Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
mfvanderbeek
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 7
Lid geworden op: 26/04/16 20:37

Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor mfvanderbeek » 04/05/16 16:50

Hallo allemaal. Onze pup Fynn van 6 maanden oud is natuurlijk lief maar is ook echt een uitdaging...

Hij ligt nooit, behalve met een kluif, een runderoor, rustig in de kamer. Maar dan ook echt nooit. Ik zal het proberen te illustreren door ons ritme op de dag aan te geven. Kijken of jullie misschien tips hebben...

s'morgens om 07.00 wakker. Uitlaten (klein rondje 5 tot 10 min.) eten geven, knuffelen, even spelen, hersenwerk doen.

Om 08.30 weer de bench in om te slapen.

10.00 - 10.30 uit de bench. Rondje lopen ( 5 a 10 min.) spelen, runderoortje om op te knabbelen en dan loopt hij al weer onrustig rond. Gaat boeken uit de boekenkast halen, vetbed uit zn bench, constant rondlopen en kijken of er iets op de tafel, het aanrecht ligt... pfffffff.

12.00 eten. In de bench en slapen tot 14.00 soms 15.00.

Dan grote ronde van 20 - 30 minuten. Mag daarin los lopen. Oefenen we vaak het komen.

Thuis om 15.30 en dan nog even spelen, hersenwerk, wat commando's oefenen en dan gaat hij weer lopen, aanrecht, boekenkast, vetbed, stoelen knagen. Dan weer in de bench, slapen tot 18.30.

18.30 eten. Klein rondje. 5 - 10 minuten. Spelen. Runderoortje. en dan 19.30 of 20.00 tot 21.00 naar bed. Gaat hij vaak ook alweer rondlopen etc etc en dan 21.30 - 22.00 naar bed en dan slaapt hij weer tot 07.00.

Het vervelende is gewoon dat wij echt gestructureerd de dag doorgaan met hem, spelen, hersenwerk, genoeg maar niet teveel wandelen maar dat meneer echt nooit gewoon even (al is het maar 5 min.) gaat liggen op het kleed of op de bank of weet ik het wat...

Weten jullie misschien wat we nog meer of beter kunnen doen? O ja, voordat ik het vergeet. We trainen op woensdag met jachttraining en op zaterdag gehoorzaamheidstraining...

Hartelijke groet,

Max

(heel verhaal geworden :)) sorry... :)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Romke » 04/05/16 20:39

Tussen 7.00 en 15.00 loop je tussen de 10 en 20 minuten.
Ik snap dat je hond dan gaat klieren, die is gewoon niet moe en voldaan en gaat dan zijn eigen feestje vieren.

Tussen 7.00 en bedtijd loop je tussen de 45 en 65 minuten.
Mijn conclusie is dat je niet genoeg, maar veel te weinig loopt.

Stel dat je de 5 minuten regel per maand zou hanteren, dan zou je al per wandeling 30 minuten mogen lopen.
En dan nog is vaak het advies, liever wat langer rechtlijnig met je hond lopen dan hem vervolgens in huis te laten klieren want dat is veel belastender.

Ik zou met spoed en met beleid het wandelen gaan uitbreiden.
Heb je je hond bij een fokker gekocht?

Gebruikersavatar
Peetje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 24/02/16 16:03

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Peetje » 04/05/16 21:08

Ik denk ook dat je te weinig met hem loopt. Onze richtlijn van de fokker is ongeveer 1 minuut per week dat hij oud is, dus met 6 maanden (26 weken) kom je dan ook op een half uurtje uit, net als wat Romke zegt. Per keer mag hij dan een half uur lopen, kan hij ook lekker zijn energie kwijt :) en heeft hij hopelijk thuis wat minder uitdaging nodig.
Afbeelding
:bruinpootje: Loyd (Lou v. Budilium Hof) 01-03-2016

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 06/05/16 22:31

Gaat hij na 18.30u niet meer naar buiten om te plassen?
Denk ook dat hij meer lichaamsbeweging nodig heeft.
Hier ook een energieke jonge labrador van 9 maanden. Met hem ga ik minstens 1,5 uur per dag "wandelen". Meestal niet alleen maar wandelen, want daarmee is hij niet voldaan. Ik laat hem onderweg dummy's ophalen en doe gehoorzaamheidsoefeningen. En dan komt hij tevree thuis.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 06/05/16 22:39

Je geeft hem veel te weinig lichaamsbeweging. Net wat hier boven gezegd word. Ik wandel buiten al het andere minstens 4 keer per dag 25 minuten.
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Lien » 08/05/16 11:43

Ik denk ook dat hij te weinig beweging krijgt
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Romke » 15/05/16 12:23

Hoe gaat het nou met je hond?

