Hoogbejaard Labje

Hier komen labrador eigenaren bij elkaar om alle dingen te bespreken die specifiek oudere labjes aangaan.
Pauline
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 20/04/17 19:16

Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Pauline » 04/05/17 20:18

Beste Labradorliefhebbers,

Onlangs had mij en mijn hoogbejaarde Labje voorgesteld in de rubriek Even Voorstellen.
Shinta is haar naam, en ze zou 30 mei 17 jaar worden. Het is alleen nog niet duidelijk of ze dat gaat halen.....

Het is wisselend hoe het met haar gaat. Ze heeft lichamelijke ongemakken en loopt stijfjes, maar door 2 soorten pijnstillers (Onsior en Tramadol) heeft ze geen erge pijn.
Ze is nog geinteresseerd in alles om haar heen, maar voornamelijk ons en lekkers :D En de luchtjes van andere honden.
Ze gaat graag 100 x per dag in en uit de tuin (zo houdt ze me lekker bezig...) en nog 1x per dag kan ze naar buiten, even een kwartiertje in de duinen struinen.
Ze slaap niet superveel lijkt het, ze staat graag vroeg op, slaap vooral als ik weg ben. Ze houdt me veel in de gaten of er nog wat lekkers komt en ze schuift met haar balletje waar lekkere brokjes uit komen door de tuin.

Maar stilstaan is erg lastig voor haar. Ze hinkt dan op haar voorpoten heen en weer, of ze zakt heel langzaam door haar achterpoten.... Dat is best sneu om te zien.
Als ze dus langzaam kuiert gaat het nog het beste.

Ik vind het erg moeilijk om het moment te bepalen waarop het echt klaar is. Ze kan tot nu toe (behalve 1 ochtend) uit zichzelf opstaan en het is nog niet heel vaak gebeurd dat ze echt in elkaar zakte, wel een paar keer op slechte dagen.
Op die dagen had ik dus ook de dierenarts gebeld om af te spreken om haar in te laten slapen, maar de volgende dag staat ze weer op alsof er niks gebeurd is, en wil ze weer mee voor haar snuffelkwartiertje in de duinen en drentelt ze door het huis.

Dus nu is de vraag of ik haar in laat slapen VOORdat ze echt niet meer kan, of dat ik wacht tot haar lijfje zelf echt aangeeft dat ze op is, als ze dus echt 2 dagen een erg slechte dag heeft zeg maar.

Ik zal proberen wat fotos of filmpjes mee te sturen, dan heb je er een beter beeld bij.
Ze is echt zo ongelooflijk stoer en sterk! Ondanks haar kleine formaat en superlieve koppie :verliefd1:

Bedankt voor het lezen allemaal!

Pauline
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 20/04/17 19:16

Re: Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Pauline » 04/05/17 20:21

Ze is dus wel regelmatig s nachts onzindelijk, dwz dat ze aan het einde van de nacht haar ontlasting kan laten lopen op haar slaapkussen. Gelukkig vaste ontlasting die makkelijk op te ruimen is. Ze krijgt al een tijd medicijnen (2 soorten) tegen urine-incontinetie, daar is maar heel soms een ongelukje mee.
Ik vind het vooral vervelend voor haarzelf dat dit gebeurd.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Romke » 05/05/17 17:46

Poehhh.... als ik het zo lees, is het tijd om afscheid te gaan nemen.
Hoe moeilijk dit ook zal zijn na al die jaren
Maar het is het laatste goede dat je voor je hond kan doen.

En ik sta er ver vanaf, dan is zoiets relatief 'makkelijk' zeggen.
Maar ik voel met je mee, afscheid nemen is niet makkelijk, en stilletjes aan verleg je vaak je eigen grenzen daarin.
Ongemerkt gaat dat heel langzaam.

Heel veel sterkte met beslissen wat wijsheid is voor je hond

Pauline
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 20/04/17 19:16

Re: Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Pauline » 07/05/17 20:05

Dank je Romke! Bedankt voor je sterktewensen en je eerlijke advies.
Ja, heel langzaam verleg je inderdaad je grenzen, omdat het zooo geleidelijk en langzaam gaat die achteruitgang, en het wisselt per dag, dus dan zie je steeds weer even dt het weer wat beter gaat en dank denk je, hè, dat kan ze toch wel weer. Dus dan zie je steeds ˋverbeteringˋˋlijkt het.
Zo had ze bijvoorbeeld gisteren dat ze toen ze wakker werd niet zelf op kon staan (ze had per ongeluk naast haar kussen gelegen op het zeil) maar in de middag en vandaag ging dat weer zonder echte problemen. Dus dan denk je: het gaat wel weer....
Maar ik zou niet willen dat ze alleen thuis is, of ik in diepe slaap en dat ze dan niet op kan staan.....

