of vastlopen in een afsluiting.

Ter info: in onze buurt tot 3 per jaar dood op autosnelweg, en ik moet helaas erbij zeggen dat dat praktisch altijd het gevolg is van loslopende honden. Heb ze al dikwijls zijn vluchten met een gekke hond erachter, en dan nog een paar honderd meter verder een roepend baasje.

Als ik in ons jachtgebied (België) mensen met loslopende honden zie zal ik ze er altijd op aanspreken. Beleefd, dat wel, en er is al helemaal geen sprake van boetes.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor kristies » 02/09/15 07:39

Tja hier ook niet zo heel veel plekken dicht in de buurt waar hij los mag, maar dat zou voor mij geen reden zijn geen hond erbij te nemen.
We rijden vrij regelmatig naar een stuk waar dat wel mag. En verder zit hij aan een vrij lange lijn waarin hij behoorlijk vrijheid heeft. En als ik s`ochtend vroeg ver van de bewoonde wereld in de polder loop doe ik hem ook wel stukken los. Het mag daar niet, maar er is daar letterlijk geen kip dus ja..

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 02/09/15 10:47

perelaar schreef:Niet enkel ree, een loslopende hond (die niet onder appèl staat) jaagt een hele hoop dieren op zelfs zonder dat hij actief "op jacht" is.
Ivm reewild: het grootste gevaar is niet het doodbijten, aangezien een gemiddelde huishond belange niet snel genoeg is om een volwassen ree te pakken. In feite is het het opjagen dat meer kwaad doet: een vluchtend ree heeft geen oog voor gevaar, en kan zichzelf gemakkelijk onder een auto lopen, of vastlopen in een afsluiting.

Ter info: in onze buurt tot 3 per jaar dood op autosnelweg, en ik moet helaas erbij zeggen dat dat praktisch altijd het gevolg is van loslopende honden. Heb ze al dikwijls zijn vluchten met een gekke hond erachter, en dan nog een paar honderd meter verder een roepend baasje.

Als ik in ons jachtgebied (België) mensen met loslopende honden zie zal ik ze er altijd op aanspreken. Beleefd, dat wel, en er is al helemaal geen sprake van boetes.

Hier in het bos is vorig jaar een loslopende hond dodelijk verwond door een wild zwijn, 2 jaar geleden een jong zwijntje dodelijk verwond door een hond... En dat waren geen situaties waarin de hond ging opjagen... Dus ook als je hond niet opjaagt, dan loop je een risico..

Het is inderdaad niet alleen het opjagen. Er kan ineens wild voor de neus van de hond staan en geloof me, van een volwassen zwijn verliest de hond het. Als je je hond los hebt en hij loopt van de paden af, dan verstoort hij het wild en dat kan inderdaad als gevolg hebben dat bijvoorbeeld reetjes op de vlucht gaan. Wild weet vaak heel goed waar mensen (en honden) lopen en dat is op de paden, ze voelen zich min of meer veilig van de paden af.
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Wandelen: wel of geen nieuwe pup

Ongelezen berichtdoor marie » 02/09/15 14:56

In nederland betekend los, altijd onder appèl. En dat houd in dat je hond zich binnen een cirkel van je moet bevinden van ca. 5 meter. En op de paden! Wild in het bos schrikt en wordt opgejaagd. Ze lopen vaak te ver door en dan worden ze aangereden met alle gevolgen van dien. Er is al menig automobilist tegen een boom gereden met de auto. In de zomer verstoren ze het wild en hun jongen maar ook in de winter dreigt er gevaar. Doordat het wild in de winter wordt opgejaagd kost dit de dieren teveel energie hier kunnen ze zelfs van overlijden.
De meeste mensen zien er het gevaar niet van in in en denken alleen maar dat hun hond best los kan. Maar ook jou hond blijft een jager in het bos!!!!!!!
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”