Gebruikersavatar
Peetje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 24/02/16 16:03

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Peetje » 17/05/16 21:04

Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat?
Afbeelding
:bruinpootje: Loyd (Lou v. Budilium Hof) 01-03-2016

mfvanderbeek
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 7
Lid geworden op: 26/04/16 20:37

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor mfvanderbeek » 18/05/16 16:37

Hallo allen!

Bedankt voor de tips.

We laten Fynn nu 3x per dag een half uur uit en 3x een kwartiertje. Hij loopt bij de 30 min. rondes los en mag ook zwemmen en we doen aandachtstrainingen. Het scheelt iets in hoe onrustig hij is. Hij gaat echter nog steeds niet (zeg nooit) vanuit zichzelf ergens liggen (slapen).

Qua gedrag hebben we ook nog een tip overgenomen om hem elke keer als hij op het aanrecht snuffelt, op de tafel, of aan de stoelen knaagt hij voor 5 min. zonder dat we boos worden of blij doen in de bench gaat. Hij krijgt nu iets beter door dat hij niet alles kan maken maar het blijft een ontzettende deugniet.

Gebruikersavatar
Peetje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 22
Lid geworden op: 24/02/16 16:03

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Peetje » 19/05/16 19:46

Een beetje pit mag er natuurlijk wel inzitten, maar fijn dat het al iets verbeterd is. Het heeft natuurlijk ook nog even wat tijd nodig.
Afbeelding
:bruinpootje: Loyd (Lou v. Budilium Hof) 01-03-2016

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Romke » 20/05/16 17:58

Goed dat je de beweging bent gaan uitbreiden!

Zes maanden is nog heel erg jong, daarnaast heeft hij alle tijd gehad/gekregen, om zichzelf dit gedrag aan te leren.
Gedrag eruit slijten is vaak een lange weg.

Zorg naast voldoende beweging, ook voor voldoende rust. Dat is zeker zo belangrijk als de beweging.
Als je een half uur gewandeld hebt en bezig bent geweest, de bench in en een paar uur slapen.
Tot de volgende loop ronde, als er geen tijd is om goed op te letten in huis, dan je pup in de bench.

Leer hem het 'nee' commando aan voor dingen die niet mogen, daar leren ze meer van dan 5 minuten in de bench zitten

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Carobella » 27/05/16 10:21

Saartje gaat nog steeds na zoveel tijd wakker de bench in. Daar slaapt ze eigenlijk meestal. De bench betekend afbakening en gaat ze een tijd lang slapen.

Slaapt jou hond ook met regelmaat in de bench??

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

mfvanderbeek
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 7
Lid geworden op: 26/04/16 20:37

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor mfvanderbeek » 13/06/16 20:52

Hoi Caroline,

ja hij gaat met regelmaat de bench in! :). Hij heeft vorige week zowaar een halve dag op de vloer gelegen en echt geslapen. Hoera! Daarna niet echt meer maar ik wil hem ook leren dat het oke is als hij gewoon lekker op de grond gaat liggen slapen.

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Geen enkel moment rustig behalve in de bench.

Ongelezen berichtdoor Carobella » 20/06/16 21:54

mfvanderbeek schreef:Hoi Caroline,

ja hij gaat met regelmaat de bench in! :). Hij heeft vorige week zowaar een halve dag op de vloer gelegen en echt geslapen. Hoera! Daarna niet echt meer maar ik wil hem ook leren dat het oke is als hij gewoon lekker op de grond gaat liggen slapen.


Met hoeveel zijn jullie in huis??

Wij hebben twee kids van 8 en 10. Als Saartje op de grond slaapt is dit volgens mij altijd op een half oor en met stiekem een beetje oog open. Tenzij er in de avond niemand is behalve een van ons. Terwijl in de bench ligt ze vaak op haar rug, poten in de lucht en snurken maar.

Ik zie niet helemaal in waarom een (jonge) hond perse op de grond moet liggen slapen. Alsof het een soort ideaalbeeld is ofzo.

Saartje slaapt meerendeel in de bench. Dat geeft haar en ons de meeste rust. Ik laat haar liever ook niet alleen in de huiskamer dus loop makkelijker weg als ze slaapt in bench of ga wat anders doen. Maar geleidelijk aan laat ik haar af en toe wat meer gewoon in de kamer slapen.

Oh en vergeet niet het gaat nog puberen. Saartje sinds een paar weken..... Graait ineens van alles van tafel, springt op de bank, haalt weer dingen van salontafel, probeert dingen van de kinderen te pikken. Echt heel erg - deed ze anders noooooit :shock:

We lopen nu wel bewust nog wat langer of spelen meer met haar. Iets meer zorgen dat ze haar energie op een positieve manier kwijt kan.

Maar ik vind de bench in combi met een jonge hond echt ideaal.

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)


Terug naar “Gedrag”