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Romke » 09/05/17 19:37

Dat lijkt mij ook een drama
Is bij overburen gebeurd, echt heel erg naar

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Milou » 10/05/17 10:55

Ik weet niet of het tijd is voor afscheid nemen. Bij mij staat altijd op 1 dat ze geen heftige pijnen hebben en plezier hebben in het leven.
En ook al rent ze niet meer door de duinen achter de konijnen aan, wat ook niet te verwachten is op die leeftijd, toch lijkt ze van haar leven te genieten. Ik denk dat je heel erg naar haar moet kijken, wat jouw gevoel is bij door laten leven en het te eindigen, en hoe voldoet zij aan die criteria.
Als je haar maar niet laat leven zodat je zelf geen verdriet voelt en geen afscheid van haar hoeft te nemen. Op dit soort momenten moet je echt kijken naar wat het beste is voor haar.
Zoals ik het lees uit jouw verhaal genieten ze nog van het aan je voeten liggen, het krijgen van wat lekkers, drentelen door het huis en de tuin en een kwartiertje de duinen in. En weegt dit op tegen het soms niet kunnen opstaan, dagelijks continu dragelijke pijnen, krachtverlies in de poten en incontinentie. Overleggen met je dierenarts zou ook erg behulpzaam kunnen zijn. Volgens mij kent hij of zij haar beter dan wij hier op het forum.
Als je het besluit neemt op basis van wat jij denkt dat goed is voor Shinta, dan zit je altijd goed. Geniet in elk geval nog van haar zo lang het kan. Dikke knuffel aan Shinta.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Gebruikersavatar
Elly H
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3977
Lid geworden op: 10/05/03 14:45
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Elly H » 15/05/17 18:08

Als ik dit lees :
Ze is nog geïnteresseerd in alles om haar heen, maar voornamelijk ons en lekkers :D En de luchtjes van andere honden.
Ze gaat graag 100 x per dag in en uit de tuin (zo houdt ze me lekker bezig...) en nog 1x per dag kan ze naar buiten, even een kwartiertje in de duinen struinen.
Ze slaap niet superveel lijkt het, ze staat graag vroeg op, slaap vooral als ik weg ben. Ze houdt me veel in de gaten of er nog wat lekkers komt en ze schuift met haar balletje waar lekkere brokjes uit komen door de tuin
,
dan denk ik dat ze er nog lol in heeft en dat is wel heel belangrijk, naast dat je natuurlijk niet moet merken dat ze pijn heeft. Ik heb altijd gedacht en gehoopt dat ik mijn bruintjes als het zover was nog een paar dagen zou kunnen verwennen met de lekkerste hapjes, maar helaas is dat niet zo gegaan. :( Ze stopten gewoon met eten, Bowie omdat hij ziek was en Jessy omdat ze verdriet had en er geen zin meer in had. Er was bij haar geen aantoonbare andere reden.
Als jouw hond nog goed eet, dan geeft dat volgens mij al aan dat ze nog even mee wil. :wink:
Afbeelding

:bruinpootje: Jessy 10-07-2002 / 22-04-2017
:bruinpootje: Bowie 31-12-2004 / 23-01-2017

Gebruikersavatar
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1617
Lid geworden op: 16/11/05 11:05
Locatie: Nagyvisnyó Hongarije

Re: Hoogbejaard Labje

Ongelezen berichtdoor Caya » 24/05/17 19:00

Bij ons speelt zo'n beetje hetzelfde met onze Dewi. Moeilijk he? Wij kijken het ook per dag aan. Momenteel wordt het ook steeds warmer weer en daar is en was ze al geen fan van. Ze hijgt zich dan suf en dan leg ik haar in onze slaapkamer op een hondenkussen met de airco aan :) Sterkte met Shinta en ik hoop dat jullie nog even van elkaar kunnen genieten voor het 'zover' is :( Sterkte ermee, ik weet wat je meemaakt.
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13


Terug naar “Seniorenhoek”